Onko Turkin rantamatkat ok-vaihtoehto perheille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kertokaahan kokemuksia ja hotelleja missä olette viihtynyt. Meitä kiehtoisi tuollainen all inclusive matka.. Onko millainen kulttuurishokki suomalaiselle luoneteelle? Ovatko erilaisia ihmisinä kovasti kuin espanjassa, kreikassa?

Haa :D

Mä asuin Turkin rantakohteessa noin viisi vuotta.

Jos lomanviettoa aattelen, niin eipä se juuri taida Kreikasta ja Espanjasta erota (paitsi että Espanjassa oli likaisempaa...), rasittavia kauppiaita oon saanut töniä kauemmas ihan kaikkialla. All inclusive-matkat ja hotellit on yleensä tosi hyvä vaihtoehto, korkeatasoisia jne. Turkki on erittäin perhekeskeinen ja lapsiystävällinen maa.

Mua vähän jännittää, koska olen ollut aina sitä mieltä, että ei Turkkiin (poliittisista syistä).
Kaverit on vaan täysin rakastuneita Alanyaan ja haluavat meidät mukaan ensi kesänä..
En tiedä, pitäisikö sitä uskaltaa kokeilla sitten..
Viimeksi 3 vuotta sitten Bulgarian reissu meni osin pilalle sen takia, että oli niin selvästi aistittavissa itä-blokkitausta.

Me kyllä rakastuttiin Turkkiin ja turkkilaisiin. Matkalla oltiin kyllä kahden, mutta paljon lapsiperheitä oli.
Kaupunkien liepeillä on isoja viidentähden hotellikomplekseja jossa on all inclusive ja tarkoitettu juuri lapsiperheille. Myös kaupungeissa esim. Alaniassa on paljon noita täyden palvelun hotelleja. Kannattaa katsoa esim. Nazar:in hotellit.
Meille ei ainakaan mitenkään kulttuurishokki ollut. Paljonhan siellä turisteja on. Paikalliset ihmiset oli todella ystävällisiä ja mukavia. Ja ruoka taivaallista.
Olimme Alaniassa, Riviera-hotellissa. Aurinkomatkoilta tuo varattiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mua vähän jännittää, koska olen ollut aina sitä mieltä, että ei Turkkiin (poliittisista syistä).
Kaverit on vaan täysin rakastuneita Alanyaan ja haluavat meidät mukaan ensi kesänä..
En tiedä, pitäisikö sitä uskaltaa kokeilla sitten..
Viimeksi 3 vuotta sitten Bulgarian reissu meni osin pilalle sen takia, että oli niin selvästi aistittavissa itä-blokkitausta.

Nyt mua naurattaa....muistan joskus 90-luvun puolivälissä keuhkonneeni, etten mene koskaan Turkkiin, koska en halua rahoittaa valtiota joka kohtelee vähemmistöään kaltoin. No, nytpä tiedän ettei sekään asia ole ihan niin yksiselitteinen mitä voisi luulla täältä Pohjolasta katsottuna :). Sitäpaitsi todella moni esim. juuri Alanyan hotellinomistajista, ravintoloitsijoista ja työntekijöistä on etniseltä taustaltaan kurdi, eli turismi hyödyntää myös heitä ja heidän perheitään =). Tukee kyllä sitä kautta myös terrorismia, mikä taas on hiton huono juttu... :/

Alanya on kiva, mutta mulle rakkaampi on Marmaris. Se on hieman pienempi, rauhallisempi ja luonnonkauniimpi kuin Alanya. Alanyassa taas on aivan ihanat uimarannat, ja vietin siellä loistavan loman joskus vuosia sitten :). Lapsille riittää tekemistä, aikuisille myös, shoppailua voi harrastaa jne.

Bulgarian ja Turkin ero on se, että Bulgariassa näkyy edelleen tuo itäblokkitausta, esim. asiakaspalvelussa. Turkissa taas asiakaspalvelu on erinomaista, siellä tottui liiankin hyvälle: Rhodoksella koin kulttuurishokin, kun en ollutkaan samalla lailla kuningatar ostoksia tehdessäni ja ravintolassa syödessäni kuin Marmariksen puolella :snotty:

Ja kiitos Ådorginaalille, että kerroit sinullakin olleen ennakkoluuloja. Ne on tosiaan tehty rikottaviksi. Jospa sitä alkaisi lämpeämään ajatukselle, vielä pitäisi saada miehen pää käännettyä ja se on varmasti haastava tehtävä. Täytyy löytää TOOOSI halpa matka niin ehkä sitten tuo voisi suostua :)

Mä en muualla enää perheeni kanssa mene kun turkkiin :D Siis ainut ja oikea vaihtoehto :) Meillä on kokemusta tavallisesta perhehotellista alanyassa... sekä AI matkasta nazarilla Alanyan incekumiin.

Ja kiitos Ådorginaalille, että kerroit sinullakin olleen ennakkoluuloja. Ne on tosiaan tehty rikottaviksi. Jospa sitä alkaisi lämpeämään ajatukselle, vielä pitäisi saada miehen pää käännettyä ja se on varmasti haastava tehtävä. Täytyy löytää TOOOSI halpa matka niin ehkä sitten tuo voisi suostua :)

Annanko mun isän, veljen ja enon numerot? Ne voisi kääntää miehen pään.
Niillä meinaan oli ennakkoluuloja...voi pojat, niitä tosiaan oli :D. Ekalla reissulla ne sitten karisi, mikä oli tietty mun kannalta kivaa :whistle:

Mulla oli monenlaisia ennakkoluuloja, liittyen uskontoon, kulttuuriin, ruokaan, yms. On mulla edelleen :D mutta nykyään ne johtuu kokemuksista, ei mielikuvista, ja liittyvät lähinnä Turkissa asumiseen ja työskentelyyn, lomanviettäjälle ne ovat yhdentekeviä.

Ei välttämättä sitä kaikkein halvinta hotellia kannata ottaa, jos lasten kanssa matkailee. Miehen kanssa kun reissattiin ennen lasta, yövyttiin aina jossain yhden tähden luukuissa. Enää ei sellaiseen lähtisi :)
Mäkin tykkään Alanyasta. 4 kertaa olen käynyt, syksyllä -07 viimeksi. Seuraava reissu sitten kolmen koplana =)

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Ei välttämättä sitä kaikkein halvinta hotellia kannata ottaa, jos lasten kanssa matkailee. Miehen kanssa kun reissattiin ennen lasta, yövyttiin aina jossain yhden tähden luukuissa. Enää ei sellaiseen lähtisi :)
Mäkin tykkään Alanyasta. 4 kertaa olen käynyt, syksyllä -07 viimeksi. Seuraava reissu sitten kolmen koplana =)

Mutta kyllä ne taitaa 100-200e olla halvempia per pää turkissa nuo matkat esim. kreikkaan verrattuna. + eläminen ja shoppailu on varmasti halvempaa.
Ja kiitos Åborginaali vielä, tässä on kevät aikaa vielä, kysyn vinkkejä jos tuntuu, ettei ukko lämpene :)

Matkojen hinnat kyllä tosiaan vaihtelee... Niitä kannattaa vertailla aika paljonkin. Mutta esim. Nazarilla saattaa saada AI matkan neljälle samalla hinnalla kuin perusmatkan esim. aurinkomatkoilta.

Kannattaa tosiaan vähän satsata siihen hotelliin, varsinkin jos lasten kanssa lähtee. Ettei mene sitten koko reissu hotellin takia piloille. (Itse en edes katselisi alle 3 tähden hotellia)... Ja, muistakaa ottaa jonkinlainen matkavakuutus. Alanya on loistava paikka aurinkolomalle perheenkin kanssa.

600e/vko ja all inclusive ja lapset vissiin 350e. Huonot sivut vaan tuolla elloksella, pitää varmaan soittaa ja kysyä lisätietoja.. Aurinkomatkoilla meidän perhe 2+2 maksaa sitten jo yli 2000e reilusti, minusta 2000e on aivan maksimi!

Alkuperäinen kirjoittaja ixus:
Kannattaa tosiaan vähän satsata siihen hotelliin, varsinkin jos lasten kanssa lähtee. Ettei mene sitten koko reissu hotellin takia piloille. (Itse en edes katselisi alle 3 tähden hotellia)... Ja, muistakaa ottaa jonkinlainen matkavakuutus. Alanya on loistava paikka aurinkolomalle perheenkin kanssa.

mietin vaan onko turkissa paljon venäläisiä turisteja niitä en kestä.. Sitten mielummin tavallinen hotelli esim. vesipuiston kupeesta. Me kun olemme hyvin pieniruokaisiakin, eniten all i:ssä kiehtoo se helppus ja se ettei tarvitse odottaa sitä LASKUA.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ixus:

mietin vaan onko turkissa paljon venäläisiä turisteja niitä en kestä.. Sitten mielummin tavallinen hotelli esim. vesipuiston kupeesta. Me kun olemme hyvin pieniruokaisiakin, eniten all i:ssä kiehtoo se helppus ja se ettei tarvitse odottaa sitä LASKUA.. :)

Paljon on venäläisiä, mutta myös saksalaisia, norjalaisia, suomalaisia =)

Alkuperäinen kirjoittaja Keep it simple:
Turkin turistialueella asuneena ja työskennelleenä allekirjoitan täysin åboriginaalin kirjoitukset.

Siistiä ja turvallista on Turkissakin. Ainakaan minä en näe eroa Kreikan ja Turkin turistipyydyksien välillä.

Ainoat erot, mitä mulle tulee mieleen, on Kreikan huomattavasti kalliimpi hintataso ja tylympi asiakaspalvelukulttuuri.
Turvallisuus, siisteys, ilmasto, ruoka...niiden suhteen ei eroja, mun kokemukseni mukaan, ja Kreikan puolellakin on tosiaan tullut piipahdettua ainakin viidesti :)

Yhteistyössä