Niissä kotimaan hotelleissa, joissa itse olen yöpynyt, on ollut enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että respassa halutaan höylätä luottokortin tiedot huoneen luovutuksen yhteydessä. Enkä varmasti ole mitenkään erityisen epäilyttävän näköinen, tavallinen siististi pukeutunut lapsiperhe me ollaan. Usein huone on ollut maksettuna etukäteen, siis jo varauksen yhteydessä, mutta se ei asiaan vaikuta. Se on monissa ketjuissa ja hotelleissa yleinen käytäntö. Siis ei niinkään siksi, että yöpyminen jätettäisiin maksamatta, vaan jos asiakas aiheuttaisi vahinkoa huoneelle tai tyhjentäisi minibaarin, hotelli saisi korvauksensa. Eikä se mitään puljailua ole, hommaan menee alle 10 sekuntia. Onneksi meiltä ne luottokortit löytyy, olen kuullut että luottokortittomilta voidaan ottaa satojen eurojen käteispantteja ennen kuin huoneen saa käyttöön. Joten helpollahan tuon esimerkin kirjoittaja on selvinnyt, jos on vaan minibaari tyhjennetty.
Me ollaan yövytty kotimaan perhelomilla lähinnä Scandicin hotelleissa ja pari kertaa Hiltonissa, ainakin näissä luottokorttia kysytään rutiinisti. Työreissuissa sitten muissakin, joten en tiedä mikä niissä on yksityisasiakkaalle käytäntö, näissä siis lasku on mennyt suoraan työnantajalle. Ehkä kaikissa ei sitten kysytä, ei ainakaan Omenahotelleissa
Mutta ihan normaalia se luottokortin kysely kumminkin on, en ole todellakaan ottanut sitä minään loukkauksena. Niissä tapauksissa, joissa luottokorttia ei ole kysytty, onkin kyse ollut vähän huonommasta hotellista. Niissä ei vissiin ole niin suuret riskit jos asiakas vähän vahinkoa tekisikin, eikä minibaariakaan välttämättä ole.