[QUOTE="Minkali";30116066]Pahaa on juurikin siinä, että jos vanhemmat antavat pienestä asti lapsen ymmärtää, että asioita tehdään ja valitaan äidin, isän tai jonkun muun kuin lapsen itsensä mieliksi, niin sillä on todennäköisesti seurauksia lapsen minäkuvaan ja itsearvostukseen liityen. Itse olen saanut lapsena valita kaupasta haluamanilaiset kengät -tummansiniset lenkkarit poikien puolelta. Sain pottatukan, koska naapurinpojillakin oli (huolimatta siitä, että olin kuitenkin itse tyttö). Nyt aikuisena naisena ja kolmen lapsen äitinä voin vain ihailla oman äitini suvaitsevuutta ja pyrkiä itse samaan; siis arvostamaan lapseni valintoja ja mielipiteitä. Jos haluatte, että lapsestanne kasvaa vahva, tekemisiään (ja myös muiden tekemisiä) arvostava aikuinen, arvostakaa nyt sitten vaikka niitä Hello Kitty -kenkiä, kunhan ne ovat hänen itsensä valitsemat.
Ja älkää ymmärtäkö väärin: en tarkoita, että vanhempien tulisi toteuttaa jokainen lapsensa toive, lapsella tulisi olla vapaus valita kaikki maailman tavarat ja muutenkin päättää elämässään kaikesta. Ei todellakaan!
Lapsi, jonka elämä on kuitenkin aina ja kaikessa muotoutunut äidin (tai jonkun muun) makumieltymysten mukaan, on helposti myöhemmin aikuinen, jolla on suuria vaikeuksia tehdä elämänvalintoja itseään varten. Haluatko tyttösi 25-vuotiaana murehtivan, ettei hän voi elää haluamansalaista elämää onnellisena, koska äiti (tai joku muu) haluaa hänen luultavasti elävän jotenkin toisin? Minä ainakin arvostan nimenomaan niitä nuoria ja aikuisia, jotka tietävät mitä haluavat, toimivat sen mukaan, eivätkä jahkaile joutavia.
Olkoon sen itsevarmuuden hintana vaikka itse Hello Kitty... (en minäkään siitä erityisemmin pidä...). Lapsi ei ole mikään "jatke."[/QUOTE]
Minä suhtaudun aika kriittisesti tuohon ajatukseen, että vahvoja ja itsevarmoja aikuisia kasvatetaan Kitty-kengillä tai millään kengillä ylipäätään. Lapsi on kuluttajana vielä alttiimpi vaikutteille kuin aikuinen. Et sinäkään niitä sinisiä lenkkareita ja pottatukkaa halunnut siksi, että olit niin erikoinen ja vahva persoona, vaan siksi, että naapurin pojlla oli samanlaiset.
Toki kausittain vaihtuvat lisenssituotteet luovat lapsille yhteenkuuluvuuden tunnetta ikätovereihin, ja jossakin määrin ymmärrän niiden sosiaalisen tarpeen. Varmasti noilla tuotteilla saadaan osaksi arvostusta omassa ryhmässä, eikä sekään ole vähäinen asia. Mutta on mielestäni aika erikoista väittää, että vanhempien mieltymyksen mukaan valittu vaate heikentäisi itsetuntoa, kun taas kaveriryhmän mieltymyksen mukaan valittu vaate sitä parantaisi.
Ennen kaikkea lapsi tarvitsee rakkautta ja hyväksyntää omana itsenään. Niistä syntyy terve, ulkoisista asioista riippumaton itsetunto.