Opel Zafirasta kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Parasta Zafirassa on tilojen muunneltavuus. Toisen ja kolmannen penkkirivin käyttöönotto ja kaato sujuu hetkessä. Tavaratilasta saa parhaimmillaan 160 cm pitkän kahden hengen kuormalla. Normaalikäytössä tavaratila on farmariksikin iso. Keskipenkin jalkatilat saa tarvittaessa tosi väljiksi. Kolmas penkkirivi on ihan sopiva 170 cm aikuisellekin, tosi kulku sinne vaatii vähän ketteryyttä. Repsikan penkinkin kaatamalla saa sisään tasan 3 metriä pitkät tikkaat takaluukku kiinni.

Isommalla koneella puhtia on aivan riittävästi täydelläkin kuormalla. Pikkukoneella en ole kokeillut. Kuljettaja istuu kuin nojatuolissa, tätä autoa ei ajeta lattialta. Auto on aika korkea ja se tuntuu tavallista reilumpana heilumisena kaarteissa.

Käytössä ärsyttävimpiä piirteitä ovat pissapoikanesteen säiliön täyttö; aukko on akun ja lokasuojan välissä syvällä ja se on pieni. Ilman kunnon suppiloa menee roiskimiseksi. Samoin ärsyttää, kun kuskin tuolin selkänojaa ei voi säätää ajon aikana, koska käsi ei mahdu penkin ja oven karmin väliin. Penkki on aivan kiinni sisäseinässä. Näkyvyys etuviistoon on heikko; paksujen pilarien katveeseen jää helposti pikkuauto tai motskari.

Kokonaisuutena erinomainen auto perheelle, jossa välillä on 6 tai 7 henkeä kyydissä. Ostaisin seuraavaksikin Zafiran, ellei markkinoille tule vielä parempia. Huolto on 30.000 km välein. Pikkuhuolto maksaa merkkikorjaamossa n. 300 e ja iso huolto n. 600 e. Joka toinen kerta on iso huolto, jossa vaihdetaan nokkahihna.

Zafiran - niinkuin muidenkin Opelien - arvo laskee aika rankasti rekisteröinnin jälkeen. Menkää tutustumaan Peugeot 307 SW-malliin, joka mahdollista ottaa lisäpenkein. Ja jos vaikka löydätte vähän ajetun käytetyn (alle 20 tkm ajetun) tai esittelyauton, niin siinä hyvä hankinta. Tai sitten se Zafira mutta esittelyautona tai vastaavana, jolloin hinta ei romahda samaan tahtiin kuin uudessa. ;)

Mua kanssa kiinnostaa tuo zafira, ollaan tässä meinaan aikeissa vaihtaa tuo meidän chrysleri vähempäruokaiseen autoon, kun mun on tarkoitus tuossa ensivuoden puolella tarkoitus töihin lähteä ja niin ihan ja upea auto voyager onkin niin turhan kallista ajaa näillä bensiinin hinnoilla joka päivä 60-70 km...

Ja kiinnostaisi jos jollain löytyy kokemusta automaatti zafirasta, mä kun en haluis luopua enään automaatista ( mukavuuden haluinen)....

Edellisiin vastausta, että Zafira todellakin kannattaa ostaa vähän käytettynä. Me saatiin kolme vuotta vanha ja reilusti alle 100.000 ajettu yritysauto puoleen hintaan uuteen verrattuna. Ja oli ilmastointi silti mukana. Iso kone vie bensaa sekalaisessa ajossa 7,7 - 8 litraa. Maantiellä pääsee tasan seitsemään. Tila-autot kun tuppaavat olemaan tyhjinäkin aika painavia, niin tavallisen henkilöauton kulutuslukemiin ei ole mahdollisuuksia. Onpahan silti edullisempaa ajella kauppaan isolla porukalla yhdellä autolla kuin kahdella peräkkäin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2005 klo 22:16 uusperheellinen kirjoitti:
Edellisiin vastausta, että Zafira todellakin kannattaa ostaa vähän käytettynä. Me saatiin kolme vuotta vanha ja reilusti alle 100.000 ajettu yritysauto puoleen hintaan uuteen verrattuna. Ja oli ilmastointi silti mukana. Iso kone vie bensaa sekalaisessa ajossa 7,7 - 8 litraa. Maantiellä pääsee tasan seitsemään. Tila-autot kun tuppaavat olemaan tyhjinäkin aika painavia, niin tavallisen henkilöauton kulutuslukemiin ei ole mahdollisuuksia. Onpahan silti edullisempaa ajella kauppaan isolla porukalla yhdellä autolla kuin kahdella peräkkäin.

Noi bensakulutukset kuullostaa ihan inhimillisiltä, verrattuna esin meidän nykyisen auton lukemiin :D (chrysler voyager), katsoin myös ettei automaatti zafirakaan paljoia enemään vie... Muutaman vuoden käytetyyä mekin ollaan ostamassa, kuitenkin alle 100 tkm saisi olla mittarissa. Yhtä ollaan oltu katsomassa mutta kunto ei todellakaan vastannut muutaman vuoden vanhan auton kuntoa :(, eli etsintä jatkuu mutta valinnanvaraa noissa onneksi on kun vaan jaksaa etsiä :)...

Ja automaatista, onko kellään kokemusta? :)? Vasta perjantaina pääsen itse kokeilemaan ensimmäistä automaattia, mielenkiinnolla odotan, mitä tulevan pitää :)... Tuo zafiran takapenkkien `sisääntaitto`näyttää aika kätevältä vaikka meillä ei niitä kovinusein varmaankaan pois käytöstä oteta kun lapsia kuitenkin 4 klp ja suurinosa kulkee vielä jonkunaikaa aina mukana...

Lisää plussia ja miinuksia, kiitos... :)

me ostettiin juuri kolme vuotta vanha opel zafira, olen ehtinyt ajaa vain kerran! hyvältä tuntuu, ainoa mikä hiukan haittaa, on kuskin penkin säätö, joka tuntuu hankalalta. olemme molemmat pitkiä ihmisiä, ja aika hankalalta tuntui löytää sellainen säätö, että lähes kaksimetrinen mieheni sai itselleen mukavan asennon...

ja kun meillä oli ennen pikkuinen auto, niin nyt tuntuu että ikkunoiden skrapaamisessa kuluu ikuisuus kun ikkunapinta-alaa on niin paljon.

mutta lapset on innoissaan, sillä sisällä on ihan yhtä juhlaa. todella mukavat oltavat!

Onnea hyvälle valinnalle! Joku tuossa kertoi Opelin huonosta jälleenmyyntiarvosta. Ei se raha aina kaikkea määrää. Zafirassa monikäyttömahdollisuudet ovat niin ylivoimaiset, että niistä kannattaa maksaa. Sellainen tila-auto, josta joutuu jättämään kolmannen penkkirivin kapsäkkien tieltä kotiin, ei ole mistään kotoisin. Entäs, kun perillä tarvitseekin väliaikaisesti lisää istumapaikkoja ja ne tuolit ovat kotona autotallissa. Zafirassa ne ovat kätevästi aina mukana tavaratilan lattian alla. Joissakin aivan uusissa malleissa on sama systeemi, mutta ne ovat vielä toisessa hintaluokassa.

... auton kun auton arvo laskee samantien, kun ajat sen liikkeestä ulos! Merkistä viis! Samoin on käytetyn laita, jos menet sitä hetken päästä tarjoamaan liikkeeseen, et saa siitä samaa rahaa, kun itse olet maksanut.
Zafirasta; saman asian ajaa lisäpenkein varustettu farmari. Tosin tilojen muuntomahdollisuudet ovat tällöin huonommat. Chrysler Voyageria en ikinä vaihtaisi Zafiraan, kokemuksen syvällä rinta-äänellä... Voyagerissa on kuitenkin se huono puoli, että kakkosriville ei saa kunnon penkkejä kolmea.
Meillä tämä auto asia on kuitenkin siksi haastava, koska lapsia on kolme ja koiria (isoja sellaisia) on kaksi. Sukulaisiin tulee matkaa 200km ja 100km suuntaansa, joten perheen lisäksi tarvitaan tavaroille tilaa. Ei ihan päivän reissuja viitsi tehdä.
Tila-autoista puhuttaessa olen kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä, että kunnollisessa tila-autossa on liukuovet! Toimii kaikista parhaiten ahtaissa parkkihalleissa ja marketin parkkialueilla. Eipä tarvitse pelätä, että nassikat lyö oven naapurin kylkeen. Plussaa myöskin auton lastattavuus, saa lapset hyvin laitettua penkkeihin kiinni ja autoon meno ja ulostulo on vaivatonta. Tämä on meillä ainakin ehdoton vaatimus, kun tila-autoa lähdetään katsomaan. Liukuovet pitää olla, merkki on sitten toissijainen asia.
Itseasiassa olen sitä mieltä, että aidossa tila-autossa on nuo liukuovet (että autoa voisi tila-autoksi kutsua!). Mutta tämä vain minun mielipide.
Mistä löytyisi sellainen tila-auto, jossa olisi liukuovet ja toisella rivillä kolme kunnon penkkiä sekä riittävästi tavaratilaa?! Taitaa olla mahdoton tehtävä ;)

Mulla on itsellä ollut kaks opelia, vanhoja tosin, toinen 89 kadett ja toinen 95 astra. Olen kuullut paljon (ja itsekin todennut :headwall: ) opelien vioista, onko samoja zafirassa? Eli ovet jäätyy pakkasella, ilmastointi brakaa, yms.
Mitä muita tila-autoja on, joissa on taitettavat 3. rivin penkit? Niinkuin joku sanoikin, ei todellakaan kiinnosta auto, jossa on irrotettavat penkit.

Meillä nyt toinen Zafira. Plussaa on myös moottorin pieniäänisyys -iso juttu ainakin meille, kun usein joudutaan ajamaan moottoritiellä. Ero on valtava esim. VW Touraniin, joka oli meillä pari kk käytössä (Touran muuten todella hyväntuntuinen auto myös ja penkkien liikuttelu vielä sujuvampaa kuin Zafirassa).

Meillä ei Zafirassa ole ollut pahemmin ns. tyyppivikoja.

Uusimmat

Yhteistyössä