Opetanko lapseni liian häveliäääksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja?

Vieras
Kun meillä lapset ottaa housut pois lähes poikkeuksetta kotiin tullessa ja jos niille saa jotkut kotihousut jalkaan niin pian ovat kuitenkin taas alkkareillaan.

Ja kun tykkäävät esim seisoa ikkunalla ja katsoa ulos jne, niin olenkin sitten aina sanonut että hei pitää laittaa housut jalkaan kun ikkunalla seisoo koko pituudeltaan jne.

Tai olen saattanut joskus sanoa että hei verho kiinni, äidillä ei ole vaatetta päällä, vaikka suihkusta tullessa.

Nyt 5v sitten on alkanut kysellä että mitä osaa muut ei saa nähdä, ja voiko kukaan n'hdä mun jalkoja jne...

Oon itsekin jo ihan hämilläni enkä tiedä aina mitä vastata koska olen itse aika avoin (en peittele itseäni pukuhuoneessa ja häpeä) enkä halua että lapsille muodostuu kuva että vartaloan pitää peitellä. Mutta en taas halua että kaiken maailman ohikulkijat ja naapurit 10 metrin päässä kyttäävät vähäpukeisia lapsiani. =/

meillä lapset 9v ja 7v (tytöt) on usein kotona pelkissä alkkareissa ja oon kyllä antanu olla...kesällä omalla pihalla myös esim. pelkässä bikinin alaosassa.
Lapsille oon sanonu, että kotona on ihan ok olla vähemmissä vaatteissa, mut ihmisten ilmoilla vaatteet päälle! Ja oon sanonu, että pylly ja pimpsa on sellaset paikat, että niitä ei passaa näytellä vieraille...

Kyllä varmaan kohtapuolin häveliäisyys astuu kuvaan, eivätkä taatusti enää muutaman vuoden päästä puolalastomana kulje!

laita lämmitystä pienemmälle, niin ei lapset juokse kotona ilman housuja. Noemaali sisälämpötila on 21astetta ja silloin ei kyllä tarkene ilman housuja. Ja jokainen aste vähemmäksi säästää satoja euroja vuodessa lämmityskustannuksissa!!!
Joo ei oo todellakaan normaalia juosta kotona ilman housuja! Mitäs jos teidän ovikello soi? Kaikki juoksee pukemaan housuja/paitoja ja oven takana ollut vieras ehtii lähteä jo pois...

No et. On hyvä että lapsilla pitää olla housut jalassa jos seisovat ikkunassa.
Ja tuosta omasta alastomuudestasi voit sanoa vaikka että et halua että ohikulkijat näkee sinut alasti.

Minun mielestäni 5-vuotiaan tulee jo olla vähän pikkarit jalassa ikkunassa hyppiessä. Pari vuotiaan ei ole niin väliksi vielä.

Olen itse kanssa tosi avoin ja häpeilemätön, mutta opetan meidän 2,5vuotiasta jo tavoille; jalkojen väliin ei saa kukaan muu koskea kuin itse, lääkäri tai äiti ja isä kun pesee, nenää ei kaiveta muiden nähden, ihmisten ilmoilla liikutan asiallisesti puettuna jne. Omassa kotona saa hyppiä tietysti miten haluaa, mutta jos vieraita tulee, ei ole tapana alasti liikuskella. Mielestäni normaalien käytössääntöjen opettaminen ei todellakaan ole liian häveliääksi opettamista. Hyvät tavat kunniaan, ei se ketään liikaa rajoita.

Meillä kolme- ja neljävuotiaat ovat kotona pääsääntöisesti alushousuilla, enkä ole koskaan ajatellut että siinä olisi mitään pahaa. Ikkunassakin aika ajoin roikkuvat näissä vaatteissa ja varmasti joku ohikulkija heidät siinä näkee. Ihan alasti ei tarvitse muiden ihmisten aikana olla mutta alushousut on meillä tuon ikäisille vielä riittänyt.

meidän 2,9v poika vetäisi housut nilkkoihin kesken ruokailun syöttötuolissa seisten ja alkoi tutkia isoksi kasvanutta elintään, vaikka oli vieraita:) Taisi vieraat vähän järkyttyä! :)
Ja siis meillä ei tällaista sallita vaan sanottiin että nyt heti housut jalkaan. pöydässä ei riisuta. Vain vaatteita vaihtaessa ja suihkussa ollaan ilman vaatteita.

Alkuperäinen kirjoittaja hu huu:
laita lämmitystä pienemmälle, niin ei lapset juokse kotona ilman housuja. Noemaali sisälämpötila on 21astetta ja silloin ei kyllä tarkene ilman housuja. Ja jokainen aste vähemmäksi säästää satoja euroja vuodessa lämmityskustannuksissa!!!
Joo ei oo todellakaan normaalia juosta kotona ilman housuja! Mitäs jos teidän ovikello soi? Kaikki juoksee pukemaan housuja/paitoja ja oven takana ollut vieras ehtii lähteä jo pois...

No tähän mä kyllä sanoisin että noin häveliääksi en halua opettaa että edes kotona ei pikkulapset saa olla vähäpukeisia.

Huoneämoö meillä on esim makuuhuoneissa n. 18, lapset ovat kuumaverisiä.
=)

en mäkään aikaisemmin ajatellut asiaa mutta nyt kun 5v tuntuu ajattelevan et ei edes jalkoja saa kukaan nähdä ja kysyi esim et miten tuolla sedällä voi olla noin lyhyet housut et sen reidet näkyy. :D

vaikea selittää että jos kerran jalat saa näkyä niin miks pikkarit sit ei riitä ikkunassa seisokeluun.

ehkä se kuuluu sillä myös ikään, ehkä voi olla jo luonnollista häveliäisyyttä?

Mä jo aloin ihmetellä ootko ymmärtänyt koko häveliäs sanan jotenkin väärin. Ollaanko me ainut perhe, missä lapset EI kulje alushoususillaan? Sukkiksilla ja paidassa voi kulkea, mutta ei pelkissä alkkareissa. Ei koskaan lapset edes halunneet. Eli et todellakaan ole liian häveliäs jos ikkunassa alasti roikkumisen kiellät. Toisaalta taas musta on melkein sääli, ettei 2-vuotiaakaan enää voi käydä uimarannalla alasti, vaan pitää olla uikkarit vauvoillakin. Mä taidan olla vanhakantanen ihminen, jonka mielestä alastomuus on paikkasidonnaista.

ja se vielä, että mun mielestä noi 5-vuotiaan kyselyt on normaali osa lapsen kehitystä. Ei se sillä tavalla mieti sitä häveliäisyyttä, ei varmaan vielä osaa, mutta on alkanut oppia rajat, joita on asetettu ja se on pienelle vaikea ymmärtää, miksi naapurin Mikko tai setä saa tehdä asioita, jotka teillä on kielletty.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä jo aloin ihmetellä ootko ymmärtänyt koko häveliäs sanan jotenkin väärin. Ollaanko me ainut perhe, missä lapset EI kulje alushoususillaan? Sukkiksilla ja paidassa voi kulkea, mutta ei pelkissä alkkareissa. Ei koskaan lapset edes halunneet. Eli et todellakaan ole liian häveliäs jos ikkunassa alasti roikkumisen kiellät. Toisaalta taas musta on melkein sääli, ettei 2-vuotiaakaan enää voi käydä uimarannalla alasti, vaan pitää olla uikkarit vauvoillakin. Mä taidan olla vanhakantanen ihminen, jonka mielestä alastomuus on paikkasidonnaista.

mun ajatus oli se että alkaako lapsi liikaa ajatella tuossa iässä että pitäisi peitellä itseään. kun sen elon pitäis kuitenkin saada olla mahd luonnollista.

mua ahdistaa niiden alkkareilla olo kotona siks että tuntuu et ne paleltuu. mutta kait leikkiessä tulee sit niin kuuma.

Yhteistyössä