Onkohan mun äidin mielenterveys nyt kunnossa?Tietääkö kukaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja geri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
ja oasaksi voi olla myös yksinäisyyttä.Siksi vaan puhuu itsestään kun ei ole muuta.Käykö hän missään tutuillaan tai vaikka kahvittelemassa?Teatterissa tai muussa ikäistensä paikoissa?

ei ole kyläpaikkoja, ei kahvittele, ei käy missään . nykyään vetäytynyt melkein kaikista ihmiskontakteista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kysyin äidiltä muistamisesta niin hän sanoi, että joissakin käytännön asioissa tulee "black out". siis sillä tavalla että ei muista onko avaimet mukana tai ovi auki, työasioita unohtuu. monissa asioissa joutuu pinnistelemään. mutta en tiedä kertooko tämä mitään? esim. autolla ajo, kaupassa käynti vaatii erityistä pinnistelyä. äiti sanoi että se varmaan johtuu vanhuudesta.

Kyllä tuo nimenomaan kertoo aivovammasta tai jostakin muusta ongelmasta, että joutuu pinnistelemään ihan tavallisten asioiden kanssa. Eikä äitisi todellakaan ole mikään vanhus, jonka ikä sinällään selittäisi mitään noista asioista!

joka tapauksessa kuvauksesi perusteella selvää on että tarvitsee lääkäriä,eikä kannata viivytellä jos osoittautuukin sitten juurikin aivoperäiseksi niin tärkeää hänen saada hoitoa pian.sitten taas jos "vika"osittain mielenterveyspuolella niin nuo oireet jo senverran vakavia että tarvitsee pikaisesti apua siihenkin.nimim.kokemusta on läheisen sairaudesta
mutta ei nuo oireet kyllä noin yksiselitteisesti kuulu vain jompaan kumpaan sairauteen

Alkuperäinen kirjoittaja aivovamma:
kysyin äidiltä muistamisesta niin hän sanoi, että joissakin käytännön asioissa tulee "black out". siis sillä tavalla että ei muista onko avaimet mukana tai ovi auki, työasioita unohtuu. monissa asioissa joutuu pinnistelemään. mutta en tiedä kertooko tämä mitään? esim. autolla ajo, kaupassa käynti vaatii erityistä pinnistelyä. äiti sanoi että se varmaan johtuu vanhuudesta.

Kyllä tuo nimenomaan kertoo aivovammasta tai jostakin muusta ongelmasta, että joutuu pinnistelemään ihan tavallisten asioiden kanssa. Eikä äitisi todellakaan ole mikään vanhus, jonka ikä sinällään selittäisi mitään noista asioista!

en nyt kyllä ihan aivovamman puolesta puhuisi, annetaanpa ne lääkärit diagnosoi...

En tiedä miten psykoosiin menevä ihminen käyttäytyy, tulee mieleen että voihan olla kyse myös ihan mielenterveysongelmista, jos hänellä on ollut vähän epätasapainoa itsensä kanssa jo muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja :
lähtisikö äitisi lääkäriin jos veisit??

en usko :/ . saisin puhua hänet ympäri ainakin aika tehokkaasti, ihan helpolla ei varmasti lähde.. "minä olen vain vanha"

kyllä sun tarvii ottaa vastuu nyt äitisi hoidosta kun hän ei itse siihen kykene
soita päivystykseen ja kysy sieltä ohjeita-kuvaile tarkasti oireet ja kesto,kaikki entisestä poikkeava käytös.älä rakas ystävä jätä puolitiehen,minä menetin äitini ja aina kannan sitä taakkaa että jotain olisin voinut tehdä enemmän

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
En tiedä miten psykoosiin menevä ihminen käyttäytyy, tulee mieleen että voihan olla kyse myös ihan mielenterveysongelmista, jos hänellä on ollut vähän epätasapainoa itsensä kanssa jo muutenkin.

ei vaikuta oikein psykoosioireilta,sellainen ihminen käyttäytyy jo niin ilmiselvästi poikkeavalla tavalla että sen kyllä huomaa maallikkokin,puheet on jo niin sekavia vailla päätä ja häntää,aihe vaihtuu yhtäkkiä,ei pysy paikallaan,voi olla erittäin aggressiivinen

Alkuperäinen kirjoittaja courage:

en nyt kyllä ihan aivovamman puolesta puhuisi, annetaanpa ne lääkärit diagnosoi...

Siksipä laitoinkin että aivovammasta TAI jostakin muusta ongelmasta. Oireet sopivat hyvin aivovammaan, mutta voivat toki liittyä johonkin muuhunkin sairauteen. Selvää on, että ap:n kertomat oireet eivät ole 55-vuotiaalla ihmisella normaaleja,"vanhuudesta johtuvia vaivoja" vaan että henkilö tarvitsee pikaisesti lääkärin arvion tilanteestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

en usko :/ . saisin puhua hänet ympäri ainakin aika tehokkaasti, ihan helpolla ei varmasti lähde.. "minä olen vain vanha"

soita päivystykseen ja kysy sieltä ohjeita-kuvaile tarkasti oireet ja kesto,kaikki entisestä poikkeava käytös.älä rakas ystävä jätä puolitiehen,minä menetin äitini ja aina kannan sitä taakkaa että jotain olisin voinut tehdä enemmän

onko tilanne tosiaan niin vakava? äitini on saanut minulle vähän "vakuuteltua" että hän on vain vanha, siksi kai itsekin tavallaan vähättelen itsekin. voisin tehdä niin että ilmoitan äidille että "varasin sinulle ajan ja vien sut sinne"

Alkuperäinen kirjoittaja courage:

Siksipä laitoinkin että aivovammasta TAI jostakin muusta ongelmasta. Oireet sopivat hyvin aivovammaan, mutta voivat toki liittyä johonkin muuhunkin sairauteen. Selvää on, että ap:n kertomat oireet eivät ole 55-vuotiaalla ihmisella normaaleja,"vanhuudesta johtuvia vaivoja" vaan että henkilö tarvitsee pikaisesti lääkärin arvion tilanteestaan.

nimenomaan peesi tähän

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

onko tilanne tosiaan niin vakava? äitini on saanut minulle vähän "vakuuteltua" että hän on vain vanha, siksi kai itsekin tavallaan vähättelen itsekin. voisin tehdä niin että ilmoitan äidille että "varasin sinulle ajan ja vien sut sinne"

kun ne äitit saattaa yrittää suojella meitä lapsia omilta murheiltaan
ja siksikin vähätellä omia oireitaan ettei huolestuttaisi liikaa.
mutta kuten sanoin ja tässä eräs toinenkin kommentoi niin oireet ja äitisi tila ei ole missään tapauksessa normaali.minähän en lääkäri enkä hoitaja ole mutta minulla on melkein 30 vuoden kokemus "mielisairaasta"läheisestä ja hän on myös kerran mennyt psykoosiin.joten maallikkotasolla tiedän aika hyvin mistä puhun.ja en nyt todellakaan väitä että äidilläsi olisi jokin mielenterveysongelma,kuten sanoin tuo kielii jostain muustakin.

Mä olen toimin lääkärinä, ja noiden kuvausten perusteella, sun kannattaa äitisi lääkärin pakeille toimittaa. Muistitestit ym. kannattaa tehdä. Infarkteista aivoissa, pienistäkin, jos ne "oikeaan" paikkaan sattuu, voi seurata muistihäiriöitä. Dementoituminen voi myös olla infarktista lähtöisin. Käytöshäiriöt samoin.

Yhteistyössä