Ootteko uskaltanu maistaa taikinoita raskaana ollessa?

  • Viestiketjun aloittaja joulutonttu
  • Ensimmäinen viesti
joulutonttu
Siis raakoja taikinoita, kun ootte leipomassa? :) Meni ilo joululeipomisesta, kun totesin, että enhän mä voi niitäkään maistella (niissähän on raakaa kananmunaa vähän yhdessä ja toisessa).
 
joulutonttu
Löyty sentäs muitakin, jotka ei uskalla. :D Hitto vie, kun piti kekkasta tuo kananmuna. Arvatkaa huvittaako koko piparien leipominen enää, kun paras vaihe puuttuu. :LOL:
 
piparkakkuhirviö
Mä olen aika varovainen. Vaikka salmonella yms. eivät ole kovin yleisiä Suomessa, on niitä aina silloin tällöin eikä mitenkään hurjan harvinaista. Joten en laita raakaa kananmunaa raskaana suuhuni kuin enintään vahingossa.
 
millis
esikoista odottaessani ostin ihan itseäini varten yhden taikinalevyn pakkaseen ja söin sitä himooni pikkuhiljaa sieltä.. en edes ajatellut tota kananmunaa.. mutta terve tyttö tuli! En kyllä muista että viis vuotta sitte olis edes toi kananmuna lukenu niissä kielletyissä.. nettiä en silloin selaillu eli ainoa tieto mikä oli oli neuvolasta.
 
Tuulia
"Elintarvikevirasto muistuttaa, että suomalaisia kananmunia voi turvallisesti syödä myös raakana. Suomessa tuotetuissa munissa ei esiinny salmonellaa. Meillä on kansallinen salmonellavalvontaohjelma, jonka puitteissa tutkitaan salmonellan esiintymistä kanoissa ja lihasiipikarjassa erittäin kattavasti."

Mitä niissä munissa pelätään olevan?
 
Mikä siinä kananmunassa oikein on ettei sais syödä raakaa kun raskaana?? Tekeekö jotain kehitysvammoja?? Kertokaa kun en tajuu!!

Ite kyllä söin raakaa taikinaa raskaana ollessa eikä tytössä mitään vikaa kyllä oo,mut...
 
T
Alkuperäinen kirjoittaja tinqu:
Mikä siinä kananmunassa oikein on ettei sais syödä raakaa kun raskaana?? Tekeekö jotain kehitysvammoja?? Kertokaa kun en tajuu!!

Ite kyllä söin raakaa taikinaa raskaana ollessa eikä tytössä mitään vikaa kyllä oo,mut...
Tätähän minäkin olen täällä nyt yrittänyt kysyä, varsinkin kun löysin tuon "suomalaisissa munissa ei ole salmonellaa"-tiedon.
 
Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja tinqu:
Mikä siinä kananmunassa oikein on ettei sais syödä raakaa kun raskaana?? Tekeekö jotain kehitysvammoja?? Kertokaa kun en tajuu!!

Ite kyllä söin raakaa taikinaa raskaana ollessa eikä tytössä mitään vikaa kyllä oo,mut...
Raaoista ruoka-aineista voi saada erilaisia tauteja, pakastevihanneksista listeriaa, kanaan liittyvistä jutuista salmonellaa, liharuuista yersiniaa tai kampylobakteeria, kalasta raskasmetallijäämiä, kaikkeen kisssanulosteeseen liittyvästä toksoplasmoosia ja jopa kasviksista A-hepatiittia.
 
HÄH
No mikä on oikeesti se mahdollisuus saada salmonella, jos vielä ilmoitetaan että suomalaisissa kanamunissa ei ole sitä?? Ja syöhän esim. raskaana olevat ja pikkulapset raakaa kananmunaa ihan reteesti vaikka majoneesissa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields:
Alkuperäinen kirjoittaja tinqu:
Mikä siinä kananmunassa oikein on ettei sais syödä raakaa kun raskaana?? Tekeekö jotain kehitysvammoja?? Kertokaa kun en tajuu!!

Ite kyllä söin raakaa taikinaa raskaana ollessa eikä tytössä mitään vikaa kyllä oo,mut...
Raaoista ruoka-aineista voi saada erilaisia tauteja, pakastevihanneksista listeriaa, kanaan liittyvistä jutuista salmonellaa, liharuuista yersiniaa tai kampylobakteeria, kalasta raskasmetallijäämiä, kaikkeen kisssanulosteeseen liittyvästä toksoplasmoosia ja jopa kasviksista A-hepatiittia.
Eli nimimerkki raskas tekee just oikein:
"En. Olen maannut koko raskausajan kokovartalokondomissa. Hyvä että hengittää uskallan."
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli nimimerkki raskas tekee just oikein:
"En. Olen maannut koko raskausajan kokovartalokondomissa. Hyvä että hengittää uskallan."
toivottavasti steriiliä ilmaa ja vain oikean keuhkon yläneljänneksellä...
 

Yhteistyössä