Opiskelin medianomiksi, kadun sitä loppuelämäni.

  • Viestiketjun aloittaja sdfklskdjflskdfjlskdfjlskdfj
  • Ensimmäinen viesti
sdfklskdjflskdfjlskdfjlskdfj
Olen valmistunut medianomiksi ammattikorkeakoulusta vuosi sitten. Alan työtilanne on aivan surkea, joka paikassa on yt:t päällä ja töistä ei tietoakaan. Olen oman alan pätkätöiden lisäksi tehnyt kaikkea mahdollista hanttihommaa, työttömänä en ole ollut hetkeäkään. Jatkuva työnhakua kuitenkin kiristää hermoja ja tuntuu, etten pysty nauttimaan ollenkaan elämästä, kun mietin jatkuvasti mistä voisin saada seuraavaksi töitä.

Alanvaihto on käynyt mielessä jo monta kertaa. Miksi olin näin typerä! Miksi olin haihattelija, joka meni opiskelemaan trendikästä viestintää, vaikka jo opiskeluaikana meitä varoiteltiin alan huonosta työtilanteestä?

Onko kohtalotovereita, muita esimerkiksi filosofian maisteriksi valmistuneita?
 
"vieras"
Lopeta itsesääli, jatka opiskelua ja löydä oma alasi. Todennäköisesti tulet jossain vaiheessa elämääsi olemaan ihan tyytyväinen niihin medianomin opintoihinkin, sillä voit yhdistää siinä opittua lähes millä alalla tahansa. :)
 
samis
Minä olen fil.maisteri ja teen aivan muuta työtä, jossa palkka on n. puolet siitä, mitä olisin saanut opiskelemassani ammattissa. Minua harmittaa se pitkä opiskeluaika ja se etten ole päässyt niin hyviin ansioihin enkä tule koskaan pääsemäänkään, mutta opintolaina on jo maksettu, enkä jaksa muuten harmitella tuota. Se oli kuitenkin minun elämääni, kasvoin sinä aikan aikuiseksi ja sain paljon elämänkokemusta. Minun alallani ei ollut siihen aikaan hirveästi työttömyyttä tai siitä ei ainakaan puhuttu. Minusta sinulla ei ole syytä olla katkera, koska sinä tiesit alun alkaenkin, että medianomeille ei ole töitä. Jopa minä olen tiennyt sen vuosikausia, vaikka en tunne ketään joka olisi opiskellut sitä alaa. Se on yleisesti tunnettu tosiasia, että taide- ja kulttuurialan, kuten myös monet tietokonealan ihmiset työllistyvät huonosti. Jonkun kiinnostus alaa kohtaan voi silti olla niin suurta, että haluaa opiskella sitä, mutta minusta on tyhmää olla katkera, jos ei työllisty sille alalle.
 
ddddd
mua harmittaa että mä opiskelin merkonomiksi. ei oikein töitä meillekään löydy. lottovoitto jos työllistyy. ei auta muu ku uutta ammattia hankkimaan vaikka opiskelu into on täys nolla...
 
.........
[QUOTE="vieras";28957033]Mitä tekee filosofian maisteri?[/QUOTE]

Mulle tulee mieleen tyyppi, joka istuu rokokootuolissa silkkinen aamutakki päällä polttamassa sikaria ja lausumassa filosofisia ajatuksia ääneen aina silloin tällöin.
Mutta saatan olla väärässäkin..
 
Mulle tulee mieleen tyyppi, joka istuu rokokootuolissa silkkinen aamutakki päällä polttamassa sikaria ja lausumassa filosofisia ajatuksia ääneen aina silloin tällöin.
Mutta saatan olla väärässäkin..
Juu, ja silloin tällöin filosofian maisterit myös opettavat kouluissa mm. historiaa, äidinkieltä ja vieraita kieliä. :)

Et varmasti kadu ammatinvalintaasi loppuelämääsi. Opintosi eivät ole menneet hukkaan, ylläpidä taitojasi ja katsele laajasti eri työmahdollisuuksia. Opiskele lisää. Kiinnostaisiko opettaminen? Voisit suorittaa pedagogiset ja laajentaa työnkuvaa.

Monilla aloilla tilanne on aivan hyytävä, mutta näillä mennään. Minusta tulee fil. maisteri ja aika jäätävällä tutkinnolla. Oma valintani oli kuitenkin, ja työkuviot tulevatkin olemaan todennäköisesti muualla. Ehkä opiskelen vielä lisää.

Iloa syksyyn, älä lannistu!
 
....
mua harmittaa että mä opiskelin merkonomiksi. ei oikein töitä meillekään löydy. lottovoitto jos työllistyy. ei auta muu ku uutta ammattia hankkimaan vaikka opiskelu into on täys nolla...
pyh pah. Merkonomin papereilla saa helposti jalansijan sekä kauppoihin että toimistopuolelle. Ei tietenkää suoraan myymäläpäälliköksi tai pääsihteeriksi, mutta assarin tai hyllyttäjän duunista se alkaa. jos vain asenne on kohdillaan.
 
"vieras"
Merkonomin papereilla on menty pankinjohtajaks asti, aikoinaan ;) nykyään ei kai ihan mahdollista, mutta tokkoa hyvälle tyypille mahdotontakaan, vaatinee vähän lisäkoulutusta matkan varrella.
 
"aloittaja"
Kiitos vastauksista! Olen opiskellut siis viestintää ja etsinyt kaiken maailman töitä laajalla skaalalla. Välillä jatkuva työnhaku vaan painaa päälle ja ahdistaa ihan liikaa. Onneksi maailmassa on toki paljon muutakin, mutta välillä on vaikeaa näin suorittamaan tottuneena ihmisenä antaa itselleen armoa ja olla tuntematta itseään huonoksi, kun toiset tuntuu onnistuvan siinä missä minä en.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28957828]Filosofian maisterit valmistuvat humanistisesta tiedekunnasta. Eli aika laaja kirjo ammatteja :)[/QUOTE]

Tulee meitä myös luonnontieteellisestä tiedekunnasta, itsestäni tulee FM, pääaineena tietojenkäsittelytiede. En lausu filosofisia ajatuksia muuta kuin kahvipöydässä, muuten teen nörtin hommia :)

Ja itse opiskelin aikoinaan väärälle alalle ja kun huomasin 4 vuotta valmistumisesta hakkaavani päätä seinään lähdin opiskelemaan ihan toista alaa. En ole katunut hetkeäkään valintaani.
 
"vieras"
Minua harmittaa, että opiskelin sairaanhoitajaksi. Vaikka töitä on tarjolla, niin en vaan koe alaa omakseni, enkä tykkää työstäni. Olen tässä miettinyt ja tullut siihen tulokseen, että ensi keväänä haen sitten opiskelemaan ihan muuta.
 
"vieras"
Ap, katuminen on aivan turhaa. Maailma on nykyään sellainen, että ihmisten tosiaan pitää hankkia 4-5 ammattia, eikä sitä ammattia kukaan huvikseen ala vaihtamaan. Sinä tulet vielä moneen kertaan elämäsi aikana olemaan tilanteessa, jossa yhteiskunta ympärillä muuttuu ja siihen pitää reagoida muuttumalla myös ja opiskelemalla lisää.

Olen 30-vuotias ja asun alueella, jolla on korkea työttömyys ja nuorisotyöttömyys verrattuna pk-seutuun. Lähes kaikki kaverini ovat viimeisten vuosien aikana vaihtaneet alaa ja ovat nyt hoitajia tai opiskelevat hoitajaksi (kuten minä). Ja meillä kaikilla on siis myös tutkinto alalta, jonka piti työllistää hyvin. Mutta sitten tuli tämä lama ja jo valmiiksi ylikoulutuksen virittämä pommi poksahti käsille eikä kukaan meinaa löytää töitä.

Sinä valmistuit alalle jolla ei ole juuri nyt helppoa saada töitä. Niin ovat tehneet myös lukemattomat kemistit, biokemistit, biologit, kasvatustieteilijät, metsäinsinöörit, insinöörit, datanomit, tradenomit, merkonomit, matkailua opiskelleet, eläintenhoitoa opiskelleet, poliisiksi valmistuneet, kirjastoalan työntekijät jne. Yhteiskunta on vaikeasti hahmotettava, koulutuspolitiikka on sidoksissa lyhytjänteiseen kuntapolitiikkaan jossa intressit ovat ihan muualla kuin opiskelijamäärien korjaamisessa työtilanteen mukaan ja jossa suurin osa koulutuksen päättäjistä ja suunnittelijoista ei osaa ennustaa tulevaisuutta yhtään sen enempää kuin sinä tai minä. Joten katumiseen ei ole mitään syytä. Kaikeasta oppii, nyt vaan kohti uusia seikkailuja! :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28957828]Filosofian maisterit valmistuvat humanistisesta tiedekunnasta. Eli aika laaja kirjo ammatteja :)[/QUOTE]

Kyllä esim. biotieteellisestä valmistuu myös filosofian maistereita. Biologit on ovat FM, alempi korkeakoulututkinto on luonnontieteiden kandi, mutta maisterit ovat sitten FM eli tutkinnon nimi ja koulutus voi olla tosi kaukana toisistaan.
 
"Vieras"
Ei mitään järkeä opiskella hoitajaksi jos ei todella pidä hoitamisesta, ongelmien kuuntelusta, kestä kuunnella huolestuneita omaisia jne - toki opiskellessa saa valmiuksia mutta vilpitön halu pitää olla.
 
Minäkin olen valmistunut medianomiksi ja olen aika varma, että en tule koskaan tekemään täysin koulutustani vastaavaa työtä, jos sellaista on olemassakaan. Mutta mitä sitä katumaan - enemmän katuisin, jos olisin opiskellut jotain, joka ei olisi kiinnostanut ollenkaan ja jättänyt opinnot kesken. Työttömänä en ole minäkään koskaan ollut ja lopulta löytyi duunipaikka, jossa voin kuitenkin soveltaa koulutustani. Kannattaa muistaa myös, että nykyajan työelämä on pitkälti juuri sitä pätkäduunia ja väliaikaista projektia.

Eli häntä pystyyn ja kohti uusia seikkailuja!
 
"viera"
Minäkin lähdin kirkasotsaisena haihattelijana opiskelemaan kirjallisuutta, kun se oli niiiin hienoa. Onneksi jossain vaiheessa koulutusta aloin tajuta, ettei kirjallisuudella ja kulttuurintutkimuksella paljoa itseään elätä, ja suoritin erilliset aineenopettajan opinnot. Äidinkieltä ja kirjallisuutta olen nyt leipäni eteen opettanut jukuripäille teineille jo ties kuinka kauan... Että siinä taas haavemaailma ja todellisuus kohtasivat ja ryminällä. :D
 
insinööri
Minä opiskelin insinööriksi, mutta teen käytännössä laborantin töitä. Olisi siis riittänyt pelkkä parin vuoden ammattikoulun käyminen sen sijaan, että ensin luin itseni ylioppilaaksi ja sen jälkeen hikoilin vielä neljä vuotta teknillisessä oppilaitoksessa.

En kuitenkaan kadu opintojani, koska jos jään työttömäksi, niin minulla on laajemmat mahdollisuudet työllistyä ja helpompi saada lisäkoulutusta.
 
"Vieras"
Täällä myös medianomi joka valmistui 1,5 vuotta sitten. Töitä olen onneksi löytänyt, mutta valitettavasti sopimus on määräaikainen. Ei ole helppoa, mutta mihinkään muuhun alaan ei löydy samanlaista paloa.
 
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja insinööri;28961012:
Minä opiskelin insinööriksi, mutta teen käytännössä laborantin töitä. Olisi siis riittänyt pelkkä parin vuoden ammattikoulun käyminen sen sijaan, että ensin luin itseni ylioppilaaksi ja sen jälkeen hikoilin vielä neljä vuotta teknillisessä oppilaitoksessa.

En kuitenkaan kadu opintojani, koska jos jään työttömäksi, niin minulla on laajemmat mahdollisuudet työllistyä ja helpompi saada lisäkoulutusta.
Ootko kenties bioinssi niinkuin minä? Tulevaisuuden ala my ass :(
 

Yhteistyössä