Onko voileipäkakun tekeminen hankalaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiiru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tiiru

Aktiivinen jäsen
25.01.2010
14 798
5
38
Tai epäonnistuuko se helposti? :D
Olen jo tilannut kaksi ristiäisiin, mutta kun katselin ohjeita ja kuvia niin haluttaisi kokeilla tehdä itse... Uskallanko luottaa omiin taitoihini?

Saa kertoa "älä ainakaan tee tätä virhettä" jos tulee mieleen jotain.

Keskelle jäävistä paahtoleipäpaloista kannattaa leikata paksut reunat irti, niin kakku pysyy parhaiten kasassa. Mä taisin kyllä leikata kaikista reunat pois. Laita joku resepti tänne, niin voin kertoa, miten se vielä mahdollisesti yksinkertaistetaan :-)

Jääkaappiin sitten cocktail-tikkuja tai hammastikkuja kakun päälle ja sitten kelmu, niin pysyy siistinä.

Tuorejuustoa voi notkistaa pikkasen maidolla, jotta se on helpompi levittää siihen kakun päälle.

Kurkun kuorista saa kivoja koristeita (esim. perhosia), jos on piparkakku- tai sokerimassamuotteja.

Alkuperäinen kirjoittaja minä-;28573779:
Keskelle jäävistä paahtoleipäpaloista kannattaa leikata paksut reunat irti, niin kakku pysyy parhaiten kasassa. Mä taisin kyllä leikata kaikista reunat pois. Laita joku resepti tänne, niin voin kertoa, miten se vielä mahdollisesti yksinkertaistetaan :-)

Jääkaappiin sitten cocktail-tikkuja tai hammastikkuja kakun päälle ja sitten kelmu, niin pysyy siistinä.

Tuorejuustoa voi notkistaa pikkasen maidolla, jotta se on helpompi levittää siihen kakun päälle.

Kurkun kuorista saa kivoja koristeita (esim. perhosia), jos on piparkakku- tai sokerimassamuotteja.

Ajattelin yhdistää ainakin kolmesta ohjeesta sellaisen hyvän, laitan kunhan tässä ehdin miettiä kunnolla. :)
Kiitos jo noista vinkeistä!

No siltä se näyttäisikin. En ole mikään tumpelo yleensä keitiössä joten luulisi onnistuvan. Kunhan ei pullaa tarvi leipoa! :D

Voiko sen muuten tehdä vaaleasta leivästä kokonaan?
voi, mutta parempaa tulee kun käyttää tummaakin. Tosin tein taannoin taikaruisvuokaleivästä ( vai mitä se vaalea "ruisleipä" on) ja siitä tuli ihan ok. mutta pelkästä vaaleasta kun tekee täytyy muistaa taas se ettei tee liian kosteaa. Kaikkein paras tulee kun ostaa niitä voileipäkukkuvuokaleipiä (valmiiksi siivutettuja), tulee siistimpää ja on helpompaa mitä kasata paahtoleipäsiivuista. Kuoret pois niin vaaleasta kuin tummastakin leivästä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: tiiru
Mä teen voileipäkakun usein pyöreään vuokaan. Laitan kelmua alle ja ladon leivät ja täytteet siihen , annan olla yön yli jääkaapissa,kumoan tarjoiluvadille ja teen kuorrutuksen ja koristelut.
Itse käytän täysjyväpaahtoleipää tai grahampaahtoa. Paahtoleivastä ei tarvitse ottaa edes reunoja pois kun kostuttaa hyvin.
Voileipäkakku on paljon helpompi ja nopeampi tehdä kuin täytekakku

Mä teen voileipäkakun usein pyöreään vuokaan. Laitan kelmua alle ja ladon leivät ja täytteet siihen , annan olla yön yli jääkaapissa,kumoan tarjoiluvadille ja teen kuorrutuksen ja koristelut.
Itse käytän täysjyvä paahtoleipää tai grahampaahtoa. Paahtoleivastä en tarvitse ottaa edes reunoja pois kun kostuttaa hyvin.
ite leivon monesti voileipäkakkuleivät pyöreellä vuoalla, saa kivannäkösiä.

Itse käytän täysjyväpaahtoleipää tai grahampaahtoa. Paahtoleivastä ei tarvitse ottaa edes reunoja pois kun kostuttaa hyvin.

Hyvä, koska mun mielestä täytekakunkin tekeminen on kivaa ja helppoa. :)
Tosin ostan aina valmispohjan kun musta se on aina parempaa, mutta niinhän ostan tavallaan nytkin. :D

• Tykkää
Reactions: Meteli Seis
Jotenkin niistä saa kyllä hauskemman näköisiä kuin siitä niin tutusta suorakaiteesta :D
Harvoin näkee pyöreitä missään juhlissa

Muotohan voi tietty olla mikä tahansa. Joulun alla tein joulukuusen muotoiseen vuokaan kalakakun ja se oli oikeesti kiva muidenkin mielestä kuin vain minun. Harmittaa vaan kun en siitä muistanut ottaa valokuvaa.

Koskaan en ole vielä kokeillut niitä sellaisia hyydykevoileipäkakkuja vai miksi niitä kutsutaan missä on vain leipää se pohja ja massaa pääliosa.

Tiirulle tosiaan vielä vinkiksi,et pitää kuitenkin varoa,et ei kostuta liikaa,et ei mene leivät ihan mössöksi välissä. Itsestäni sellainen kakku ei ole oikein hyvää jos ei kerrokset erotu.

• Tykkää
Reactions: tiiru
Mun mielestä ykkösasia voileipäkakussa on, että kuorrutetta on tarpeeksi vähän. Niin vähän, että kakku ei juuri ja juuri näy alta. Paksu, rasvainen kuorrutus pilaa kakun kuin kakun. Tuorejuustosta saa hyvän kuorrutteen, kun sitä notkistaa.

Itse petyin muutama viikko sitten pitopalvelun voileipäkakkuun. En todella tiedä, millä hitolla se oli päällystetty, mutta vaahto maistui epäilyttävästi kermavaahdolta, josta oli vain jätetty sokeri pois. Kuorrute oli vatkattu vielä kuohkeaksi ja pursotettu, joten sitä inhaa rasvavaahtoa sai sitten suun täydeltä. Lisäksi kakku oli käsittämättömän vähäsuolainen, se ei maistunut paljon miltään.

Ei ole vaikeaa, mutta aikaa kannattaa varata. Omasta mielestäni sulatejuusto on paras päällyste. Itse teen Pågenin jättipaahtoleivistä niin, että vuorottelen tumman ja vaalean välillä. Päällimmäiseksi kannattaa ehdottomasti laittaa tummaa, koska vaalea menee helposti mössöksi, kun sitä yrittää koristella.

Katkaravut sopivat hyvin voileipäkakkuu varsinkin koristeeksi. Myös täytteeseen voi paloitella katkarapuja kermaviilin ja tuorejuuston joukkoon. Paras kakku on sellainen, että se ei ole kuiva, ei liian tämäkkä, eikä liian kevyt. Siksi ei kannata läträtä älyttömästi esim. majoneesia, smetanaa tai ranskankermaa. Jos kakussa on esim. lohta ja katkarapuja, kostutukseen käy sitruunamehu. Tässä ihan hyvä perusohje, josta voi soveltaa:

http://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/ruoka/reseptit/juhlava_voileipakakku

Teit sen virheen, että kerroit meinaavasi tarjota sitä, tulen kuokkimaan koska:
lempi_ruakaani.PNG

• Tykkää
Reactions: feger ja tiiru

Yhteistyössä