Onkohan imetys nyt sitten loppu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Zussu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Zussu

Jäsen
30.09.2007
107
0
16
Meidän poika täytti juuri 9 kuukautta ja olen tähän asti imettänyt, ensin 5 kk täysimetyksellä ja viime aikoina noin 5 kertaa päivässä joista kerta yöllä.

Nyt alkaa ihan tosissaan tuntua, että maitoa ei kerta kaikkiaan tule. Nyt varsinkin sen huomaa, kun olen yrittänyt hoitoreissuja varten pumpata pojalle maitoa. Äskenkin sain vaivaiset 50 ml irti, silloin joskus alkuaikoina tuli 125ml ihan kevyesti. Imettäessäkin tunnen että heruminen alkaa aina vaan myöhemmin ja myöhemmin.

Surettaa ihan kauheasti! Haluaisin niin kovasti vielä imettää ja poikakin tykkäisi niin kauheasti olla tissillä. Katsoo nykyään vaan kysyvästi, ihan kuin ihmettelisi, että miksi täältä ei tule mitään.

Onkohan tässä nyt enää mitään toivoa jatkaa imettämistä? Millä keinoin maitoa saisi tulemaan lisää? Weledan imetystee ei ainakaan tule kysymykseen, sain siitä kauhean päänsäryn. Kuukautiset minulla alkoi pari viikkoa sitten, joten onkohan nyt sitten vaan niin, että kroppani haluaa sanoa imetyssopimuksen irti?

Olen kaikista neuvoista kiitollinen!

Mulla on alussa herunut maito herkäti ja ylituotantoakin ollut, joten lypsäminenkin on ollut helppoa. Mutta pikkuhiljaa on maidontuotanto tasaantunut vauvan haluamalle tasalle, samalla on lypsäminenkin vaikeutunut, jo on ollut tarvetta lypsää, olen hoitanut sen heti aamulla ennen imetystä, jolloin rinnat on olleet pinkeinä. Muuten vauvoille riitti maito niin pitkään kuin vain halusin imettää eli kuopuksellekin lähes 2v.

Hienostihan se on sujunut, kun pojalla jo noinkin paljon ikää. :flower:

Voihan olla, ettei maitoa pumpulle niin edes heru, mutta lapsi saa kumminkin tarvitsemansa määrän imemällä? Kokeile vaikka antaa rintaa vähän useammin. Eikös se ole kysynnän ja tarjonnan laki näillä(kin) markkinoilla?

Muistathan itse syödä ja juoda riittävästi?

Oma syöminen on jäänyt vähän vähemmälle joulukiireiden takia, joten se voi osaltaan vaikuttaa. Samaten varmasti se, että huolehdin maidon riittävyydestä.

Olen, ihan kuten Piina ehdotti, yrittänyt lypsää heti aamusta, kun tissit olisivat täynnä, mutta silti tulos on ollut laihanlainen :( Ja tuntuu, että sitä pinkeyttä ei enää edes tule, vaikka olisi kuinka kauan imettämättä.

Toivottavasti pojalle riittää maitoa. Mutta kaipa hän lopettaisi kokonaan, jos sieltä ei mitään tulisi!

Lisää neuvoja?

Itsellä reilu 10½kk ikäinen tyttö, joka on syönyt noin kuukauden verran 3-4 kertää päivässä tissiä. Aika usein siis aamulla, päivällä ja illalla, yöllä enää tosi harvoin. Pumpulla saan irti ~20ml/15-20min vaikka tissin olisivat ns. täydet. Aikaisemmin tytön ollessa siis pienempi olen itsekin saanut helposti 100ml tulemaan. En ole ottanut asiasta stressiä, kun tyytyväinen on eli saa varmasti tarvitsemansa määrän maitoa. Ja heruminen minullakin alkaa selkeesti myöhemmin, aina sitä ei enää edes tunne erikseen. Meillä tosin on aloitettu hapanmaitotuotteet ja niitä saa päivässä noin 1dl verran + puuroissa on maitojauhetta valmiina (vain Piltin puurojauheet kelpaavat). Oletko koittanut kotikaljaa/1 kaljaa? Jotkut sanovat että auttaa asiaan. Itse olen ajatellut ainakin jouluna koittaa tuota kotikaljaa, vaikka muuten en sen mausta pidäkään.

Jos kyse on siitä, että olen itse syönyt / juonut liian niukalti, niin osaisikohan joku sanoa, kauanko vaikutus kestää? Pitäisikö juomisen tai syömisen lisääminen vaikuttaa maidon määrään parin tunnin päästä, seuraavana päivänä vai mten?

Alkuperäinen kirjoittaja Zussu:
Jos kyse on siitä, että olen itse syönyt / juonut liian niukalti, niin osaisikohan joku sanoa, kauanko vaikutus kestää? Pitäisikö juomisen tai syömisen lisääminen vaikuttaa maidon määrään parin tunnin päästä, seuraavana päivänä vai mten?

Itse olen huomannut sen, että menee helposti pari päivää että maidontulo taas tasaantuu, esim. jos on saanut maitoa pakastimesta / en ole ollut "saatavilla". Eli mun kokomuksella menee 2-3 päivää että tarjonta ja kysyntä taas kohtaavat :wave:

Kuulostaa siltä että teillä sujuu imetys oikein hienosti :) Mun kokemuksen mukaan isompaa vauvaa imetettäessä sitä "pinkeyden" tunnetta ei enää edes tule, oliskohan rinnat sitten tottuneet vai mitä lienee.
Ja 50ml on lypsettynä paljon (siis tämäkin mun kokemuksen mukaan, en kyllä ole mikään erinomainen lypsäjä) Onhan myös ihan luonnollista että maitomäärä jonkin verran pienenee kun kiinteät tulee mukaan kuvaan.
Ai niin, ja vielä jouluinen vinkki: Minulla ainakin SUKLAA on tehostanut maidon herumista :D