onko vanhemmilla oikeus komentaa aikuista lasta joka asuu vielä kotona?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mä en herättelis, mutta en myöskään kattelis *potk* :D Ei vaan siis oikeesti mä kyl laittasin ja olen laittanut tietyt säännöt jos/kun opiskelun loppuun esim asuu kotona vaikka oliskin täysi-ikäinen. (yksi jo olikin) Mitään ongelmia ei ollut.
 
"vieras"
Mä oon 18 vuotias lukiolainen ja ei oo kovin mukavaa kun äiti ei päästä edes lauantaina iltana mihinkään juhlimaan, sanoo vaan että niin kauan kun asun kotona niin oon sen vastuulla. Ja se jos sanotte että muuta omilleen ei auta, ei oo rahaa ja porukat tienaa liikaa että saisin mitään opintotukia niin hyvin että niillä eläisi. Töitäkään on paha tässä alkaa tekemään kun lukio kesken. Ottaa päähän kun menee nuoruus hukkaan yhen holhoavan emännän takia...
Voi jösses, kyllä aika keskenkasvuiselta kuullostatkin jos et tohon ikään mennessä ole vielä töitäkään oppinut tekemään...
 
"vieras"
Ne jotka "liikkumisen estämiseen" takertuvat, niin tuskin kukaan kenenkään EDESSÄ seisoo ovella että et mene. Voi sanoa, että jos rälläät, niin etsi oma asunto - ja tähän on täysi oikeus :) Jos ei omaa kämppää kykene hankkimaan eli olemaan aikuinen, niin ehkä ei kannata yrittää hakea niitä aikuisen oikeuksiakaan. Oma valinta sekin, että no en mä sit rällää kun en muutakaan. Ei tämä ole mitään estämistä :)
 
"vieras"
Ottakaapa ihmiset huomioon, että vanhempien tulot vaikuttavat opintotuen saamiseen 20-vuotiaaksi asti, ja jos vanhemmilla tarpeeksi isot tulot niin opintotukea ei saa. Silloin voi olla hiukan vaikeaa muuttaa pois kotoa, varsinkaan jos vanhemmat eivät ole halukkaita avustamaan taloudellisesti. Ja niitä opiskelun ohella tehtäviä töitä ei ole ollenkaan niin helppo saada kuin täällä kuvitellaan.
Eikä olla opittu tekemään kesätöitä joista säästetään talven varalle opiskeluihin? Kyllä ne on niitä omia valintoja kuule kaikki....
 
"Vieras"
Kyllä mielestäni on oikeus velvoittaa toimimaan talon sääntöjen mukaan, kun asuu vanhempiensa luona.
Kohtahan hän varmaankin muuttaa kotoa pois ja voin luoda itse omat sääntönsä.
 
vierailija
Pistätkö sä heti lapses kotoota pois kun täyttää 18v?
Mä en ollut aikuinen 18veenä. Olin silloin ihan IKÄTRANSU ja koin olevani lapsi! Vielä 1,5 vuotta ennen 18v-päivää mulla oli jopa 13-vuotiaita koulukiusaajia ja tosi nihkeesti oli ollut tuolloin kavereita niin en missään nimessä ollut aikuinen. On se KUMMA jos ihminen saa olla lapsi jotain 12 vuotta, nuori vain muitaman vuoden ja aikuinen monia kymmeniä vuosia. Itse asiassa ajattelin 17-vuotiaana että kauheeta oonko mä vuoden sisällä muka aikuinen??????
 

Yhteistyössä