opettaja ongelmia taas

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wicked Mary
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Wicked Mary

Aktiivinen jäsen
04.05.2006
10 467
3
36
Hevonkuusikko
Tyttäreni on aina ollut vilkas ja koulupsykologin testin tulos oli samankaltainen kuin ADHD-lapsilla, diagnoosia hänellä ei kuitenkaan ole.
Tyttö on kuitenkin pärjännyt normaali luokassa, joissain aineissa välillä ollut tukiopetuksessa, mutta päässyt aina luokalta ihan keskiverto todistuksella, siis tähän asti.
Nyt 6. luokalla on alkanut nykyisen opettajan myötä tulemaan yhä enemmän ja enemmän ongelmia, opettaja ei mitä ilmeisimmin siedä vilkkaita lapsia, ongelmia on ollut koko ajan ja harva se päivä tyttö käsketään luokasta ulos ja jälki-istuntoakin on ollut useammin kuin koskaan aiemmin koko hänen koulunkäyntinsä aikana.
Ja opettajan aloitteesta pidettiin koulussa neuvottelu jonka tarkoitus oli että tyttö saisi helpotetun matikan, mitä ei ole ennen tarvinnut, on saanut parhaimillaan kasi puolikasta kokeissa, siis vielä 5. luokalla, vuosi sitten. Lopulta siihen suostuin kun tytön itsensä mielipide oli että se voisi olla hyvä asia, hänellä on siis toisenlainen matikankirja kuin muilla.
Mutta nyt sitten onkin ilmennyt että tämä on opettajalle syy ajaa tyttö käytävään joka matikan tunti tekemään tehtäviä, mutta tätähän ei tietysti neuvottelussa kerrottu.
Tyttö on saanut useita jälki-istuntoja kun on kysynyt miksei saa olla luokan taka-osassa tekemässä tehtäviään,jälki-istunnot 45 minuuttia per kerta.
Tänään tilanne taas kärjistyi, tyttö tuli itkien koulusta, opettaja oli taas käskenyt mennä käytävään tekemään oma kirjaansa, ja tyttö kysyi miksi.
Opettaja sanoi sitten koko luokalle, opetus ei jatku ennenkuin J menee ulos. Siihen toiset oppilaat sitten kysyivät : saadaanko me sitten piirtää" ja saivat luvan, ja kaikki alkoivat tyytyväisinä piirtää kunnes hetken päästä opettaja lisäsi "te kaikki jäätte sitten tunniksi jälki-istuntoon J:n takia" No tietysti siitä alkoi hirveä huuto ja joillakuilla jolla olisi treenit tänään heti koulun jälkeen kysyivät saavatko he mennä kuitenkin, vastaus oli että ei ja se on J: n syy. Kaikki oppilaat alkoivat raivota tyttärelleni, joka pakeni itkien kotiin.
Ja kouluun olen ollut yhteydesä, keskustellut vararehtorin kanssa, rehtori ei suostu tapaamaan, mukana on ollut myös sosiaalityöntekijä ja erityisopettaja ja ongelmia opettajan ja tytön välillä on yritetty selvitellä, hetken aikaa olikin rauhallisempaa, mutta nyt taas alkoi entistä pahempana.
Yhteydenotot opetusvirastoon eivät tuota tulosta, mitään vastausta ei saa, mitä hemmettiä tässä voi tehdä.
 
Olen sanaton :(
Meillä kanssa vilkas nelosluokkalainen tyttö, ja ongelmat kärjistyi kun opettaja vaihtui, hän näkee lapsessa pelkkää vikaa. Meillä ei ole vielä mennyt noin pitkälle ja toivottavasti ei menekään.
Uskomatonta että ope tekee noin rajusti ja rehtori ei suostu tapaamaan! Neuvoja ei ole antaa, valitettavasti..
 
Pakko vaan yrittää ottaa yhteyttä niihin ylempiin tahoihin ja jos ei tuota tulosta, niin ottaisin yhteyttä johonkin Hesariin tai muihin tiedotusvälineisiin, kummasti sitä tahtoa aina löytyy ongelmien selvitykseen kun on koulusta tulossa joku skandaalijuttu.
 
[QUOTE="vieras";23048589]Oletko ollut luokassa seuraamassa kun tiedät noin tarkasti varmasti mitä opettaja on sanonut? Vai uskotko suoraan omaa kullanmuruasi?[/QUOTE]

Opettajan lähetti minulle viestin totta kai...ja sanotaan vielä että tunnen valta-osan tytön luokkakavereista jotka ovat olleet paikan päällä, ja näin ollen kyllä tasan tarkkaan tietävät mitä on tapahtunut ja mitä on sanottu.
 
Pakko vaan yrittää ottaa yhteyttä niihin ylempiin tahoihin ja jos ei tuota tulosta, niin ottaisin yhteyttä johonkin Hesariin tai muihin tiedotusvälineisiin, kummasti sitä tahtoa aina löytyy ongelmien selvitykseen kun on koulusta tulossa joku skandaalijuttu.

alkaa tosiaan tuntua siltä että yhteydenotto tiedotusvälineisiin on ainoa keino, yhteydenotot kouluun ja opetusvirastoon on yhtä tyhjän kanssa
 
Minävarmaan menisin seuraamaan oppituntia jo siksikin, että sen jälkeen tietäisin ihan tarkalleen millainen opetustyyli opettajalla on.

Mutta on väärin rankaista muuta luokkaa jonkun toisen takia. Se on simputusta, olisiihen oikea syy tai ei. Ammattitaidottomalta kuulostava opettaja.
 
Tyttäresi on pahimman luokan koulukiusaamisen uhri. Mikään ei ole sen pahempaa, kun olla opettajan kiusaama. Itselläni on ikävä kyllä kokemusta asiasta. Tärkein asia maailmassa tyttärellesi on nyt vanhempien tuki.
 
Onko muuten oppitunnin kuvaaminen, jotta vanhempi voisi yhdessä opettajan ja ammatti-ihmisten kanssa katsoa tunnin tapahtumia, luvallista?
Kun voihan olla, että lapsen käytös muuttuu, jos vanhempi on paikalla. Joten jos vain kuvataan ja siten katsotaan mikä on käytöksessä ongelma (ja kenen käytöksessä). Ei pohjaituisi vain puheisiin kaikki.
 
[QUOTE="pop";23048676]Minävarmaan menisin seuraamaan oppituntia jo siksikin, että sen jälkeen tietäisin ihan tarkalleen millainen opetustyyli opettajalla on.

Mutta on väärin rankaista muuta luokkaa jonkun toisen takia. Se on simputusta, olisiihen oikea syy tai ei. Ammattitaidottomalta kuulostava opettaja.[/QUOTE]

Mun mielestä tuo koko luokan rankaiseminen on opettajan yritys kääntää muu luokka tytärtäni vastaan...en muista ikinä tuollaista olleen omana kouluaikanani.
Sillä tavalla kyllä kävi kerran että luokassamme joku oli tehnyt ilkivaltaa, niin opettaja sanoi että koko luokka jää tuntien loputtua jälki-istuntoon jos syyllinen ei tunnusta, ja syyllinen sai mennä seuraavalla välkällä tunnustumaan opelle ja sopimaan rangaistuksen ja korvauksen, kuten menikin. mutta se on mielestäni eri asia kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="pop";23048706]Onko muuten oppitunnin kuvaaminen, jotta vanhempi voisi yhdessä opettajan ja ammatti-ihmisten kanssa katsoa tunnin tapahtumia, luvallista?
Kun voihan olla, että lapsen käytös muuttuu, jos vanhempi on paikalla. Joten jos vain kuvataan ja siten katsotaan mikä on käytöksessä ongelma (ja kenen käytöksessä). Ei pohjaituisi vain puheisiin kaikki.[/QUOTE]

ja erityisesti opettajan käytös voi muuttua kun vanhempi tai kuka hyvänsä muu ulkopuolinen on paikalla...

 
ja erityisesti opettajan käytös voi muuttua kun vanhempi tai kuka hyvänsä muu ulkopuolinen on paikalla...


Tuo kuvaaminen olis kova sana, jos vaan jotenkin onnistuis.. Mutta oikeesti tuo opettajan käytös ei ole mistään kotoisin ja valitettavasti tällasia mätämunia aina sattuu joskus olemaan. Voimia! :hug: Rohkeesti vaan tiedotusvälineisiin juttua, iltalehdelle vaikka vinkkiä sähkiksellä..
 
Simputustahan tuo on. Yksi mokaa, kaikkia rankaistaan...se on väärin.

Tyttären kanssa keskustelisin siitä, että jos opettaja pyytää menemään käytävään, niin ei ole pakko kysyä että miksi, jos siitä seurauksena on jälki-istunto. Vanhemmat voivat olla yhteyksissä kouluun (kuten olet ollutkin) ja kysyä syytä tälle käytävässä istuttamiselle.

Ja minusta rehtorin on pakko suostua tapaamaan vanhemmat, jos he sitä toivovat.

Tsemppiä!
 
Jollei koulu ota mitään kantaa asiaan, niin kyllä mä hiljalleen harkitsisin poliisin puoleen kääntymistä. Varsinkin jos opettaja koittaa käännyttää koko luokkaa lasta vastaan. Ja myös tuo, että laittaa lapsen käytävään tekemään tehtäviä vaikuttaa siltä, että haluaa lapsen eristää opetuksesta = ei halua opettaa lasta/olla tekemisissä lapsen kanssa.
 
joko opettaja toimii hyvin väärin. TAI... tyttösi on kumminkin murrosiän kynnyksellä, tuossahan kohtaa voi muutenkin alkaa mennä koulussa huonommin kun alkaa muut asiat kiinnostaa. Nuoret myös pitävät aika kovaa yhtä, eli aikuisen toiminta nähdään hurjan vääränä vaikka se olisikin ihan oikein. (esim. jos oppilas häiriköi toistuvasti ja opettaja puuttuu siihen lujalla kädellä). Et voi olla varma ettei tyttösi ole toiminnallaan toistuvasti häiriköinyt luokassa ja siksi hänet on siirretty pois. Nuoret kun ei näe asiassa mitään väärää....

Mutta suosittelen että yrität jatkaa asian selvittelyä fiksusti, toki ajaen tyttösi parasta mutta myös muistaen että hänessäkin voi olla "vikaa".
 
[QUOTE="pop";23048706]Onko muuten oppitunnin kuvaaminen, jotta vanhempi voisi yhdessä opettajan ja ammatti-ihmisten kanssa katsoa tunnin tapahtumia, luvallista?
Kun voihan olla, että lapsen käytös muuttuu, jos vanhempi on paikalla. Joten jos vain kuvataan ja siten katsotaan mikä on käytöksessä ongelma (ja kenen käytöksessä). Ei pohjaituisi vain puheisiin kaikki.[/QUOTE]

No mitä veikkaat, haluaako ne muut vanhemmat että kuvaat heidän lapsiaan saadakses selville onko vika heissä sinun mielestäsi?

Ei ole luvallista. Paitsi tietty jos kaikkien vanhempien lupa on.
 
Simputustahan tuo on. Yksi mokaa, kaikkia rankaistaan...se on väärin.

Tyttären kanssa keskustelisin siitä, että jos opettaja pyytää menemään käytävään, niin ei ole pakko kysyä että miksi, jos siitä seurauksena on jälki-istunto. Vanhemmat voivat olla yhteyksissä kouluun (kuten olet ollutkin) ja kysyä syytä tälle käytävässä istuttamiselle.

Ja minusta rehtorin on pakko suostua tapaamaan vanhemmat, jos he sitä toivovat.

Tsemppiä!

tästä jo puhuttiinkin ja tyttö sanoi menevänsä huomenna kouluun normaalisti ja jos opettaja laittaa hänet käytävään, hän sitten vain menee...
Mutta tuon asian selvitän miten tämä suppea matikka aiheuttaa sen että pitää eristää muusta luokasta
 
[QUOTE="vieras";23048926]joko opettaja toimii hyvin väärin. TAI... tyttösi on kumminkin murrosiän kynnyksellä, tuossahan kohtaa voi muutenkin alkaa mennä koulussa huonommin kun alkaa muut asiat kiinnostaa. Nuoret myös pitävät aika kovaa yhtä, eli aikuisen toiminta nähdään hurjan vääränä vaikka se olisikin ihan oikein. (esim. jos oppilas häiriköi toistuvasti ja opettaja puuttuu siihen lujalla kädellä). Et voi olla varma ettei tyttösi ole toiminnallaan toistuvasti häiriköinyt luokassa ja siksi hänet on siirretty pois. Nuoret kun ei näe asiassa mitään väärää....

Mutta suosittelen että yrität jatkaa asian selvittelyä fiksusti, toki ajaen tyttösi parasta mutta myös muistaen että hänessäkin voi olla "vikaa".[/QUOTE]

kun se luokasta poistaminen johtuu siitä että hänellä on suppeamman matematiikan kirja, ei käytöksestä sinänsä, muuten kuin sen verran että on halunnut sitten tietää että miksi pitää mennä käytävään tekemään omia tehtäviään vaikka olisi kuinka hiljaa
 

Yhteistyössä