Onko vastasyntynyt keskonen, jos...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gekkolisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sga:sta puhuttiin minulle raskausaikana mutta ei laitettu mihinkään ylös! "peloteltiin" vaan että lapsi kun syntyy niin synnytyksessä mukana lääkäri ja lastenlääkäri +kätilöt, koska poika niin pienikokoinen (viikolla 41 syntyi ja painoi 2,5kg) mutta eipä ollut kun yks kätilö huoneessa avustamassa ja lääkärin näin 5min. ennen kotiinlähtöä lopputarkastuksessa. Sokereita seurasivat lapselta kaksi päivää ja sit kotiin. Lääkäri kyllä sanoi että turhaan mittasivat sokereita lapselta kun kolme sokeriarvoa hyvää niin ei tarviais enää mitata mutta niin vaan se kaksi päivää seurattiin sokereita ja tarkasti!

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Jos siis syntyy esim viikolla 38 (viikon 37 jälkeen siis), mutta painaa alle 2500g?

Kun ne keskosen viralliset määrityksethän ovat, et jos syntyy alle vko 37, tai painaa alle 2500g, on keskonen... Mutta onko myös tuossa mainitsemassani tapauksessa?

Mun poika syntyi 36+1 ja sanoivat, että jos olis päivää ennemmin syntynyt, olis viety keskolaan happikaappiin. Eli siellä oli keskosuuden rajana toi 36vkoa. Ja poika muuten painoi melkein 4kg, olis ollu iso keskonen...

Meidän poitsu synty 36+1 ja painoi 2330g ja sanallakaan ei keskosesta sairaalassa puhuttu. Normaali vierihoito ja neljän päivän päästä kotiin. Ainut että seurattiin sokereita vauvalta tarkemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mun poika syntyi 36+1 ja sanoivat, että jos olis päivää ennemmin syntynyt, olis viety keskolaan happikaappiin. Eli siellä oli keskosuuden rajana toi 36vkoa. Ja poika muuten painoi melkein 4kg, olis ollu iso keskonen...

Tässäkin tulee epäilys, että la on laskettu väärin.

Kuinka kokenut ja taitava gyne la:n määrittäjä on mahtanut olla...

Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:

Turhaan epäilet, mulla oli tarkka kirjanpito kukautisista ja ovulaatiosista. Ei ollut mahdollista erehtyä. Ja alkuraskauden ultrat on varmimpia viikkojen määrityksessä, mä olin usein ultrassa, kun mulla oli verenvuotoa ja istukka kohdun suulla. Vauva kasvoi vasta loppuaikana! Poika olis ollu yli 5kg, jos en olis ollu dieetillä loppuaikaa. Mä olin sokeriseurannassakin, vauvan ison koon takia, mutta mulla ei ollut sokeria! Jostain syystä vauva vain käytti hyödykseen kaiken, mitä napanuora kuljetti... :D

Turhaan epäilet, mulla oli tarkka kirjanpito kukautisista ja ovulaatiosista. Ei ollut mahdollista erehtyä. Ja alkuraskauden ultrat on varmimpia viikkojen määrityksessä, mä olin usein ultrassa, kun mulla oli verenvuotoa ja istukka kohdun suulla. Vauva kasvoi vasta loppuaikana! Poika olis ollu yli 5kg, jos en olis ollu dieetillä loppuaikaa. Mä olin sokeriseurannassakin, vauvan ison koon takia, mutta mulla ei ollut sokeria! Jostain syystä vauva vain käytti hyödykseen kaiken, mitä napanuora kuljetti... :D
Niin, ja ultraajat oli lääkäreitä kaikki, ja niitä oli useampi, ei sama joka kerta.

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Kiinnostaa, kun oma poikamme syntyi vkolla 39+6 ja painoi 2570g, mutta hänen painoonsa ei mitään syytä löytynyt.

Minulle tulee tuosta mieleen heti, että la on määritetty väärin.

Mullakin oli kyllä aikas tarkkaan tiedossa helmöitysajankohta, jotan kyl laskettu aika varmaan piti paikkaansa. Ja kävin monesti painoseurannassa ultrassa, ja kyllä se ihan siihen aikaan piti syntyä kun syntykin.

Jostain syystä meillä kai pojat sit on pieniä, kun toinenkin poika synty 39+6 ja paino 2990g. Hänestä tosin kätilö sanoikin, että jos häneltä kysytään, vauva ois 36 viikkonen, oli niin kinankin peitossa. Mutta sekään ei ollut mahdollista, ihan täysaikanen oli... Molemmat pojat pituudeltaan olleet 51cm, ja edelleen kasvavat pituutta hiukan keskivertoa reilummin, mutta paino menee molemmilla -10 käyrällä... Tulevat kai isäänsä, pitkiä ja hoikkarakenteisia. Toisin kun me tytöt! :D

Eipä noita SGA diagnooseja tehdä kovin herkästi vastasyntyneille. Minulla on kaksi SGA kriteerit täyttävää lasta. Vanhemmalle on tutkimusten jälkeen noin 3 v iässä todettu, että hän on SGA lapsi, jolta puuttuu normaali kasvupyrähdys. Ja tuo nuorempi oli sisarustaan vieläkin pienempi. Ja molemmat täysiaikaisia (39+6 & 40+1).

Mun esikoinen painoi 2,8 kg ja syntyi rv 40+5, ja mulla oli kaiken lisäksi hoitamaton raskausdiabetes eli piti kaiken järjen mukaan olla jättiläisvauva :whistle: . Laskettu aika oli taatusti oikein: eka la oli 26.11. josta se siirtyi 14.12. saakka ekassa ultrassa, tyttö syntyi 19.12.
Pienipainoinen, mutta terve lapsi, sanoi lääkäri. Syytä pieneen kokoon ei sen kummemmin selvitetty. Tyttö on 4 v ja kehittynyt täysin normaalisti, jopa nopeammin kuin moni ikätoverinsa.
Kuopuskin kuulemma oli pienipainoinen raskausviikkoihin (41+3) ja syntymäpituuteensa (54 cm) nähden, hän painoi 3,5 kg.

Yhteistyössä