onko vanhemmilla oikeus komentaa aikuista lasta joka asuu vielä kotona?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
siis tulla herättämään puoli 10 aamulla ja pitää todella ankaraa kuria ja syyttää lasta kaikesta, vaikka hän ei olisi tehnyt mitään ja hoitaisi kotihommat ja muut työt hyvin. :eek: sekä määräillä tämän elämää, vaikka hän on aikuinen.
 
noh
Tavallaan on, jos lapsi asuu vielä vanhempien katon alla. Jokaisella on oikeus päättää oman kotinsa säännöistä, ja odottaa kohtuudella muitten asukkaitten niitä noudattavan. Eihän se mukavaa ole, mutta siitä pääsee, kun muuttaa omaan asuntoon.
 
Onko siinä tapauksessa aikuisen lapsen pakko asua kotona?
Ja asuuko hän jopa ilmaiseksi siellä?

Itse kun vielä asuin kotona ilmaiseksi, oli mielestäni vanhemmillani täysi oikeus komennella mua. Siinä vaiheessa kun lentää pesästä pois ja pesee omat kalsarinsa, tilanne on aivan eri.
 
vieras
No kohtuus kaikessa :) Mutta se kenen leipää syöt sen lauluja laulat :D
Mulla asuu 18v poika vielä kotona ja ei sitä nyt isommin tarvii komentaa,tietää kyllä pelisäännöt kotona :)
 
vieras
Tietyt talon perussäännöt kuten ettei häiritä muita öisillä juhlilla, osallistutaan sovitusti talon toihin jne. Mitään isompaa holhoamista ei tuonikäisen pitäisi enää tarvita.

Toisaalta jos vanhemmat käy ahdistaviksi niin eikö kannattaisi muuttaa pois? saisi ihan oman rauhan ja tehdä mitä lystää.
 
vieras
Kyllä saa, jos kotona ilmaiseksi asuu. Meillä saavat lapset asua kotona niin kauan kuin haluavat, mutta minusta on itsestäänselvää, että sitten kun haluavat itse määrätä asioista hankkivat he oman kodin. Missä voimme tietysti siinäkin mahdollisuuksien mukaan auttaa.

Mutta meidän talossa on meidän säännöt.
 
Näin on
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä saa, jos kotona ilmaiseksi asuu. Meillä saavat lapset asua kotona niin kauan kuin haluavat, mutta minusta on itsestäänselvää, että sitten kun haluavat itse määrätä asioista hankkivat he oman kodin. Missä voimme tietysti siinäkin mahdollisuuksien mukaan auttaa.

Mutta meidän talossa on meidän säännöt.
Täys peesi. Hommatkoon oman kodin siinä vaiheessa, jos ei talon säännöt passaa. Siinä vaiheessa on hyvä alkaa itsenäistymään.
 
viima80
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Tavallaan on, jos lapsi asuu vielä vanhempien katon alla. Jokaisella on oikeus päättää oman kotinsa säännöistä, ja odottaa kohtuudella muitten asukkaitten niitä noudattavan. Eihän se mukavaa ole, mutta siitä pääsee, kun muuttaa omaan asuntoon.
samaa mieltä!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Tavallaan on, jos lapsi asuu vielä vanhempien katon alla. Jokaisella on oikeus päättää oman kotinsa säännöistä, ja odottaa kohtuudella muitten asukkaitten niitä noudattavan. Eihän se mukavaa ole, mutta siitä pääsee, kun muuttaa omaan asuntoon.
samaa mieltä!
Peesi tähän ja pitää varmaan mennä aikasemmin nukkumaan ellei pääse sängystä ylös ennen puolta kymmentä. Kotityöt tehdään niinkuin kaikki lapset tekee, kussakin talossa vanhempien tahdon mukaisen määrän.
 
vieras
Ottakaapa ihmiset huomioon, että vanhempien tulot vaikuttavat opintotuen saamiseen 20-vuotiaaksi asti, ja jos vanhemmilla tarpeeksi isot tulot niin opintotukea ei saa. Silloin voi olla hiukan vaikeaa muuttaa pois kotoa, varsinkaan jos vanhemmat eivät ole halukkaita avustamaan taloudellisesti. Ja niitä opiskelun ohella tehtäviä töitä ei ole ollenkaan niin helppo saada kuin täällä kuvitellaan.
 
vieras minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
siis tulla herättämään puoli 10 aamulla ja pitää todella ankaraa kuria ja syyttää lasta kaikesta, vaikka hän ei olisi tehnyt mitään ja hoitaisi kotihommat ja muut työt hyvin. :eek: sekä määräillä tämän elämää, vaikka hän on aikuinen.
Eli hän ei käyt töissä tai opiskele? Asuu ilmaiseksi?
Kyllä saa.
 

Yhteistyössä