Opiskelijan tuet, argh!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milliliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Todennäköisesti kaikki, jotka täällä ovat sitä mieltä että opiskelijoiden tuet on liiallisia tai hyviä, pärjäävät omassa elämässään tällä hetkellä hyvin.
...koulutus lainaa nostaen sais aika huiman lainamäärän aikaan....

juurikin näin, kun investoi osaamiseensa niin todennäköisyys sille kasvaa, että pärjää myöhemmin hyvin

investoinneissa on yleensäkin tapana käyttää myös vierasta pääomaa

No onhan se opintolainan nostaminen sinällään hyvä investointi ja otse olenkin välillä nostanut lainaa kirjoja yms varten. Mut on se silti ilkiää kun jotkut joutuu sen lainan nostamaan et voi ostaa ruokaa. On se kokonaismäärä todella pieni jos lainaa ei nosta kun eläminen kallistuu koko ajan.

No onhan se opintolainan nostaminen sinällään hyvä investointi ja otse olenkin välillä nostanut lainaa kirjoja yms varten. Mut on se silti ilkiää kun jotkut joutuu sen lainan nostamaan et voi ostaa ruokaa. On se kokonaismäärä todella pieni jos lainaa ei nosta kun eläminen kallistuu koko ajan.

ja sulla ei oo puolisoa joka auttaisi?
jois oot yh, silloin marssit sossuun, sat varmasti sieltä apua eikä tarvii nostaa lainaa. JA jos olet alle 20v nin oletan että vanhemmat jeesavat joskus ruuassa, minusta se kuuluu auttaa....

390e vuokra, 50e bussikortti, sähkö 25e, puhelin 15e
-> 480e, tää on enemmän kuin koko raha, mitä opiskelijana saa.

Käyn töissä, opiskelu on tosi hankalaa kun aina menee vuorot päällekkäin ja muuta työtä en ole saanut. Käteen jää 300 e töistä, ruokaa saa ja voi maksaa jotain satunnaisia juttuja. Mutta yksikin juttu menee pieleen (jotain hajoaa) niin se on sitten vittumaista elämää seuraavat 3-4kk. Pitäis motivoitua opiskelemaan, mut hyvä kun jaksaa olla jotenkin onnellinen. Mitään ei voi oikein tehdä, kenellekään ei voi ostaa lahjoja. Koko ajan on synttäreitä, jouluja, äitienpäiviä, valmistujaisia... Joulu vituttaa jo nyt. Synnyinseudulla ja sukulaisia moikkaamassa ei paljoa käydä.

Mä elän ihan kunnollisen ihmisen elämää, tulen tiedoillani hyödyttämään tätä yhteiskuntaa vielä paljon (ei kaikki voi olla maistereita tai diplomi-insinöörejä joo, mutta järki käteen; ei kaikki voi olla putkimiehiäkään, ei tää homma niin toimi) Olen ottanut tietoisen riskin "tuhlata" nuoren aikuisen elämästäni 5-7 vuotta köyhyydessä, paineessa, käytännössä ympärivorokautisessa työssä (jos en ole töissä, minä opiskelen)

Minkä saatanan takia työttömille maksetaan "välttämättömiä" asioita, kuten vaikka lehtitilaus? Lensin melkein pepulleni kun kuulin että näin on. Eka maksetaan vuokra, sitten päälle 400 euroa ja harkinnan mukaan pesukoneita, lääkäreitä jne?

Älkää ihmetelkö, että tää sukupolvi joka tällä hetkellä opiskelee, katkeroituu omasta tilanteestaan (suhteettomuudesta siis; siitä että joku joka ei tee mitään saa niin paljon enemmän kuin me) niin paljon, että kun ollaan päättävässä asemassa niin tän maan sosiaalipolitiikasta tulee aika kylmää. Mä oon tähän elämänpisteeseen asti ollut jonkinlainen järjestelmän kannattaja, vasemmistolaisia äänestänyt, mut taidanpa pistää jäsenhakemuksen kokoomukselle tässä kohta...

[QUOTE="Vieras";29107753]Toisaalta, kyllä mua vituttaisi maksaa lähes puolet palkastani veroja, jonka jälkeen vielä opintolainaa takaisin... Kyllä opiskelun näillä veroilla pitäisi olla paremmin tuettua. Ihmettelen, että ihmiset ovat niin lampaita, etteivät tajua maksavansa hullunkorkeita veroja, mutta ovat ihan tyytyväisiä palveluiden paskalaatuun, koska nehän ovat "ilmaisia".[/QUOTE]

Mitäköhän veroja toi rollolainen ihmeemmin maksaa????

kyllä mua ainkin on vituttanut, kun olen vasta kolme vuotta sitten olen saanut opintolainani maksettua ( olen kuitenkin jo nelikymppinen)
opintolainaa maksoin pienestä työttömyyskorvauksestani jopa sen 50e /kk. eniten harmitti se että se oli OIKEASTI pois ruuasta. Mulakin kaksi opintolainaa oli maksettavana ihan täydet määrät.
Omille klapsilleni olen sanonut että en suosittele ottamaan opintolainaa, toisn 18-vuotias päättää itse.. Vielä ei kumpikaan ole halunut ottaa

Tietty jonkun muun olisi ne opintolainat pitänyt maksaa.....

[QUOTE="joopajoo";29164050]Mitäköhän veroja toi rollolainen ihmeemmin maksaa????[/QUOTE]

etkö vieläkään tiedä että KAIKKI, myös eläkeläiset ja opiskelijat ja ne työtötmätkin maksavat veroja KAIKKI !

Todennäköisesti kaikki, jotka täällä ovat sitä mieltä että opiskelijoiden tuet on liiallisia tai hyviä, pärjäävät omassa elämässään tällä hetkellä hyvin.
Miettikää oikeasti, jos saisitte 469 e/kk käytettäväksi korkeakouluopiskelijana, opiskeluun menee 40h/vko joten töitä pystyy tekemään hyvin rajallisesti, ja esim oma 4,5 vuoden koulutus lainaa nostaen sais aika huiman lainamäärän aikaan.

Mä oon edelleen sitä mieltä, että opintotuki on hyvä jo nyt ja saisimme olla siitä onnellisia. Mulla ei oo koskaan ollut säästöjä kuin korkeintaan muutaman satasen (koska ei oo ollu varaa!) eikä vanhemmat pysty auttamaan. Vuokra on ollut opintojen eri vaiheissa eri kokoinen, nyt valitettavasti koko tuon opintotuen verran. Opintolainaa olen ottanut monta tonnia. Ja opinnot on vähän hidastuneet, koska olen koko ajan tehnyt opintojen ohella töitä.

SILTI olen sitä mieltä, että meillä on asiat hyvin. Opiskelu on ilmaista. Ja nuo lainat ynnä muut ovat kuitenkin panostus mun OMAAN tulevaisuuteeni.

Työttömyystuki nousee, entä opintotuki? Opintotuki on pysynyt vuosia samalla tasolla, vaikka vuokrat kallistuu, ruoka kallistuu. On se silti jokseenkin kohtuutonta, että työttömälle maksetaan.esim lehtitilaukset sun muut. Yhäkin mun mielestä on eri asia jos on työtön vapaasta tahdostaan kuin se et haluais töitä, etsii muttei saa. Työttömyystukea tuolla suuruudella tulisi valvoa tarkemmin, meitä opiskelijoita kun kyylätään kuitenkin aika olan takaa, opintopisteiden kertymistä vuosittain, tulorajoja, ja silti myös opintotuesta maksetaan veroa.

Valvotaanhan osittain työttömiäkin, mut on se silti lepsumpaa kuin opiskelijan valvonta. Miksi muuten meillä olisi niin paljon vapaaehtoisia työttömiä kun silöäkin rahalla pärjää? eikä tarvii kuin paria kämäistä työpaikkaa hakea eikä kukaan katso panostatko työnhakuun vai menetkö työhaastatteluun likaisena ja kiroiletko (ns. Vältäy työpaikan saamisen käytöksellä).

Opintotuki on aivan liian pieni, ja joo voihan sitä hiton lainaa nostaa ja olettaa et muut elättää mut hei huhuu!

jois oot yh, silloin marssit sossuun, sat varmasti sieltä apua eikä tarvii nostaa lainaa. JA jos olet alle 20v nin oletan että vanhemmat jeesavat joskus ruuassa, minusta se kuuluu auttaa....

On mulla puoliso, avopuoliso ja ollaan oltu vajaa kaks vuotta yhdessä. Joo okei, hän elättää mua, mut ei hän siitä pidä et mulla ei koskaan ole tarpeeks rahaa et voisin maksaa ruokaostoksia. Lapsia ei oo, sossu ei auta kun mies tienaa mukamas liikaa. Oon 22v.

Niinjoo ja olenhan minäkin maksanut veroja ja tulen maksamaan eikä se häiritse mua piirun vertaa, koska niistä verorahoista voin nauttia sit kunnan kirjastossa, sillä et tiedän et täällä ei näetä nälkää jos sattuu jotain pahasti. Itse en tuu saamaan enää asumislisää, joten mun opintotuki on vain 268e/kk ja no sillä mennään kun kerta oma valinta oli ostaa omistusasunto. Mut ei mua piirun vertaa haittais vaikka "mun verorahoista" menis osa siihen et opiskelijat vois elää jollain muullakin kuin makaroonilla ja tonnikalalla. Senkin hinta on muuten noussut pilviin, onko kukaan huomannut?

Sen takia, että viis vuotta sitten opintotuella pärjäs ihan eritavalla, kun nyt on vuokrat nousseet ja ruuan hinta sekä ihan kaikki muu, niin nyt ei riitä opiskelijan rahat enää mihinkään, et opintotukia pitäis nostaa ns. Sitoa indeksiin. Työttömyystukikin nousee, miettikää kuinka monen perseilijän elämistä tuette niillä verorahoillanne. Opsikelijat ei oo mun mielestä perseilijöitä, ne sentään tekee oman osansa päästäkseen työelämään opiskelemalla itselleen ammattia.

Nojoo, on varaa ostaa omakotitalo enkä mä nyt sillä ja vaan omasta puolestani, mut kyllä esim. Joki työtön pariskunta siihen omistusasuntoonsa asumistuen saa. Suuttutti lähinnä nyt vaan kun rupes asiaa miettimään ja halus sitä purkaa. Oma valinta tää oli.

Kyl mä sitä opintolainaa nostan ja käytän mut silti ei vaan omakohtaisesti, opiskelijan tuissa on paljon purnaamista oli omistusasuntoa tahi ei.

Asumistukea saa vastikkeeseen, ei lainan lyhennyksiin. Olkoon sitten työtön tai ei. Eli tuskin on vastike niin suuri monellakaan, että juurikaan asumistukea saa.

Opiskelijan tuet ovat todellakin pienet verrattuna mihin tahansa muuhun tukimuotoihin. Sossu-Tatu saa esimerkiksi yli kaksinkertaiset tuet opiskelijoihin verrattuna ja vastikkeettomasti, opiskelijoiden tuet sen sijaan ovat vastikkeellisia.

Suomessa on siis tukimuotojen suhteen parempi olla sossupummi kuin opiskelija.

Opiskelijat tekevät rahojensa eteen sentään jotakin. Sossupummit taas eivät tee rahojensa yhtään mitään.

Ihmettelen tätä vain, kun yhteiskunta yrittää aina kohdistaa paineita opiskelijoihin ja vetoaa asiassa siihen, että kun "yhteiskunnan on säästettävä". Eiköhän olisi paljon parempi katsoa ensin esimerkiksi sossupummien suuntaan. He eivät tee rahojensa eteen yhtään mitään ja heille maksetaan suurempaa tukea kuin opiskelijoille.

Kyllä pitää yh:kin nostaa laina ennen kuin saa sossusta rahaa. Tai voi olla nostamatta, mutta se huomioidaaan silti tulona sossussa. Ainoastaan luottotiedot menettäneellä se jätetään huomioimatta.

Eli älä jaa (taas) väärää tietoa täällä.

Etkä voi sanoa, että vanhempien pitää auttaa alle 20-vuotiasta. Ei kaikilla vain vanhemmat auta. Eivät auta vaikka lapsi olisi 16v. pois muuttaessaan.

Niin sekin, en mä ees saanut lainkaan opintotukea ennen ku täytin 20. koska vanhemmat tienas. Jeeee....

Enkä mä yhäkään puhu vain omasta puolestani, en mä nyt tuen perässä lainanmaksuun ole. Oma valinta.

Silgi, opintotuen saamisen ehdot on mielettömän tiukat mun mielestä, kun työtön ei tee rahojensa eteen välttämättä yhtään mitään. Tulorajat, vanhempien tulot alle 20vuotiailla, huhhuh sanon minä. Miks just alle 20v? ite muutin pois kotoa kun olin 17, vaikka kuinka olinkin kelan mielestä vanhempieni varassa, ei sieltä tippunut, kun ei kaikille vanhemmilta tipu rahaa.

Opintotuki on pieni. Ja mua ainakin harmittaa, ettei nykypäivänäkään vielä ole saatu päivitettyä opintotukeen minkäänlaista lapsikorotusta kuten muissa tuissa on. Kuitenkin tänäpäivänä yhä useampi jo lapsia tehnyt ajautuu opiskelemaan syystä tai toisesta.

[QUOTE="Yh-äiti";29167584]Kyllä pitää yh:kin nostaa laina ennen kuin saa sossusta rahaa. Tai voi olla nostamatta, mutta se huomioidaaan silti tulona sossussa. Ainoastaan luottotiedot menettäneellä se jätetään huomioimatta.

Eli älä jaa (taas) väärää tietoa täällä.

Etkä voi sanoa, että vanhempien pitää auttaa alle 20-vuotiasta. Ei kaikilla vain vanhemmat auta. Eivät auta vaikka lapsi olisi 16v. pois muuttaessaan.[/QUOTE]

Kyllä rakastavat vanehemmat auttavat, jopa niitä vähän vanhempia lapsiaan. Ei se tarkoita etteivät he osaisi omillaan elää.Laskeehan kelakin että 20 vuotiaaksi vanhempien pitää auttaa, koska vanhempien tulot vaikuttavat 20 v asti, sen jälken opintotukeen ei vaikuta vanhemman tulot. Silloin oletetaan, että jos nuori asuu omillaan vanhemmat auttavat.
Eli sen nuoren kananttaisi asua vanhempiensa kanssa vielä 20 vuotiaana, ja jos on pienituloinen perhe joka muutenkin saa toimeentulotukea, niin se opiskelija saa omaan käyttöön noin 300, josta voi maksaa ne kirjat ym. Vanhempien kanssa ausessa kun hänellä ei ole menojakaan. ei vuokria ym. että herroiksi elelee. Vanhempiensa kanssa asuvan nuoren oletetaan saavan vanhemmiltaan apua ja siksi hätä ei pakoteta nostamaan opintolainaa, kuten omillaan asuvan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
kyllä rakastavat vanehmmat auttava, jopa niitä vähän venhempie lapsiaan. Ei se tarkoita etteivät he osiai omillaan elää. ja lkseehan kelakin että 20 vuotiaakis vanhemoien pitää auttaa, koska vanhempien tulot viakuttavat 20 v asti, sen jälken opintotukee ei vaikuta vanhemman tulot. silloin oletetaan että jos nuori asuu omillaan vanhemmat auttavat.

Entäs jos niillä vanhemmilla ei ole varaa auttaa?Eikö ne sillon rakasta lapsiaan?

Opintotuki on pieni. Ja mua ainakin harmittaa, ettei nykypäivänäkään vielä ole saatu päivitettyä opintotukeen minkäänlaista lapsikorotusta kuten muissa tuissa on. Kuitenkin tänäpäivänä yhä useampi jo lapsia tehnyt ajautuu opiskelemaan syystä tai toisesta.

saahan se opiskelija sen saman lapsilisän kuin muutkin joilla on lapsi ja jos on lapsi kananttaa tietenkin hakea jo tavallista asumistukea ei asumisliää, koska se on tarkoitettu perhelliselle.

[QUOTE="noo";29167471]Sossussa katotaan opintolaina tuloksi vaikka sitä ei nostaiskaa.[/QUOTE]

ju niin katsotaan, mutta jso perheessä on opiskelija+ lapsi niin luultavasti sossustakin jo saa, koska tämä on noin 700 ja se menee yli normien, varsinkin jos vuokra on vähänkään kalliimpi. Huom. Myäs sähköt ja vedet hhuomiosaan menoiksi, joten usien sieltä saa perheellinne jos vaan hakee.

Entäs jos niillä vanhemmilla ei ole varaa auttaa?Eikö ne sillon rakasta lapsiaan?

varmasti jokaisella vanehmmalla, on varaa siloin tällöin ostaa ruokapussi tai heitää kahvipaketti tai pari leipää ja pussi makaronia.
Vaikka mekin ollaan vähävaraiisa, mun tulot noin 600 ja miehen reilut 900 ja asumistuenkin jälkeen vuokraa jää vielä maksettavaksi reilusti yli 700, lähemmäs 800e niin autetaan noita opiskelevia nuoriamme. Minusta vaan niin kuuluu tehdä. Mä syyttäisin itseäni jos alle 20v nuori joutuis velkakierteeseen tai joutuis ottamaan pikavippejä tai sitä opintolainaa mun takia. Virallisesti ennenvanhaan 21v oli aikuinen, mutta kun äänestäjiä oli liian vähänn täysi-ikäisyyden rajaa laskettiin 18 vuoteen.
Vuokria en täysi-ikäislele maksa, mutta kaikessa mussa avustan mitä pystyn. Hankin huoenkaluja asitoit ym .Autan kirjojen ostossa jne. Aiakapaljon kirjoja saa lainattua kirjastostakin ja käytettyinäkin saa kirjakaupoista, mitä se haittaa jos kielten kirja on käytetty tai matikan kirja?. Varsinkin tuota poikaa on autettava, kun hänelle jää vain 60e/kk, kun on maksanut vuokran ja ostanut bussiuortin. vaikka saa
koulumatkatukea, kortti maksa siltikin 50e

varmasti jokaisella vanehmmalla, on varaa siloin tällöin ostaa ruokapussi tai heitää kahvipaketti tai pari leipää ja pussi makaronia.
Vaikka mekin ollaan vähävaraiisa, mun tulot noin 600 ja miehen reilut 900 ja asumistuenkin jälkeen vuokraa jää vielä maksettavaksi reilusti yli 700, lähemmäs 800e niin autetaan noita opiskelevia nuoriamme. Minusta vaan niin kuuluu tehdä. Mä syyttäisin itseäni jos alle 20v nuori joutuis velkakierteeseen tai joutuis ottamaan pikavippejä tai sitä opintolainaa mun takia. Virallisesti ennenvanhaan 21v oli aikuinen, mutta kun äänestäjiä oli liian vähänn täysi-ikäisyyden rajaa laskettiin 18 vuoteen.
Vuokria en täysi-ikäislele maksa, mutta kaikessa mussa avustan mitä pystyn. Hankin huoenkaluja asitoit ym .Autan kirjojen ostossa jne. Aiakapaljon kirjoja saa lainattua kirjastostakin ja käytettyinäkin saa kirjakaupoista, mitä se haittaa jos kielten kirja on käytetty tai matikan kirja?. Varsinkin tuota poikaa on autettava, kun hänelle jää vain 60e/kk, kun on maksanut vuokran ja ostanut bussiuortin. vaikka saa
koulumatkatukea, kortti maksa siltikin 50e

Tietenkin on helpompaa nyt auttaa kun asuvat vielä täsä lähellä, mutta jos opiskelujen/ töiden takia muualle muuttavat apukin tietenkin vähenee, koska ei voi niin usein auttaa, kun ei voi sitä ruokaa jatkuvasti antaa.
Mutta Omia lapsiani halauan auttaa.

Työttömyystuki nousee, entä opintotuki? Opintotuki on pysynyt vuosia samalla tasolla, vaikka vuokrat kallistuu, ruoka kallistuu. On se silti jokseenkin kohtuutonta, että työttömälle maksetaan.esim lehtitilaukset sun muut. Yhäkin mun mielestä on eri asia jos on työtön vapaasta tahdostaan kuin se et haluais töitä, etsii muttei saa. Työttömyystukea tuolla suuruudella tulisi valvoa tarkemmin, meitä opiskelijoita kun kyylätään kuitenkin aika olan takaa, opintopisteiden kertymistä vuosittain, tulorajoja, ja silti myös opintotuesta maksetaan veroa.

Valvotaanhan osittain työttömiäkin, mut on se silti lepsumpaa kuin opiskelijan valvonta. Miksi muuten meillä olisi niin paljon vapaaehtoisia työttömiä kun silöäkin rahalla pärjää? eikä tarvii kuin paria kämäistä työpaikkaa hakea eikä kukaan katso panostatko työnhakuun vai menetkö työhaastatteluun likaisena ja kiroiletko (ns. Vältäy työpaikan saamisen käytöksellä).

Opintotuki on aivan liian pieni, ja joo voihan sitä hiton lainaa nostaa ja olettaa et muut elättää mut hei huhuu!

minun mielestäni kanssa saisi opintotukea nostaa, tai että ainkaan sitä lainaa ei laskettaisi siosiaalitoimistossa tuloki, koska lainarahalla ei muidenkan tarvitse elantoaan nostaa

Yhteistyössä