Onko teistä epäreilua, että sinkku ei saa viettää lomiaan koulujen loma-aikoina?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Työkaverini mielestä perheelliset saavat aina parhaat loma-ajat. Yrittää aina saada pitää lomansa koulujen hiihtolomien aikana tms. Mielestäni valittaa turhasta, koska hänhän voi viettää lomansa koska itse haluaa, toisin kuin me perheelliset.

"Tiksu"
Hölmöä, itse en ainakaan haluaisi lomailla silloin, kun joka paikka on täynnä ja korotetut hinnat?? Miksi joku todella haluaisi lomailla koulujen loma-aikaan jos on muukin vaihtoehto...

Jos olisin lapseton en edes haluaisi lomia koulujen loma-aikaan. Silloin kaikki matkat on kalliita, hirveät ruuhkat joka paikassa ja töissäkin on silloin yleensä vähän rennompaa kun kaikki lomailee. Mieluummin pari viikkoa myöhemmin. Kesällä toki on niin pitkät lomat että ne pakostakin osuu päällekäin. En mä nyt joskus toukokuussa mitään kesälomaa haluaisi.

sh
En näe mitään tarvetta ahtaa hiihtolomaani koululaisten lomaviikolle. Jos olis kouluikäisiä lapsia, niin asia olis toinen. Muussa tapauksessa lähinnä kiusan tekoa. Kesäloma on kiertävä oli lapsia tai ei.

"vieras"
Itse olen kyllä vaatinut myös välillä lomia koulujen loma-aikoihin, ja saanutkin. Minulle on ihan yhdentekevää miten perheelliset niitä lomiaan järjestävät, tasavertaisuus täytyy olla.

vieras*
Silloin kun ei ollut lapsia, niin vietin mielelläni lomaa eri aikaan kuin koululomat olivat. Yleensä ulkomaan kohteiden hinnoittelu on silloin huomattavasti edullisempaa kuin koulujen loma-aikoina.

"vieras"
Minä kyllä ymmärrän sen toisenkin näkökulman. Sinkkukin saattaa haluta lomailla silloin kun muilla on lomaa, esim just jouluna tms. Lastenhoito-ongelmat mitä perheellisille tämä aiheuttaa, ei kuitenkaan ole sinkun aiheuttamia.

Mua risoi tämä asia tosi paljon silloin kun olin perheetön ja vaikka on perhekin niin ymmärrän että työpaikalla ei pitäisi arvottaa toisten loman ajankohtia sen perusteella onko perhettä ja mitä aikoo lomallaan tehdä. Kaikkien pitäisi olla tasa-arvoisia tässä asiassa. Ei niin että samat ihmiset on aina lomalla hiihtoloman, syysloman, joululoman ja aloittaa kesälomansa juhannukselta.

Mutta sinkkuna tosiaan voi valita vähän edullisemman lomamatkan ajankohdan jos haluaa. Kyse on kuitenkin siitä että sinkku saa ihan samalla tavalla haluta sen lomansa jouluna, tai sitten johonkin muuhun ajankohtaan. Ei perheellisillä ole mitään etuajo-oikeutta. Sitäpaitsi perheellisetkin voi ihan yhtä hyvin lomailla muulloin kuin koulujen loma-aikoina.

"mä"
[QUOTE="vieras";25157880]Työkaverini mielestä perheelliset saavat aina parhaat loma-ajat. Yrittää aina saada pitää lomansa koulujen hiihtolomien aikana tms. Mielestäni valittaa turhasta, koska hänhän voi viettää lomansa koska itse haluaa, toisin kuin me perheelliset.[/QUOTE]
Onneksi sen sinkun elämässä ei voi olla ketään muita, kuten ystäviä ja sukulaisia, joilla voi olla lapsia, joiden kanssa hän haluaisi viettää lomaansa samaan aikaan.
Ja osa lomatarjouksistakin ajoittuu "virallisten" lomien aikaan.

Vanhemmilla ei pitäisi olla mitään etuvarausta tiettyihin loma-aikoihin vain sen vuoksi, että ovat vanhempia. Tai sitten voisivat ottaa palkatonta vapaata koko kesäksi, jotta pääsevät lomailemaan mukuloidensa kanssa.

"vieras"
[QUOTE="mä";25157944]Onneksi sen sinkun elämässä ei voi olla ketään muita, kuten ystäviä ja sukulaisia, joilla voi olla lapsia, joiden kanssa hän haluaisi viettää lomaansa samaan aikaan.
Ja osa lomatarjouksistakin ajoittuu "virallisten" lomien aikaan.

Vanhemmilla ei pitäisi olla mitään etuvarausta tiettyihin loma-aikoihin vain sen vuoksi, että ovat vanhempia. Tai sitten voisivat ottaa palkatonta vapaata koko kesäksi, jotta pääsevät lomailemaan mukuloidensa kanssa.[/QUOTE]

Se palkattomuus ei välttämättä onnistu kaikilla työpaikoilla, etenkään loma-aikoina. Pieniä lapsia ei pysty jättämään yksin kotiin koko päiväksi.

Lisäksi se että lapsi ei pysty viettämään yhtäaikaa lomaa isän ja äidin kanssa siksi, että lapseton Lissu-täti haluaa olla sisarustensa lasten kanssa juuri samaan aikaan on surkeaa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25157952]
Lisäksi se että lapsi ei pysty viettämään yhtäaikaa lomaa isän ja äidin kanssa siksi, että lapseton Lissu-täti haluaa olla sisarustensa lasten kanssa juuri samaan aikaan on surkeaa.[/QUOTE]

Jos lapsi ei pysty viettämään lomaansa isän ja äidin kanssa, johtuu se isästä ja äidistä eikä kenestäkään muusta. Ei työnantajasta, eikä varsinkaan Lissu-tädistä.

• Tykkää
Reactions: Eragon
"jepu"
Meidän työpaikalla pidempään talossa olleilla työntekijöillä on etupoikeus lomien suhteen. Itse en tunkisi pitämään lomiani koulujen lomien aikaan, koska kuten jo tuli esille, korotetut hinnat ja joka paikka täynnä jne. Ikävä kyllä suurin osa tuttavapiirini ihmisistä on ammatiltaan opettajia, joten jos jotain haluamme yhdessä tehdä, niin minukin on "vietävä nenän edestä" ne perheellisille parhaiten sopivat loma-ajat.

"Vieras"
[QUOTE="vieras";25157952]

Lisäksi se että lapsi ei pysty viettämään yhtäaikaa lomaa isän ja äidin kanssa siksi, että lapseton Lissu-täti haluaa olla sisarustensa lasten kanssa juuri samaan aikaan on surkeaa.[/QUOTE]

Ei se ole surkeaa vaan oikeudenmukaista. Samat säännöt kaikille joilla on saman firman vaatteet. Sama oikeus sillä Lissulla on haluta se loma tiettyyn aikaan kuin kaikilla muillakin.

sh
[QUOTE="vieras";25157952]Se palkattomuus ei välttämättä onnistu kaikilla työpaikoilla, etenkään loma-aikoina. Pieniä lapsia ei pysty jättämään yksin kotiin koko päiväksi.

No, esim kesäloman kierrättäminen on ehdoton edellytys toimivassa työyhteisössä. Lapseton Lissu-tätikään ei aina halua lomailla syyskuussa. Meillä myös kouikäisten vanhemmaat kiertävät. Se on ikävää, mutta toukokuu ja syyskuu nyt sattuvat olemaan virallisia lomakuukausia myös perheellisellä.

"mä"
[QUOTE="vieras";25157952]Lisäksi se että lapsi ei pysty viettämään yhtäaikaa lomaa isän ja äidin kanssa siksi, että lapseton Lissu-täti haluaa olla sisarustensa lasten kanssa juuri samaan aikaan on surkeaa.[/QUOTE]
Eli sinkku on toisen luokan kansalainen ja hänen pitäisi tyytyä siihen lomaan, mitä tarjotaan sen jälkeen kun parhaat on valittu päältä.

Lapsiperheet voisi kieltää kaupunkien keskustoista, koska eivät osaa käyttäytyä siellä ja aiheuttavat vain turhaa hälinää. Tai sitten voisivat korkeintaan käydä kaupungeissa vain kun sinkut lomailevat muualla.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25157941]Minä kyllä ymmärrän sen toisenkin näkökulman. Sinkkukin saattaa haluta lomailla silloin kun muilla on lomaa, esim just jouluna tms. Lastenhoito-ongelmat mitä perheellisille tämä aiheuttaa, ei kuitenkaan ole sinkun aiheuttamia.

Mua risoi tämä asia tosi paljon silloin kun olin perheetön ja vaikka on perhekin niin ymmärrän että työpaikalla ei pitäisi arvottaa toisten loman ajankohtia sen perusteella onko perhettä ja mitä aikoo lomallaan tehdä. Kaikkien pitäisi olla tasa-arvoisia tässä asiassa. Ei niin että samat ihmiset on aina lomalla hiihtoloman, syysloman, joululoman ja aloittaa kesälomansa juhannukselta.

Mutta sinkkuna tosiaan voi valita vähän edullisemman lomamatkan ajankohdan jos haluaa. Kyse on kuitenkin siitä että sinkku saa ihan samalla tavalla haluta sen lomansa jouluna, tai sitten johonkin muuhun ajankohtaan. Ei perheellisillä ole mitään etuajo-oikeutta. Sitäpaitsi perheellisetkin voi ihan yhtä hyvin lomailla muulloin kuin koulujen loma-aikoina.[/QUOTE]

Olen lomalla joulun aikaan, pakon sanelemana. 7-vuotiasta ei voi jättää yksin kotiin, eikä sukulaisia asu lähellä.

Noille koulujen lomille voisi tehdä jotain... viikko syyslomaa, 2 viikkoa joululomaa. Puhumattakaan kesälomasta jota ei edes kahden aikuisen täysin eri aikaan pitämä loma kata.

Mikis perheellisen pitäisi lomailal eri aikaan kuin koulujen lomat ovat? Ei käsitä, ensin lapsi on kuukaisi tolkulla kotona ja sitten koulun alettua otetaan lisää lomaa.

En minä niistä koulujen pakkolomista mitenkään nauti, lähinnä strssaan kun pitää yrittää sovittaa aikaa niin että lapsi ei joutuis olemaan yksin kotona.

Sinkkukin voisi katsoa muuallekin kuin omaan napaansa.

[QUOTE="vieras";25157924]Itse olen kyllä vaatinut myös välillä lomia koulujen loma-aikoihin, ja saanutkin. Minulle on ihan yhdentekevää miten perheelliset niitä lomiaan järjestävät, tasavertaisuus täytyy olla.[/QUOTE]

Mikä tekee koulujen hiihtolomaviikosta tai vastaavasti syyslomaviikosta niin erinomaisen? Miten juuri se viikko on parempi kuin edeltävä tai seuraava viikko?

Meidän työpaikalla ei onneksi kiistaa moisista ole, vaan hyvin porukalla neuvotellaan. Oikeastaan suosituin kuukausi taitaa olla huhtikuu...

Minä en noiden syyslomaviikkojen ja talvilomaviikkojen kohdalla näe mitään epätasa-arvoa, jollei lapsettomalla ole oikeasti mitään syytä saada juuri nimenomaiselle viikolle lomaa. Ymmärrän, että joku mummo haluaa lomaa samaan aikaan kuin lapsenlapset tai halutaan tehdä porukalla (esim ikuiset sisarukset) jossa mukana lapsiperheitä, niin toki lapsettomilla on tälläisissä tapauksissa ihan samat oikeudet oltava. Muuten minä en oikeasti näe miten juuri se alueen lomaviikko voisi olla jotenkin parempi kuin esim edeltävä tai seuraava viikko.

Kesälomat toki pitää kiertää.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25157952]Se palkattomuus ei välttämättä onnistu kaikilla työpaikoilla, etenkään loma-aikoina. Pieniä lapsia ei pysty jättämään yksin kotiin koko päiväksi.

Meillä on kuitenkin kunnalliset päivähoitojärjestelyt varahoitoineen olemassa. Ja lapset voi olla sitten lomalla, kun äiti ja isäkin ovat. Ei se mun mielestä pitäisi olla työpaikan lapsettoman henkilön syy, että sinulla on lastenhoito-ongelmia.

Mieti tilannetta niin että tuo lapseton on voinut haluta tosi paljon sitä perhettä, mutta syystä tai toisesta ei ole sitä saanutkaan. Ja sitten pitäisi elää toisten lapsiperheiden ehdoilla? Olisipa reilua.

sh
[QUOTE="vieras";25157984]Olen lomalla joulun aikaan, pakon sanelemana. 7-vuotiasta ei voi jättää yksin kotiin, eikä sukulaisia asu lähellä.

Noille koulujen lomille voisi tehdä jotain... viikko syyslomaa, 2 viikkoa joululomaa. Puhumattakaan kesälomasta jota ei edes kahden aikuisen täysin eri aikaan pitämä loma kata.

Mikis perheellisen pitäisi lomailal eri aikaan kuin koulujen lomat ovat? Ei käsitä, ensin lapsi on kuukaisi tolkulla kotona ja sitten koulun alettua otetaan lisää lomaa.

En minä niistä koulujen pakkolomista mitenkään nauti, lähinnä strssaan kun pitää yrittää sovittaa aikaa niin että lapsi ei joutuis olemaan yksin kotona.

Sinkkukin voisi katsoa muuallekin kuin omaan napaansa.[/QUOTE]

Ei ole todellista. Mulla on itsellä lapsia ja mä toivon,että sä et ole tosissasi. Lapset on oma valinta, vieläpä itsekäs sellainen. Se sinkku ei ole syyllinen mun valintoihin. Meillä joululoma kiertää ja vuoro on neljän vuoden välein lapsellisilla ja lapsettomilla. Sun kaltaistesi takia se on ainoa toimiva vaihtoehto. Sinkutkin voi haluta jouluksi iäkkäiden vanhempien luo toiselle ouolen Suomea....

"vieras"
[QUOTE="mä";25157978]Eli sinkku on toisen luokan kansalainen ja hänen pitäisi tyytyä siihen lomaan, mitä tarjotaan sen jälkeen kun parhaat on valittu päältä.

Lapsiperheet voisi kieltää kaupunkien keskustoista, koska eivät osaa käyttäytyä siellä ja aiheuttavat vain turhaa hälinää. Tai sitten voisivat korkeintaan käydä kaupungeissa vain kun sinkut lomailevat muualla.[/QUOTE]

Jos sinkku näin tuntee, niin kannattanee mennä terapiaan.

Tyytyä? Ne koulujen loma-ajat on saneltu jostain ihan muualta kuin lasten vanhemmista käsin.

"mä"
[QUOTE="vieras";25157984]Sinkkukin voisi katsoa muuallekin kuin omaan napaansa.[/QUOTE]
Tässä ketjussa tuntuu, että perheelliset eivät muuta teekään, kuin tuijottavat omaan napaansa.

Ainoa mikä perheellisellä on ongelma on se että JONKUN on pakko vahtia niitä lapsia. Kun koulu on kiinni niin ellei se sinkku Lissu-täti haluakaan viettää lomaansa lasten kanssa, ollaan kusessa jos loma on vanhemmilla eri aikaan. Jotain ekaluokkalaista ei kuitenkaan voi jättää viikoksi omilleen kaikiksi päiviksi. Ellei saa palkatonta (sitähän työnantajan ei ole pakko myöntää) kun kaikki sinkut ovat lomilla niin mitäs sitten? Kohta joku palstamamma soittaa kumminkin sossuun kun lapsi on yksin...

Tottakai joulu, juhannus ja muut juhlapäivät on sellaisia että kaikille pitäisi mennä tasan. Eli kiertävä lista, tänä vuonna on Maija töissä ja ensi vuonna Liisa, täysin riippumatta siitä onko lapsia vai ei. Mutta se että ihan vaan kiusanteon vuoksi (kun se nyt on mun oikeus) halutaan juuri hiihtolomaviikko tai syyslomaviikko niin se on ärsyttävää. Siis ellei oikeasti ole mitään sellaisia suunnitelmia että just silloin pitäisi olla loma.

Kyllä mun puolesta sopii että ne joilla on kouluikäisiä lapsia pitää sen hiihtolomaviikon vapaana. Mun lapset on vielä tarhassa, niin me voidaan lomailla ihan hyvin muulloinkin ilman järjestelyongelmia. Joten mä en myöskään tappele siitä viikosta vain siksi että se olisi mun oikeus.

sh
[QUOTE="vieras";25158003]Jos sinkku näin tuntee, niin kannattanee mennä terapiaan.

Tyytyä? Ne koulujen loma-ajat on saneltu jostain ihan muualta kuin lasten vanhemmista käsin.[/QUOTE]

Hiihtoloman ja syysloman ymmärrän kouluikäisten lasten vanhempien oikeudeksi, kyse on yhdestä viikosta keväällä ja syksyllä eikä edes kovin hyvään aikaan, mutta sinkuillakin on joulu, pääsiäinen ja kesä. Ihan paskaan loma-aikaan ei tartte lapsettomankaan tyytyä.

"vieras"
Mikä tekee koulujen hiihtolomaviikosta tai vastaavasti syyslomaviikosta niin erinomaisen? Miten juuri se viikko on parempi kuin edeltävä tai seuraava viikko?

Meidän työpaikalla ei onneksi kiistaa moisista ole, vaan hyvin porukalla neuvotellaan. Oikeastaan suosituin kuukausi taitaa olla huhtikuu...

Minä en noiden syyslomaviikkojen ja talvilomaviikkojen kohdalla näe mitään epätasa-arvoa, jollei lapsettomalla ole oikeasti mitään syytä saada juuri nimenomaiselle viikolle lomaa. Ymmärrän, että joku mummo haluaa lomaa samaan aikaan kuin lapsenlapset tai halutaan tehdä porukalla (esim ikuiset sisarukset) jossa mukana lapsiperheitä, niin toki lapsettomilla on tälläisissä tapauksissa ihan samat oikeudet oltava. Muuten minä en oikeasti näe miten juuri se alueen lomaviikko voisi olla jotenkin parempi kuin esim edeltävä tai seuraava viikko.

Kesälomat toki pitää kiertää.
Minun mielestä lapsettomalla on oikeus samalla tavalla pyytää sitä hiihtolomaviikoa ja vaikka katsoa kotonaan leffoja ja syljeskellä kattoon sen koko viikon ajan. Ei ole toisten ihmisten asia arvottaa mitä kenenkin pitää lomallaan tehdä.

Eri asia on jos lapseton itse ajattelee että hänelle on sama viettää lomaa tällä tai ensi viikolla, kun ei ole enää se suosituin lomaviikko.

Mutta ei perheelliset ihmiset päätä siitä mikä on riittävän vahva perustelu siihen että sinkku voi lomailla juuri tällä viikolla ja mikä ei.

Yhteistyössä