Open eka VANHEMPAINILTA. Mitä asioita te vanhemmat haluaisitte vanhempainillassa käsiteltävän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TipsisTapsis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mua kiinnostaisi seuraavat jutut:
- Saako lapsen läksyt tarkistusvaiheessa kotona korjata vai onko opelle tärkeää nähdä millaisissa tehtävissä lapsi tekee virheitä?
- Onko mahdollista saafa tukiopetusta ja miten?

Ja pyyntö, ettet näyttäisi vanhemmille piirtoheittimellä kalvolta juttuja ja sit paljasta asioita yksi kerrallaan paperin alta... Siinä tulee aikuiselle tosi tyhmä olo kun opetetaan kuin alakoululaista :)

Hyviä vinkkejä, kiitos! Ja piirtoheitintä minulla ei ole käytössä:D

Mulla on lapset kakkos ja nelosluokalla ja ajattelin ehdottaa opettajille että voinko vapaaehtoisesti järjestää tuollasen illan ( koulutuksen puolesta leikkejä aimo kasa ) . Mukaan tulee sitte ne ketkä tulee. Olis mukava tuntea myös luokkakavereiden vanhempia.

Ehdota ihmeessä! Jotkut vanhemmista voivat vierastaa ja kammoksia tuontyylistä toimintaa, mutta ihan takuulla joukossa on paljon sellaisia, jotka innolla lähtevät mukaan! Itse myös olen sitä mieltä, että olisi positiivinen ja tärkeä juttu se, että vanhemmat tutustuisivat toisiinsa ja voisivat luoda ns. me-henkeä:)

Mikään ei ole tyhmempää vanhempainillassa kuin "opastus" siitä miten lapsen pitää pukeutua, syödä, nukkua, harrastaa jne jne. Fiksut vanhemmat tajuaa nämä asiat muutenkin ja ne vähemmän fiksut eivät välitä vaikka joku asiasta saarnaakin. Eli kiitos niitä kouluasioita!

Musta olisi hurjan tärkeä oppia tuntemaan luokkakavereiden vanhempia edes sen verran, ettei tarvitsisi miettiä, kehtaako soittaa jostain asiasta vai ei. Ja tällaiset ryhmäjutut olisivat siihen aika kivoja :). Kun lapset kyläilevät toistensa luona, olisi kiva tietää, millaisten ihmisten kotona he kyläilevät. Ja siis tarkoitan tätä ihan positiivisessa mielessä, en missään kyttäysmielessä ;).

Kaikilla on mielipiteensä:) Huono juttu siinä tietojen lähettämisessä vaan on se, että pelkät paperitiedot voivat johtaa väärinymmärryksiin ja niissä ei varmasti tule opettajanakaan mietittyä aivan kaikkea, mitä vanhemmat haluaisivat tietää. Vanhempainilloissa on mahdollisuus vanhemmilla kysyä ja yhdessä keskustella asioista. Toinen juttu on se, että varmasti on hyvä, että opettaja ja vanhemmat kohtaavat mahdollisimman useaan otteeseen ihan kasvotusten, eikä tehdä tätä opetus-/kasvatustyötä ihan tuntemattomina toisilleen.
No pikku paikkakunnalla tunnettiin toisemme ihan muutenkin. Vanhempainillat olivat kyllä ihan turhia. Sieltä ei vaan jotenkin 'kehdannut' olla pois. Joka tapauksessa hukkaan heitettyä aikaa.

miten toimia kun lapsi sairastuu ja jos esim. ekaluokkalainen ei ilmaannu kouluun aamulla niin soitaako ope vanhemmille jos ei ole tullut ilmotusta et lapsi sairaana... (meillä koulumatka yli 3km joten matkalla voi sattua jotakin). liikunta tunnin vaatetus onko suihkussa käyntiä ym..
meillä vanhemmat halus reissuvihkon ennemin kuin "wilman". kuka toimitaa sairalle lapselle läksyt.

[QUOTE="vieras";24511464]Toivon mukaan et ole tuleva lapseni opettaja. Jos olet noin hukassa jo nyt, että tällaiselta palstalta pitää kysellä raameja tulevalle ammatilleen niin se on siinä. Vaihda alaa.[/QUOTE]

Teidän lapselle olisi sitten varmaan hyvä sellainen opettaja, joka tekee kaiken samalla tavalla kuin 40 vuotta sitten kuuntelematta koskaan vanhempien mielipiteitä. Tervetuloa tänne palstalle sitten valittamaan siitä, kun opettaja on niin kaavoihin kangistunut. Mikään ei ohjaa toimintaa paremmin kuin mielipidekyselyt. Ja musta tällä palstalla on hyvä sellainen tehdä, koska täällä tavoittaa samaan aikaan paljon koululaisten vanhempia. Tämä kyselijä varmasti osaa ihan itse sitten ajatella, mitkä vinkit tai ehdotukset ovat käyttökelpoisia.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Teidän lapselle olisi sitten varmaan hyvä sellainen opettaja, joka tekee kaiken samalla tavalla kuin 40 vuotta sitten kuuntelematta koskaan vanhempien mielipiteitä. Tervetuloa tänne palstalle sitten valittamaan siitä, kun opettaja on niin kaavoihin kangistunut. Mikään ei ohjaa toimintaa paremmin kuin mielipidekyselyt. Ja musta tällä palstalla on hyvä sellainen tehdä, koska täällä tavoittaa samaan aikaan paljon koululaisten vanhempia. Tämä kyselijä varmasti osaa ihan itse sitten ajatella, mitkä vinkit tai ehdotukset ovat käyttökelpoisia.
Ja bullshit!!! Milloin mielipiteet ovat mitään vaikuttaneet? Typerä uusi 'ope' voisi ajatella ihan omilla aivoillaan, jos ne hänellä olisi.

[QUOTE="vieras";24511543]Ja bullshit!!! Milloin mielipiteet ovat mitään vaikuttaneet? Typerä uusi 'ope' voisi ajatella ihan omilla aivoillaan, jos ne hänellä olisi.[/QUOTE]

Itse ainakin sain tästä keskustelussa hyviä vinkkejä tulevaa vanhempainiltaa varten:) Jos nämä vinkkien kyselyt minun ammattitaitoani opettajana syövät, niin olkoot sitten niin. Ei kysyvä tieltä eksy, näin ajattelen:)

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Alkuperäinen kirjoittaja ekaluokkalaisten äippä;24511495:
miten toimia kun lapsi sairastuu ja jos esim. ekaluokkalainen ei ilmaannu kouluun aamulla niin soitaako ope vanhemmille jos ei ole tullut ilmotusta et lapsi sairaana... (meillä koulumatka yli 3km joten matkalla voi sattua jotakin). liikunta tunnin vaatetus onko suihkussa käyntiä ym..
meillä vanhemmat halus reissuvihkon ennemin kuin "wilman". kuka toimitaa sairalle lapselle läksyt.

Näitä sairastelu- ja liikkajuttuja onkin jo ensimmäisissä tiedotelappusissa kerrottu, mutta varmasti ei tee huonoa, jos niitä lyhyesti kertailee:) Reissarit meillä on käytössä ja ne olen jo näin lyhyen ajan perusteella kokenut hyviksi ja käteviksi!

[QUOTE="vieras";24511464]Toivon mukaan et ole tuleva lapseni opettaja. Jos olet noin hukassa jo nyt, että tällaiselta palstalta pitää kysellä raameja tulevalle ammatilleen niin se on siinä. Vaihda alaa.[/QUOTE]

No toivotaan:) Itse en pidä itseäni laisinkaan hukassaolevana, vaan täysin pätevänä opena.

Mikään ei ole tyhmempää vanhempainillassa kuin "opastus" siitä miten lapsen pitää pukeutua, syödä, nukkua, harrastaa jne jne. Fiksut vanhemmat tajuaa nämä asiat muutenkin ja ne vähemmän fiksut eivät välitä vaikka joku asiasta saarnaakin. Eli kiitos niitä kouluasioita!

Ei ole tarkoitus näistä asioista "paasata" tai saarnata, vaan ihan lyhyesti ehkäpä mainita.

Minä toivon niiiiin kovasti, että oman ekaluokkalaiseni opettaja on sen verran ammattitaitoinen, ettei hänen tarvitse kysellä neuvoja internetin keskustelupalstoilta miten tehdä työnsä!!

Hei luokanope ei oikeastaan saa kerätä ja jakaa eteenpäin vanhempien/lasten yhteystietoja. Jos vanhemmat haluavat ITSE vanhempainillassa kerätä nimet ja numerot paperille ja jakaa toisilleen tiedot, se on ihan ok, mutta opettaja ei sitä saa tehdä.

[QUOTE="Elle";24511684]Minä toivon niiiiin kovasti, että oman ekaluokkalaiseni opettaja on sen verran ammattitaitoinen, ettei hänen tarvitse kysellä neuvoja internetin keskustelupalstoilta miten tehdä työnsä!![/QUOTE]

No toiiiiiiiiivo niiiiiiiin kovasti:) Mitä väliä sillä on, mistä kyselee neuvonsa? Täällä kuitenkin palstalla pyörii aivan varmasti ihan tavallisia koululaisten äitejä (ja isukkeja). Minulla on jo olemassa valmiiksi mietittynä asioita, joista haluan puhua ja sitten haluan puhua niistä asioista, jotka ovat vanhempien mielestä niitä tärkeitä. :)

[QUOTE="Elle";24511684]Minä toivon niiiiin kovasti, että oman ekaluokkalaiseni opettaja on sen verran ammattitaitoinen, ettei hänen tarvitse kysellä neuvoja internetin keskustelupalstoilta miten tehdä työnsä!![/QUOTE]

Eiköhän ap:lläkin ole perusta ihan kunnossa. Musta siinä ei ole mitään vikaa, jos kuulostelee ihmisten mielipiteitä ja poimii niistä uusia juttuja työhönsä. Tällä tavallahan saa tämän hetken tietoa siitä, mitä vanhemmat opettajalta ja koululta toivovat. Täällä on kuitenkin kaikenlaisia vanhempia ympäri Suomea, tulee monenlaisia näkemyksiä :).

Ja sitä paitsi: ainahan painotetaan sitä koulun ja kodin välistä yhteistyötä. Eikö tämä ole osa sitä? Kuulostella vanhempien toiveita noin yleisesti? Jos hän laittaisi kyselylapun kotiin, osallistumisprosentti ei välttämättä olisi kovin suuri....

Hei luokanope ei oikeastaan saa kerätä ja jakaa eteenpäin vanhempien/lasten yhteystietoja. Jos vanhemmat haluavat ITSE vanhempainillassa kerätä nimet ja numerot paperille ja jakaa toisilleen tiedot, se on ihan ok, mutta opettaja ei sitä saa tehdä.

En aio pitää mitään tiettyä tuokiota vanhempainillassa, jossa vaadin vanhempien jakavan numeronsa muille vanhemmille. Jossain välissä (jos puhutaan yhteistyöstä tai kaverisuhteista) saatan sanoa, että voivat halutessaan kerätä numeroita toisiltansa, jos kokevat sen tarpeelliseksi.

Eiköhän ap:lläkin ole perusta ihan kunnossa. Musta siinä ei ole mitään vikaa, jos kuulostelee ihmisten mielipiteitä ja poimii niistä uusia juttuja työhönsä. Tällä tavallahan saa tämän hetken tietoa siitä, mitä vanhemmat opettajalta ja koululta toivovat. Täällä on kuitenkin kaikenlaisia vanhempia ympäri Suomea, tulee monenlaisia näkemyksiä :).

Ja sitä paitsi: ainahan painotetaan sitä koulun ja kodin välistä yhteistyötä. Eikö tämä ole osa sitä? Kuulostella vanhempien toiveita noin yleisesti? Jos hän laittaisi kyselylapun kotiin, osallistumisprosentti ei välttämättä olisi kovin suuri....

Kiitos:)

Mikään ei ois kauheampaa, kuin jotkut typerät ja lapselliset tutustumisleikit vanhempainilloissa. Ihan oikeasti, pliis. Oltaisko vaikka ihan aikuisia kaikki ja unohdettais tuo typerät tutustumispakot.

Ja täällä huomaa myös ihan konkreettisesti sen, että osalla ihmisistä aivot on jääneet narikkaan vähän pitemmäksikin aikaa :). Eli ap:n kannattaa muistaa, että vaikka suurin osa lasten vanhemmista on ihan normaaleja ihmisiä, niin pieni prosentti niistä on kuitenkin aivottomia idiootteja.

[QUOTE="vieras";24512095]Täällä pyörivät muijat on kaukana tavallisesta. Mene nyt helvettiin täältä ja opiskele vaikka lähihoitajaksi. Ne ei tarvitse aivoja.[/QUOTE]

:D Sun kannattais tosissaan harkita koomikon uraa, sen verran huvittavaa juttua tulee näppäimistöltä:) Ei mun tarvitse enää opiskella mitään (ellei jotain täydennyskoulutusta joskus...jos vaikka opiskelisin aiheesta "mikä on vanhempainilta" tai jotain).

Ja täällä huomaa myös ihan konkreettisesti sen, että osalla ihmisistä aivot on jääneet narikkaan vähän pitemmäksikin aikaa :). Eli ap:n kannattaa muistaa, että vaikka suurin osa lasten vanhemmista on ihan normaaleja ihmisiä, niin pieni prosentti niistä on kuitenkin aivottomia idiootteja.
Puhu vain omasta puolestasi. Siis sinähän kuulut siihen pieneen prosenttiin.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä