Onko vika tekijässä, ohjeessa vai vuoassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -eppu-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

-eppu-

Vieras
Eli oon vuosikausia tehnyt sokerikakkupohjan kyseisellä ohjeella:
4 munaa
1 ½ dl sokeria
2 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
Paisto uunin alatasossa n. 30 min. 200 asteessa.

Tällä ohjeella oon siis tehnyt jo vuosia kakkupohjat ja vaihtelevasti onnistunut. Syksyllä ostin uuden irtopohjakakkuvuoan, on Hackmanin Kajsa-vuoka, ja sillä on tullut elämäni huonoimmat kakkupohjat. Paistoasteenakin kokeilin jo 175, mutta eipä sillä sen parempaa pohjaa tullut. Luulin ostavani hyvän vuoan, kun ostin tuon Hackmanin, mutta ei... Missä siis vika tekijässä, ohjeessa, vuoassa vai...??

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja -eppu-:
Millä lailla se epäonnistuu?

Siis ei juurikaan nouse, jää "lätyksi".

Onko vuoka isompi kuin aiemmat vuokasi?

Samankokoinen kun aiemmat ja pidensin paistoaikaa myös, kun alensin lämpötilaa. Kakku on vuoassa kiinni, kun p**** Junttilan tuvan seinässä, eikä meinaa millään irrota.

Millä lailla se epäonnistuu?

Siis ei juurikaan nouse, jää "lätyksi".

Onko vuoka isompi kuin aiemmat vuokasi?

Samankokoinen kun aiemmat ja pidensin paistoaikaa myös, kun alensin lämpötilaa. Kakku on vuoassa kiinni, kun p**** Junttilan tuvan seinässä, eikä meinaa millään irrota.

KOkeile laittaa pohjalle pyöreä pala leivinpaperia, niin ainakin pohjasta irtoaa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Liina78:
Auotko uunia kesken paiston? Kunka täyteen vuoka tulee? Voiteletko ja jauhotatko vuoan?

En auo, ehkä n. kolmasosa vuoasta, voitelen ja jauhotan.

Mulla tulee kakkuvuoka aina yli puolilleen. Olisko vika siinä sitten että sun vuoka on liian iso tuolle taikinalle? Kokeile seuraavaksi tehdä tuo taikina 1,5 -kertaisena eli kuudesta munasta.

Tällainen vuoka kyseessä, huomatkaa maininta "leivonnaiset irtoavat helposti vuoasta"

http://www.hackman.fi/web/hinfo.nsf/pages/5ABF031D57A8CF4FC2257148002B8228!OpenDocument&Expand=2

Yhteistyössä