Onko työnteko vierasta kotiäideille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiukku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä mies ihmetteli suuresti kun sanoin haluavani mennä takaisin töihin. Sanoi, että onko nyt pakko kun pärjätään taloudellisestikin ihan ok. Mulle se, että on rahaa ei merkkaa sitä, että jään vaan sen takia kotiin. Haluan muutakin ja oma mielenterveyskin säilyy kun saan muuta tekemistä. Toki mies antaa rahaa, jos tartten, mut ehkä pari kertaa vuodessa tartten extraa.

Kun nainen/mies menee töihin ja vie lapsen hoitoon (yhteiskunnalle) se maksaa valtiolle n.1000 euroa kuukaudessa. Jos vie 3 lasta hoitoon se on 3000 euroa jne. Ja jos hän sitten tienaa vaikka bruttona 2000 kuussa, niin verot ja hoitomaksut ei läheskään kata sitä summaa, jonka hän yhteiskunnalta vie. Siis kotiäiti on ehkä miehensä elätti, mutta työssäkäyvä äiti on ihan pelkkä yhteiskunnan loinen. Ja lisäksi. Kuinka moni mies oikeasti tienaa niin paljon, että kotiäidillä on varaa shopata? Kyllä ne kuule on aika harvassa. Ite käyn iltaisin ja viikonloppuisin töissä ja hoidan lapset ite. Mies hoitaa kun itse käyn töissä. Tällä tavalla saadaan laskut maksettua, ja saan ostaa samalla itelle jotaa kivaa joskus (ihka omilla rahoilla). Eikä riistetä suomen yhteiskuntaa.

Mä ainakin oikein inolla odotan, että pääsisin taas töihin. Vauveli vasta 3kk ja nyt mietimme jos mies jäisikin pitämään loppuvapaan kotia ja mä menisin töihin. En mä jaksa päivästä toiseen kotona olla, mutta en kyllä ihan vielä lasta hoitoonkaan tietenkään halua (eikä mieskään ). Mutta vauveli menee hoitoon kylläkin sitten kun vanhempainvapaa on ohi ja mielestäni se 9kk ikä ei ole liian pieni, kaikkeen tottuu ja oppii? Pakkohan sitä on tienata, että saa talonkin ym.

Alkuperäinen kirjoittaja kiukku:
Juu en ole provo. Harmittaa vaan kun niin moni äiti pitää itsestään selvyytenä,että mies elättää vuosikausia. Miksi ei voi itse ansaita rahaa? paremman elintason saisi koko perheelle.

Mites sitten jos perheessä on 5-6 lasta ja monta vielä alle kouluikäistä niin paljonkohan pitäs palkkaa saada, että kannattas päivähoitomaksuja maksella :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
Juu en ole provo. Harmittaa vaan kun niin moni äiti pitää itsestään selvyytenä,että mies elättää vuosikausia. Miksi ei voi itse ansaita rahaa? paremman elintason saisi koko perheelle.

Mites sitten jos perheessä on 5-6 lasta ja monta vielä alle kouluikäistä niin paljonkohan pitäs palkkaa saada, että kannattas päivähoitomaksuja maksella :whistle:

Sanoppas muuta.
Ja lisätään tuhon,että kulut työpaikan/koulun välille..
Ja jos on pakko perheelle ottaa toinenauto jos yleisillä ei pääse liikkumaan.
Niin mikä sitten on järkevää..

Miettis ne miehetkin sitten kaks kertaa ennenku menevät naimisiin, kun Suomessa on elatusvelvollisuus aviopuolisoa kohtaan :'( Reppanat äijät kun vaan narrataan naimisiin, ja sitten ihan joutuvat käymään töissä kun akka vaan makaa kotona ja muka hoitaa lapsia ja kotia...

Mies tuo rahat taloon ja te shoppaatte ne? Mietittekö koskaan kuinka paljon mies teidän eteenne tekee kun elättää teidät? Moniko teistä ollut koskaan päivääkään töissä?

Huomenta vaan sinullekin :flower:

Ekaksi olen ollut päivätöissä, joo. En kuitenkaan enää lasten syntymän jälkeen. Mietin mä ainakin miten paljon mies raataa meidän eteen, tämän talon, kahden auton, lomien yms takia. PALJON!!
Mä shoppaan myös ja paljon, kun on pakko. Viisi lasta kuluttaa yllättävän paljon, joten rahaa menee vaatteisiin, kenkiin, ruokaan jne jne.

Mutta..
Tämä mun kotona "makoilu" on minun ja mieheni yhteinen päätös.
Kuin myös se, että meille saa tulla useampi lapsi, jos vain se suodaan.
Joten pakostakin tulee mietittyä perheen kasvaessa kuinka mies jaksaa, rahat riittää..

Hauskaa päivänjatkoa sinulle!

mä olen tällä hetkellä kotiäitinä, KOSKA pari kuukautta sit loppui vanhempainvapaa ja sit tulin raskaaksi ja nyt en viitsi hakea töihin tässä välissä. toisen jälkeen kyllä. itse en viihdy kotona, vaan todellakin haluan töihin. olin töissä ennen esikoista, mutta vain määräaikaisesti, loppui siihen kun jäin äitiyslomalle.

mun mielestä aikuiselle ihmiselle ei tee hyvää olla vuositolkulla lasten kanssa vaan kotona. aivot pitäs ottaa yhteiskunnan käyttöön, kansantalous pyörimään ja akat töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Uska:

Sanoppas muuta.

Mutta nää äidit, jotka "tehtailee" monta lasta peräkkäin onkin just niitä, joilla ei oo ikinä aikomustakaan tehdä muuta kun loisia kotona, tuskin niillä on edes koulutusta, saati työpaikkaa
:whistle: :whistle: (vähän näin niin ku kärjistäen)

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Monikohan mies elättää perhettään vastentahtoisesti? Kyllä noita on nähty..

Senkus äijä häippäsee, niin ei sit tarvii maksella muuta ku elareita. Ja olen kyllä huomannut varsin monesta eronneesta miehestä, että varsinkin lasten elatukseen osallistuminen on erittäin vastenmielistä.

7-vuotta pätkätyöläisenä, kaksi lasta sinä aikana synnyttäneenä, joten olen takuulla osani kodin talouskekoon kantanut.

Ja eiköhän tämäkin asia ole jokaisen perheen oma asia? Mitäs sitä vieraat valittamaan jos asia on miehelle ja vaimolle ok?

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
mun mielestä aikuiselle ihmiselle ei tee hyvää olla vuositolkulla lasten kanssa vaan kotona. aivot pitäs ottaa yhteiskunnan käyttöön, kansantalous pyörimään ja akat töihin.

Mä oon sitä mieltä että mun lapsille teki pelkästään hyvää olla kotona..
Omat aivot ehtii nyt sitten mätänee työelämässä..

Terkuin: Enää 40 vuotta työikäinen..

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Alkuperäinen kirjoittaja Uska:

Sanoppas muuta.

Mutta nää äidit, jotka "tehtailee" monta lasta peräkkäin onkin just niitä, joilla ei oo ikinä aikomustakaan tehdä muuta kun loisia kotona, tuskin niillä on edes koulutusta, saati työpaikkaa
:whistle: :whistle: (vähän näin niin ku kärjistäen)

Ihan yksinkö ne niitä tehtailee, vaiko kenties yhteisymmärryksessä miehensä kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:

Senkus äijä häippäsee, niin ei sit tarvii maksella muuta ku elareita. Ja olen kyllä huomannut varsin monesta eronneesta miehestä, että varsinkin lasten elatukseen osallistuminen on erittäin vastenmielistä.

Niinpä.. Lähinnä vaan yritin sanoo että yleensä äidit on kotona yhteisestä sopimuksesta..

Oon itsekin kotona, vaik lapset isoja. Tosin meidän elämäntilanne on se että teen työtä kotoa käsin.
No tähän mies tienaa. Veljeni vaimo on sellainen että huitelee menemään shoppailemassa, ostaa lapsille ihan sairaan kalliita leluja ja vaatteita, ja sit veli valittaa kun on tiukkaa. Ärsyttää se et pienelläkin pärjätään jos halutaan pärjätä! Turha ostella ylimääräisiä systeemeitä, jos niitä ei tarvi tai ei oo varaa!!!
Enkä ole kateellinen, rahasta meillä ei ole pula. Ei saaden rikastuta vaan säästäen!!!!!!!!!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Et sitten ole tullut miettineeksi, että kotona makoilun ohella voi tehdä myös iltatöitä / iltaopiskelua jne?

kukin elää tavallaan.meillä shoppaillaan jos on ylimääräistä rahaa (ihan kuin sitä ikinä olisi liikaa ) Mutta väitätkö ettei se kotiäitiys ole työtä? En minä voi olla kaupungilla shoppailemassa joka päivä. Meillä ainakin minä pyöritän huushollia (pesen pyykit&astiat,siivoan,teen ruuan,ulkoilen ja leikin lapsemme kanssa,ulkoilutan koiran,kolaan pihaa jne jne jne. Arvostan miestäni että hän on töissä ja tuo leivän pöytäämme. Ja itse palaan työelämään taas alku vuodesta

Mies tuo rahat taloon ja te shoppaatte ne? Mietittekö koskaan kuinka paljon mies teidän eteenne tekee kun elättää teidät? Moniko teistä ollut koskaan päivääkään töissä?

olen paraillaankin töissä,mutta kotona ;) hoidan kahta lasta kotona aamusin ja kun koulukkaat tullee niin he kans.pyöritän taloutta jotta väki saa ruokaa ja puhtaita vaatteita päälle ;) ja miehellä olisi ruoka valmiina odottamassa kun tulee töistä...
kyllä meillä arvostetaan molempien töitä yhtä paljon! =)

onpas taas kiihkeää...voivoi. suomi on vapaa maa ja eikös saa tehdä niinkuin tykkää. itse olen kiihkeän työrupeaman jälkeen nauttinut kotonaolosta ja aivna täyttä lomaa tämä vauvanhoito ja kodinhoito. en tajua, että se mitään työtä ees on. kotihommia tosin teemme yhdessä miehen kanssa, se ei olekaan mikään äidin rasti meillä. mukavaa lomaa ollu, kohta töihin, ihanaa ku pääsee valmiiseen lounaspöytään!

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:

Niinpä.. Lähinnä vaan yritin sanoo että yleensä äidit on kotona yhteisestä sopimuksesta..

Ok. Mä taas käsitin väärin :D

Alkuperäinen kirjoittaja triplamama:
onpas taas kiihkeää...voivoi. suomi on vapaa maa ja eikös saa tehdä niinkuin tykkää. itse olen kiihkeän työrupeaman jälkeen nauttinut kotonaolosta ja aivna täyttä lomaa tämä vauvanhoito ja kodinhoito. en tajua, että se mitään työtä ees on. kotihommia tosin teemme yhdessä miehen kanssa, se ei olekaan mikään äidin rasti meillä. mukavaa lomaa ollu, kohta töihin, ihanaa ku pääsee valmiiseen lounaspöytään!

Kyllä se vauvan kanssa kotona oleminen onkin LOMAA. Mutta sitten kun laitetaan edes toinen lapsi siihen, niin asia on heti eri.

Ja molemmista on kokemusta. Työ+ opiskelu oli silti periaatteessa helpompaa vaikka nyt mietinkin, että miten ihmeessä jaksoin.

minulla ON kokemusta kotonaolosta kahden pienen kanssa. olin aikanaan kotosalla nuitten nyt 13 ja 10 veen kanssa. en pitänyt sitä ollenkaan työnä. nykyajan työmaailma on erittäin vaativa, ainakin ala missä itse olen ja työkielenä englanti. tämä on silkkaa lomaa, vaikka opiskelenkin tässä samalla.

Yhteistyössä