opetatteko te lapset siihen että auton tulee pysähtyä aina suojatien eteen ja luotatteko te itse siihen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neith"

Vieras
siis toki näinhän sen lain mukaan pitäisi mennä, se nyt vaan on niin että auto ei aina vaan pysähdy vaikka kuinka yrittää (siis jos suojatielle hypätään yllättäen, pyöräillään tai käännytään katsomatta tuleeko autoja)

nyt kun on taas viimeaikoina lehdistä lukenut näistä onnettomuuksista niin tuli vain mieleen tälläinen.
silloin kun mä olen ollut pieni, niin mulle ja sisaruksille ja suurimmalle osalle kavereista on opetettu että tie ylitetään vasta silloin kun ei tule autoja, ensin katsotaan vasemmalle, sitten oikealle ja sitten vielä vasemmalle ja jos autoja ei tule niin tien saa ylittää, jos on keskikoroke niin siinäkin vielä katsotaan ettei autoa tule ennenkuin mennään yli.
näin mä myös itse opetan lapselle ja näin myöskin itse toimin edelleen.
autoa paljon ajavana hämmästelen sitä kuinka huolettomasti ihmiset lähtevät ylittämään tietä, ilman että edes katsovat tuleeko autoja ja kuinka lähellä ne autot on, kun kuitenkin nopeusrajoitusten mukaan ajaminen on ihan sallittua ja 40-60km/t auto ei vaan oikeasti pysähdy muutamassa metrissä, varsinkaan talvisin ja se äkkijarrutus yleensä johtaa siihen että se 3 muuta autoa törmää toisiinsa ja joku niistä todennäköisesti osuu myös siihen jalankulkijaan.
näen liki päivittäin tilanteita jossa jalankulkija ensin kävelee jalkakäytävää suoraan kunnes yhtäkkiä kääntyy suojatielle, ilman pysähtymistä, ilman että siinä annettaisiin autoilijalle mitään mahdollisuutta ennakoida tulevaa.

mä siis menen tuolla asenteella (ja sen myös opetan lapselleni) että parempi olla hengissä kuin oikeassa, eli tie ylitetään vasta kun autoja ei tule tai vasta kun auto(t) on selvästi suojatien eteen pysähtyneitä.

Tuntuu, että aina kun menee Lappeenrannasta johonkin toiseen suomalaiseen kaupunkiin niin autot tulee päälle. Samoin muissa kaupungeissa autoillessa kun painaa jarrua päästääkseen jalankulkijoita ottaa riskin siitä, että joku ajaa perään. Kouvolassa jopa takanatulija painoi torvea kun päästin jalankulkijan menemään ensin

Opetan noita muksuja katsomaan tuleeko autoja ja esikoiselle (alkaa pian olemaan siinä iässä, että yksin ulkoilu alkaa olemaan ajankohtaista) ole erityisesti terottanut, että tie pitää ylittää varovaisesti. esim talvella auto ei välttämättä pysty pysähtymään vaikka koittaisikin kovasti painaa jarrua ja jos poieni poika ja auto törmää niin pieni poika siinä häviää. Eikä pysähtyminen tapahdu kuin seinään kesälläkään.
Toivon tosiaan, että asia menee perille ettei tartte olla paniikissa sitten joka kerta kun poika omille teilleen tulevaisuudessa lähtee. Hienosti hän kyllä osaa jos nyt pysähtyä suojatien eteen katsomaan tulleeko autoja, mutta asia voi olla toinen kun ei ole valvova silmä katsomasa perään..

En. Opetan ettei voi luottaa siihen, ettei tule autoja jos ei katso kunnolla. Yritän opettaa katsomaan myös liikennevaloissa ensin sivuille ettei tule autoja ennen kun lähtee ylittämään tietä. Täällä autoja tulee väliin punaisiakin päin :(

No ei sinne suojatielle ainakaan näin talvella kannata hypätä katsomatta. Minä päästän itse kyllä yleensä jalankulkijat suojatiellä menemään, mutta joskus esim pyöräoilijät tulevat niin vauhdilla että näillä liukkailla keleillä auton pysäyttäminen ei vain ole mahdollista. En siis ole kenenkään päälle vielä ajanut, mutta kyllä välillä hirvittää nuo pyöräilijät jotka tuntuvat oikein yrittävän alle. Varsinkin jotkut tuntuu ettei jollain lapsilla ole minkäänlaista tolkkua siitä ettei liukkaalla se auto ihan noin vaan pysähdykään.

Olen kaikille lapsille opettanut, että aina pitää katsoa, että auto todella pysähtyy - että se ei ole missään tapauksessa itsestäänselvyys!

Suojatie on taas autoilijan näkökulmasta erityisesti risteysalueilla vaikea paikka - tai siis riskialtis onnettomuuksille - silloin kun on yhtaikaa vihreä niin kävelijälle kuin autoilijalle. Parisen vuotta sitten aina rauhallisesti ja tarkkaavaisesti ajeleva mieheni meinasi ajaa erään naisen päälle. Jouduin karjaisemaan, että VARO! Jotenkin vain hän ei yhtäkkiä keskittyessään kääntymään havainnut tietä ylittävää naista. Hän olisi ajanut suoraan päin, ellen olisi istunut vieressä :(

Opetan että pitäs pysähtyä jos jalankulkija on menossa yli. Mutta, se ei käytännössä toteudu joten tollekin pojalle taon päähän että AINA pitää varmistaa eikä suinpäin mennä ja luottaa autoilijoihin.

Opetan niin, että autoihin ja muihin kulkuvälineisiin pitää aina suhtautua varauksella. Vaikka niille olisi punainen valo ja hänellä vihreä, niin tien yli ei mennä ennen kuin lähestyvä auto on pysähtynyt (siis jos se on ihan siinä hollilla). Ja siltikin vilkuillaan koko ajan ympärille, että tuleeko ketään päälle. Ilman valoja oleva suojatie on pahempi ja olen opettanut, että todennäköisesti kukaan ei pysähdy. Joten tien yli mennään vasta kun autoja ei näy tai ovat niin kaukana, että tien yli ehtii hyvin.

Tuntuu, että aina kun menee Lappeenrannasta johonkin toiseen suomalaiseen kaupunkiin niin autot tulee päälle. Samoin muissa kaupungeissa autoillessa kun painaa jarrua päästääkseen jalankulkijoita ottaa riskin siitä, että joku ajaa perään. Kouvolassa jopa takanatulija painoi torvea kun päästin jalankulkijan menemään ensin

Sama täälä. Parikertaa on takana töötätty ja kerran lähetty ohi kun päästin jalankulkijoita yli.

Opetan että sitten vasta yli, kun ei tuu autoja tai auto pysähtyy. On siinä sellanen ongelma, että koululta päin tullessa näkee tosi kauas, että oikeasti siinä kerkeäisi mennä tien yli monta kertaa, ja kun lasten kanssa kuljen niin yliteäänkin, mutta olen selittänyt lapsille että aikuinen osaa arvioida. Koskahan lapsi osaa arvioida?

Olen opettanut lapset siihen, että aina katsotaan ennenkuin tie ylitetään. Missään nimessä ei luoteta siihen, että auto pysähtyy. Vaikka olisi kyse risteyksessä jossa on valot jalankulkioille ja valo olisi vihreä, silloinkin katsotaan.

Opetan, että AINA tietä ylitettäessä, ennen suojatielle astumista pitää katsoa sekä vasemmalle että oikealle ettei autoja ole tulossa. On sitten liikennevalot tai ei. Ja korostan heijastinten käyttöä! Sitä ei voi näinä pimeinä vuodenaikoina liikaa korostaa.

En luota, enkä opeta.

Suomessa on näköjään tapana, että suunnilleen yritetään ajaa jalankulkijoiden päälle. Tukholmassa ja Tallinnassa hämmästeltiin koko perhe, kun autot antoivat tietä heti, kun vähänkin näytettiin siltä että aiotaan mennä tien yli. Jopa linja-auto pysähtyi ja kuski näytti, että menkää vaan.

Eikä täällä Lappeenrannassa kyllä olla sen parempia, tarkkana saa katsoa ettei autoja tule, ei ne anna tietä. Lisämausteena venäläiskuskit, jotka saattaa näyttää vilkkua ihan vaan suoraan ajaessaan. Tai kääntyvät ihan yllättäen eteen. Mutta kyllä me suomalaisetkin osataan, en yhtään väitä että suomalaiset antaisi paremmin tietä.

Olen opettanut että lapsi pysähtyy aina suojatien kohdalla ja odottaa kunnes lähestyvä auto pysähtyy selkeästi ja sit vasta yli ja yli ei saa mennä jos toisestakin suunnasta lähestyy auto :(
Meillä onneksi monet autoilijat pysähtyy kun pieni lapsi odottaa ylitysvuoroa kadunreunassa :)

No asia ei meillä ole vielä ajankohtainen, kun on niin pikkuinen lapsikin. Mutta sitten tulevaisuudessa opetan kyllä liikennesäännöt ja pyrin itse toimimaan niin, että lapsi saisi jonkinlaista esimerkkiä siitä, miten liikenteessä pitäisi toimia. En kuitenkaan opeta lasta luottamaan siihen, että muut kuitenkaan automaattisesti pysähtyisivät siihen suojatien eteen - koska täällä ei monikaan niin tee, paitsi ihan tuolla ydinkeskustan alueella. Aion opettaa lapsen katsomaan, että tie todellakin on turvallista ylittää.

[QUOTE="vieras";25425461]Opetan varovaisuuteen, kuten itseänikin on opetettu. Mulkoilen kyllä autoilijoita, jotka eivät anna tietä PAHALLA KATSEELLA.[/QUOTE]

Ottakaa te kävelijätkin ne käytöstavat huomioon. Jos joku antaa tietä, niin kuuluuasiaan kiittää (nyökätä, moikata tms).
Eipä pahemmin kiinnosta tietä antaa, kun kukaan ei kiitäkään. Itse ne oiikeasti kehtaa olla kiittämättä, jos joku tietä antaa.

Yhteistyössä