ootteko kokeillu jättää?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Isabella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Isabella

Uusi jäsen
21.08.2004
18
0
1
koiraa yksin parvekkeelle kun lähdette?meidän sessu vois jäädäkkin,nytkin makoilee tuolla auringossa.ja luuta järsii välillä,ei välttämät huomais jos lähtisin vaan meneen ja sit jättäsin television/radion auki.oisko paha idea?.en usko et ulisis,voishan sitä kuunnella eka et miten reagoi..vai auttasko sitruunapanta/kuonokoppa?ja jos #&%?$!*/kusee niin laittaa vaan sanomalehtii jokapuolelle,,miten te tekisitte? :\|
 
Mä en jättäis.. Parveekkeelta on kuitenkin piiiitkä matka alas.. Jos koira saa jonkun "missä mamma" paniikin niin voi hyvinkin yrittää vaikka lasin läpi. Paljon on tietysti koirasta ja sen luonteesta kiinni. Mutta omiani kun ajattelen niin en jättäisi, vaikka molemmat ovat kotona yksinään tuhoja tekemättä ja muutenkin rauhassa..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2006 klo 14:38 jupida kirjoitti:
Miksi pitäisi jättää parvekkeelle? Meillä on parvekkeen ovi auki hyvällä ilmalla kun ei olla kotona, saa itse koirat päättää missä ovat. :)

koska saa sen verran paljon tuhoa aikaan.parempi ettei huomaa että oon lähteny,tuol parvekkeel se on nyt maannu jo 2½h ihan hiljaa,siis on liikkunut välil mut tykkää siel olla ja kattoo kaiteen yli..tuskin se nyt hyppis sieltä kuitenkaan (2krs) :(
 
Meillä ei kyllä olis onnistunu se partsille jääminen. Pienempänä sitä kokeiltiin, mutta koira repi kaiken irti lähtevän ja järsi rappauksiakin seinästä. :headwall: Ja mitäs sitten, jos tuleekin siellä ollessa liian kuuma!? Ei hyvä koiran kannalta aatellen.
Meidän koira tuhosi yksin ollessaan sitä sun tätä, mutta sitten vaan oli pakko jättää se kuonokopassa yksinään kotiin. Se auttoi ja kokeillessamme ilman koppaa ensimmäisen kerran, koira oli ottanut opikseen eikä tähän päivään mennessä ole enää yksin ollessaan tehnyt tuhojaan. Pitänee varmaan koputtaa puuta.... :x
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2006 klo 16:06 Sakemannin omistaja kirjoitti:
Meillä ei kyllä olis onnistunu se partsille jääminen. Pienempänä sitä kokeiltiin, mutta koira repi kaiken irti lähtevän ja järsi rappauksiakin seinästä. :headwall: Ja mitäs sitten, jos tuleekin siellä ollessa liian kuuma!? Ei hyvä koiran kannalta aatellen.
Meidän koira tuhosi yksin ollessaan sitä sun tätä, mutta sitten vaan oli pakko jättää se kuonokopassa yksinään kotiin. Se auttoi ja kokeillessamme ilman koppaa ensimmäisen kerran, koira oli ottanut opikseen eikä tähän päivään mennessä ole enää yksin ollessaan tehnyt tuhojaan. Pitänee varmaan koputtaa puuta.... :x

näin alkuun tuota vaihtoehtoa ajattelinkin,kun ei oo piitkään aikaan jäänyt yksin,yleensä ei oo tuhonnu partsilla mitään,tuota mikä pitää ovea auki(on sellainen puuosa) on repinyt pentuna vähän.mut ajattelin pistää siihen etikkaa..tuolla tuo makaa pyykkitelineen eessä niin rentoutuneen näkösenä,välil se kurkki sisään muttei inissyt ollenkaan.joten sais kyl käytyy muuallakin,mut kun meen töihin niin mies jää kotiin,mut jos mieskin lähtee töihin niin sitten se opettelu alkaa :attn: IIK::ja sitten vois harkita näyttelyhäkkii/kuonokoppaa jos ei partsi tunnu hyvältä..mut tuo ainakin ensalkuun tuntuu hyvältä,vessas se tuhos kaiken,samoin sohvan ja sängyn joten vaihtoehto on partsi..ja ei se kuulis jos lähtisin... :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2006 klo 15:39 isabella kirjoitti:
koska saa sen verran paljon tuhoa aikaan.parempi ettei huomaa että oon lähteny,tuol parvekkeel se on nyt maannu jo 2½h ihan hiljaa,siis on liikkunut välil mut tykkää siel olla ja kattoo kaiteen yli..tuskin se nyt hyppis sieltä kuitenkaan (2krs) :(

Tuo tuskin nyt hiukan pisti silmään... ENTÄ jos hyppääkin..? Se on sitten henki pois, tai ainakin jalat poikki. En ottaisi riskiä! Mutta jos hyppää, niin eipähän tarvitse miettiä enää partsille jättöä...

No ehkä hiukan ilkeästi sanottu, mutta aikamoinen riski se on. Lisäksi voi haukkua häiritsevästi, kun näkee vahtia "omaa pihaa", Repiä parvekkeen tuusan nuuskaksi ja satuttaa itsensä. Enemmin vaikka totutus omaan häkkiin ja sinne sillä aikaa kun olette poissa...
 
Kannattaa nyt ainakin aluksi kokeilla miten reagoi siihen jos laitat oven kiinni. Sehän voi hyvinkin olla, että teidän koira on rauhallisempi partsilla eikä hermostu niin kovin yksinolosta. Voi myös olla että sille iskee kamala paniikki. Meillä tuolla kolmivuotiaalla neidillä käy ainakin niin, on pari kertaa laitettu ovi kiinni ihan oven alustan imuroinnin tms. ajaksi. Muutoin viihtyy parvekkeella vallan mainiosti.

Tuo ison näyttelyhäkin ostaminen voi olla kanssa ihan varteen otettava vaihtoehto jos koiruus pistää kämpän ihan palasiksi. Tosin jos sellaisessa joutuu olemaan piiitkiä aikoja ei kovin kiva. Onko koulutusta ajateltu? Siis yksinolemiseen uudelleen opettamista samoin kuin eroahdistus tapauksissa? Se olisi tietenkin paras vaihtoehto koiralle ja teidän huonekaluille jos saisitte onnistumaan.
Toivotaan että teille löytyy jokin sopiva ratkaisu. :)
 
Silloin ku olin 7v, meillä oli bokseri, joka kanssa tykkäs parvekkeella katsella tapahtumia... Kunnes kerran meni ihastuttava koiraneitonen ja jätkä ihastui. Ja hypätä loiskautti partsilla alas :( Ei ajatellu muuta kuin sitä toista koiraa...

ONNEKSI oli eka kerros.
Että kannattaa kuitenkin miettiä. Kyllä ne koirat saattaa hypätä sielt, eivätkä sitten ymmärrä sitä pudotusta.
 
En kyllä jättäisi koiraa valvomatta yksin parvekkeelle. Tutun koira hyppäsi ok-talon parvekkeelta (hirven perään) eikä ollut edes yksin ja nyt on mennyt yli vuosi kun jalkaa on operoitu kuntoon- eikä se enää kuntoon tule, mutta pärjää sillä, onneksi.

 
No, en takuulla jättäisi. Ja tosi älykästä myös se salaa poistuminen kotoa niin, ettei koira huomaa. Meillä toimi se, että jätin koiran hetkeksi yksin taloon (niin että näki kun lähdin ulos tai aluksi avasin vaan oven ja tulin takas) ja vähitellen pidensin kotonta poissaoloaikaa. Koira oppi siihen, että mamma voi lähteä, mutta se tulee aina takaisin eikä se mitään tuhoa tehnyt. (Voihan koiralle jättää vaikka oman vanhan t-paidan turvaksi tai puruluun järsittäväksi taikka radion päälle). Kannattaa vaan muistaa, ettei tee sit kotiinpalaamisesta isoa numeroa vaan tulee kotiin ihan normaalisti käyttäytyen.
 

Yhteistyössä