Opiskelu ja lapsi

Kyselisin vain, onko kellään kokemuksia opiskelun ja lapsen yhteensovittamisesta? Opiskelemme mieheni kanssa vielä molemmat, mutta vauvakuume on ihan mahdoton ja tunnen olevani valmis äidiksi. Miehenikin alkaa pikkuhiljaa lämmetä ajatukselle =) Nyt siis kertokaa, jos kokemuksia tälläisestä tilanteesta. Pohdin, että jaksaako sitä jatkaa opiskelua pienen lapsen kanssa? Opiskelen ammattikorkeakoulussa, joten voin ihan hyvin olla pois vuoden tai kaksi vauvan takia.
Kiitos jo valmiiksi!!! :flower:
 
ana
itselläni oli opinnot yliopistossa vielä kesken, kun mieheni kanssa aloimme haaveilemaan lapsesta. Olin tuolloin töissä ja työsopimukseni päättyi sopivasti kun jäin äitiyslomalle. Ensimmäisen vuoden pojan syntymään jälkeen (lokakuussa syntynyt) pidin ihan puhtaasti äitiyslomaa, mutta seuraavana syksynä jatkoin opintoja. Miehen joustava työ sekä mummien ja ukkien korvaamaton apu antoi minulle mahdollisuuden tehdä paljon opintoja vuoden aikana. Nyt poika tuli kaksi vuotta ja sain jätettyä gradun muutama viikko sitten. Vielä yksi tentti suorittamatta ja sitten olisi paperit kädessä!

Henkilökohtaisesti olen kokenut opiskelun ja lapsen yhdistämisen olevan palkitsevaa ja melko helppoa, ainakin omien opintojen joustavuuden takia. Muutenkin oli ihan mukavaa tehdä välillä muutakin, kuin olla kotona pojan kanssa. Miehellänikin on vielä opinnot kesken, mutta ainakin meistä tuntui siltä, että taloudellisten seikkojen takia jomman kumman oli pakko käydä töissä. Päätettiin sitten niin, että minä valmistun ensin ja hän jatkaa myöhemmin omia opintojaan.

Ja jos ei niitä mummeja ja ukkeja ole lähellä, niin kyllä 1-vuotiaan voi ihan hyvin laittaa kunnalliseen hoitoonkin. Eihän opiskellessa päivä ainakaan yleensä veny ihan älyttömän pitkiksi. Eli lämpimästi, ainakin omakohtaisen kokemuksen perusteella, suosittelen opiskelun ja lapsen yhdistämistä!
 
ana
niin ja toista lasta tosiaan odotellaan syntyväksi jouluaaton tietämillä. nyt voi taas hyvillä mielin jäädä äitiyslomalle ja aloittaa työnhaun puhtaalta pöydältä vuoden päästä. tai sitten kun siltä tuntuu..
 
Kiitos ana vastauksestasi! :flower: On mukava kuulla, että ihan hyvin ootte pärjännyt lapsen kanssa, vaikka opiskelettekin :) on vähän helpottunut olo, kun tietää että kyllä sitä luultavasti pärjää =) sitä vain alkaa aina miettiä näitä elämän suuria kysymyksiä... Tsemppiä sinulle viimeiseen tenttiin ja gradun tekoon! Ja ihana kuulla, että odotat jo toista lasta :heart:
 

Yhteistyössä