oppiikohan lapseni erityisluokassa (1lk)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
lapseni aloitti nyt 1lk erityisryhmässä.
mitä poikaa kuunnellut ja vähän opea niin mietityttää että opiiko mitään. luokka
ryhmä on pieni mutta pojat kuulemma villejä,kiroilevat ja poikani sanoi että ne pojat on ihan hulluja.
vierustoveri pälättää koko ajan ja kuulemma kaikki muut saanu häirinnästä jo oranssin lapun mutta mun pojalla vihreä.

mun poikani on kiltti ,ujo,hiljainen mutta omat syyt siihen miksi on erityisryhmässä.
toinen koittaa opiskella mutta luokassa koko ajan joku häsläys tilanne päällä.

Ehkä paremmin kuin normaalissa kuitenkin. luokkakoot ovat isoja ja siellä on monenkertainen määrä villejä ja kiroilevia lapsia...

ja eihän ne ole vielä edes ryhmäytyneet eikä lukuvuosi ole kuin alussa.

nii ymmärrän hyvin huolesi, itelläni vähän samanlaisia mietteitä. lapsi kuitenkin oppii juuri niiltä kavereilta niin paljon..ja olisi kiva kun kaverit olisivat suht tasapainoisia. Eivät kiusaisi ketään jne. Lapsi kuitenkin tulee tarvitsemaan erityisopetusta ja jokuhan voi suhtautua häneenkin ennakkoluuloisesti vaikka itse tiedän kuinka sydämellinen tyttö on, oppimisvaikeudet ovat kuitenkin olemassa..

Meillä lapsi oli ekanluokan erityisluokassa jossa oli isompia ja villimpiä oppilaita.Riippuu opettajasta,mutta meillä oli lapsella parantunut todistus keväällä.Meillä ei tyttö välittänyt villeistä vaan keskittyi omaan tekemiseen.Erittäin hyvä palkkiosysteemi luokassa ja viikko jos mennyt hyvin ilman merkintää niin saa kurkata aarrearkkuun.Se oli keväällä tosi hyvä kannustin lapselle ja koko kevät meni ilman merkintöjä.Nyt on kakkosella erityisluokassa ja on 1-3 luokkalaisia ainoastaan.Onneksi on sama opettaja niin toivottavasti alkaa menemään kakkonenkin hyvin.
Ja siis merkintä tulee jos jää läksyt tekemättä,reissuvihko hukassa,riehuu luokassa ym ym.

Keskustele opettajan kanssa huolestasi. Tarpeen vaatiessa lapsellasi on oikeus opiskella normaaliryhmässäkin. Toisaalta ryhmän pienuudesta on yleensä suunnattomasti apua, kuka tahansa lapsi hyötyisi pienryhmäopetuksesta :)

Todella kurjaa, kun sinusta tuntuu tuolta. Pienryhmässä on erilaisia opiskelijoita. Toisella on keskittymisvaikeuksia, toisella luki- ja kirjoitushäiriö tms. Diagnooseja on monia, mutta niin vaan kaikki heitetään samaan ryhmään. Ilmeisesti lapsellasi on vahva luki- ja/tai kirjoitushäiriö? Vakavat lukihäiriöt voivat estää tavanomaisen luokkatyöskentelyn - lapsella tulee vain negatiivisia oppimiskokemuksia ja siksi heitä alakoulussa siirretään pienryhmiin. Vahvistetaan mahdollisuuksia positiivisiin oppimiskokemuksiin ja yksilölliseen ohjaukseen. Suuressa ryhmässä väistämättä on "erilainen" ja lapsi huomaa sen itse - minä en pärjää ja ole yhtä hyvä kuin muut tässä luokassa.
Keskustele huolistasi opettajan kanssa. Ymmärrän huolesi. Kerro, että lapsesi kokee ryhmän levottomaksi ja muiden käytöksen vuoksi on vaikea keskittyä koulutyöhön. Onko opettajalla riittävästi resursseja tukea kaikkia yksilöllisesti? Onko avustajaa/kaksoisopettajuutta käytössä?

Yhteistyössä