OoO ELOMASSUT TOUKOKUUSSA OoO

tatjana80 voimia raha-asioiden kanssa ja muutenkin..
:hug:

tänään oli minulla lääkäri, pikkuisen painoarvioksi saatiin 1,1kg ja lääkäri sanoi että varmasti on tyttö (sano että häpyhuulet näkyvät aivan selvästi) ja sit se näytti viel 4D kuvaa, vauveli haukotteli kovin ja nyrpisteli nenäänsä, yritän lisätä profiilin sen kuvan (jos vaan osaan..)

mutta miten, tuntuu että teillä kaikilla muilla on näillä viikoilla isompikin vauva, painoltaan?

ja sit kohdunsuu oli pehmeä, sitä oli jäljellä 3cm (alussa oli 5,8cm) niin mitä tuo pehmeneminen tarkoittaa, siis onko se ihan normaalia? (kun ei oikein älyä...) lääkäri sano ainoastaan kun valitin että lenkkeillessä alkaa koskea mahaan ja vihlomaan alapäätä että ottaa vaan iisisti, siis että ei hirveitä rehki..

en nyt muista mitä muuta piti kommentoida, mutta jaksamisia kaikille ja kiva jos joku viitsii valaista mua.. =)

t. Hosso ja Iida 28+1
 
Piti heti täällä töissä alkaa etsimään mittanauhaa, mutta löysin vain tollaisen metallisen työmitan vai miksi lie kutsutaan. Kylmä se ainakin oli lämmintä vatsaa vasten :LOL: Mitta näytti 98 cm tuosta "entisen" vyötärön kohdalta. Muistaakseni vyötärö oli 80 cm ekalla neuvolakerralla mitattuna. Eli pulskistuttu ollaan!

Huomenna ois aamusta sokerirasitus ja iltapäivällä kontrolliultra. Toivottavasti sokerit olis kondiksessa, ettei tarvi mitään sokereita alkaa seuraamaan... Perjantaina sitten aamusta neuvolaan kuulemaan testin tulokset ja samalla lääkärin tutkinta toiseen kertaan raskauden aikana. Otetaan toivottavasti toiseen keertaan myös sf-mitta, ku minua kiinnostaa kuinka paljon se on kasvanu. Toivottavasti terkalla on jonkin verran aikaa kuunnella minun valituslistaani, ku vatsan kasvun myötä kaikkia vaivoja tullu yllin kyllin... (taas vali vali...)

Mullekaan ei ole tullu viivaa vatsaan. Sitä untuvaa kyllä löytyy nyt jo ympäri vatsaa! Alapääkin kipuillu. Joku kutsui sitä sukkapuikkovihlonnaksi ja se kuvaa sitä kyllä tosi hyvin! Auts!

Vointeja kaikille! Ottakaa saikkulaiset kaikki lepo irti mitä saatte!

Kiia 28+1
 


Siin on mun masua, viikkoja on tossa kuvassa muistaakseni 27+3.. Masun ympärys tais olla 93cm kun viimeks eilen mittasin, ja tuosta viivasta kun puhuitte niin mulla on semmonen tuosta navasta häpyluuhun asti, ei tumma eikä vaalee mut siltä väliltä =)
 
Lääkärissä käyty ja kaikki oli ok. Vauvelin koosta ei mitään tietoa, kun ei täällä sellaisia katsella. Kohdunsuu oli kiinni ja sitä oli jäljellä 3 cm. Sydän sykki iloisesti. Painoa oli tullut taas kiihtyvällä tahdilla. Nyt painoa on jo 10kg enemmän kuin ekalla neuvolakäynnillä (jolloin paino oli jo noussut)!! Aaargh. Voiko tälle tehdä jotain ettei minusta tule elefanttia??!! Syön terveellisesti, mutta nälkä vain on koko ajan.

Tunteeko kaikki muuten liikkeet ulkoapäin? Meidän pikkuisen liikkeet eivät juurikaan tunnu eikä niitä vieläkään ole tuntenut kukaan muu kuin minä. Kysyin asiasta lääkäriltä, mutta ei se osannut sanoa mitään. Mutisi vain jotain epämääräistä ja käski soittaa Naistenklinikalle jos huolestuttaa (oli muutenkin vähän onneton lääkäri). Olen vähän huolestunut, kun kuvittelin liikkeiden tuntuvan selkeästi ulospäin jo tässä vaiheessa. Istukka on takaseinässä, joten siitäkään ei ole kyse. Muutenkin pikkuinen on minun mielestäni tosi rauhallinen tapaus. Ei paljon äitiä kiusaa potkiskelulla, mutta tunnen kyllä liikkeitä pitkin päivää. En kehtaa soitella Naistenklinikalle ihan turhia, joten kertokaa, että miltä liikkeiden pitäisi tuntua tässä vaiheessa. Milloin pikkuinen on liiankin rauhallinen, ja asiasta pitäisi huolestua?? Lääkäri ei siis osannut sanoa, että onko tämä normaalia vai ei.

Marikki ja pikkuinen 26+1
 
Onnea uusista karvaisista perheenjäsenistä!

Marikki, itse sain esikoista odottaessa ohjeeksi, että liikkeitä pitäisi tuntea 10/tunti, niin silloin kaikki on ok. Mulla kyllä oli silloin viikkoja jo yli 30... en tiedä, miten vaihtelee viikkojen mukaan, mutta tuon ajan pitäisi sitten itse olla tekemättä mitään, että ehtii oikeesti tuntea ne liikkeet. Ite kyllä huomaan, että jos rupeen liikkeitä "kyttäämään", en tunne mitään, jos taas keskityn muuhun, huomaan kyllä vauvan liikkeet.
Jos vauva viihtyy selkä eteenpäin, ei liikkeet varmaankaan näy ulospäin, silloinhan se potkii sun omaa selkääsi vasten. Ja tietty riippuu, miten paljon/vähän siinä mahassa on ylimääräistä lämmikettä niitä liikkeitä vaimentamassa...

Eilen illalla oli tullut pikkuhousun suojaan muutama tippa verta. Ite jo ehdin siinä illaan mittaan huolestua, vaikka paperiin ei mitään tullutkaan. Todennäköisesti olin karvoitusta ajellessani tehnyt jonkun pienen haavan, mistä se tippa-kaksi oli tullut, kun kiitos mahan, alkaa tuo ajelu olla enemmän arpapeliä, kun vaikka miten taivuttelee, ei joka paikkaan vaan enää näe. Yöllä näin unta, missä olin jo kaksi päivää synnyttänyt, mutta ei vain paikat auenneet... kait sitä alitajunnassa asiaa pohti yhä ja elimistö koitti rauhoittaa??

 
Hei vaan mammat ja masut :wave:

Minä sitten "narahdin" sokerirasituksessa ja joudun seuraamaan ruokavaliota.
Paastoarvo hyvä, tunnin jälkeen liian korkea arvo ja kahden tunnin jälkeen taas hyvä.
Tietää toista rasituskoetta jossain vaiheessa :(
Toivottavasti saan sokerit kuriin ilman, että tarvitsee alkaa piikitellä.

Monella on painoarvioita kerrottu, mulle ei ole missään vaiheessa puhuttu sellaista. Ainoastaan sf-mitta oli 25cm viikolla 26+6 muistaakseni.
Vauva kyllä varsinkin iltaisin pitää sellaista jumppaa, että maha menee puolelta toiselle...sitä on hauska seurata :heart:

Välillä taitaa asento olla sellainen, että painaa palleaan tai johonkin, kun tuntuu että pitää suoristua melkein takakenoon, että saa henkeä.
Minulla tuo vatsan ympärys on 117cm, eli taisin tehdä "pohjat" :LOL:
Tosin lähtömittakin ollut aika reilu, eli ylipainoa oli ennestään.
Raskauden aikana paino ei ole noussut kuin 5kg ekasta neuvolakäynnistä.
Toivottavasti ei enempää nousekaan.

Aurinkoisia päiviä ja jaksamista kaikille. Yritetään iloita raskauksistamme, vaivoista ja muista huolimatta =)

Mikkka + pikku-Raksu (eli Mylläri) 28+0
 
Mulle tuli tänään lisäselvityspyyntö Kelalta, kun selvitys maksetuista palkoista puuttui. Palkanlaskenta lähettää ne vasta viime tipassa. Katsoin Kelan asiointipalvelusta, niin siellä näkyi että minulle on myönnetty äitiysavustus. Äitiysavustus (otin pakkauksen) on myönnetty 12.5. joka saapuu päätöksen mukaan 2 viikon kuluessa, nyt sitten malttamattomana sitä odotellaan :)


Heh, taidan vetää pohjat sf-mitassa, se oli viime viikolla 28, jolloin viikkoja oli 27+3. Harmi, ettei painoarviota saanut, täytynee kysyä ensi kerralla. Minulla on tosiaan paikat jo kovasti pehmenneet, joten lääkäri on kahden viikon välein. Supistukset on tulleet välillä tosi koviksi, joten varovasti täytyy ottaa, muuten olo on tosi energinen ja hyvä. Olisi helpompi olla rauhassa ja ottaa iisimmin, jos kokisi olevansa jotenkin kipeä tms.

Saunasta oli myös keskustelua. Minä olen aina ollut kohtuu kova saunomaan, melkein joka ilta tulee käytyä ja löylyä otettua ihan kunnolla. En ole huomannut, että sauna aiheuttaisi mitään supistuksia tms. tuntemuksia, joten olen jatkanut saunomista entiseen tapaan.

Shih tzulta pakko kysyä, miten pojat ottivat uuden tulokkaan vastaan? Meidän Masi ei ole läheskään yhtä tiukka kuin isänsä. Toimii kyllä "poliisina", kukaan ei saisi leikkiä, rällätä tms. jos hän itse ei ole sitä aloittanut tai mukana siinä. Mutta muiden ei tarvitse kuin hieman katsoa sitä tuimemmin niin luovuttaa, eli todellisuudessa nössö-kaveri, vaikka kovaa poikaa esittääkin :)

Lauren-78 ja poika 28+3
 
Lauren-78: Pojat ovat ottaneet Armandon erittäin hyvin vastaan, erityisesti Casper, jonka kanssa asustaakin. Casper ja Kimi eivät siis voi olla keskenään vaan tappelevat välittömästi, joten meillä on kahden kerroksen väkeä, Kimi ja Tessa ylhäällä ja loput alakerrassa.
Casper riehuu Armandon kanssa ja niillä menee erittäin hyvin, tosin tuosta kakarasta on tulossa varsinainen kauhukakara, kun se jo nyt roikkuu Capsun karvoissa :kieh:
Kimi on Arpsin kanssa kyllä ulkoillut, mutta Kimille nuo pennut ovat olleet aina ilmaa, se ei noteeraa Arpsia mitenkään.
 
G 117 cm :LOL: miullakin!!!! ja tosiaan sitä lähtömittaakin oli ennestään mutta silti!! Mikkkan kaa pidetään johtopaikkaa!! ja profiilissa on kuva!!

Sauna.. pojan kanssa käydessä istun ylälauteilla ja heittelen hissukseen ja lämmittelen ja saunan on oltava vaan 60 astetta ku meen, korkeempi lämpötila tietää kuolemaa.. miehen kanssa istun suosioilla alalauteilla ja melkeen heti lähen pois ku alkaa viskoo löylyä.. ennen olen kyllä sn kanssa pystyny saunoo, mut en nyt. ja ennen ei oo ollu välii onko sauna ollu pitempää päällä.. mutta suppareita ei tuu, huono/tukala olo vaan!!

Liikkeistä, esikko oli tosi rauhallinen, enkä muista että maha ois hirveesti heilunu eestakasii, vaikka iso vauva oli. monta kertaa huolestuin että miksi se ei liiku, ja just ku olin sillä rajalla et kohta soitan johonki, ni se alko liikkumaan.. ja TODELLA AKTIIVINEN LIIKKUJA heti syntymänsä jälkeen ollut =)

Tämä nykyinen masuasukki on taas vilkkaampi, ja mahakin heiluu/hytkyy, mutta ei varmaan yhtä selvästi ku muilla, koska tossa päällä on tota VALAAN RASVAA :D

Mutta jos vauva liikkuu niin miusta se on hyvä, mutta jos sinua arveluttaa Marikki, niin soita äippäpolille ja kysy ihmeessä, sanot vaikka että liikkuu tosi vähän et millon pitää huolestua. ja mie oon saanu sen käsityksen että helposti ottavat ultrattavax!!

Tänään tuntuu jo huomattavasti paremmalta ku eilen.. mieskin tuli käytöksellään vastaan ja taas on rauha maassa, ennen seuraavaa :kieh:

Mutta nyt pitää lopettaa!!

Ihanaa päivää kaikille!!

Äiti lpr 28+2
 
käytiin eilen ultrailemassa ja sokerihoitajalla. Oli vaavi siellä yläkäyrillä vaikka verensokerit on nyt seuratessa pysynyt ihan hyvinä :ashamed: Toivottavasti kasvu tasottuis, että saa synnyttää alakautta. Sektiota en haluis, mutta en halua synnyttää mitään 5 kiloista vaaviakaan. Saatiin tosi hyviä kuvia kasvoista :) vaikkei neljä dee olekaan. Pojaksi epäilivät noin pikaseen katsottuna, tosin lisäsivät ettei nähnyt kunnolla et voi olla tyttökin. Pikkanen pettymyksen pisto rinnassa käväsi, vaikka iloinen toki on kummasta vaan. Tää perinteinen pääasia et kaikki on hyvin ja on terve lapsi on tietysti tärkein (itsestäänselvyys musta kylläkin :D)
Mä en oo edes mittaillu masun ympärystä...ennen tai jälkeen raskauden. Eilen löydettiin pinnasänkykin suht halvalla. Tosin äiti oli heti että 40 euroa käytetystä sängystä mikä pitää viel maalatakin :LOL: Sit se aina laskee kaikki vieläkin markkoina...rasittavaa. Valitettavasti harva antaa hyviä sänkyjä ilmatteeks...mä viel halusin sen laskevan laidan nimenomaan.
 
Sone
Profiilissa masu kuva, tosin huono sellanen kun itse ottama ja selkä notkollaan. rv25. Piti ihan uteliaisuuttaankin mitata masun ympärys, hyi hitsi kylmällä metalli mitalla.. 94cm. Ennen raskautta jotain 82cm muistelisin.. kai. Eli onhan niitä senttejä tullunna. Kiloja varmaan 7.

Ei kyl huvittas mikään... paitsi nukkuminen. :(
 
Juuri kun pääsin valittamaan liikkeiden vähyyttä, niin nyt on ollut taas aktiivisempaa.
Olin ennen raskautta normaalipainon alarajoilla, joten vaikka painoa on tullut se reilut 10kg, niin ihramäärä on vielä suht kohtuullinen, joten se tuskin hirveästi vaimentaa. Liikkeiden suunta voi olla syynä. Vauva on tähän mennessä potkinut lähinnä alas, ja sieltä ne eivät oikein tunnu päällepäin. Eilen illalla pikkuinen sitten kääntyikin ja potki ylöspäin ja liikkeet tuntuivat selkeästi myös masun päältä. Mieskin pääsi ne tuntemaan =)

Silti 10 liikettä tunnissa on kyllä aika kova määrä. Silloin kun vauva on aktiivinen tunnen kyllä sen verran liikkeitä, mutta rauhallisempina päivinä se ei kyllä täyty. Toissapäivänä olin tunnin bussimatkalla, ja koska en ollut huomannut liikkeitä juuri koko päivänä, kuulostelin niitä koko bussimatkan. Tunsin ehkä kaksi vaimeaa töytäisyä, vaikka söin samalla ja tönin vatsaa, että pikkuinen lähtisi liikkeelle. No, soittelen Naistenklinikalle, jos masussa alkaa olla taas hiljaista. Tänään aamulla siellä on pyöriskelty taas ihan kivasti, vaikken kyllä vieläkään puhuisi mistään vauhtiveikosta.

Minua vaivaa se, että en halua olla hysteerinen, mutta on hirveän vaikea tietää, että mikä on normaalia ja mikä ei.

Neuroottinen Marikki ja pikkuinen, joka muuttuu varmaan stressipeikoksi ennen syntymäänsä.
 
Kyllä mulla ainakin on välillä päiviäkin, millon ei hirveästi vauvan liikkeitä tunne. Eilen myllättiin sit taas urakalla. Mulla ainakin toi istukan paikka vaikuttaa siihen, ettei niitä aina vaan tunne. Kyllähän sitä välillä itsekin miettii, että liikkuuko pikkuinen tarpeeksi. Eilisessä ultrassa sen taas vaan huomasi, että vaikken mä aina mitään huomaakaan kyllä se siellä jyllää. Jos kuitenkin jotain liikkeitä tuntee niin ei musta tarvi hirveesti huolestua :) Tosin tietty oman mielenrauhan takia sitä voi käydä ultraamassa.

Onneks jollain muullakin on tota ettei mikään kiinnosta...mua ei ainakaan työt enää lainkaan, kun loma lähestyy :LOL:
 
Vyötärö täällä 108.
Tumma viiva navan alle ilmestyi viikolla 17 ja ulottuu puoliväliin karvoituksesta napaa kohti.

Syntymäpaino arviosta: jos korttiinne on merkitty sinne käyrälle ne rastit sf- mitasta, niin se alin viiva on 3kg, seuraava 3,5 ja ylin 4 kg, siis jos arvioidaan.

Eilen sain kaikkea kivaa paljon, oli taas itkemistä runsaasti. Ensin löyty äitin ovenkahvasta kassillinen vaippakankaita, ihania flanelleja ja harsoa, oli ihana oma entinen hoitotätini joka sairastaa syöpää itse ja miehensä odottelee kuolemaa samasta syystä, käynyt ostamassa ja kyllä itketti. Sitten käytiin yhden toisen tätin luona ja se antoi kassillisen hyviä vauvanvaatteita. Hän kun on sossuntäti niin neuvoi myös raha-asioissa olemaan rohkea ja anomaan avustuksia sieltäpäin, ja minäpä taidan hakea lomakkeet tänään.

Saunomisesta; yksin saunon mielelläni, jos joku toinen määrää tahdin, saan kamalan päänsäryn. Eli ei kovia löylyjä kestä vaikka ennen olin peto sillä saralla.

Eipä muuta kummaa
eccu ja möykky 24+5
 
Huomenta!

Saunomisesta: Mä oon pystyny ihan vanhaan normaaliin malliin saunomaan. Kerran viikossa meillä on saunavuoro ja isäntä + poika ne lähtee eka pois löylyistä. :D

Hei kuulkaas kaikki mammat: Mä oon aatellu tehdä niin radikaalin jutun, että poistan tuolta päivityslistalta, kaikki jotka ei täällä kuulumisiaan kirjoittele. Kauhee homma naputella noita joka päivä ja sit on sellasia keistä ei oo kuulunu mitää sitte alkuaikojen.
Eli, jokainen joka katsoo, että on ollut enemmän tai vähemmän ahkera kirjoittaja, niin teen uuden pinon johon voi ilmoittautua sunnuntaihin (18.5) asti, jolloin sitte poistan kaikki jotka ei ilmottautunu. Raakaa peliä... :D :whistle: Ei vaan, mutta toivottavasti ymmärtänette. Ja sit jos vielä tsekkaatte, että rv + muut tiedot on oikein.

Nyt pakko mennä syömää aamupalaa. Heipat!

:wave:


 
Tervehdys kaikille! Itse en saa aikaan kirjoitella paljon, mutta luettua tulee juttujanne, mielenkiintoista!
Liikkeista: taalla sain sellaiset ohjeet neuvolasta, etta ellei niita tule ihan tasaisesti pitkin paivaa, kolmesti paivassa pitaisi pysahtya kuuntelemaan niita niin, etta tuntee puolen tunnin sisalla vahintaan 5 liiketta. Jos ei tunne, pitaa vahan syoda, olla puoli-istuvassa asennossa tai maata vasemmalla kyljella ja koettaa, tuntuuko tunnin sisalla se 5 liiketta. Itselle tuntuu erikoiselta tuo, etta joka tunti pitaisi niita tuntea, vauvahan nukkuukin siella masussa.

Suonenvedoista ollut puhetta - talla viikolla yhtena aamuna herasin siihen etta molemmat pohkeet kramppasi yhta aikaa, karmea tunne. Tama oli toinen kerta taman raskauden aikana, muuten ei ole tata vaivaa ollut. Jos alkaa toistua, pitaa lisata sita magnesiumia varmaan.

Virtsankarkailu : :ashamed: jos vahankin rakossa on pissaa, sita lirahtaa kun yskaisen, aivastan tai nauran. Huoh. Ekassa raskaudessa tata ei tapahtunut, mutta sen jalkeisissa kylla. Raskauden jalkeen vaiva katosi. Lantionpohjalihaksia yritan muistaa paivittain treenailla...

Vatsanymparyksenkin mittasin, 108 cm!!! :eek:

Toissa viikolla olin neuvolassa ja talla viikolla laakarilla, joka passitti uuteen virtsanaytteeseen, kun edellisessa oli sekalaista kasvua vai mita se onkaan. Minulla ei ole mitaan tulehduksen oireita ja laakarikin arvioi etta nayte oli vain ollut epapuhdas. Parin paivan paasta tulee tulokset. Hb 113, aika matala, vaikka otan rautaa paivittain. Verenpaine OK, muistaakseni 100/60. Painoa tullut raskauden alusta 7 kg. Menen ultraan viikolla 30.
Ihanaa, oliivipuun kukinta alkaa olla ohi ja allergiaoireet helpottaneet lahes kokonaan. Viela vahan aivastuttaa mutta silmat ja iho jo OK :) Tanne on tulossa 28 astetta, viikonlopuksi luvattiin pudotusta 20 asteeseen, sopii minulle paremmin! Sita kuumaa riittaa kuitenkin ihan liiaksi asti.
Voikaa hyvin massujenne kanssa
T. Helmi71 & tiettavasti typykka 27+1
 
Heissan!

Muutama vapaapäivä, ihanaa! Olin aamulla keskiraskauden lääkärikäynnillä ja kaikki muu oli hyvin paitsi verenpaine oli hieman koholla lekurin mielestä. Eli 136/84. Ensi viikolla pitää käyä mittauttamassa joko terkkarilla tai sitten itse. Taidan mitata itse töissä, kun on rauhallisempaa.

Muuten täällä ollaan voitu hyvin, mitä nyt se pieni turvotus vaivaa. Juostakaan ei kannata, koska sitten tulee alapää kipeeks...inhan tuntuista. Erehdyin bussiin juoksemaan, kun en millään olis viittinyt odottaa seuraavaa, joka olis tullut n. 10minsan päästä....:D

Jaa-a, kaipa se on siirryttävä muihin hommiin:)

Bella-Lumia tasan 27:)
 
neitiperho
Heips

Meinasin ihan iskeä paniikki, kun tänään noita päivityksiä on tehty niin en enää meinannu päästä kirjautumaan tänne. Ikään kuin mun tunnus olisi siis poistettu, mutta onnistuikin nyt lopulta..onneksi.

Hei niin HooÄs mistä sä hommasit ja millasen vauvakirjan? Yrittäny ettiä vaan kanssa sellasta mitä vois nyt jo täyttää.
 
Nyt sitten minäkin liityin sairaslomalaisiin, en vaan enää jaksanut töitä tehdä. Kesäkuun alkuun olisi nyt saikkua ja sitten siirryn kesälomalle.

Tänään tuli Kelalta kirje, että mullekin on äitiysavustusmyönnetty ja pakkaus tulee parin viikon kuluessa, joten sitä tässä aletaan sitten odotella.

shihtzu + pikku apina 27+3
 
Torstaita!

Jopas on taas tekstiä tullut, mukavaa! Meillä edelleen nuhastellaan, kurjaa olla näin tukkoisena kun ei voi oikein mitään helpotustakaan lääkekaapista ottaa. No jospa tämä pikku hiljaa alkaisi voiton puolelle kääntyä.

Marikki kirjoitteli liikkeistä.. Mä muistan kans esikoisen odotusajoilta että mietiskelin paljon paljon enemmän noita liike-juttuja kuin nyt. Tosiaan mullakin saattoi olla pari päivää hurjan paljon enemmän liikkeitä ja sitten yksi tai kaksikin päivää oli masussa tosi rauhallista. Silloinen ihana terkkarini lohdutteli minua kertomalla että on aivan normaalia että vauva pitää masussa myös lepopäiviä. Myös näillä viikoilla vielä pikkuisilla on hyvin tilaa liikkua ja pyöriä mahassa, joten asento saattaa vaihtua nopeastikin sellaiseksi ettei liikkeet enää tunnukaan samassa kohtaa taikka yhtä selvästi. Mulla oli pari viikkoa sitten sellainen jakso ettei liikkeitä tuntunut kuinyhdessä tai kahdessa kohtaa korkeintaan, pikkuinen olikin silloin jalat mun selkään päin, joten ei ihme etten potkuja tuntenut kovin selvästi. Toi 10 liikettä/tunti on muistaakseni ohjeena vasta paljon myöhemmillä viikoilla, silloin kun lapsella ei enää kovin paljon muutenkaan liikkumatilaa. Joten älä suotta huolestu jos et joka tunti liikkeitä tunne! Mun masussa ainakin saattaa olla montakin tuntia aivan täysi hiljaisuus liikkeiden suhteen,silloin kun poju vetelee tirsoja. :LOL:

Ja Marikkikos se myös yksi päivä oli mietiskellyt painon nousua (10kg jos en väärin muista)? Mulla kans edellisessä raskaudessa nousi paino lähes 20kg. Olin ennen raskautta lievästi alipainoinen ja juuri sen takia painoa olikin hyvä kertyä reilusti. En todellakaan syönyt aivan valtavia määriä herkkuja yms lihottavaa mutta paino vaan nousi. Terveydenhoitajakaan ei ollut lainkaan huolissaan silloisesta painon nousustani, vaikka välillä itse painon nousua kauhistelinkin. Synnytyksen jälkeen minulle jäi muutama ylimääräinen kilo, mutta muistaakseni 4kk synnytyksestä oli jo saman painoinen kuin ennen raskautta, pelkästään imettämällä, syömällä normaalisti ja vaunuilemalla paino putosi kuin itsestään. Joten painon nousu ja vararavinto mahdollista tulevaa imetystä varten on vain hyväksi, erityisesti niille joilla paino ei normaalisti tahdo nousta. Paino-asiat taitaa aina vähän olla sellaisia mieltäpainavia asioita, olipa kyse painon noususta tai laskusta..

SAUNOMISESTA: meillä saunotaan 2-3 kertaa viikossa. Tykkään saunoa ihan samalla tavalla kuin ennen raskauttakin. En ole mikään pitkänkaavan mukaan saunoja, vaan tykkään ottaa max 10 min melko kovat löylyt ja lähden sitten jo suihkuun. Mies meillä tykkää istua rauhassa miedommissa löylyissä, siksi se käyttääkin tytön aina saunassa ja minä kylven vasta heidän jälkeensä yksin. Saunominen ei ole vaikuttanut supistuksiin minulla, ihanasti se ainakin rentouttaa.

Kummallinen sää ollut tämän päivän. Aurinko paistaa ja välillä sataa lunta.. :eek: Ulkoilemaan ei olla flunssan takia päästy moneen päivään, ei sillä että tonne lumi/räntäsateeseen mieli tekiskään. Nyt pitänee lähteä syömään, vaikka mitään ei oikein edes tee mieli kun makuaistia ei tällä hetkellä ole lainkaan. Onneksi näläntunne sentään pysynyt lähes jatkuvana, kuten yleensäkin.. :LOL:

Hyviä vointeja!

:heart: haaveilija ja poju 26+3
 
Ihan hävettää, etten ole kirjoitellut tänne tosi pitkään aikaan... Pari kuukautta ainakin on menny edellisestä! Esikoinen teettää hommia koko päiväksi, etten ehdi pahemmin koneella olla.

Raskaus on sujunu rankan alun jälkeen mukavasti. Kun pahoinvointi helpotti niin ei onneks ole mitään uutta kamalaa tullut tilalle. Siis tietty perusjutut, kuten liitoskivut ja vihlova iskias ja ja ja...

Esikoista odottaessa alkoi n. viikolla 27 kamala kutina kämmenissä ja jalkapohjissa -> hepatoosi. Joillakin hepatoosi voi mennä aika tukalaksikin, mutta onneksi mä pääsin aika helpolla. Seurantaa äitiyspolilla ja ataraxia kutinaan.

Ikävämpi juttu oli se, että rv 36 tuli valkuaista pissaan ja verenpaineet nousi... Jouduin osastolle seurantaan ja olin siellä kaks viikkoa ennen ku synnytys käynnistettiin rv 38+0. Poju syntyi 38+2, terveenä.

Nyt sitten olen ihan alusta asti ollut pikku paniikissa, että milloin samat vaivat iskee tässä raskaudessa! Onneks onneks ei ole vielä ollut yhtään mitään. Yritän ottaa tosi rennosti, siis niin rennosti kuin vain 1,5 vuotiaan kanssa pystyy... Kodin suursiivoukset ja kaikki stressaava saa odottaa tai jäädä miehen tehtäväksi. B)

Täyttelin perjantaina illalla Kelan hakemukset siinä sähköisessä palvelussa. Maanantaina aamulla kelan virkailija soitti, että en ole toimittanut neuvolan raskaustodistusta. Ihmettelin nopeeta toimintaa, että missä välissä olisin sen edes ehtinyt toimistoon kiikuttaa kun oli viikonloppu... Nyt todistus on toimitettu ja toivottavasti olisivat yhtä nopeita nytkin ja saisin päätöksen rahoista ja pakkauksesta pian.

Miehen mielestä olin muuten aika järjetön, kun halusin ottaa taas äitiyspakkauksen! Vaatteita on kuulemma ihan tarpeeksi ja onhan meillä esikoisen pakkausesta saadut tavarat. Saatiin aiheesta ihan kunnon riita aikaiseksi... Rauhallisesti (itku kurkussa) perustelin, että minä haluan uudelle vauvalle ihan omia vaatteita ja tavaroita, se tekee vauvan odottamisesta konkreettisemman ja todellisemman. Raha olisi kuitenkin mennyt johonkin muuhun. Mies tajusi lopulta, että asia nyt vaan on mulle tärkeä ja sain tilata pakkauksen.

Mäkin kävin sokerirasituksessa, mutta ei olleet arvot koholla. Keskiraskauden lääkärikäyntikin oli ihan läpihuutojuttu, ei mitään ihmeellistä. Hemoglobiini oli laskenu 107 ja lääkäri käski aloittaa jonkun rautalääkkeen. Obsidania en aio enää ikinä ottaa, siitä tulee niin kamalat vatsakivut. Kokeilen retaferia ja otan sitä noin joka toinen päivä. Katotaan auttaako yhtään!

Hyvät päivänjatkot kaikille!

Odile 28+6

 

Yhteistyössä