Onko vauva pakko röyhtäyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 55555555
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
5

55555555

Vieras
Otsikossa kysymys. Meillä pariviikkoinen vauva. Hällä on usein hikka, mutta neuvolasta sanoivat että se on normaalia ja sille ei voi oikein mitään tehdä. Vauva ei ole pulautellut maitoa paitsi kerran. Eikä ole mahanväänteitäkään, ei vaikuta siltä ainakaan. Eli, onko vauvaa pakko syönnin jälkeen röyhtäyttää? Synnärillä sanottiin, että ei oo pakko, mutta vauvaoppaat väittää eriä.. Oon muutaman kerran syönnin jälkeen yrittäny vauvaa röyhtäyttää mut ei sieltä kummempia röyhyjä oo tullu.. Ja vauva on tyytyväinen muutenkin..

Riiippuu ihan vauvasta. Meillä toinen ei vaatinut röyhtäytystä, toinen taas vaati.

Huomaat sen kokeilemalla. Jos vauva on tyytyväine ilmankin, kuten kerroit, ei sinun tarvitse oppaiden takia röyhtäytellä.

Neuvolassa sanoivat että on vanhanaikainen ohje että pitää röyhtäyttää, kuulemma röyhy tulee jos on tullakseen, riittää kun lapsen nostaa pystyasentoon hetkeksi syötön jälkeen. Meillä esikoinen ei vauvana röyhtäillyt eikä pulautellut mutta kuopus röyhtäisee ja joskus pulauttaa. Toisilla ilma tulee pieruina pois ja jotkut osaavat syödä ilmaa nielemättä. Meillä hikka johtuu siitä että maito/nesteet nousevat vauvalla kurkkuun, ei välttämättä edes suuhun asti ja tähän ei röyhtäilyt vaikuta eikä vauvakaan ole moksiskaan. Se voi olla kyllä oire silent refluksiksistakin, varuks voi kohottaa sängyn päätyä ja pitää pysty asennossa ruokailun jälkeen. Vaunun koppaakin voi vähän kohottaa esim tyynyillä tai nostamalla ratasosan selkänojaa.

Ei kai hikka johdu mitenkään syömisestä tai röyhtäämisestä sen enempää lapsella kuin aikuisellakaan? Vauvoilla on mahassakin jo hikka usein vaikka ravinto tulee napanuorasta. Se on vain kehittymätömän elimistön tapa reagoida, hikat katoavat muutaman kuukauden sisällä.

Meillä on ainakin ihan selkeä yhteys nesteiden nousulla ja hikalla, kuuli jo synnärillä kun vauva tietyllä tavalla nielaisi ylös nousseita nesteitä ja samantein tuli hikka, joskus näkee kun puklu pyörähtää suussa ja sen yhteydessä tulee hikka,jää kai ilmaa väliin, vaikea selittää:) ja vauvathan nielevät vatsassa lapsivettä joka hikkaa aiheuttaa. Itsellänikin tulee hikka ainoastaan jos syön ruis leipää ja juon hiilihapollista juomaa, jotenkin se ilma, hapot tai joku mikä lie sen aiheuttaa. Miehellä tulee heti hikka jos nielaisee juomaa "liikaa" eli sinne jää ilmaa väliin. Eli yhtälailla jotenkin kamat reissaa kurkussa. Ja nikottelu on mainittu ihan vauvojen refluksi sivuillakin.

Monella vauvalla ei siis ole vatsanväänteitä eikä röyhypakkoa? Alan uskoa hiljalleen, että mulla on kuin onkin erittäin vaativa vauva.

Olen kuvitellut että jokaisen vauva itkee mahaväänteitä ensimmäiset 3 kk, meillä jos jätti röyhtäytyksen väliin, vauva heräsi 5-10 min nukahtamisen jälkeen itkemään mahaväänteitä. Jatkuvasti oli mahanpuruja, itkua ja ilmavaivoja. Illalla oikein vietettiin puolen tunnin maratoni miehen kanssa, istutettiin vauva ja yritettiin saada kaasuja ulos, kun pelättiin sitä kauheaa alkavaa huutoa.

Nyt kun aloitellaan kiinteitä, taas heräillään 3-8 kertaa yössä ja puristellaan pieruja ulos. On siis selvää että röyhtäytän AINA kun vaan voin! Ja mulla on myös suihkutissit, joka vielä pahentaa asiaa.

Voi hyvänen aika että joillakuilla on tuuria, noin tyytyväiset ja helpot vauvat!

Minäkin olen jokaisen kohdalla loppujen lopuksi luopunut röyhtäyttämisestä, kun ei sen pois jättämisestä seurannut mitään.

Suihkutissit, paljon maitoa - silti riitti, että vauvan nosti syömisen jälkeen pystyyn hetkeksi. Röyhtäys tuli joko heti tai ei lainkaan. Ei mahavaivoja tai muutakaan.

Vaativa vauva ja vatsavaivainen vauva on kaksi eriasiaa. Itsellä 2 vaativaa joista vain kuopuksella oli hetken refluksia. Ja myös suihkutissit. Kannattaa tarkistaa ruokavalio jos vauvalla on paljon ilmavaivoja.

Yhteistyössä