onko terveysasemalla oikeus kieltäytyä raskaustestistä?

  • Viestiketjun aloittaja raskaanako?
  • Ensimmäinen viesti
suomessa
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;25465915:
meillä myydään raskaustestejä ihan kaupoissakin... ja sit tietty netistä tilaamalla saa edullisesti(ite olen tilannut mammaksi.fi).
no teillä juu. ehkä ruotsalaiset ei tiedä, että suomessa on pikkupaikkakuntia, joissa ei ole kuin yksi pieni ruokakauppa jne.... maantiedon tunnille, mars!
 
lulul
[QUOTE="vieras";25465918]Niinpä. Ap kun kertoi, että asuu tosi pienessä paikassa, jossa on vain yksi apteekki eikä edes kaupat myy raskaustestejä(!). Se on kuitenkin niin iso paikkakunta, että siellä on erikseen äitiysneuvola, ja siellä erikseen puhelimeen vastaava ihminen. Tai sitten sillä ainoalla työntekijällä on jostain syystä puhelinaika keskellä aamupäivää, lol.[/QUOTE]

en oo ap, mutta meillä ja joo, monilla muilla paikkakunnilla on näin, missä sun maantiedon taidot on? onko hesassa noin tyhmiä ihmisiä?
 
"joo"
[QUOTE="vieras";25465918]Niinpä. Ap kun kertoi, että asuu tosi pienessä paikassa, jossa on vain yksi apteekki eikä edes kaupat myy raskaustestejä(!). Se on kuitenkin niin iso paikkakunta, että siellä on erikseen äitiysneuvola, ja siellä erikseen puhelimeen vastaava ihminen. Tai sitten sillä ainoalla työntekijällä on jostain syystä puhelinaika keskellä aamupäivää, lol.[/QUOTE]

Meillä on semmonen neuvola, josta saa lähes aina kiinni jonkun, ja etenkin näin aamupäivisin...
 
samavinkkaaja
Tsemppiä ap..
meillä täällä simossa ainakin äippäneuvolan nainen vastaa milloin vain kännykään jos ei ole kiire tai kipeä..
Joillakin täällä palstalla kiristää nuppia aika pahasti ja omat virheet ja paska olo kuormataan muulle
jotta saadaan sitä pyhimysshaisse rengasta kiiltämään,voidaan sitten nico petterin ja carita annican kanssa mennä reippaasti suu korvissa pihalle kun on saadettu suoltaa näppäimistön takaa pahaa oloa ulos.
 
app
OKEI!
Mä poistun taka vasemmalle ja kiitän niitä, jotka auttoi mua tässä asiassa. Vaikken tiedä vielä olenko edes raskaana, niin mut on leimattu huonoksi, kykenemättömäksi äidiksi, jolla ei ole varaa hoitaa/kasvattaa lasta, jos sellainen joskus tulee. Ja yksi kirjoittaja jo keskeri heittää pennin kaivoon ja toivoa, etten ole raskaana. Mä hakeuduin tänne palstalle, koska ajattelin että täällä on AIKUISIA IHMISIÄ! mutta näköjään tää ei paljoa poikkea nuista lasten palstoista, lukuunottamatta paria kirjoittajaa. MUTTA TE JOTKA KERKESITTE HUOLESTUA LAPSENI (jota ei vielä ainakaan ole) VOINNISTA, NIIN TEHKÄÄ LASTENSUOJELUILMOITUS MUSTA 9KK PÄÄSTÄ, NIIN SAATTE RAUHAN ITSELLENNE <3
Positiivistä on se et täällä on vain rikkaita kirjoittajia, joilla ei koskaan ole ollut rahahuolia.....
 
app
Tsemppiä ap..
meillä täällä simossa ainakin äippäneuvolan nainen vastaa milloin vain kännykään jos ei ole kiire tai kipeä..
Joillakin täällä palstalla kiristää nuppia aika pahasti ja omat virheet ja paska olo kuormataan muulle
jotta saadaan sitä pyhimysshaisse rengasta kiiltämään,voidaan sitten nico petterin ja carita annican kanssa mennä reippaasti suu korvissa pihalle kun on saadettu suoltaa näppäimistön takaa pahaa oloa ulos.
:) juuri samaa ajattelin..
 
Khimaira
Tsemppiä ap..
meillä täällä simossa ainakin äippäneuvolan nainen vastaa milloin vain kännykään jos ei ole kiire tai kipeä..
Joillakin täällä palstalla kiristää nuppia aika pahasti ja omat virheet ja paska olo kuormataan muulle
jotta saadaan sitä pyhimysshaisse rengasta kiiltämään,voidaan sitten nico petterin ja carita annican kanssa mennä reippaasti suu korvissa pihalle kun on saadettu suoltaa näppäimistön takaa pahaa oloa ulos.
Ihan vastaisuuden varalle sanoin, muillekin, että kannattaa ajatella mitkä asiat voi hoitaa kotona/ itse/ puhelimitse saatujen neuvojen pohjalta ja mitkä vaativat hoitajan/ lääkärin apua.
Esim. jos käsi on kaksi viikkoa kipeä, niin ei se vaadi päivystysluontoista käyntiä juuri sunnuntai- iltana..
 
[QUOTE="vieras";25465918]Niinpä. Ap kun kertoi, että asuu tosi pienessä paikassa, jossa on vain yksi apteekki eikä edes kaupat myy raskaustestejä(!). Se on kuitenkin niin iso paikkakunta, että siellä on erikseen äitiysneuvola, ja siellä erikseen puhelimeen vastaava ihminen. Tai sitten sillä ainoalla työntekijällä on jostain syystä puhelinaika keskellä aamupäivää, lol.[/QUOTE]

Mä asun juuri kuvatun tyyppisessä tuppukylässä. Joka kiven ja kannon takaa löytyy kuule äitiys-, ja lastenneuvola. Niissä on kyllä puhelinajat, mutta aina kun soitat, ihan mihin aikaan vaan, sieltä vastataan. Samoin täällä niillä on aikaa mm. kuunnella vauvan sykkeitä aina kun huolestuttaa ja lekurille saa ajan jo ensimmäisenä kuumepäivänä.
 
"xxx"
[QUOTE="vieras";25465918]Niinpä. Ap kun kertoi, että asuu tosi pienessä paikassa, jossa on vain yksi apteekki eikä edes kaupat myy raskaustestejä(!). Se on kuitenkin niin iso paikkakunta, että siellä on erikseen äitiysneuvola, ja siellä erikseen puhelimeen vastaava ihminen. Tai sitten sillä ainoalla työntekijällä on jostain syystä puhelinaika keskellä aamupäivää, lol.[/QUOTE]

tiedätkös, tälläisiä paikkojakin on. Kylässämme asuu n. 1900 asukasta, kaksi pikkukauppaa joissa kummassakaan ei todellakaan myydä raskaustestejä. Yksi apteekki jossa myynnissä yhtä tai kahta testiä. Ja niitäkin vain parikappaletta kerralla hyllyssä eli ihan tuuripeliä mitä sieltä löytyy.
Ja silti on niin ihanaa että täällä on oma äitiysneuvola, sama täti hoitaa sekä raskauden ajan että lapsen neuvolat kouluikään saakka.
Ja hän vastaa myös puhelinajan ulkopuolella. Jos on jo asiaaka tietää puhelinajan, mutta esim nettisivuilla on vain puhelinnmero. Ja vastaa siihen kyllä mahdollisuuksien mukaan.


Hyvä että ap sait apua ja pääset testeihin. Pidetään peukkuja että tulos on mieleinen ja asiat järjestyvät.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25465772]kyllä mä olen aina tehnyt raskaustestin terveysasemalla ja olen sen saanut aina kun olen pyytänyt, jopa ilman oireitakin. Soita sinne uudestaan ja sano että kyllä se pitää saada. Jo senkin takia, että kuka ottaa vastuun jos vaikka tupakoit/otat alkoholia ja oletkin raskaana.[/QUOTE]

KUKA OTTAA VASTUUN???? Siis wtf??? oikeesti??? Kukahan siitä olis vastuussa, jos raskaana oleva äiti tupakoi tai juo raskausaikana??? Yhteiskunta? Pakkohoitoa ei Suomessa valitettavasti ole. Mut tosiasiahan on, että me "helvetisti veroja maksavat" se raskaustesti ja mahdollisen vieroitusoireisen lapsen hoito maksetaan, samoin kun myöhemmät kulut....
 
??
Olenko mie nyt pahasti väärässä mutta eikös raskaustesti ja sukupuolitaudit ole sellaisia jotka pitää saada kun vain pyytää.
Molempiin voi th laittaa lähetteen suoraan, eli ensialkuun ei edes lääkäriä tarvita.


Toki jos sama ihminen jokapäivä pyytää näitä testejä niin sitten voidaan kieltäytyä. Mutta joku järki mukana ilman haukkumistakin.




Jos ensimmäistä kertaa edes miettii sitä mahdollisuutta että voisi olla raskaana niin tuskin on tietoinen että testejä voi netistäkin tilata suht edullisesti. En minäkään ainakaan tiennyt tälläistä mahdollisuutta kun ensimmäistäni aloin adottamaan. Vaan ihan neuvolaan menin ja testi tehtiin siellä.
Nyt neljäs tulossa ja olen oppinut että testejä saa netistäkin. Ja silti ollut varaa kaikkiin lapsiimme.
 
"e-p"
[QUOTE="xxx";25466048]tiedätkös, tälläisiä paikkojakin on. Kylässämme asuu n. 1900 asukasta, kaksi pikkukauppaa joissa kummassakaan ei todellakaan myydä raskaustestejä. Yksi apteekki jossa myynnissä yhtä tai kahta testiä. Ja niitäkin vain parikappaletta kerralla hyllyssä eli ihan tuuripeliä mitä sieltä löytyy.
Ja silti on niin ihanaa että täällä on oma äitiysneuvola, sama täti hoitaa sekä raskauden ajan että lapsen neuvolat kouluikään saakka.
Ja hän vastaa myös puhelinajan ulkopuolella. Jos on jo asiaaka tietää puhelinajan, mutta esim nettisivuilla on vain puhelinnmero. Ja vastaa siihen kyllä mahdollisuuksien mukaan.


Hyvä että ap sait apua ja pääset testeihin. Pidetään peukkuja että tulos on mieleinen ja asiat järjestyvät.[/QUOTE]

kirjoitit kuin meidän asuinpaikasta, asutaankohan samassa paikassa?
 
"xxx"
[QUOTE="e-p";25466142]kirjoitit kuin meidän asuinpaikasta, asutaankohan samassa paikassa?[/QUOTE]

Voihan se olla, Multia.
Vaikka eiköhän näitä pikkukyliä suomessa riitä.
 
hah hah
[QUOTE="vieras";25466167]Sun tilanteessa kanatanee tehdä jo ennakoiva lastensuojeluilmoitus... eikä odotella 9kk päähän.[/QUOTE]

:) Mistä? Syystä että vauva syntyy 9kk päästä ja henkilöllä ei nyt just tällä hetkellä ole varaa testiin?
 
"e-p"
[QUOTE="xxx";25466159]Voihan se olla, Multia.
Vaikka eiköhän näitä pikkukyliä suomessa riitä.[/QUOTE]

ei olla, tää on pohjanmaalla, mutta näköjään pikkupaikoissa hoituu kaikki asiat järkevämmin, kuin kehä 3 sisäpuolella.
 
OKEI!
Mä poistun taka vasemmalle ja kiitän niitä, jotka auttoi mua tässä asiassa. Vaikken tiedä vielä olenko edes raskaana, niin mut on leimattu huonoksi, kykenemättömäksi äidiksi, jolla ei ole varaa hoitaa/kasvattaa lasta, jos sellainen joskus tulee. Ja yksi kirjoittaja jo keskeri heittää pennin kaivoon ja toivoa, etten ole raskaana. Mä hakeuduin tänne palstalle, koska ajattelin että täällä on AIKUISIA IHMISIÄ! mutta näköjään tää ei paljoa poikkea nuista lasten palstoista, lukuunottamatta paria kirjoittajaa. MUTTA TE JOTKA KERKESITTE HUOLESTUA LAPSENI (jota ei vielä ainakaan ole) VOINNISTA, NIIN TEHKÄÄ LASTENSUOJELUILMOITUS MUSTA 9KK PÄÄSTÄ, NIIN SAATTE RAUHAN ITSELLENNE <3
Positiivistä on se et täällä on vain rikkaita kirjoittajia, joilla ei koskaan ole ollut rahahuolia.....
Lastensuojeluilmoituksen voi tehä muutes jo ennenkuin lapsi on syntynyt, näin ennakoivana. Ihan btw.
 
Ältsi
[QUOTE="mä";25465716]Mitenköhän sulla on varaa lapseen jos ei ole varaa yhteen raskaustestiin?[/QUOTE]

Samaa juuri ajattelin. Taasko tähän maahan on syntymässä lapsi, jonka äiti aikoo maksattaa yhteiskunnalla " rakkautensa hedelmän " elatuksen ?
Tiedätkö, että on olemassa ehkäisyvälineitä?
 

Yhteistyössä