Onpa reilua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap

Vieras
Olen minun ja miehen yhteisestä sopimuksesta kotihoidontuella kotona elokuun alkuun asti. Sen jälkeen palaan vakituiseen työhöni. Olin jo tässä välissä isäkuukauden ajan töissä, mikä olikin hyvä, kun sain kuukauden ajalta palkan.

Koska rahatilanteeni on aivan perseestä. Maksan asumiskuluista 30%, ruuista ja lapsen menoista puolet, samoin lainan lyhennyksistä. Auton kuluihin en osallistu, kuin bensarahoilla, koska minulla ei ole ajokorttia. Mutta lopputulema on se, että luottokorttilasku kasvaa sellaista vauhtia, että minun on pakko mennä töihin. Miehen tulot n. 10x kotihoidontuki.

Ilmoitin asiasta miehelle ja nyt se möksöttää, ettei sille jää yhtään vapaa-aikaa, jos joutuu hoitaan poikaa kun mä menen töihin. Ei voi olla noin idiootti.

Ja tekisin siis yö- ja viikonlopputöitä satunnaisesti, ei olisi todellakaan koko aikaa kiinni pojassa.

Sellainen reilun pelin kerho tällä kertaa.

Mä en tajuu tuommoisia perheitä, joissa jaetaan edelleen perheen kuluja ihan kuin oltais jotain koulukavereita. Tyyliin "minä ostan tään, niin maksa sinä siitä puolet"...hohhoijjaa! Perhe on yhteinen, rahat on yhteisiä! Lapsellista tuommoinen kustannusten jakaminen. Meillä maksaa kulut se, jolla on rahaa. Ne on meidän perheen yhteisiä kaikki, ihan sama kumpi käy työssä.

Mun mieheni maksoi mulle 1000 ? kuussa ruokaa+henkilökohtaisia menoja varten, kunolinkotona.Sain lisäksi kotihoidon tuen ja lapsilisän. Mies maksoi myös asumiskustannukset sekä useatravintolaruokailut jne. Sain siis käteen kotonaolosta n. 1600 ?/ kk plus maksuvapautukset. Vastineena hoidin lapsen lähes yksin + tein mukisematta kaikki kotityöt.

Alkuperäinen kirjoittaja ei tajuu.....:
Mä en tajuu tuommoisia perheitä, joissa jaetaan edelleen perheen kuluja ihan kuin oltais jotain koulukavereita. Tyyliin "minä ostan tään, niin maksa sinä siitä puolet"...hohhoijjaa! Perhe on yhteinen, rahat on yhteisiä! Lapsellista tuommoinen kustannusten jakaminen. Meillä maksaa kulut se, jolla on rahaa. Ne on meidän perheen yhteisiä kaikki, ihan sama kumpi käy työssä.

Olen ihan samaa mieltä. Näin se toimii mielestäni parhaiten. Toiset ihmiset ajattelee vaan asian niin eri tavalla ja heistä se on yksinkertaisempaa. Mutta ap, tuo ei todellakaan ole reilua ja toivonkin, että jos ette ole vielä keskustelleet asiasta rauhassa niin tekisitte niin. Yrittäkää ilman syyllistämistä, kiivastumista ja päälle puhumista kertoa kumpikin omia toiveitanne ja sekä miltä tuo järjestely oikeasti teistä molemmista tuntuu. Jos miehesi haluaa sinun olevan kotona, niin onhan hänen silloin huolehdittava teidän tarpeistannekin ilman, että sinun, joka teet töitä kotona eli huolehdit kodista ja lapsista tarvitsee velkaantua teidän yhteisten asioidenne tähden!

Sanoin miehelle jo sillon kun raskaaksi tulin, et perhe ón yhteinen ja sillon myös rahat, kulut jne yhteisiä. Hän oli samaa mieltä. Mitään suurituloisia ei olla, mutta ihan ok toimeentulevia. Selvillä pelisäännöillä on se onni, että koskaan ei olla rahasta riidelty, vaikka olen ollut kotona ja töissä. Kotityöt jakautuu automaattisesti, molemmat tekee osansa eikä siitä kukaan kellekään maksa, koska olemme perhe, jossa kumpikaan ei elä alisteisessa asemassa, oli kotona tai töissä.

Joo. Eipä nää raha-asiat ollu ongelma ennen tätä hoitovapaata. :/ mutta aina välillä nää korpee oikein kunnolla. Ja mies on muuten aivan ihana minua kohtaan ja loistava isä. Ei vaan taida ymmärtää kuinka ahistaa olla pennitön koko ajan. Helpotti tänne purkaminen taas hetkeksi.

Kiitos ja anteeksi.

Yhteistyössä