Onko vastenmielisyys, torjuminen ja viha suhteessa normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vuoristoradalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vuoristoradalla

Vieras
Olen seurustellut n 5 v ja tunnen ajoittain kovastikin vastenmielisyyttä jos mieheni yrittää pussata..nimenomaan pussata koska muuta ei osaa, tai haluaa lähelleni ja laskee päänsä olkapäilleni jne.Torjun ja en halua ollenkaan häntä, koen että olemme kavereita. Niitä tunteita tulee usein. Mutta siltikin ikävöin häntä ja välillä tunnen syvästi rakkautta ja näen mieheni seksikkäänä ja ihanana. Välillä taas kun katson häntä niin näen ulkoisesti ei hyvän, liian sitä liian tätä, aina makaa, aina tv, epäsosiaalinen jne. Tuntuu että suhteeni on vuoristoradalla. Onko muillakin pitkissä suhteissa tätä. Ja mikä pahinta-tunnen olevani perheen pää..vähän kuin äitihahmo. Mieheni laskee päänsä olkapäilleni ja makaa siinä kuin"turvassa"kuin pikkupoika. Se kuvottaa. Miehen täytyisi olla mies joka on naisen turva.

Ei kuulosta hyvältä suhteen jatkoa ajatellen, ellet pysty antamaan miehellesi lupaa olla välillä heikko ja keskustelemaan tuntemuksistasi. Pystytkö sinä laskemaan pääsi hänen olkapäälleen?
Äidiksi ei kannata ryhtyä. Sellaisesta suhteesta ei tule mitään.

Nuo inhon, vihan ja vastenmielisyyden tunteet kertovat, että jotakin on pahasti pielessä suhteessanne. Se ei ehkä ole niin ilmeinen asia, että tiedostaisitte sen nyt, mutta jokin on, mikä hiertää ja nakertaa suhdettanne vaivihkaa sisältä päin. Ottakaa kissa pöydälle ja puhukaa asiasta naamatusten ja toista kunnioittaen, sekä yhteisymmärrystä etsien. Voi olla, että jopa pariterapia olisi paikoillaan. Rauhallisesti kertoen asiasta saat myös itse ymmärrystä. Luulempa, että miehesi haluaisi sinun olevan onnellinen ja olla sinulle hyvä puoliso. Anna hänelle mahdollisuus yrittää. Ja yritä sinäkin käsitellä tunteesi ja syyt tunteillesi, ennenkuin on liian myöhäistä.

Puhun nyt kokemuksen syvällä rintaäänellä. Meillä kun on vähän samanlaiset ongelmat. Joten kerrompa nyt vähän siitä, mitä tuollaiset tunteet voivat pitää sisällään ja mihin ne voi johtaa.

Minä toisinaan vihaan, inhoan ja tunnen hirvittävää vastenmielisyyttä miestäni kohtaan. Tosin meillä noiden tunteiden alkulähde on se, ettei mieheni osoita fyysisesti kylliksi rakkauttaan. Meillä minä tarvisin juuri sitä, että mieheni laittaisi päänsä olkapäälleni ja halaisi ja suukottelisi enemmän. Hänelle tällä hetkellä esim. kalja, kaverit, TV, tietokone ja auto on tärkeämpää kuin antaa yksi halaus tai suudelma. en tosiaankaan haluaisi jatkuvaa kiehnäämistä, vaan muutaman halauksen silloin tällöin. Niitä vailla tunnen itseni arvottomaksi huonekaluksi, joka otetaan käyttöön vain tarpeen vaatiessa. Näin on ollut jo pari vuotta. On vihan ja inhon takana muutakin, mutta ne syyt olkoot nyt kertomatta...

Onhan noista minun vihan, inhon ja vastenmielisyyden sytyttäneistä asioista riideltykin, mutta asioita ei ole koskaan käsitelty loppuun. Ongelmia ei ole selvitetty, vaikka siihen olisi kyllä ollut ihan hyvä mahdollisuus.

Sen myötä, että tunsin inhoa, vihaa, vastenmielisyyttä miestäni kohtaan, aloin inhota ja vihata myös itseäni. Päässäni takoo, että kuka voi vihata toista olematta itse hirviö?! Olin mielestäni totaalisen paha ihminen kaikin puolin. Tuntiessani itseni kamalaksi ihmiseksi itsetuntoni, itsearvostukseni ja itseluottamukseni laski pohjalukemiin. Aloin uskoa todella, etten ansaitse läheisyyttä, enkä mitään hyvää. Aloin uskoa, että on yksin minun syytä, ettei suhteemme toimi. Kun en onnistu edes suhteemme kanssa, miten helvetissä onnistuisin missään muussakaan? Itsesääli, masennus, epätoivo, itseinho ja -viha, itsetuho. Kivalta kuulostaa, eikö vain? Ja tiedätkö mitä? jäin siihen kaikkeen koukkuun. Pitkän aikaa elämä meni päin persettä aina vain pahemmin. Pitkän aikaa nuo pahat tunteet senkun voimistuivat. Aikaa myöten minusta tuli todella onneton ja katkera ihminen. (onneksi olen päässyt jo osittain sen yli. työtä se tosin on teettänyt)

Nyt jaksan yrittää taas, mutta noiden negatiivisten tunteiden käsittely olisi helpompaa, jos ne eivät olisi näin vahvoiksi päässeet. Näin voi käydä.

Pointti on se, että ellette tee yhdessä noille negatiivisille tunteille jotain, ne kasvavat ja voimistuvat. Aikaa myöten voi olla, että miehesi alkaa tuntemaan myös noita tunteita sinua kohtaan, ellei asiaa saa hoidettua. "Ruokkikaa" niitä hyviä tunteita itseänne ja toista ihmistä kohtaan!

En siis todellakaan tarkoita, että sinun pitäisi tuntea itsesi pahaksi. En ollenkaan. Äläkä helvetissä siihen virheeseen lankea!

Puhukaa, onko kenties jotain, mikä on jäänyt selvittämättä? Onko jotain, mitä et voi antaa anteeksi? Onko jotain, mikä aiheuttaa luottamuspulaa? Onko jotain tärkeää, mistä jäät paitsi? Jotain, mitä siis suhteeltasi kaipaat, mutta et saa? Onko jotain mitä pelkäät ja yrität suojella itseäsi siltä tekemällä muurin ympärillesi, pitämällä miehen kaukana?

mm. nuo asiat on kokemani perusteella oikein hyviä "kasvatusalustoja" negatiivisille tunteille toista kohtaan.

Selvittäkää asia kerrallaan. Ei kaikkia yhdellä kertaa, sillä silloin voi tulla "kaaos". Selvitettäviä asioita tuntuukin olevan liikaa!! vaikkei asia todellisuudessa näin olekkaan.

MUUTAMIA HYVÄKSI HAVAITTUJA VINKKEJÄ

1 RIITELY
Välttäkää ihmeessä rähjäämistä ja haukkumista, vaikka mieli tekisi raivota ja antaa toisen kuulla kunniansa. Se ei auta. Suutuksissa sitä helposti sanoo jotain, mitä ei edes tarkoita.

Ei todellakaan ole väärin, eikä asioiden pakenemista jos riitatilanteesta haluaa pois. Asiat ei rähjäämällä selvene. Auttaisiko esim. tupakan mittainen tauko tai pieni kävely rauhoittumaan, jotta asioista voisi puhua järkevästi ja asiallisesti? Pieni kävely ei tarkoita sitä, että lähtee tuntikausiksi teille tietämättömille tai ryyppäämään ym.

Silloin kun lähtee rauhoittumaan, pitää toiselle kertoa minne menee ja koska tulee takaisin. Lupausta pitää myös noudattaa! Kun toinen lähtee rauhoittumaan, asiaa pahentaa se, jos itse lähtee toisen perään. Antaa sen toisen nyt vain päästellä vähän höyryjä!

2. REHELLISYYS

Rehellisyys on jutun juoni. Kiertelyllä ja valkoisilla valheillakin saa vain tuhoa aikaisiksi. Vaikka ne helpolta ratkaisulta saattaa aluksi tuntua, kun pelkää loukkaamasta toista.

3 TOISEN YMMÄRTÄMINEN

Kuulemansa ymmärtää helposti niinkuin itse haluaa, eikä todellisuudessa edes halua kuulla mitä toinen sanoo ja tarkoittaa (se on ymmärrettävää. tuossa tilanteessa on herkkä ja haavoittuvainen. epämiellyttävät asiat kääntää helposti itseään enemmän miellyttäväksi) Yrittäkää ymmärtää toista. Toisen kannalta asioiden näkeminen on tärkeää, jotta asioista voi puhua.

4. ITSESÄÄLIN JA MARTTYYRI-ASENNTEEN TORJUMINEN

Helposti epätoivo ja masennus valtaa mielen ja ahdistus kasvaa. Oma pahaolo voi olla ihan käsinkosketeltava. Silti jostain sisältä pitää etsiä sitä kipinää, joka sytyttäsi halun selvittää asiat.

Mitä pidemmän aikaa epätoivossa ja itsesäälissä rypee, sen onnettomampi ja väsyneempi on. Ei mikään etene mihinkään suuntaan jos huomaa vain epäonnistumisensa ja/ tai epäilee, "ettei mistään kuitenkaan mitään tule, eikä siis kannata edes yrittää!"

Marttyyri-asenne liittyy tuohon väärin ymmärtämiseen. Se on itsesuojelurefleksi.

Helposti tulee sellainen tunne, että "toinen se syyttää minua kaikesta". Silloin alkaa inttää vastaan, että "ok, ok, sovitaan sitten niin, että KAIKKI ON MUN SYYTÄ!" vaikkei itse edes todellisuudessa ajattele niin. Silloin yhteisymmärrys on menetetty, eikä asiassa pääse eteenpäin vaan tulee riita.

Ehdottaisin silloin vaikkapa vartin "aikalisää". Molemmat rauhoittuvat ja kokoavat itsensä ja asioiden puimisen voi aloittaa uudestaan.

Aikalisää voi ehdottaa silloinkin, jos kumppani alkaa itsesäälin syövereissä tai tilanteesta peloissaan turvautua marttyyri-asenteeseen.

Ehdottaisin etsimään pikaisesti tietoa esim. internetistä parisuhteen parantamisesta

Miehen pitäisi olla vahvemi kuin nainen, ja naisen olkapää? Jos äitiä tai isää kaipaat, käänny heidän puoleen. Tasavertaisen kumppanin saamiseksi tuo voi olla hankalaa,jollet sitten löydä sellaista miestä joka haluaa olla "perheen pää" olematta itse koskaan heikko (muka).

Varaudu että sellanen mies sitten myös pompottaa sinua ja jollet tottele voi käyttää voimakeinoja tai vähintää huutaa ja ehkä rikkoo tavaroita/paikkoja, tai kiristää, käyttää hennkistä painostusta, kieltäytyy olemasta olkapääsi ym. lasten leikkejä

Mutta koska sekin mies tarvitsee hellyyttä joskus, on siis heikko kuitenkin, hän kääntyy toisen naisen puoleen. Siitä siis älä häntä moiti.

Kannattaisiko sun ehkä vielä hiukan miettiä ja kasvaa ennen kuin ryhdyt parisuhteeseen. Et ehkä ole vielä riittävän itsenäinen sellaiseen. Kavereita voi toki olla, mutta älä odota syvällisempää panostusta.

Ja miltä tästä miehestäsi mahtaa tuntua? Varmaan tosi paskalta.

Ehdottomasti miehen tulee olla perheen pää. Teidän kannattaisi tutustua myös rakkaudenkieleen. Käykää katsomassa ketjua rakkaudenkieli. Siitä on aloitus tehty. Kysykää ja keskustelkaa, minä haluan olla mukana. Laajempaa aloitusta en tehnyt siksi kun aihe on niin laaja. Onhan aiheesta kirjoitettu kokonainen kirjakin.

Miehesi taitaa pitää sinua itsestään selvyytenä. Alitajuisesti ajatellen: Olen jo löytänyt elänkumppanini mitä tässä enää hötkylemään. Se, että hän "hakee lämpöä" sylistäsi voi ollakin hänen tapansa osoittaa myös hellyyttä sinulle (mene ja tiedä). Miksi et sinä menisi samalla tavalla kiähnäämään hänen syliinsä kehräten kuin kissa käperryt miehesi syliin. Osoita, että sinä tarvitset kanssa syliä. En yllytä sinua omille teillesi, mutta voithan synnyttää pientä epävarmuutta häneen (älä kuitenkaa petä)- niin ehkäpä hän avaa silmänsä huomaa mitä voisi menettää - eikä enää pitäisi sinua jo "kalustoon kuuluvana".

Alkuperäinen kirjoittaja Vuoristoradalla:
Olen seurustellut n 5 v ja tunnen ajoittain kovastikin vastenmielisyyttä jos mieheni yrittää pussata..nimenomaan pussata koska muuta ei osaa, tai haluaa lähelleni ja laskee päänsä olkapäilleni jne.Torjun ja en halua ollenkaan häntä, koen että olemme kavereita. Niitä tunteita tulee usein. Mutta siltikin ikävöin häntä ja välillä tunnen syvästi rakkautta ja näen mieheni seksikkäänä ja ihanana. Välillä taas kun katson häntä niin näen ulkoisesti ei hyvän, liian sitä liian tätä, aina makaa, aina tv, epäsosiaalinen jne. Tuntuu että suhteeni on vuoristoradalla. Onko muillakin pitkissä suhteissa tätä. Ja mikä pahinta-tunnen olevani perheen pää..vähän kuin äitihahmo. Mieheni laskee päänsä olkapäilleni ja makaa siinä kuin"turvassa"kuin pikkupoika. Se kuvottaa. Miehen täytyisi olla mies joka on naisen turva.

Kuulostaa siltä että teillä on erillisyyden ja yhteisyyden ongelma. Ja myöskin vähän paremman tekemisen puutetta.
Kun alat tuntea miehen kaveriksesi, olet ihanne tilanteessa, miehen ja naisen on hyvä olla myös kavereita. Silti sinua kuvottaa, koska haluaisit ehkä kuitenkin nähdä rakastettusi vähän etäämmältä.
Ehkä jos näet hänet joka päivä ja näet kun hän makaa telkun ääressä, alat ruokkia mielessäsi ajatuksia.
Kaipaisitko ehkä enemmän etäisyyttä mieheesi ja lisää huumorintajua: tönäise mies pois rinnuksiltasi ja sano että nyt ei jaksa vauvaa kun on itselläkin murheita.

Miten yleensäkin päädyt siihen tilanteeseen, että mies laittaa pään sinun rinnoillesi ja sinä et siitä pidä?
Kannattaa ehkä vähän hellittää siinä mitä päättää miehen tehtäväksi ja naisen tehtäväksi suhteessa. Kyllä useimmissa suhteissa kuitenkin nainen on yhtälailla se joka suojelee ja ohjaa miestä eikä ainoastaan päinvastoin.

Ehkä sinun pitäisi vain lakata kuuntelemasta jatkuvasti erilaisia tunteita, niitä tulee ja menee. Ei niitä ainakaan kannata ryhtyä herättelemään.

Alkuperäinen kirjoittaja Vuoristoradalla:

Mies roikkuu sun olkapäällä? mutta,mistä syystä sä itse roikut tuossa miehessä?
älä vaan tuu ja kerro että vielä rakastat sitä,luulet vain.

pelkäätkö olla yksin? roikut paremman puutteessa?

Olisikohan niin, että et oikein itsekään tiedä mitä haluat. Haluat, että mies on vahva ja voimakas, mutta kuitenkin pitäisi antaa hellyyttä, mutta kun mies on hellä ja herkkä, niin torjut hänet.

Ehkä te olette liikaa yhdessä. Jos pitäisit itse kiinni omista harrastuksista ja yhteydenpidosta sukulaisiin ja ystäviin, niin jaksaisit varmasti paremmin sitä puuduttavaa arkea puolison kanssa.

Minusta on hienoa, että miehesi oma-aloitteisesti tulee hellittäväksesi. Tuntuu varmasti miehestä pahalta, että torjut hänet. Voisitko sellaisessa tilanteessa sanoa, että annatko mun olla hetken rauhassa, niin halitaan sitten kohta tms. Jos et tykkää jostain tietystä asennosta, niin voisitko siitäkin sanoa rakentavasti, että tuutko kulta tähän toiseen asentoon, kun toi asento painaa mua tms. Sinä voisit myös itse oma-aloitteisesti hakea sellaista hellyyttä mieheltä, jota itse kaipaat esim. töistä tullessa mennä toista vastaan ja saada häneltä halaus ja pusu.

Miehesi on sellainen kuin hän on, etkä voi häntä muuttaa. Toki voi kannustaa ja tsempata toista niissä asioissa, jotka eivät ole hänelle luontevia. Kerroit esim. että hän on mielestäsi epäsosiaalinen. Toisaalta pitäisitkö siitäkään, jos miehesi menisi harrastuksissaan ja kavereillaan esim. joka toinen ilta? Voit kertoa miehelle, että sinulle olisi tärkeää, että mies tulee mukaan esim. kun käyt sukuloimassa tms. Älä väkisin raahaa toista mukana, mutta mielestäni parisuhteessa joutuu tekemään myös kompromisseja. Itse ainakin menen anoppilaan vähän vastentahtoisesti, mutta teen sen, koska se on miehelle tärkeää. Vastaavasti mies tulee mukanani esim. viemään jouluna kynttilät hautausmaalle, vaikkei hän itse välitä sellaisesta jne. Kyse on juuri siitä, että ei voi olla vain saajana, vaan pitää myös antaa.

Ensihuuma suhtessanne on varmasti jo karissut aikaa sitten. Oletko miettinyt, millaista yhteiselämänne olisi jatkossa? Jos koko ajan vain ärsyttää enemmän eikä ne hyvät puolet miehessä enää tunnu miltään, niin ehkäpä suhteenne alkaa olla ohi.

Yhteistyössä