Onko todellista että kelan käsittely ajat on venyneet jopa 8viikkoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiire olis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiire olis

Vieras
Päteekö tämä aika koko suomeen vai voiko olla paikkakunta kohtaisia eroja käsittelyajoissa???

Mulla ei todellakaan olis aikaa odottaa työmarkkinatuki(eka hakemus) päätöstä 8viikkoa.. :(

Ilmeisesti ruuhka on paha :( Koskien yleistä asumistukea ja kotihoidontukea ainakin ja nämäkin eri paikkakunnilla. Kyllähän niitä käsitellään vaikka missä niin ei varmaan oo paikkakuntakohtaista :(

ihan normaalia ainakin helsingissä..itse odotin päiväraha päätöstä 11vkoa,eli helposti venyy tosta 8sta viikostakin vielä yli,valittavat vaan aina jonoa..
pieni vinkki et kandee soitella sinne kun on muutaman viikon olu hakemus niin ne kyllä pikkasen hoputtaa..

Hyvin voi kestää kolmekin kuukautta. Ja ihan turha sinne on soitella, ne voi kyllä sanoa että laittavat vauhtia mutta todellisuudessa unohtavat asian samalla hetkellä kun laittavat luurin takaisin paikoilleen.

Olen ollut maaliskuusta saakka saikulla, työnantaja ei ole vielä saanut yhtään päivärahoja. Onneksi työnantaja silti maksaa minulle palkkaa. Aikas kiireistä.

ihan tavallista on, meki odoteltiin asumistuipätöstä 2½ kk, vaika papaerit oli toimitettu ajoissa. Se että oli kesäaika ja työntejkijöitä oli vähemmin oli syy. annoi kllä palautetta että se EI SAA olla syy

Mikä tää kiirehtimispyyntö on? Soittaako vaan kelaan ja sanoo et on kiirus/hätä vai miten?? Mulla nimittäin on tarve rahalle.. en selviä pelkällä lapsilisällä 8viikkoa....

kävin paikanpäällä ja sanoin että voiko kirjata kiirehtimispyynnön siihen ja laittoivat.
ja nopsaa oon saanu muitakin päätöksiä juuri tuolla :)

Sen kun vain soittaa ja pyytää että laittaisivat kiireelliseksi. Itselläni on aina riittänyt sekin kun olen vain soittanut ja kysellyt kuinka kauan menee, niin on laitettu kiirehtimispyyntö.
Sairauspäivärahassa olisi kestänyt arviolta vielä 3-4vkoa ja kun Kela-täti laittoi kiireelliseksi ja sanoi että siltikin saattaa mennä 2-3vkoa, niin kappas, päätös tulikin samana päivänä :)

Nyt on tosiaan se aika vuodesta, kun opiskelijat on laittaneet opintotukihakemuksia kelaan menemään.

Mä kyllä sain oman opintotukihakemukseni kesäkuun alussa alle viikossa, joten 8 viikon päätöksen odottaminen ei kyllä oo mitenkään normaali tilanne.

Nyt on tosiaan se aika vuodesta, kun opiskelijat on laittaneet opintotukihakemuksia kelaan menemään.

Mä kyllä sain oman opintotukihakemukseni kesäkuun alussa alle viikossa, joten 8 viikon päätöksen odottaminen ei kyllä oo mitenkään normaali tilanne.

Eri käsittelijät hoitavat eri tukiasioita. Opintotukihakemuksiin on varmasti varauduttu ja otettu muiltakin "osastoilta" työntekijöitä ja siksi muiden tukien käsittelyajat pitenevät.
Lisäksi sekin vaikuttaa käsittelyaikaan, että olet niitä fiksuja jotka laittavat opintotukihakemuksensa menemään jo kesällä, kun suurin osa jää odottelemaan opiskelutodistuksen saamista tai koulun alkua ennen kuin hakevat mitään ja siksi jonoakin kertyy.

Olemme laittaneet isyysloma rahasta hakemuksen kelaan jo 24.1 ja tänäpäivänäkään ei ole vielä kuulunut mitään. Muutamanviikon ajan ollaan miehen kanssa yritetty soittaa kelaan että mikä kestää, kun ei palkkaakaan maksettu tietenkään lomaajalta, nyt siis aivan tyhjätaskuja, vuokra rästissä ja vesi ja omat ruoat. Kela on nyt luvannut viikonajan käsitellä hakemuksen kiireellisenä. Asumistukemme käsiteltiin kyllä YHDESSÄ PÄIVÄSSÄ, mutta ei tätä. Aluksi olin itse sössinyt kun muutimme ennen lapsen syntymää ja tein osoitteenmuutoksen ennen tätä, jolloin ei lapsesta tehty mitään ja kela ilmoitti että lapsemme asuu yksin eri osoitteessa kuin me joten ymmärrän että ei ennen kun muutos on tehty tipu mitään, no muuttoilmoitus tehtiin samantien. Ja nyt aikaa jo 2 viikkoa tästä............Hermo menee kun ruoka loppuu kaapista ja laskut maksamatta. Jos olisin älynnyt kelan käsittelyaikojen pituudeen tälläiseksi niin olisi isyysloma jäänyt pitämättä. Tulee turhan kalliiksi meidän pussille.

Mun äitiyspvrahahakemus on saapunut Kelaan tammikuun alussa, saivat viimeiset tarvittavat tiedot vasta 28.2 ja päätös on tehty 1.3. Kotihoidontukea hain elokuussa, hakemus saapunut 7.8 ja päätös tehty 29.8

Tilanne v. 2017 näyttäisi vielä pahemmalta.

Minulla on ollut yksinkertainen kuntoutustuen jatkohakemus (sekä sen myöntämisestä riippuvaiset takuueläke ja eläkkeensaajan asumislisä) vireillä joulukuusta saakka. Toimeentulotuen siirtyminen kunnilta Kelalle vaikuttanee rankasti ruuhkatilanteeseen...

Yhteistyössä