Opiskelusta! Apua! Kysymyksiä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sv

Vieras
Miten olette pärjänneet taloudellisesti kun olette opiskelleet? Siis sen jälkeen, kun on lapsia/lapsia. Oletteko asuneet vuokralla vai omistusasunnossa? Teittekö töitä opiskelun ohessa? Millaiset tulot puolisolla?

tiukkaa on. mies on töissä, suht normi tulot, ei isot eikä pienet, täytyy miettii mistä valmis tinkimä. asutaa vuokralla. kannattaa ehkä ite laskee oman tilanteen mukaan.. kelan sivuillahan on laskurit jne....

Kun opiskelin asuimme vuokralla. Mies myös opiskeli ja lapsemme oli hoidossa, hoidosta ei mennyt onneksi mitään maksua. Emme tehneet töitä opiskelujen ohella. Koulu ja lapsi vei kaiken ajan. Vanhemmat käyttivät joskus kaupassa ja maksoivat laskuja. Köyhää oli...

Kaikki menee mitä tulee, mut opinnot haluan saada loppuun. Asun opiskelujen takia viikot eri paikkakunnalla kuin perhe eli pidetään kahta vuokra-asuntoa. Onneks saan asumislisän opiskelija-asuntoon. Vuoden alusta puolison tulot ei enää vaikuta opintotuen asumislisään, joten monelle perheelliselle se on suuri helpotus.
Päivähoitomaksuihin mun tuet ei vaikuta eli ne on pienemmät (kun määräytyy puolison tulojen mukaan).

Me myytiin oma kämppä ja siirryttiin vuokralle. Mä käy sillon tällön töissä (n. 6 vuoroa/6vko), miehellä tulot on pienet. Meillä pyöritetään myös yritystä joka sit tuo muutaman puuttuvan euron eli meillä pärjätään taloudellisesti hyvin

Alkuperäinen kirjoittaja sv:
Miten olette pärjänneet taloudellisesti kun olette opiskelleet? Siis sen jälkeen, kun on lapsia/lapsia. Oletteko asuneet vuokralla vai omistusasunnossa? Teittekö töitä opiskelun ohessa? Millaiset tulot puolisolla?

Tarkan euron talous, ainakin meillä, vaikka tein ohessa keikkatyötä. Mies keskituloinen, vuokra-asunto.

Alkuperäinen kirjoittaja jimpula:
Kaikki menee mitä tulee, mut opinnot haluan saada loppuun. Asun opiskelujen takia viikot eri paikkakunnalla kuin perhe eli pidetään kahta vuokra-asuntoa. Onneks saan asumislisän opiskelija-asuntoon. Vuoden alusta puolison tulot ei enää vaikuta opintotuen asumislisään, joten monelle perheelliselle se on suuri helpotus.
Päivähoitomaksuihin mun tuet ei vaikuta eli ne on pienemmät (kun määräytyy puolison tulojen mukaan).

Miten niin helpotus? Ensinnäkin lapsiperhe ei yleensä saa asumislisää vaan asumistukea. Tosin sitäkään ei saa, jos mies on normaalipalkkaisessa työssä.

Alkuperäinen kirjoittaja opsu:

Miten niin helpotus? Ensinnäkin lapsiperhe ei yleensä saa asumislisää vaan asumistukea. Tosin sitäkään ei saa, jos mies on normaalipalkkaisessa työssä.

Niin asumislisään ei vuoden alusta puolison tulot vaikuta, mutta mitä perheellinen opiskelija saa? Tukea vai lisää?

Kaikki opiskelijat taitaa asua vuokralla?

no ei jos on mies joka töissä ja on ehtinyt hommata jo ok-talon.

ja kysymykseen, mielenkiintoista tietää miten elämä tulee menemään, kun miehen kanssa molemmat opiskellaan ja vuokralla asutaan. Esikoista tässä odotan ja innolla odotankin :D

Tiedän, että tiukkaa tekee, mutta ollaan kyllä eletty tähänkin asti melko niukasti. ei kauheesti ylimääräiseen mee, ei tupakkiin, ei alkoholiin, vaatteisiinkin vain kesätyörahoista. Eiköhän sitä pärjää kun vuosia jo tottunut näin elämään :)

Lukion kävin lasten ollessa pieniä, kotiäitiyden ohella.

Kun opiskelin ensimmäistä ammattia niin asuimme vuokralla, mies kävi töissä ja minä tein välillä keikkaa.
Tulot olivat jokseenkin pienet mutta koska emme olleet tottuneet muuhun elintasoon niin eipä tuntunut missään. Nyt en voisi ikinä elää niin vähällä, on tullut mukavuudenhaluiseksi ja toisaalta menot kasvaneet.

Nyt opiskelen yliopistossa mikä hiukan vapaampaa ja teen töitä n.15-20h/vko, meillä on iso asuntolaina mutta molemmilla sen verran hyvä palkka että elämme ilman rahahuolia.
Jossain vaiheessa lopetan työnteon kokonaan ja keskityn opintoihin täysillä mutta nyt se tuntuu äärimmäisen vaikealta kun en haluaisi mistään asiasta tinkiä. Materialismi iskenyt.

Vähällä tulee toimeen mutta se miten siihen sopeutuu on omasta itsestään ja valinnoista kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja opsu:

Niin asumislisään ei vuoden alusta puolison tulot vaikuta, mutta mitä perheellinen opiskelija saa? Tukea vai lisää?

yleistä asumistukea, eli ei vaikuta silloin perheellisen opiskelijan elämään

Jos on omistusasunto, niin siihen ei saa asumislisää. Se pitää vuokrata ja sitten muuttaa itse vuokralle

Kaikki opiskelijat taitaa asua vuokralla?

Eka vuokralla, sitten ostettiin oma. Opintojen alkaessa mies sai työttömyysrahan ja minä opintotuen mutta ei ollutkaan päivähoitomaksuja, vakuutuksia, nettilaskua yms. Sitten kun ostettiin oma mies sai käteen 1160 euroa ja minä sain 292 euroa + palkkaa 400-500 euroa. Miehen palkka nousi 1300 euroon. Asumismenot olleet koko ajan n. 800 euroa kaikkineen ja tuolloin oli 2 autoa ja työmatkaa tuli pelkästään minulle 40 kilsaa.

Alkuperäinen kirjoittaja aaa:

Jos on omistusasunto, niin siihen ei saa asumislisää. Se pitää vuokrata ja sitten muuttaa itse vuokralle

Saa korkomenoihin tukea ja asumiskustannuksiin (vesi, sähkö yms) mut ei lyhennyksiin

Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:
Alkuperäinen kirjoittaja aaa:

Saa korkomenoihin tukea ja asumiskustannuksiin (vesi, sähkö yms) mut ei lyhennyksiin

Mutta pitää olla kyllä TODELLA pienet tulot.

Yhteistyössä