Onkohan vauva allerginen tapiokatärkkelykselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmm

Vieras
Kun sille tulee iho-oireita kaikista vauvanruoista joissa sitä on. Onko muilla kokemuksia? En siis tiedä onko se allerginen itse soseelle (esim. omenalle, mangolle) vai sille tapiokalle. Asiahan tietysti selviäis jos jaksais tehdä nuo soseet itse, mut kun ei jaksa...

meillä oltiin riisitärkkelykselle allergisia,kuten myös mangolle,päärynälle,vadelmalle,persikalle...
kokeile jotain sosetta,jossa tota tapiokatärkkelystä ei ole ja sellasta hedelmää mikä ei allergisoi esim. mustikka,ruusunmarja tai banaani

Mulla ollut vähän samoja ajatuksia, lapsella nyt allergia selvityksiä ja dieetillä ollaan. puuron kanssa saa yhä hedelmäsosetta ja mietin käykö siinä oleva kasiumsitraatti maitoallergiselle? Koitin asiaa guuglettaa, ei löytynyt mitään järkevää.mistähän löytäisi hyvät sivut allergia asioista?

Karsi hetkeksi kaikki soseet pois, joissa tuota on. Tee sitten esim. omenasosetta itse. Jos tulee oireita -> oli omenalle allerginen. Jos ei, kokeile valmissosetta, jossa on tapiokaa. Tällähän se selviää noin viikossa, eikä tarvitse tehdä kuin yhtä sosetta. (Paitsi jos on allerginen sekä tapiokalle että omenalle.)

Toinen vaihtoehto on etsiä kahta muuten samanlaista sosetta, joissa erona on vain tapioka. Muistaakseni ainakin mangoa on myös sellaisena jossa tärkkelyksenä on riisi.

voi hyvinkin olla, ja yritä tosiaan käyttää jonkun aikaa (viikko) soseita, joissa ei tapiokatärkkelystä ole. Sitten kokeilet sitä taas, ja jos oireita tulee niin on selvästi allerginen sille.

melkein sanoisin, että niille hedelmille on allerginen. Tapioka on varmaan parhaiten siedetty tärkkelys. Meidän superallergiselle käy vain päärynä, tapiokatärkkelyksellä, mikään muu marja tai hedelmä ei käy, eikä mikään muu tärkkelys.

Alkuperäinen kirjoittaja neeea:
Mulla ollut vähän samoja ajatuksia, lapsella nyt allergia selvityksiä ja dieetillä ollaan.

Kannarraa aina katsoa valmistajan sivuilta mitä siinä on. Hiivauutteelliset aiheuttaa varmasti haittoja, koska niitä ei saa lasten ruokiin laittaa (mut silti on...) esim Muksut-sivuilla tapiokatärkkelystä on näissä. Eikä se allergiaakaan ole välttämätt, kun tyräkkikasvit ovat myrkyllisiä... Mut tee mieluummin itse en sapuskat, muuten et voi tietää. Allergiatesteissä ei ole kaikkia markkereita olemassakaan!

"Antamallasi hakusanalla löytyi seuraavat tulokset

Perussivut

1.

Gluteenittomat Muksut

Tuotteet (alkaen 4 kk)

1.

Hedelmäseiska

2.

Mangoyllätys

3.

Persikkasose

Tuotteet (alkaen 5 kk)

1.

Liha-bataattipata

2.

Kinkku-vihannesrisotto soseena

Tuotteet (8 kk)

1.

Possu-kasviswok

2.

Hedelmäpalaherkku "

Liitos tiedosta sulle. En arvannut, et toi tapiokakasvi olis myrkyllisestä kasvisuvusta tehty. Ei semmosta kenenkään tarvitse sietää ollenkaan!

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Kun sille tulee iho-oireita kaikista vauvanruoista joissa sitä on. Onko muilla kokemuksia? En siis tiedä onko se allerginen itse soseelle (esim. omenalle, mangolle) vai sille tapiokalle. Asiahan tietysti selviäis jos jaksais tehdä nuo soseet itse, mut kun ei jaksa...

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=13&t=2107

Katopa mitä tuolla sanovat - kerro täälläkin, kun ei sinne kaikki pääse lukemaan:-)

Olis edes luomua, niin ei olis myrkkyjä käytetty viljelyssä. Kaikki mukulakasvit kun keräävät niitä MAASTA, eikä oikeastaan voi aina tietää, mitä jäämiä niissä on. Mut siis tyräkkikasvit yleensä ovat myrkyllisiä:-(

Joulutähti on siis tyräkkikasvi mut niin on tuo tapiokakin. Wikipedia kertoo:

"Tyräkkien tärkeä tuntomerkki, joka erottaa ne välittömästi esimerkiksi kaktuksista, on maitiaisneste. Pienikin haava kasvissa alkaa välittömästi vuotaa paksua nestettä, joka kuivuu nopeasti joutuessaan kosketuksiin ilman kanssa. Neste on lähes aina valkoista, mutta myös keltaista maitiaisnestettä esiintyy (esimerkiksi Euphorbia abdelkuri). Maitiaisneste on yleensä myrkyllistä. Se ärsyttää ihoa ja voi aiheuttaa erittäin voimakasta kipua limakalvoilla ja jopa sokeuden joutuessaan silmiin. Joillakin lajeilla nesteestä on löydetty myös karsinogeenisiä ainesosia"

Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh:
Joulutähti on siis tyräkkikasvi mut niin on tuo tapiokakin. Wikipedia kertoo:

"Tyräkkien tärkeä tuntomerkki, joka erottaa ne välittömästi esimerkiksi kaktuksista, on maitiaisneste. Pienikin haava kasvissa alkaa välittömästi vuotaa paksua nestettä, joka kuivuu nopeasti joutuessaan kosketuksiin ilman kanssa. Neste on lähes aina valkoista, mutta myös keltaista maitiaisnestettä esiintyy (esimerkiksi Euphorbia abdelkuri). Maitiaisneste on yleensä myrkyllistä. Se ärsyttää ihoa ja voi aiheuttaa erittäin voimakasta kipua limakalvoilla ja jopa sokeuden joutuessaan silmiin. Joillakin lajeilla nesteestä on löydetty myös karsinogeenisiä ainesosia"

Silloin kannattaa muistaa myös tämä:
http://mmc.metachronos.fi/kumiallergia.html

Yhteistyössä