Onnistuuko suhde: mies lestadiolainen, nainen tapakristitty?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertokaahan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kertokaahan

Vieras
Voisiko olla mahdollisuuksia sopuisaan yhteiseloon? Eräs lestadiolainen mies on minusta kiinnostunut mutta arveluttaa jos joudunkin vain lapsentekokoneeksi. :/ Mies tietää kantani lapsentekoon ja on hyväksynyt sen. Max. 3 lasta riittää minulle. Silti en jostain syystä uskalla luottaa. Jos mies alkaakin painostamaan jättämään ehkäisyn pois.

No. jos hän haluaa ei-uskovaisen puolison, tuskin hän muutenkaan on kovin tarkka periaatteista. Lestadiolaiset pääsääntöisesti hakevat puolisonsa omasta joukostaan.

Varmaan riippuu siitä kuinka harras on uskossaan. Ikävä sanoa, mutt en taitais itte uskaltaa. Paitsi, että mä taas tykkäisin isosta perheestä, mutta en uskon vuoksi ihan muuten vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
No rakastatteko te toisianne vai ihan käytännön asioistako olette keskustelleet?

Rakastetaan me. Miehen suku on vain hyvin vanhoillista ja mies on suvulleen uskollinen. Silti hän haluaa hyväksyä minunkin näkemykseni. Entäs jos naimisiinmenon jälkeen alkaakin soida toinen ääni kellossa? Mies muuttuukin suvaitsemattomammaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja viiraska:
No. jos hän haluaa ei-uskovaisen puolison, tuskin hän muutenkaan on kovin tarkka periaatteista. Lestadiolaiset pääsääntöisesti hakevat puolisonsa omasta joukostaan.

Olen kyllä uskovainen mutten lestadiolaisten kaavan mukainen sellainen.

Alkuperäinen kirjoittaja __:
Jumalaan uskova, mutta ei samallalailla kuin lestadiolainen. Ja lestadiolainen ei voi ottaa puolisokseen "jumalaan uskovaa", jos itse tahtoo olla lestadiolainen.

No mitäs, jos jo aviossa ollessa toinen kieltää uskon? Kai sitä itse kuitenkin on lestadiolainen, joten miten se muuttaa tilanteen tässä ap:n tapauksessa?

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Alkuperäinen kirjoittaja __:
Jumalaan uskova, mutta ei samallalailla kuin lestadiolainen. Ja lestadiolainen ei voi ottaa puolisokseen "jumalaan uskovaa", jos itse tahtoo olla lestadiolainen.

No mitäs, jos jo aviossa ollessa toinen kieltää uskon? Kai sitä itse kuitenkin on lestadiolainen, joten miten se muuttaa tilanteen tässä ap:n tapauksessa?

On sitä siinä tapauksessa itse lestadiolainen. Mutta naimisiin ei voi/ei ole oikein mennä epäuskoisen kanssa.

jos kumpiki on ollut joskus lestadiolaisia..Sillon kuitenkin tietää siitä uskosta enemmän ja siks ymmärtää toista paremmin.

Kyllä voin sanoa, että ei se mies oleta sun saavan niitä lapsia liudan ja jos vielä asian hälle selvennät. Ei muuta kuin puhumaan asioista joita täällä palstalla mietit. Ihminen seki mies on:DD

No tuota. Mä en nyt lapsilukumäärää pitäisi ainoana ongelmana. Eri uskonnot noin muutenkin aiheuttavat paljon ongelmia. Jos mies on harras uskovainen ja uskonto eri kuin sinulla, niin ei toimi.

meillä me ollaan miehen kanssa eri uskonnoista. minä en ollut ikinä viettänyt synttäreitä/joulua yms, ehkäisy ei kuulu elämääni, en juo alkoholia..

kolmas lapsi tulossa, mies on sitä mieltä, että ehkä viimeinen, itsellä haaveissa 4-6. mutta niin, on asioita, joista eri näkemykset ja omat mielipiteet, mutta molemmat ollaan annettu vuosien varrella periksi ja joustettu tarpeen tullen

Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
En ole ennen kuullut lestadiolaisen ja tavallisen kristityn välisistä liitoista.

Ei niitä olekaan. Sinä päivänä kun lestadiolainen menee yksin ei-lestadiolaisen kanssa, molemmat ovat ei-lestadiolaisia. :) Ex-lesta on silloin teollaan "kieltänyt uskonsa".

Olen kuullut vastaavista liitoista, mutta pienen ajan päästä toinen on huomannutkin olevan lestadiolainen ja sittenhän ei ole ongelmia. Mutta jos olet edelleen tapakristitty ja kellot soi eri tavalla, ota ero. Ei tarvi koskaan jossitella....

no höpö höpö miten täällä pelotellaan ihmisiä :D paras miesystäväni perheineen oli vanhoillislestadiolaisia, hänellä 18 sisarusta. hän eli uskossa, mutta oli normaali...tosin perhe kasvattaa lapsiaan vapaasti, eli jokainen saa päättää mihin uskoo, kunhan kotiin ei viinaa tuoda tai telkkareita :) mahtava tyyppi ja hänet oisin ottanut, ellemme olisi olleet parhaita kaveruksia. ja hän olisi varmasti ollut loitoisä! paljon kärsivällisyyttä siunaantunut kun hoitanut omia sisaruksiaan jne.

Tiedän useita pareja, joilla on onnistunut hienosti. Yleensä lestadiolainen osapuoli on pelkästään helpottonut siitä, että toinen ei halua tehdä niin paljon lapsia kuin Jumala suo. Näin pääsee lestakin pälkähästä.

Alkuperäinen kirjoittaja leppis:
Tiedän useita pareja, joilla on onnistunut hienosti. Yleensä lestadiolainen osapuoli on pelkästään helpottonut siitä, että toinen ei halua tehdä niin paljon lapsia kuin Jumala suo. Näin pääsee lestakin pälkähästä.

Heh, löytyy ikäänkuin syypää touhuun ja uskottava selitys; "kyllähän minä, mutta kun tuo..."

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
No rakastatteko te toisianne vai ihan käytännön asioistako olette keskustelleet?

Rakastetaan me. Miehen suku on vain hyvin vanhoillista ja mies on suvulleen uskollinen. Silti hän haluaa hyväksyä minunkin näkemykseni. Entäs jos naimisiinmenon jälkeen alkaakin soida toinen ääni kellossa? Mies muuttuukin suvaitsemattomammaksi.

no jos ens alkuun tapailisitte, etkä nyt heti ajattele naimisiinmenoa..hohhoijaa taas