Onkohan mun äidin mielenterveys nyt kunnossa?Tietääkö kukaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja geri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

geri

Vieras
että mitä voi olla tämmönen..

mun äiti olla aina vähän "outo", epäsosiaalinen, paljon traumoja, mullekin ollu väkivaltainen, yksinäinen, katkera... olen perinyt mm. huonon itsetunnon häneltä..

no kuitenkin, nyt viime päivinä äitini on ollut outo. Esim. hän puhuu jotenkin oudon paljon epäolennaisia juttuja. kertoi 5 kertaa siitä kun kaatui pihalla, jokaisen yksityiskohdan... on ehdottanut outoja "kyläilyreissuja", yhtäkkiä hinku nähdä mieheni vanhempia vaikka ennen ei ole heistä välittänyt. samaan syssyyn luetteli yksitellen kaikki työpaikan henkilöt ja miksi ei ole heidän kanssaan kaveri...

sitten hän kyttää naapureitaan koko ajan ja raivostui kun he syövät pihalla (äitini mielestä on aina ollut epämiellyttävää kun joku tuijottaa....), sanoi ettei voi mennä ulos koska naapurit istuu pihalla. sanoin, että vika on äidissä, naapurithan on normaaleja, kesällä normaalia syödä pihalla, eihän ne edes tunne äitiä jne.. äiti oikein raivosi että "vituttaa kun juntit kontrolloi sitä että hän ei voi liikkua pihalla, ei kestä tuijotusta"... ja tää naapurijuttu on kestänyt jo kuukausia.. äitini siis kyttää heitä, ei kuulemma voi mennä ulos jo naapureita on siellä jne...

muutenkin äitini on jotenkin outo, on jotenkin... "hämillään" olevan oloinen. puhuu vain itsestään eikä oikein jaksa kuunnella mun kuulumisia kuten ennen. jatkuvasti kertoo ja voivottelee omia särkyjään jne..

nyt siis pari päivää hän on ollut jotenkin erilainen. outo. miehenikin huomasi saman. mistä voi johtua? jäi todella outo fiilis äskeisestä puhelusta.. äänikin oli jotenkin outo. äitini muuten "normaali" työssäkäyvä ihminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Onko jotain muistihäiriöitä ollut?

no en ole huomannut! mutta ehkä sellaista on että ei muista enää kysyä muiden kuulumisia. muuta en ole huomannut.. ehkä on sellainen.. vähän hajanaisen oloinen?

HEI!

kävin juuri lukemassa noista muistihäiriöistä.. äidilleni kaikki jutut on nykyään aika vaikeita, hermostuu HIRVEÄSTI jos pitää vaikka ajaa jonnekin keskustassa... tai pitää käyttää tietokonetta tms...?? ja puhuu aina että kun "hän on niin vanha".. ikää 55v.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
HEI!

kävin juuri lukemassa noista muistihäiriöistä.. äidilleni kaikki jutut on nykyään aika vaikeita, hermostuu HIRVEÄSTI jos pitää vaikka ajaa jonnekin keskustassa... tai pitää käyttää tietokonetta tms...?? ja puhuu aina että kun "hän on niin vanha".. ikää 55v.

Niin, kun jos on jotain häiriöitä, niin sitä yrittää peitellä ensin.

aivovamma voisi ilmetä noin. olisiko hän lyönyt päänsä johonkin? lievä aivovamma jää usein diagnosoimatta ja läheiset vain ihmettelevät miksi tuttu ihminen on yllättäen muuttunut jotenkin erilaiseksi ja erikoiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja aivovamma:
aivovamma voisi ilmetä noin. olisiko hän lyönyt päänsä johonkin? lievä aivovamma jää usein diagnosoimatta ja läheiset vain ihmettelevät miksi tuttu ihminen on yllättäen muuttunut jotenkin erilaiseksi ja erikoiseksi.

ei ole mun tiedossa tällainen ja äitini kyllä raportoi niin tarkasti kaikki että olisin varmaan tietoinen?

ei ole mun tiedossa tällainen ja äitini kyllä raportoi niin tarkasti kaikki että olisin varmaan tietoinen?

Kaatumisesta kerto. Jos on ollut pieni infarkti aivoissa, niin on saattanut sen takian kaatua. Ja infarkti tekee vaurion. Niitä voi vaan olla pieniä, semmosia, joihin ei kuole.

aivovammaan tietysti liittyy myös jonkin sorttisia muistinmenetyksiä ja muistihäiriöitä, joten periaatteessa olisi mahdollista että äitisi olisi lyönyt päänsä, mutta ei itse muistaisi sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Kaatumisesta kerto. Jos on ollut pieni infarkti aivoissa, niin on saattanut sen takian kaatua. Ja infarkti tekee vaurion. Niitä voi vaan olla pieniä, semmosia, joihin ei kuole.

en tiedä kolahtiko pää, tai takaraivo, mutta siis huuliin tuli haava, hampaisiin sattui ja huulten ympärillä mustelma.. kaatui siis omalla takapihallaan. käsissä mustelmia myös. väitti että kompastui johonkin koriin?

tuttavani alkaessa dementoitua kaiken uuden opettelu oli vaikeaa. hän oli tosi kärttyisä, alkoi puhua esineistä kiertoteitse (kun ei muistanut esineen nimeä!), mikään uusi asia ei kiinnostanut.
mielestäni äitisi pitäisi mennä tutkimuksiin. työikäisten muistiongelmat vielä huomioidaan.

toisin on vanhusten laita. nimimerkillä "yritinpä selittää lääkärille isäni muistamattomuuksia, hoh hoijaa". mut melkein naurettiin ulos ja kahden vuoden päästä isälläni todettiin vaikea alzheimer :'(

Taulukko 1. Tavallisimpia aivovammoihin liittyviä neuropsykologisia
ja neuropsykiatrisia oireita (Aikuisiän aivovammat:
Käypä hoito -suositus 2003).

Epänormaali väsymys ja rasituksensiedon heikentyminen
Tarkkaavuuden säätelyn häiriöt, keskittymisvaikeus ja häiriytymisalttius
Muistitoimintojen häiriöt (muistin ja oppimisen heikkeneminen,
laaja-alaiset muistihäiriöt)
Aloite- ja suunnittelukyvyn heikkeneminen
Toiminnan ja ajattelun hitaus ja juuttuminen
Sanojen löytämisen ja sanattoman viestinnän ymmärtämisen
vaikeus
Oireiden tiedostuksen heikkous
Toimintojen ja tunteiden hallinnan vaikeudet, kuten ärsykeherkkyys,
impulsiivisuus, äkkipikaisuus ja ärtyneisyys
Käyttäytymisen ja tunne-elämän säätelyn muutokset, kuten
arvaamattomuus ja mielialan korostuneet vaihtelut
Luonteen muutokset, kuten luonteenpiirteiden korostuminen
tai latistuminen
Arviointikyvyn ja kriittisyyden heikkeneminen
Ajattelun konkreettisuus ja lapsenomaisuus

Lisää infoa
http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo96487.pdf

Noista aivovamman oireista löytyy melkein kaikki. mutta siis tarvitseeko siihen pään kolauttamisen vai onko voinut tulla siis itsestään joku infarkti? vai miten? mitä mun pitäis tehdä?

Noista aivovamman oireista löytyy melkein kaikki. mutta siis tarvitseeko siihen pään kolauttamisen vai onko voinut tulla siis itsestään joku infarkti? vai miten? mitä mun pitäis tehdä?

Käsittääkseni voi liittyä pään kolauttamiseen tai sitten erilliseen aivoinfarktiin. Saisitko apua tai toimintaohjeita teidän terveyskeskuksesta?

ja oasaksi voi olla myös yksinäisyyttä.Siksi vaan puhuu itsestään kun ei ole muuta.Käykö hän missään tutuillaan tai vaikka kahvittelemassa?Teatterissa tai muussa ikäistensä paikoissa?

kysyin äidiltä muistamisesta niin hän sanoi, että joissakin käytännön asioissa tulee "black out". siis sillä tavalla että ei muista onko avaimet mukana tai ovi auki, työasioita unohtuu. monissa asioissa joutuu pinnistelemään. mutta en tiedä kertooko tämä mitään? esim. autolla ajo, kaupassa käynti vaatii erityistä pinnistelyä. äiti sanoi että se varmaan johtuu vanhuudesta.

jos hän ei vaan muista sitä ?

Yhteistyössä