Imetys apuja!

Eli "ongelman" nimi on se että maidon tulo hiipuu!

Vauva syntyi reilu pari viikkoa sitten rv 32+3 ja tästä syystä on ollut koko ajan keskolassa. Maitoa alkoi nousta vasta viikon päästä synnytyksestä ja silloinkaan ei mitenkään hurjasti. Olen yrittänyt lypsää kolmen tunnin välein, sillä keskolassa vauvat opetetaan kolmen tunnin ruokaväleihin ja mua kehotettiin opettamaan tissit siihen.
Nyt kuitenkin maidon tulo hiipuu joka lypsy kerralla ja luovuttaminen on TOSI lähellä! Vedän ihan hirveät stressit tästäkin, olisin halunnut edes kokeilla imettämistä mutta vauva on vielä liian pieni jaksaakseen imeä rintaa. Pelkään että tisseistä tulee enää pelkkää höyryä kun voitais vauvan kanssa kokeilla imettämistä.
Mielestäni juon runsaasti ja syön hyvin, en kerta kaikkiaan käsitä mitä voisin tehdä vielä paremmin... Kun käyn sairaalassa vauvaa hoitamassa, rinnat valuvat maitoa ja liivinsuojat ovat ihan märkänä, mutta kun pääsen kotiin ja lypsämään, ei maitoa tule juuri ollenkaan. :headwall: :headwall: :headwall:

Vauvan sairaalasta pääsystä ei ole vielä mitään tietoa, ei jaksa siis syödä aterioitaan pullosta. Puolet menee ihan hyvin, mutta sitten väsyy ja loput laitetaan nenämahaletkusta.

En jaksais millään enää tästäkin vetää stressiä vaan tekis mieli vain lopettaa tuo lypsäminen, mutta toisaalta tuntisin kuitenkin syyllisyyttä siitä että luovutin nyt jo... Miten tää voi olla niin vaikeaa! Vauva kasvaisi varmasti ihan yhtä hyvin korvikkeellakin, mutta olisin halunnut EDES YRITTÄÄ imettämistä! :'(
 
mii
Alkuperäinen kirjoittaja Mii:
Ota pumppu mukaan sairaalaan ja pumppaa siellä kun olet vauvan lähellä =)
Katsele pumpatessa vauvankuvaa jne..

Tsemppiä hurjasti!!
Siis vauvan läheisyys jne.. jo pelkästään nostaa maitoa enemmän ja lisää herumista.
 
Mulla kaksi keskosvauvaa, molemmat rv 32 syntyneet. Esikoista imetin siihen asti kun pääsi sairaalasta pois, sitten väsyin pumppaamiseen ja stressiin asiasta. Tällä toisella kierroksella mä vaan pumppasin, pumppasin ja pumppasin, kunnes maitoa lähti kunnolla tulemnaan. Eniten auttoi se, että pidin pientä paljon kengurussa, ja tarjosin rintaa aina kun sain niin tehdä. Koitiin päästyä pikkuhiljaa päästiin täysimetykselle! Siinä vaiheessa alkoi helpottaa :)

Yritä vaan levätä, syödä ja juoda paljon, ja pidä vauvaa ihokontaktissa. Ja ei, et ole huono äiti jos et oikeasti jaksa, ja luovutat homman suhteen.
 
No kävin vauvaa taas hoitamassa ja lupasin että yritän nyt ainakin viikonlopun vielä pumpata. Vaikka ajatus koko pumppaamisesta suoraan sanoen vi**ttaa... Yritin kysyä neuvoa keskolasta ja ehdottivat että herään yöllä pumppaamaan, vaan ihan totta EN JAKSA!

Oliskohan se stressi sitten syynä, ollaan justiin muutettu isompaan asuntoon (muutama päivä vauvan syntymän jälkeen) ja tällä on kamala kaaos. Remppa on meneillään keittiössä ja siirtyy siitä olohuoneeseen. Yritän olla apuna rempassa, mutta enimmäkseen lepäilen kyllä.

Soitan vielä tiistaina neuvolaan ja kysyn apua ihanalta neuvolan tätiltä, jos ei tää homma rupea luistamaan vaan tuherran edelleen itkua kun pitäisi lypsää niin annan olla. En jaksa sitäkään kun vauvan rinnalle pääsystäkään ei ole mitään tietoa, saati kotiin pääsystä.

Ai niin, tuo mun "sähkö" pumppu on neuvolasta lainassa, vuodelta kivi ja kirves. Sitä imua pitää kädellä säädellä ja pitää yhtä isoa ääntä kuin maailmanloppu. Työläs käyttää, mutta ajaa asiansa. Missä hinnoissa kulkee modernit ja hienot sähköpumput? Jospa viimeisenä keinona yrittäis sitäkin että ostais uuden rintapumpun... Tuota pumppua en kyllä sairaalaan viitsi raahata, painaakin kuin synti (sille on oma hieno puinen salkku missä kannetaan)...
 
auttaja
nimenomaan, yöllä se lapsikin sitten heräilee.. ja nimen omaan yöimetykset pitävät käynnissä maidontuloa. Sillä tuota mielihyvähormonia joka säätelee maidon tuloa erittyy eniten öisin. Mä en koskaan saanut herumaan pumpulle kuin vaivaset 30ml mutta lypsäen tuli reippaasti enemmän. Samoin se ettei heru pumpulle, ei tarkoita sitä ettei maitoa tulisi. Kertoohan se jo jotain että sitä maitoa heruu kun menet lasta katsomaan. pumppaa vaan, vaikka pahalta tuntuukin. Voihan se olla että sitten kun lapsi pääsee itse imemään, niin saa hyvin maitoa, ja pääsette lisämaidosta, jos se on teillä tavoite.
 
hei
Koita eri pumppua, pumppaus on kiinni tekniikasta ja siitä, millainen pumppu on. :) Ja lisää pumppauskertoja. Opeta tissit vasta sitten, kun tuotanto on ylituotantoa, jos jää ali, niin tarvitaan lisää kertoja.

Yöimetyksillä ei ole maidontulon kannalta mitään merkitystä! Tuo on kukkua. Tiedän monia, itseni mukaan lukien, jotka eivät ole imettäneet öisin ja kummasti on imetetty reilusti yli suositusten. ;) Toki, jos maidontulossa on häikkää, kantsii pumpata ainakin kerran yössä. Ihan vain siksi, et sama se, onko yö vai päivä, mutta pitkä pumppuväli voi vähentää maidontuloa.
 
no höh
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Koita eri pumppua, pumppaus on kiinni tekniikasta ja siitä, millainen pumppu on. :) Ja lisää pumppauskertoja. Opeta tissit vasta sitten, kun tuotanto on ylituotantoa, jos jää ali, niin tarvitaan lisää kertoja.

Yöimetyksillä ei ole maidontulon kannalta mitään merkitystä! Tuo on kukkua. Tiedän monia, itseni mukaan lukien, jotka eivät ole imettäneet öisin ja kummasti on imetetty reilusti yli suositusten. ;) Toki, jos maidontulossa on häikkää, kantsii pumpata ainakin kerran yössä. Ihan vain siksi, et sama se, onko yö vai päivä, mutta pitkä pumppuväli voi vähentää maidontuloa.
Käsitys "yö" on kuitenkin varsin laaja - joillekin se on 12h ja joillekin 5h. 5h väli imetyksessä ei maidontuloa hetkauta (sitten kun se on kunnolla käynnissä), mutta 12h kyllä jo haittaa!
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja Haave:
No kävin vauvaa taas hoitamassa ja lupasin että yritän nyt ainakin viikonlopun vielä pumpata. Vaikka ajatus koko pumppaamisesta suoraan sanoen vi**ttaa... Yritin kysyä neuvoa keskolasta ja ehdottivat että herään yöllä pumppaamaan, vaan ihan totta EN JAKSA!

Oliskohan se stressi sitten syynä, ollaan justiin muutettu isompaan asuntoon (muutama päivä vauvan syntymän jälkeen) ja tällä on kamala kaaos. Remppa on meneillään keittiössä ja siirtyy siitä olohuoneeseen. Yritän olla apuna rempassa, mutta enimmäkseen lepäilen kyllä.

Soitan vielä tiistaina neuvolaan ja kysyn apua ihanalta neuvolan tätiltä, jos ei tää homma rupea luistamaan vaan tuherran edelleen itkua kun pitäisi lypsää niin annan olla. En jaksa sitäkään kun vauvan rinnalle pääsystäkään ei ole mitään tietoa, saati kotiin pääsystä.

Ai niin, tuo mun "sähkö" pumppu on neuvolasta lainassa, vuodelta kivi ja kirves. Sitä imua pitää kädellä säädellä ja pitää yhtä isoa ääntä kuin maailmanloppu. Työläs käyttää, mutta ajaa asiansa. Missä hinnoissa kulkee modernit ja hienot sähköpumput? Jospa viimeisenä keinona yrittäis sitäkin että ostais uuden rintapumpun... Tuota pumppua en kyllä sairaalaan viitsi raahata, painaakin kuin synti (sille on oma hieno puinen salkku missä kannetaan)...
Mulla oli sekä Aventin sähköinen, käsikäyttöinen että Lansinohin käsikäyttöinen. Mulla noista toimi parhaiten tuo Aventin käsikäyttöinen, ainoa, jossa oli riittävästi ja riittävän hyvin säädeltävissä oleva imuteho.

Aventin sähköinen on ainakin tosi lepsu... Lansinoh toimii muuten, mutta vaikka pumppasinkin 9 kk erittäin ahkerasti, loppuajan kaiken maidon ja siis olin tosi harjaantunut tuossa pumppauksessa, tuolla en meinannu saada ihan kaikkia ulos. Jos sillä oisin jatkanu, maidontulo olis vähentynyt/loppunut alta aikayksikön.

Joten oikeesti koita eri pumppuja, mutta huomaa, että sähköinen ei ole kaikille/aina paras vaihtoehto.
 
Öisinkin kannattaisi pumpata kyllä, mulle on ainakin neuvolasta sanottu että nimenomaan yöimetykset erityisesti lisäisi maidontuotantoa.

Mulla oli ekat viikot maidontulo aika hurjaa ja oli pakko imetyksen lisäksi pumppailla jottai sai tissejä tyhjäksi syöttöjen välissä. Sitten kun maidontuotanto tasaantui niin pumppaamalla ei saanut enää oikein mitään irti, mutta vauva kyllä osaa omansa ottaa.
 
Täytyy varmaan kokeilla tuota yöllä pumppaamista... Tosin ei paljon ehdi nukkua, mutta niin se varmaan on vauvankin kanssa. Illalla pumppaan näin kymmeneltä, pesen ja keitän nuo lypsykoneen osat ja sen jälkeen kaadunkin "kuolleena" sänkyyn. Aamulla lypsän n. klo 7 ekaa kertaa ja siitä eteenpäin kolmen tunnin välein. Eli n. 8 tuntia tulisi väliksi. Jos kokeilisin kerran yössä herätä lypsylle ja katsoisin auttako se. Jos ei niin tunnustan itsekkyyteni ja luovutan. Onneksi lapsella on edes hyvä isä. :/
 
Hisu
Ota sairaalasta mukaan joku vauvantuoksuinen vaate tai videokuvaa vaikka vauvaa ja katso videota kun pumppaat. Pumpuissa ON eroja, mulla toimi parhaiten Aventin käsikäyttöinen. Koita hellittää sitä stressiä, mä olin stressaantuneena aivan ummessa, sain sillain rintatulehduksenkin. Sauna/lämmin suihku usein heruttaa hyvin, mulla ainakin. Tsemppiä. :)
 
pumppaaja
Onnea keskoslapsen äidille! Noin hyvillä viikoilla syntyneet vauvat pääsevät varmaan siinä 37 rv:n kohdalla pois sairaalasta.

Tee pumppaushetkestä hyvä hetki, surffaa netissä tai tee jotain mikä saa ajan tuntumaan luksukselta. Varsinkin yöllä.
Juoda pitää runsaasti koko ajan ja kun pistää sähköpumpun kiinni kumpaankin rintaan yhtä aikaa niin maitoa tulee enemmän ja nopeammin ja maidontulo kiihtyy.
Kyllä se siitä, esikoiselle pumppasin 1v2kk ikään saakka (oli keskonen, eikä oppinut koskaan rinnalle) ja toiselle olen pumpannut työpäivän aikana kerran-kahdesti vaikka olisi jo lehmänmaitoiässä.
 
Kiitos avuista!

Aijon kokeilla vielä toisenlaista pumppua ja jatkaa tuota yöllä pumpaamista, tuskin yksi kerta tekee kesää taikka talvea. Nyt laitoin kännykän hälyyttämään kahden tunnin välein ja aijon muutaman päivän lypsää todella tiheään. Ainoa pitempi väli tulee kun käydään vauvaa hoitamassa/katsomassa kun meiltä on kuitenkin sitä matkaa sinne sairaalalle...

Illalla oli niin ahdistava olo tämän homman takia, mutta yön aikana pää tuulettui ja tosiaa aijon kyllä vielä yrittää tosissani. Eilen jaksoi lapsi syödä jo koko ateriansa pullosta kun mies häntä syötti. Hänen pitää vain saada pitää paljon hengähdystaukoja kun tahtoo silti vielä väsyä, mutta kun saa omaan tahtiin syödä niin nämmä onnistuu! :heart:
 

Yhteistyössä