Onko yleistä, et väliviivallisesta nimestä käytetään vain sitä ensimmäistä osaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On aika yleistä. Äitiäni, isoäitiäni, tätiäni ja enoanikin kutsutaan niin. Tuttavaani, tai itse asiassa kahta myös. Tutustuessani uuteen väliviiva-ihmiseen, kutsun häntä sillä nimellä, jolla hän itse esittäytyy.

Hmmm, myönnetään että sukulaislasta tulee sanottua pelkällä etunimellä mutta olen uskaltautunut sen tekemään kun sitä käyttää muutkin, vanhemmatkin joten oletan etteivät pidä sitä pahana. Itse kyllä pitäisin pahana, jos joku nuorinta, Tuuliannaa, alkais kutsua Tuuliksi. Koska se EI ole sama asia :D Kaveri puhuttelee, mutta lähinnä siksi että Tuulianna vie tekstiviesteissäkin hirmusesti tilaa :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja niin no...:
Mielestäni kaverit ja tuttavat voivat kutsua esim. Anna-Kaisaa Annaksi, koska ihminen on heille tuttu ja he tietävät mitä henkilö tykkää lyhennetystä nimestään. Lääkärin käytös ei mielestäni sopivaa, jos ei henkilö muuten tuttu ole.

Tätä mieltä minäkin olen. Jos Anna-Kaisa haluaa olla pelkkä Anna, niin se hänelle suotakoon. Mut vieraan ihmisen ei pidä mennä olettamaan, et hän on automaattisesti vain Anna, jos ei ole varma asiasta, eikä henkilö ole itseään esitellyt vielä. Just esim lääkäri tms ei voi mielestäni tehdä mitään oletuksia sillä perusteella, et yleensä Juhanit on Jusseja jne. Kun ei kaikki kuitenkaan ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Hmmm, myönnetään että sukulaislasta tulee sanottua pelkällä etunimellä mutta olen uskaltautunut sen tekemään kun sitä käyttää muutkin, vanhemmatkin joten oletan etteivät pidä sitä pahana. Itse kyllä pitäisin pahana, jos joku nuorinta, Tuuliannaa, alkais kutsua Tuuliksi. Koska se EI ole sama asia :D Kaveri puhuttelee, mutta lähinnä siksi että Tuulianna vie tekstiviesteissäkin hirmusesti tilaa :laugh:

Mä käytän tekstareissa pelkkää etukirjainta, jos on pitkä nimi. Esim puhuessani vaikka Tuuliannassa kirjoittaisin että T sitä ja tätä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mä käytän tekstareissa pelkkää etukirjainta, jos on pitkä nimi. Esim puhuessani vaikka Tuuliannassa kirjoittaisin että T sitä ja tätä.

No meillä se ei toimi kun on 4kpl:tta T:llä alkavia :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No meillä se ei toimi kun on 4kpl:tta T:llä alkavia :wave:

:D no ei sitten varmaan.

Söpö nimi toi Tuulianna :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Pinnea laiskana:
Mulla on myös väliviivallinen nimi, mut jätin sen toisen nimen pois käytöstä kun olin jotain 17-18v. Virallisesti nimi kulkee edelleen viivan kanssa kaikissa virallisissa papereissa yms.

Peesi tähän. Mulla myöskin väliviivallinen nimi, mut lukioikäisenä aloin esitellä itseäni uusille tuttavuuksille vaan yhdysnimen ekalla nimellä. Virallisissa yhteyksissä sekä sukulaisten ja lapsuudenystävien kesken mua kutsutaan edelleen koko nimellä. Vanhemmat tosin kutsuu usein myös yhdysnimen jälkimmäisellä nimellä, se on niille kai joku semmonen hellittelynimi.

Mulla on ollut alunperin kolme etunimeä, mutta vaihdoin sen niin, että vain kutsumanimi jäi viralliseksi nimeksi. Oli niin raivostuttavaa korjailla ihmisille, että hei mun nimi muuten on...
No sitten menin naimisiin ja otin tyhmänä kaksiosaisen nimen ja koska mieheni nimi on ulkomaalainen, se jätetään aina pois ja sit päivitellään, että olihan sulla toinenkin nimi, mutten mä osannu sitä lausua ja olipas se niin outo jne... olisivat sitten vaan hiljaa.
Kuopuksella on kaksi nimeä, isänsä kielinen ja suomalainen (joka on muuten suositumpi ulkomailla kuin suomessa) ja siitäkin on ollut niin hirvee vääntö että voi taivas!

Mä luulin ensin että sukunimeä :D :D :D

KOSKA esim terppakeskuksessa ainakin yks sairaanhoitaja EI OSAA mun sukunimeä, vaan sanoo pelkän etummaisen ja mä oon aina että :o mäkö :o :snotty:

JA mulla on väliviivallinen etunimiKIN, mutta en sitä meinannu muistaa millään :xmas: :ashamed: ja auta armias jos joku silleen kutsuis :snotty: :snotty: :snotty:

Toisekseen on hankalia nää Miiat ja Miat, ykskin Mia esitteli ittesä Miiiia ja veti herneet kun sanottiin Miiia että ei Miiiia vaan Mia :o :laugh: :headwall:

Lähes kaikkia tuntemiani ihmisiä, joilla on kaksiosainen etunimi, kutsutaan sillä ensimmäisellä nimellä. Ja ihan omasta tahdostaan, kuuntelen aina mitä ko. henkilö itse toivoo. Eri asia tietysti muistanko joidenkin hiukan vieraampien toiveet...

Anna on muuten sellainen etuliite, että sitä harvemmin lyhennetään (ainakin mitä minä olen huomioinut). Esim. Anna-Kaisa, Anna-Stiina, Anna-Mari. Toivaalta joku Anna-Kristiina taas on jo liian pitkä sellaisenaan käytettäväksi.

Minusta väliviivalliset nimet ovat turhaa vääntämistä ja hankalia käytössä. Jos haluaa lastaan kutsuttavan leenamaijaksi, niin miksei voi antaa nimeksi Leenamaija, ilman sitä väliviivaa?

Yhteistyössä