Onko vanhempien tehtävä maksaa lapsensa ajokortti?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Arew
Mies opetti meidän esikoisen ajamaan, hyvin meni ja pääsi inssistä ekalla läpi. Paljonhan tuossa säästyi autokouluun verrattuna. Me vanhemmat kyllä maksettiin opetusluvat ja -polkimet sekä koemaksut. Hyvin esikoinen ajaa, nytkin on parin kaverin kanssa päiväseltään Helsingissä käymässä. Eli "uskalletaan" antaa ajaa meidän autoilla ja olla itsekin kyydissä!
 
"vieras"
Mulle on vanhemmat aikanaan maksaneet ajokortin, samoin sisaruksilleni. Nyt kun olen nähnyt läheltä, kuinka hankalaa on jos ei ole korttia (oma äitini, anoppi, käly ) niin omille lapsilleni maksan kyllä kun täyttävät 18. Mun mielestä parempi ajaa se heti silloin eikä vasta 5-kymppisenä (kuten oma äitini ).

Bensarahat saavatkin sitten hommata ihan itse. Autoonkaan mun varat tuskin taipuu, vaikka isä aikanaan osti meille jokaiselle vielä autonkin (4 sisarusta ). Tosin autot oli sellaisia romuja mitä sai muutamalla sadalla markalla, mutta hyvin niillä ajoi :)
 
Mä olen ite tienannut korttini mutta olen henkisesti valmistautunut siihen , että me eukon kanssa maksetaan lapsille kortit. TN. hommataan niille myös joku kottero kun ei oikein tee mieli jakaa omaakaan autoa. Muistan omasta nuoruudesta minkälaista säätämistä oli isäukon auton lainaaminen.
 
"Titta"
Itse olen varautunut maksamaan pienistä tuloistani kaikkien kolmen lapsen ajokortit. Toki, jos vaan lapset jotain ansiotyötä siihen mennessä onnistuvat saamaan, voivat itse siihen osallistua. Nykyään on vaan aika vaikeaa tuon ikäisenä vielä töitä saada.

Mopokortin olen maksanut, mutta lapset säästivät syntymäpäivä- ja rippilahjarahoista ison osan mopoon. Pari sataa sijoitin minä niihin..

Autoon tuskin rahani riittävät, mutta sen saavat sitten itse hankkia. (sillähän ei niin kiire ole)
 
,...
Mä olen itse tienannut rahat korttiin, en olis ikinä kehdannut äidiltä pyytää. Omaa autoa en ole koskaan omistanut, nytkin auto on miehen nimissä. Mielestäni vanhempien ei tarvitse kustantaa lastensa menoja, ihan kiva jos pystyy auttamaan, mutta ei ole pakko.

p.s. Mun mielestä on myös ihan ok, jos esim. 20-vee asuu kotona ja käy töissä (ei siis ole päätoiminen opiskelija), niin siloin myös osallistuu kodin kuluihin. Olenpa kamala ihminen... ;)
 
"vieras"
Riippuhan se monesta muustakin seikast akuin vanhempien rahatilanteesta. Monilla paikkakunnilla ei ole toimivaa joukkoliikennettä, jolloin ajokortin hankkiminen on lähes välttämättömyys että voi edes opiskella. Minulle vanhemmat kustansivat ajokortin periaatteessa ihan itsekkäistä syistä. Minulla oli 6 km kouluun ja 8 km harrastuksiin ja vanhempiani kyllästytti kuskata jatkuvasti johonkin. Auton sain kun isoisäni menetti kortin. Tein koko lukioajan töitä, mutta ei niillä palkoilla olisi ajokorttia maksettu. Ammattiin opiskellessa olisi ollut mahdoton saada harjoittelupaikkoja tai kesätöitä, kun niihin vaadittiin ajokortti (töitä ei yksinkertaisesti voi tehdä ilman autoa). Ei ajokortti ole mikään ylimääräinen ylellisyys.

Ja kyllä aion maksaa lapseni ajokortin jos ajokortin haluavat.
 
  • Tykkää
Reactions: NipaNeutroni
Meillä on aikomus maksaa ajokortit, jos autokouluun haluavat mennä. Esikoinen ei halunnut mopokorttia eikä tämä nuorempikaan nyt sitten ole ollut niin innostunut, kuin vielä alkukeväästä vaikuttii. Ei haittaisi minua, jos mopovaihe jäisi väliin häneltäkin. Meillä on kaksi ajossa olevaa autoa, niistä varmaan liikenee nuorillekin ajettavaksi, tai sitten ostetaan pieni käytetty auto kolmanneksi. Aikaisintaan vuoden päästä. Esikoinen voi mennä autokouluun loppuvuodesta.

Lisään vielä, kun unohdin, että oli kyse siitä "pitääkö vanhempien maksaa". Minusta ei mitenkään automaattisesti pidä tai ole pitämättä. Ihan tilanteen mukaan, riippuu asuinpaikasta, nuoren menoista, onko ollut töissä, vanhempien tuloista jne. Sen verran olen tuuminut, että jos nyt täysi-ikäiseksi tullessaan ei halua ajaa korttia, se on ihan ok. Mutta en minä sitten enää 4-5 vuoden päästä olisi enää niin kiinnostunut maksamaan aikuisen ihmisen korttia. Tai pitäisi olla eri perustelut kuin nyt, kun asuu vielä kotona ja on opiskelija. Siinä mielessä kannattaa "käyttää tilaisuutta hyväkseen" ja ajaa kortti heti, kun mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
"tia"
Maksoin oman korttini itse, säästin pitkään. Äiti olisi varmaan maksanu jos olisi elänyt siihen saakka että pääsin 18 vuoden ikään.
Isää en halunnut rasittaa millään autokoululla. Kyllä minä oman lapsen kortin haluan sitten maksaa:)
 
"vieras"
Mä maksoin itse korttini koska meidän perhe on niin sanotusti huonotuloisia.Maksoin jopa ruokarahaa joka kuukausi äidilleni omasta tilistäni.Omille lapsille minä kyllä meinaan maksaa ajokortit otan ne rahat vaikka mistä ettei heidän tarvi kokea samaa kuin minun.
 
"vieras"
Muutin 17-vuotiaana omilleni jolloin sain isältäni lahjaksi tilin johon hän oli säästänyt minulle rahaa. Sain käyttää rahat haluamallani tavalla, mutta mieluiten harkiten. Onneksi olin suht vastuuntuntoinen nuori :D Päätin kaksi vuotta myöhemmin käyttää ne ajokorttiin kun sain työpaikan johon oli huonot bussiyhteydet. Autoon revin rahat sitten selkänahasta :D
 
pier
Itse ole aikoinaan ihan itse maksanut autokorttini. Mopokortin muistaakseni maksoivat vanhempani. Kyllä minun mielestäni 18 v voi sen verran töissä käydä, että saa itse korttinsa maksettua jos sellaisen tahtoo. Jos ei niin voi vaikka kävellä. En halua opettaa lapsilleni, että kaikki tippuu vaan valmiina taivaalta syliin vaan elämässä joutuu jotain tekemäänkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Maira
"..."
Ei ole velvollisuus. Itse olen kulkenut muiden kyydeillä pari vuotta, ennenkun oli sellainen tilanne taloudellisesti, että autokoulun käyminen oli mahdollista. Mikäli me ei olla tämän rikkaampia kun tyttö täyttää 18, niin myös hän saa itse tehdä rahat korttiin.
 
Keittiönoita
Mä olisin aikoinaan saanut vanhemmiltani ajokorttirahat, mutta en halunnut. Systeri ajoi kortin. Omalle tyttärelleni olisin maksanut ajokortin, mutta ei sekään halunnut. Asutaan pääkaupunkiseudulla, joten ajokortti ei ole lainkaan välttämätön. Exä maksaisi pojalleen autokoulun, mutta toistaiseksi poika ei olekaan halunnut sitä. Ehkä myöhemmin. Jos ajokortin hankkii, niin sitten pitäisi olla jonkinlainen autontapainenkin, ettei se ajotaito heti unohdu. Ja autoa ei oikeastaan kannata hankkia vain sen vuoksi, että sillä satunnaisesti ajelee huviajeluita ajotaidon ylläpitämiseksi.
 
Ei, mutta vapaaehtoistahan tuo on. Vastuullisemmaks siinnä nuoren opettaa kun kertoo tälle, että hankkii itse rahat vaikka kesätöillä ajokorttiin. Itse aion kuitenkin mieheni kanssa säästää lapsiamme varten jonkun verran, jotta pääsevät elämässään kunnolla alkuun.
 
"Rane"
[QUOTE="vieras";24324267]Aika paljon rahaa..Mitä se lapsi tekee korttinsa eteen, vai ihanko lahjaksi ostellaan?[/QUOTE]

Minä maksoin itse oman korttini. Istutin ihan helvetisti puita. Kolme kesää taisin puita läpsyttellä. Vittumaista hommaahan se oli, mutta siinä tienasi ajokortin lisäksi talveksi käyttörahat. Eipä tuota teininä paljon kuluttanutkaan.

Kaikilla ei tietenkään ole tuollaista mahdollisuutta. Vanhempien velvollisuus kortin maksaminen ei missään nimessä ole. Maksavat jos on varaa ja sopivaksi kokevat. Eikä ajokortti ylipäänsäkään ole mikään kansalaisvelvollisuus. Ilmankin voi elää.
 

Yhteistyössä