Opintolaina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja seppele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

seppele

Vieras
Hei , Osaisiko joku neuvoa. Tilanteeni on että aloitan nyt opiskelut AMK:ssa ja aijon ottaa opintorahan ja opintolainanki. Mutta edellisistä opiskeluista on lähes 10vuotta ja silloin opintolainan kans otin ja se meni ulos ottoon. Nyt kuitenkin olen maksanut sen pois ja muutenki minulla on puhtaat luottotiedot. Vaikuttaakohan tämä opintolainan saantiini??? Näkeekö ne jostain? Katsovatko vain luottotietojen puhtauden? Ja se minulla on ok. Olen saanut ns ison talolainaki nordeasta, että siel ne ei ainakaan puhuneet mitään noista vanhoista nuoruusvuosien töppäilyistä. Tälläistä mielessä?

Kun Kela on takaajana, ja jos se Kela on joutunut maksamaan sen sinun lainan niin silloin et saa enää opintolainaa.
En tiedä mitenkä tuo kuvio on sitten mennyt, että onko se pankki laittanut sen opintolainan suoraan ulosottoon josta olet sen pankille maksanut vai onko kela joutunut sen maksamaan pankille ja se on ollut kelan saatavana ulosotossa. Jos on jälkimmäinen versio niin et saa enää kelan takausta.

opintolainassa valtio on takaaja! Mutta jos olet edellisen lainan maksanut, saat kyllä uuden :) ei pitäisi tuollaisen vaikuttaa sen saantiin, varsinkin kun siitä on kauan, ja se on maksettu :)

Mistähän sen tietää onko kela sen maksanut vai minä itse? katsoin luottotietoni ja ne on puhtaat. minustakin valtio sen takaa tai antoi takuuden silloin 1999 mutta miten toi kela sit maksais takaisin siiten sitä? ei ymmärrä?

Opintotuen osalta tulivat voimaan uudet ehdot 1.8.2011. Korkeakouluopiskelijan ei enää tarvitse erikseen hakea opintolainaa, vaan opintolaina on automaattisesti myönnetty opintorahaa saavalle korkeakouluopiskelijalle.

Siis saako kaikki automaattisesti muka lainan??? Toi teksti antais ainakin minulle sen vaikutuksen.

Totta joo, kelaan täytyy soittaa niin selviääa asia.

Opintotuen osalta tulivat voimaan uudet ehdot 1.8.2011. Korkeakouluopiskelijan ei enää tarvitse erikseen hakea opintolainaa, vaan opintolaina on automaattisesti myönnetty opintorahaa saavalle korkeakouluopiskelijalle.

Siis saako kaikki automaattisesti muka lainan??? Toi teksti antais ainakin minulle sen vaikutuksen.

Totta joo, kelaan täytyy soittaa niin selviääa asia.

Ei tuo lakimuutos sitä tarkoita, että jokainen edelleen saisi lainaa, vaikka olisi millaiset maksuhäiriöt! Tarkoittaa sitä, että lainan takausta ei tarvitse enää hakea erikseen Kelasta, vaan korkeakouluopiskelijoista jokaiselle myönnetään takaus ilman erillistä hakemusta (halusi tai ei), mutta tottakai edelleen maksuhäiriömerkinnät jne vaikuttavat takauksen saamiseen, kuten ennenkin!

Onko sinulle jo myönnetty opintotuki Kelasta vai onko vasta vireillä?
Jos merkittyä maksuhäiriötä ei ole, pitäisi sinunkin saada lainan takaus!
JOS Kela lähettää selvityspyynnön koskien lainan takausta, on sinulla mahdollisuus antaa oma näkemyksesi siitä, miksi sinulle pitäisi laina myöntää ja siinä yhteydessä sitten selvität että olet kaikki vanhat lainat maksanut pois ja nyt ei ole maksuhäiriömerkintää jne.

Tsemppiä opiskeluun :)

Ensi viikolla pitäis laittaa asia vireille. Luin tuolta että jos opiskelijalla ei ole varaa maksaa lainaa niin pankki siirtää sen takaisin kelalle ja kela mahdollisesti sitten ulosottoon. Näin ilmeisesti minun kohdallani kans. Olen nämä asiat maksanut jo ajat sitten pois ja luottotiedoissani ei ole enään merkintöjä. Mutta se askarruttaa että mahtaako kela nähdä vieläkin tämän asian vai "puhdistuuko" heilläkin henkilön paperit niin kuin luottotiedotkin.???

Lakiuudistus tarkoittaa sitä, että Kela ei enää tarkasta luottotietoja yms. vaan antaa takauksen pankille ja jättää lainanmyöntämispäätökseen kokonaan pankille, josta opintolaina haetaan.

Jos et saa opintolainaa, saat toimeentulotukea.

Tänään, 10:42"vieras"
Lakiuudistus tarkoittaa sitä, että Kela ei enää tarkasta luottotietoja yms. vaan antaa takauksen pankille ja jättää lainanmyöntämispäätökseen kokonaan pankille, josta opintolaina haetaan.

Siis tämähän tarkoittaisi sitä että jos olen jo nordeasta saanut asuntolainan niin ihan varmasti siellä on luottoa minuun tuohon opintolaina asiaanki. (?)