Ope ei pyyhkinyt pyllyä

  • Viestiketjun aloittaja vihainen äiti
  • Ensimmäinen viesti
"Mie"
Käsitin että lapsella koulussa avustajan tarvetta ryhmätilanteissa. Soittotunnilla pärjää yksin yksityisopetuksessa. Mutta edelleen kuten alussa jo sanoin, eihän se ole soitto-open homma se pyllyn pyyhkiminen. Ikävää lapsen kannalta, mutta tässä tullut monia hyviä pointteja miksi opettaja ei ole mennyt avuksi.

Mietipä ap sitä, että jos lapsesi pelkää sormiensa osuvan omaan kakkaansa, miltä tuntuu toisesta ihmisestä ajatus saada osumaa toisen kakasta. Varsinkin jos on herkkä persoona eikä ammattiin kuulu tällaiset asiat kuten tässä tapauksessa ei kuulu. Aikuinen tai lapsi, tunne voi olla vahva.

Voithan sinne konservatorioon soitella, mutta tarkistapa asenteesi ensin. Tuollaisella raivolla ja syyttelyllä lapsi pian menettää harrastuksensa ainakin kyseisessä paikassa.
 
vihainen äiti
Kyseessähän on sentään herrajumala aikuinen ihminen ja avun tarpeessa oleva lapsi! Miksi hankkiutuu sitten opettamaan lapsia jos ei selviä? Anti olla tämä jankkaus, hetki telkkua ja nukkumaan ja huomenna sitten heti rehtoriin yhteys ja kerron kuinka kävi. Ikävää kun lapsi joutui kärsijäksi pikkusieluisen open vuoksi
 
Hmph
Tämä nyky-yhteiskunta kun haluaa että kaikki hoitaa vaan kokoajan omat asiat. Ketään ei auteta. Olisi lapsi sitten loukkaantunut, peloissaan tai häpeissään.

Olisi asia mikä vaan, jos minun lapsi kokisi jotain noin ja aikuinen ei olisi viitsinyt auttaa niin kyllä saa minut kimppuunsa.

Lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä.
 
voi luoja
Lapset kannattaa jättää tekemättä jos tarvii koko kylän niiden kasvattamiseen.

Konservatorion pianonsoitonopettajan tehtävä EI OLE missään tapauksessa paskaperseiden siivous vaan pianonsoiton opetus.

Kukin huolehtikoon omasta ja omien jälkeläistensä peräpäästä. Alle kouluikäiset eri juttu, hoidossa, EI harrastuksissa sielläkään.

En koskisi vieraaseen paskaperseeseen pitkällä tikullakaan, ällöttävä ajatus.

Tämä nyky-yhteiskunta kun haluaa että kaikki hoitaa vaan kokoajan omat asiat. Ketään ei auteta. Olisi lapsi sitten loukkaantunut, peloissaan tai häpeissään.

Olisi asia mikä vaan, jos minun lapsi kokisi jotain noin ja aikuinen ei olisi viitsinyt auttaa niin kyllä saa minut kimppuunsa.

Lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vihainen äiti;30465769:
Ja seuraavalle ihmettelijälle toistona: asiaa on harjoiteltu mutta lapsi pelkää että käsi osuu pissaan tai kakkaan ja edetään mielummin hitaasti ja varmasti.
Jos se opettaja pelkäsi, että käsi osuu pissaan tai kakkaan? Pitäisihän sinun vastuuvanhempana ymmärtää erityismuusikoita!

Rehellisesti voi todeta äidin olevan loistava curlingkasvattaja, jos 7-vuotiasta ei ole opetettu hiuolehtimaan henkilökohtaisesta hygieniasta koska "kakka ja pissa pelottaa". Mitä se hitaasti ja varmasti eteneminen on tähän mennessä (noin 5 vuotta?) tuottanut tuloksena? Onko tarkoitus oppia pyyhkimään ennen murrosikää?
 
Hmph
Taitaa olla hyvä ajatus että jätät itse lapset tekemättä "voi luoja".
Tää on niin tällaista sossupummimamma-ajattelua että vaan minulle ja ole liian hyvä moiseen urotekoon, eli auttamaan muita. Katsotaan sitteN kun omalle kohdalle oikeasti sattuu jotain ja lähimmäinen ei auta.
Kyllä sosiaaliset suhteet kuuluisivat opetella, tainnut jäädä jollain hieman vajaaksi...
 
Kxffg
Alkuperäinen kirjoittaja vihainen äiti;30465506:
Koulussa ollut itsestäänselvyys että autetaan
Alkuperäinen kirjoittaja vihainen äiti;30465506:
Koulussa ollut itsestäänselvyys että autetaan
Niin no mutta onko tämä pianokoulu joku erityislasten musiikkioulu? On eri asia käydä vessassa erityiskoulussa avustajan/ open kanssa kuin pianokoulussa. .. Oletko erikseen sanonut ko. opettajalle että jos lapsella hätä iskee kesken tunnin niin open pitää mennä pyyhkimään? Ehkä hän ei tiennyt ja ei hänellä varmastikkaan ole kyseiseen asiaan "pätevyyttä" kun kerta pianon soiton opena työskentelee.

Se siitä kun en tiedä tapauksen opesta enempää.. Mutta vaikutat sen verran kiukkuiselta tapaukselta, että ehkä sen ope ei vaan uskaltanut tulla sinne vessaan kun ei tiennyt että minkä kunnianloukkas-pedofiili -syytteen sä siitä nostat.
Oletat varmaan että open pitää saattaa lapsi kotiin asti myös tuntien jälkeen, tai nostat jonku heitteille jättö syytteen.
Suurinosa osaa jo käydä itse kakalla 7 -vuotiaana, ehkä ope ei vaan tiennyt.
 
"niinpäniin"
Tämä nyky-yhteiskunta kun haluaa että kaikki hoitaa vaan kokoajan omat asiat. Ketään ei auteta. Olisi lapsi sitten loukkaantunut, peloissaan tai häpeissään.

Olisi asia mikä vaan, jos minun lapsi kokisi jotain noin ja aikuinen ei olisi viitsinyt auttaa niin kyllä saa minut kimppuunsa.

Lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä.
Niin juuri, tämä on tätä nyky-yhteiskuntaa. Lasta ei viitsitä edes opettaa pyyhkimään pyllyään. Ja lapsi itse ei missään nimessä saa liata käsiään paskaan, vaan jonkun muun on tehtävä se hänen puolestaan.
Niin ja vanhemman tehtävähän ei missään nimessä ole pitää huolta lapsestaan, vaan niin kuin ap:n tapauksessakin opettajan, avustajan, ip-ohjaajan ja piano-opettajan oletetaan kasvattavan ja hoitavan lasta.

Ja minäkin menin tähän provoon mukaan, että hyvä on ap:n trolli.
 
Hmph
Että kun äitis ei tehny näin niin sitten ei auteta. Jep, hyvä juttu, ei kuulu minun toimintatapoihin.
Se että kotona tai tutussa paikassa saisi olla vaikka vyötäröään myöden paskassa, mutta ei kait nyt vieraassa ympäristössä tarvii opettaa ettei muut nyt vaan auta, koska olisi pitänyt...
 
"tilulilulei"
Lapsi osaa liikkua itsenäisesti pianotunneille, mutta ei pyyhkiä takapuolta?! Onko lapsi erityiskoulussa? Pianonopettaja on koulutettu pianon opetukseen, ei hoivatyöhön! Entä jos hätä iskee kaupassa? Kassaneitikö tulee pyyhkimään? Erityisopettajan avun ymmärrän pyyhkimisessä, mutta edes normaaliryhmän opettajan työtehtäviin pyyhkiminen ei kuulu! Valitettava tosiasia, että ilman suojavälineitä en minäkään olisi pyyhkinyt! Kannustanut olisin toki selviytymään itse!
 
Ainoa asia mikä tässä sinänsä hauskassa (kakkahuumori ON hauskaa) on varmaa on se, että jos soittomaikka menee raivovauhkon äidin 7v piltin perässä vessaan, niin sen jälkeen hän ei opeta enää koskaan. Mitään. Missään. Eikä vapauduttuaan harjoita montaa muutakaan ammattia.
Jos ei ole etukäteen mustaavalkoisella sovittu, että lapsi saattaa vessassa tarvita apua. Jolloin musamaikalla on mahdollisuus ilmoittaa, että hän ei ota oppilaita päivähoitoon.
 
.....
Ope olisi saanut takuulla syytteen seksuaalisesta häirinnästä, jos olisi pyyhkinyt. Opella ei ehkä ole omia lapsia ja kynnys pyyhkimiseen suurempi. Muistan kun ekan kerran jouduin vastaavaan hommaan kaverin lapsen kanssa ja ei ollut tosiaan helppo homma mennä auttamaan. Ja oma miesystävä kun joutui lapseni pepun ekaa kertaa pyyhkimään, oli ihan shokissa suunnilleeen.... nyt osaa homman, mutta alkuun kammosi todella paljon asiaa. Yritin selittää "onhan sulla omakin pylly jonka pyyhit, kyllä sä kykenet" :D mutta ei kuulemma sama asia.
 
"ffff"
Alkuperäinen kirjoittaja vihainen äiti;30465743:
"Vääriltä oetuksilta ja odotuksilta välttyy kun asioista sopii tarpeeksi selkeästi etukäteen."
Väärä = virheellinen oletus, ei se ainakaan mitä ilmeisemmin osunut oikeaan. Vai nytkö väitätä ettet edes olettanut open auttavan?
 
"totuus on"
Selvästi open työehtosopimuksen sisältöön ei kuulu pyllyn pyyhintä. Siitä ei siis makseta.
Mutta aikuisena ihmisenä voit varmaan keskustella asiasta ko. Open kanssa ja kertoa lapsen saamista traumoista joutuessaan itse pyyhkimään.
 
hepps
En tiedä miksi puhutaan opesta? Kyseessä lienee muusikko, ei mikään kasvatusalan ammattilainen. Voi olla, ettei ole koskaan pyyhkinyt kuin oman takamuksensa. Ei kuulu mitenkään hänen työtehtäviinsä. Jos ekaluokkalaisella on joku erityistarve, niin siitä pitää kertoa etukäteen. Muuten lienee hyvinkin oletettavaa, että ekaluokkalainen pyyhkii peränsä.
 
surullista
Tämä nyky-yhteiskunta kun haluaa että kaikki hoitaa vaan kokoajan omat asiat. Ketään ei auteta. Olisi lapsi sitten loukkaantunut, peloissaan tai häpeissään.

Olisi asia mikä vaan, jos minun lapsi kokisi jotain noin ja aikuinen ei olisi viitsinyt auttaa niin kyllä saa minut kimppuunsa.

Lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä.
Täysin samaa mieltä. Miten KUKAAN voi jättää auttamatta pientä apua pyytävää lasta tuollaisessa tilanteessa?! Tottakai äidin pitäisi opettaa lastaan, mutta kun niin ei ole tapahtunut, ei sitä lapselle tulisi "kostaa". Lapsi tässä on todellakin syytön tilanteeseen.

Olen itse asiassa aika järkyttynyt näistä vastauksista, jossa puolustellaan aikuisen ihmisen päätöstä olla auttamatta pientä lasta...
 
surullista
[QUOTE="totuus on";30466178]Selvästi open työehtosopimuksen sisältöön ei kuulu pyllyn pyyhintä. Siitä ei siis makseta.
Mutta aikuisena ihmisenä voit varmaan keskustella asiasta ko. Open kanssa ja kertoa lapsen saamista traumoista joutuessaan itse pyyhkimään.[/QUOTE]

Niin, olisi varmaan hyvä lisätä jokaiseen työehtosopimukseen pykälä inhimillisyydestä ja empatiasta, kun se näyttää olevan niin vieras asia monelle aikuiselle ihmiselle. :(
 
Univuokko
Hahah, konservatorion soitonopettaja ei ole mikään kasvatusalan ammattilainen (eikä varsinkaan hoitoalalla) eikä edes lapsenvahti jonka hommaan automaattisesti kuuluu erityistarpeista huolehtiminen. Kuten jotkut edellä niin minäkin ihmettelen miten erityislapsen vanhemmat laittavat lapsen harrastukseen eivätkä selvitä vastuuhenkilölle mahdollisia erityistarpeita?! Ap ei missään vaiheessa suostunut selittämään lapsensa erityistarpeita tarkemmin mutta jos kulkee ipkerhosta harrastukseen itse niin on varmasti hyvin toimintakykyinen eikä ole mitään syytä miksei voisi itse pyyhkiä. (Mutta kun ällöttää on ap;n mielestä loistoselitys lapselle, aikuiselle taas ihan surkea.. Todella loistokasta logiikkaa)

Soita toki rehtorille ja tee vaikka somevalitus asiasta kun lastasi kohdeltiin väärin. Sen jälkeen voit katsoa peiliin ja ymmärtää että lapsesi kasvatus on sinun vastuullasi ja sinun vastuullasi on huolehtia siitä että jätät lapsesi vain sellaisten aikuisten pariin jotka ymmärtävät erityistarpeet ja ovat niistä tietoisia.
 
vieruus
jos nyt pelkää käsiensä likaantuvan niin onhan noita kertakäyttöhanskoja, opeta laittamaan ne käteen ja kyllä meillä poika joka on keskosena syntynyt erityislapsi on 5 v asti käynyt ihan itse vessassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vihainen äiti;30465664:
Mitä rehtorille soitto auttaa- no ainakin haluamme toiselle opettajalle ja lisäksi tälle opelle pitäisi tehdä selväksi kuinka lapsia kohdellaan!
Entä jos se on koko opettajiston sääntö että ne asiat ei kuulu opettajalle? Te olette jättäneet kertomatta oleellisen asian soitonopettajalle ja nyt ajattelet että syy on vain toisessa päässä? Soitonopetus ei ole perusopetusta joten avustusjututkaan ei niille kuulu. Et sää voi vaan olettaa ja sitten suuttua kun toinen ei toimikaan sun haluamalla tavalla etkä oo edes kysyny opettajalta.
 

Yhteistyössä