Onko teistä ok alkaa opiskella yli 40-vuotiaana?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Haluaisin olla sairaanhoitaja. Onko teistä paha alkaa opiskella sairaanhoitajaksi jos on jo yli 40-vuotias? Alle 45 kuitenkin.

Onko noloa? Onko ainoa vanha tunnilla? En haluaisi luopua toiveammatistani vaikka olen elänyt vain lapsilleni ja kotiäiteillyt vuosikaudet. Haluaisin toiveammattini ja työelämään. Mietin että jos en nyt yritä saada opiskelupaikkaa niin kehtaako enää 50-vuotiaana.

apua :(
 
vierailija
Lähdin opiskelemaan uutta ammattia 45 v. Paljon aikuisopiskelijoita ja alanvaihtajia. Ilman muuta lähdet koska nyt on se aika jos haluat elämääsi muutosta. Opiskeluaika oli todella mukavaa lähde ihmeessä.
 
vierailija
No sehän nyt on ihan viimeinen asia, jota kannattaa miettiä, että onko ainut vanha siellä tunnilla. Kun ei ketään oikeasti kiinnosta. Kun itse aloitin yliopistossa, siellä oli samalla fuksiluokalla sellainen 70-vuotias joulupukki. Eläkepäivien ratoksi opiskeli. Siihen suhtauduin vähän negatiivisesti koska kaveri vei kuitenkin opiskelupaikan joltain nuorelta eikä hänen tutkintonsa tulisi koskaan hyödyttämään yhteiskuntaa mitenkään. Tämä ei olisi ongelma systeemissä, jossa opiskelija maksaa kulunsa itse, mutta Suomen systeemissä kyllä. Nelikymppisen kohdalla tätä ongelmaa ei ole ja työuraa on edessä vielä 20 vuotta. Eli antaa palaa, jos intoa riittää!
 
Ainakin työpaikka on varma. Mieti kannataako, olet jo lähellä eläkeikää. Se 3v perse penkissä ilman palkkaa. Kannataako?
Hmm... Eläkeikä voi lipua yhtäkkiä monta vuotta kauemmas. Varaudu siihen, että pääset eläkkeelle noin 70-vuotiaana aikaisintaan.

Tai sitten sitä eläkettä nyt vaan ei riitä kaikille. Ehdottomasti kannattaa lähteä opiskelemaan. 20 vuotta jopa 25 vuotta työelämää jäljellä.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Naapuri 60v valmistui juuri sairaanhoitajaksi. Eikä kuulemma ollut edes ainoa keski-ikäinen siellä.
Mä oon 49v ja aloitin opiskella insinööriksi.
Suosittelen lämpimästi! On itsellä jotain omaa tekemistä kun lapset kasvaa.
 
9MM
Mene ihmeessä opiskelemaan. Mä olin aikuislukiossa ennenkuin sairastuin kerkesin oleen muutaman kuukauden. Mut esim matikan tunnilla oli noin kaskymppinen nainen hakemassa valkolakkiaan ja oli haka matematiikassa oli myös erittäin utelias ja kyseli jos joku ei ollut oikein. Mene oikeesti vailla pelkoa yritä edes ni ei jää mieleen kummittelemaan omaa haavettahan sie oot menossa toteuttaan vaik olisit porukan vanhin ni ei se tarkoita mitään sun elämästä kyse ja haaveesta mene jo nyt ni kirkiit enempi tehdä unelmaas elä odota. Hyvin se menee
 
vierailija
Tämä keskustelu osui taas silmääni reilun vuoden päästä ja voin tiedottaa, että tätä nykyä olen sairaanhoitaja-opiskelija ja todella onnellinen ja motivoitunut sellainen 🥰 Ei ne pelot käynyt toteen, en ole edes vanhin ja ketään ei kiinnosta toisten ikä. Kiitos vielä kun kannustitte mua viime kesänä ♥
T. ap
 
vierailija
Juu, hyvin voi opiskella. Sehän on melkein sääntö kuin poikeeus, että uusi ammatti opiskellaan jossain vaiheessa ja alaa vaihdetaan aikuisiällä ehkä montakin kertaa.
 
vierailija
Tämä keskustelu osui taas silmääni reilun vuoden päästä ja voin tiedottaa, että tätä nykyä olen sairaanhoitaja-opiskelija ja todella onnellinen ja motivoitunut sellainen 🥰 Ei ne pelot käynyt toteen, en ole edes vanhin ja ketään ei kiinnosta toisten ikä. Kiitos vielä kun kannustitte mua viime kesänä ♥
T. ap
Oikein teit. Menestystä ja onnea elämääsi!
 
Hyvin voi opiskella omaksi ilokseenkin ja kehittää itteään. Esim ku olin vähän aikaa lukios vuosii sitten ni siellä oli 80v nainen hakemassa valkolakkiaaan ja se oli innokas kyseliä ja tosi kova matikassa istuttiin aika lähekkäin. Ite tos just törmäsin ompelukurssiin ois 8 kertaa 56e kansalaisopistolla. Ku en osaa ommella ni olis hyödyllinenkin taito oppii ku housuihin tulee repeämiä ni ei tarvis heti heittää pois jos ehkä oppis korjaamaan ne housut. Mut kyl se jännittää mennä ku siel varmaan vanhoi ihmisii ja sit tällänen hamppi tulis sinne noh saas nähä
 

Yhteistyössä