Onko työnantajalla velvollisuus ja pakko maksaa kilometrikorvauksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja junttti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riippunee työpaikan matkustusohjeista. Jos matkustusohjeissa esim. todetaan, että työmatkat tehdään julkisilla, ei km-korvauksia silloin hyväksytä.

(huom! työmatka ei siis tarkoita tässä matkaa töistä kotiin, vaan työnantajan käskemä matka muualle kuin normaaliin työntekopaikkaan).

Ei työnantajan tarvitse maksaa työmatkoja.
Siis tietysti jos sä teet työkses jotain hommaa missä liikut omalla autolla (vaikka nyt joku menekinedistäjä, tuote-esittelijä...).
Normi matkakulut voi sit vähentää verotuksessa omavastuun jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja junttti:
Ok, eli koti-työpaikka-koti -matkat haetaan verotuksessa.

Juurikin näin. koti-työ-koti -matkat menee omasta pussista. Jos julkinen liikenne ei pelaa työakaan sopien, niin sitten voi hakea oman auton mukaan.

Muistattehan, että päivähoitomaksuun vaikuttaa myös verottomat kilometrikorvaukset ja -päivärahat!!

(Tuli taas mieleen, kun jännitän milloin kaveri jää kiinni kun maksavat käytännössä 0-maksuja, vaikka miehensä tienaa ihan ok (laittomasti) kilometrikorvauksina, eivätkä ole ilmoittaneet niitä tuloina.)

verotoimistosta sanottiin,että mun tilanteessa, joka on tämä:

-työmatka 50km/suunta ja neidin hoitopaikka siinä matkan varrella..,
-kylältä lähtee juna

niin voipi olla,että verottaja laskee mulle junalipun mukaan työmatkat, eikä oman auton käytön mukaan, koska nykyään verottajaa EI kiinnosta missä lapset on hoidossa..eli mahdollisesti mun lapseni vaan "hypähtää" 13km päähän kodistaan hoitoon ja sama toistuu takaisin..

..eli sit voi verottaja miettiä mulle vastausta,että millä mä saan työni hoidettua,jos en sa hyvitystä auton käytöstä..

Alkuperäinen kirjoittaja Karuski:
verotoimistosta sanottiin,että mun tilanteessa, joka on tämä:

-työmatka 50km/suunta ja neidin hoitopaikka siinä matkan varrella..,
-kylältä lähtee juna

niin voipi olla,että verottaja laskee mulle junalipun mukaan työmatkat, eikä oman auton käytön mukaan, koska nykyään verottajaa EI kiinnosta missä lapset on hoidossa..eli mahdollisesti mun lapseni vaan "hypähtää" 13km päähän kodistaan hoitoon ja sama toistuu takaisin..

..eli sit voi verottaja miettiä mulle vastausta,että millä mä saan työni hoidettua,jos en sa hyvitystä auton käytöstä..

ei se päivähoitomatka myöskään työnantajalle kuulu. kysy verotoimistosta ensin tai ainakin selitä sinne miten työmatkasi menee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Juurikin näin. koti-työ-koti -matkat menee omasta pussista. Jos julkinen liikenne ei pelaa työakaan sopien, niin sitten voi hakea oman auton mukaan.

No ei aina näinkään
Mä esim saan km-korvauksen koti-työmatka-koti matkoista työnantajalta ja ainakin esim. rakennusalla se on ihan yleinen käytäntö.

Alkuperäinen kirjoittaja HUOM!:
Muistattehan, että päivähoitomaksuun vaikuttaa myös verottomat kilometrikorvaukset ja -päivärahat!!

(Tuli taas mieleen, kun jännitän milloin kaveri jää kiinni kun maksavat käytännössä 0-maksuja, vaikka miehensä tienaa ihan ok (laittomasti) kilometrikorvauksina, eivätkä ole ilmoittaneet niitä tuloina.)

Miksi vaikuttaa, kun eivät ole palkkatuloa? Siis voitko laittaa jotain lähdeinfoa missä näin sanotaan?

En väitä etteikö näin ole, en vain ole kuullut ennen eikä siis itsellä päivähoitomaksuja vielä ole... Mutta tulevassa työssä saan kyllä kilometrikorvausta, mutta katson sen olevan todellakin korvaus (riittämätön sellainen) oman auton käytöstä + kuluuhan se auto kun sillä ajetaan....

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

No ei aina näinkään
Mä esim saan km-korvauksen koti-työmatka-koti matkoista työnantajalta ja ainakin esim. rakennusalla se on ihan yleinen käytäntö.

Työnantaja voi toki maksaa mitä vain työntekijälle, tämä on aivan keskinäisestä sopimisesta kiinni. Aivan eri asia on se, ovatko koti-työ-koti -matkoista maksetut km-korvaukset verottomia vai katsotaanko ne veronalaisiksi tuloiksi. Jos korvaukset maksetaan vakituiselle työntekopaikalle, katsotaan ne veronalaiseksi tuloksi. Kannattaa tutkia verottajan ohjeita, ettei tule ikäviä yllätyksiä jälkikäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

No ei aina näinkään

Itse rakennuksella työskennelleenä sain km-korvaukset silloin, kun matka oli koti-rakennustyömaa-koti. Eikä siinä mitään epäselvää. Mutta maksaako joku työnantaja korvauksen koti-rakennusliikkeen toimisto-koti matkalle.. Uutta mulle.

Alkuperäinen kirjoittaja HUOM!:

Työnantajan maksamat verottomat kilometrikorvaukset eivät kuulu/vaikuta päivähoitomaksuun! Km-korvaukset, joita työnantaja minulle maksaa, ovat korvaus oman auton bensakuluista, joita tulee kun työajoja joudun omalla ajamaan. Myöskään verottaja niistä rokota. Päivähoitomaksuun eivät vaikuta myöskään kelan maksamat etuudet kuten vammaistuki.

Meillä tehtiin työsoppariin sellanen lisäys että koeajalla saan vähän pienempää palkkaa, mutta koska työn voisi tehdä etänä, koti-toimisto-koti-matkakorvaukset maksetaan

[QUOTE="Ilkka";27408289]Meillä tehtiin työsoppariin sellanen lisäys että koeajalla saan vähän pienempää palkkaa, mutta koska työn voisi tehdä etänä, koti-toimisto-koti-matkakorvaukset maksetaan[/QUOTE]

Mutta verottomana niitä ei saisi maksaa tuossa tilanteessa.

Mulle maksetaan kilometrikorvauksia kun käytän työssäni autoa. Olen kotihoiodossa työssä ja kuljen matkat asiakkalta toiselle omalla autolla.. Kilometrikorvausta maksetaan vasta kun lähden ekan asiakkaan luota toiselle, ei siitä kun ajan kotoa ekalle asiakkaalle. Ja ei niitä kyllä päiväkotiin tarvitse ilmoittaa kun tosiaan ovat korvausta oman auton käytöstä eli rahalla ostan bensaa ja huollan autoni. Mut jos työnantaja ei maksaisi kilometrikorvausta niin en omaa autoa käyttäisi. Tosin sit en välttämättä ehtis käydä kun parissa paikassa päivän aikana.

Työnantaja on velvollinen maksamaan kilometrikorvauksia mikäli se velvoittaa työntekijää käyttämään omaa autoaan muuhun, kuin kodin ja työpaikan väliseen matkustamiseen. Tämä siis vähimmäisvelvollisuus. Veroista sitten taas tehdään työmatkavähennyksiä kodin ja työpaikan välisen matkan kuluista. Verottajalla on tähän omat ohjeensa ja niissä todellakin sanotaan, että lapsen hoitoon vieminen ei ole syy saada vähennyksiä oman auton mukaan. Suomessa on varmasti satoja tuhansia ihmisiä, jotka kulkevat työmatkat omalla autolla ja vähentävät verotuksessa kulut julkisen liikenteen mukaan. Näistä säännöistä on ihan turha itkeä. Samat ne on kaikille.

metsä puolella tuo on kirjattuna työehtosopimukseen mitä saa per km. Lähinnä kun tulee ajettua ties minkälaisilla poluilla saa extraa jos tie on huonoa ja "auto kärsii". Ne kannattaa tarkistaa TES sopimuksesta sekä liitosta jos tulee ongelmia. Onko velvollisuutta vai ei...

Yhteistyössä