Imetys onnistuu viimeinkin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "onnellinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"onnellinen"

Vieras
Olen niin onnellinen, että haluan jakaa tämän fiiliksen jonkun kanssa :)

Esikoiseni syntyi kuusi viikkoa etuajassa ja vietti elämänsä ensimmäiset kahdeksan päivää keskolassa. Tämän jälkeen pääsimme samalle osastolle ja lopulta oman vointini salliessa kotiin. Kroppani ei ollut lainkaan valmis lapsen syntymään (kiireellinen sektio), eikä mistään maidon noususta ollut tietoakaan.

Aluksi lapsi oli niin pieni, ettei jaksanut imeä. Itse olin stressaantunut ja väsynyt, pelottikin. Olin kuitenkin motivoitunut, halusin ehdottomasti imettää. Ollessani osastolla lypsin kahden-kolmen tunnin välein öin ja päivin. Sama jatkui kotiutuessamme. Vauva oli tällöin vajaan kahden viikon ikäinen. Kotona maitoa irtosi pumpulla parikymmentä milliä yhteensä molemmista rinnoista, ja olin jo luovuttaa.

Nyt kuitenkin olen imettänyt kolme päivää niin, ettei pulloa ole tarvittu kertaakaan ja maitoa tuntuu riittävän. Mitään tunnetta maidon noususta ei koskaan tullut, mutta silti lapsi vaikuttaa tyytyväiseltä.

Kiitos täällä neuvoja antaneille tsempistä ja tuesta! Ja saman ongelman kanssa pähkäileville uskoa omaan onnistumiseen! Täälläkin tuli monet itkut itkettyä ja kaikki poppakonstit kokeiltua, mutta kannatti :)

Ihana juttu! Tuosta se sitten lähtee alkuun. Muistakaa kuitenkin käydä punnituksissa ettei paino pääse putoamaan. Aina lapsi ei näytä tyytymättömältä vaikka saisikin liian vähän maitoa.

Kiitos :) Keskiviikkona on punnitus neuvolassa, että nähdään, miten paino nousee. Onneksi vauva ehti kerätä painoa pulloruokinnan aikana niin hyvin, että puolitoista viikkoa sitten paino oli jo 3,5 kg. Söi varmaan kerralla paljon enemmän kuin olisi tarvinnut, kun pullosta sitä maitoa oikein virtasi suuhun ilman sen suurempia ponnisteluja. Paino nousi melkein puoli kiloa viikossa tuona aikana ja päästiin ihan keskikäyrälle :)

Yksi kysymys vielä mietityttää. Olen niin tottunut siihen parin tunnin välein pumppaamiseen, että sen lopettaminen epäilyttää nyt. Vauva syö kolmen tai neljän tunnin välein ja pelkään, että näin harvoin maidon tuotanto ehtyy. En kuitenkaan viitsisi pumpata, kun sitten voi taas käydä niinkin että vauva herää aikaisin ja olen juuri ehtinyt pumpata. Pysyyköhän maidon tuotanto käynnissä pelkällä vauvan syömisellä?

Lapsi osaa itse imeä minkä tarvitsee. Älä häiritse turhaan hyvin käynnistynyttä imetystä. Pumppaaminen saattaa vähentää maidontuotantoa silloin kun lapsi on imemässä. Ota pumppu käyttöön vasta sitten jos on todella tarve.

Yhteistyössä