onko teistä liian iso vauva minulla..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuutikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuutikki

Vieras
neuvolassa vihjailtiin että poika on liian painava..
Onhan se iso poika, painoi syntyessään 4kg, ja nyt 3kk neuvolassa painoi 8kg..
En nyt viitsisi nälässäkään pientä pitää..=(

mun 4kk painaa n.6kg ja on isoin noista kolmesta mitä on ollu. esikoinen oli vuoden ja painoi 8kg ja keskimmäinen oli n.10-12kk kun painoi 8kg.
annatko vaan maitoo?
vauvat kasvaa ja kehittyy erilailla.
kyllä se sitten jossainvaiheessa tasottuu,ihan varmasti.

meillä pikkukakkonen oli 3kk iässä 8450g ja 67 cm pää 44cm. kasvoi aluksi rajusti mutta kasvutasottui painoi 1v neuvolassa. 13 100g ja oli 79.5 cm pitkä. nyt on 1v6kk ja hoikistunut entisestään. eli älä nyt nälässä pidä. kyllä se kasvu tasoittuu

Just tonne toiseenkin ketjuun kirjottelin, että mulla 4kk ikänen poika painaa 8,6kg ja tyttökin on painanu 8kg 4kk ikäsenä. Täysimetyksellä kumpikin kasvanu noihin mittoihin.
Eikä vauvaa nälässä voi pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja hilu:
Alkuperäinen kirjoittaja rakkaimpani:
onhan tuo aika iso.. meillä yli vuoden vanha noin 10-11kg

olisko sun vauva sit pieni... meillä poika oli 8kk yli 11kg.

Kyllä keskipaino vuoden ikäisellä on 10kg eli ei ole pienestä lapsesta silloin kysymys.

Meillä nyt kuopus 11kk painaa 10,5kg, esikoinen painoi 10kg vuoden iässä. Esikoinen kylki tasan keskikäyrällä, kuopus taitaa mennä vähän yli.

Meillä tyttö painoi 3 kk ikäisenä 7100 g. Nyt 4 v:nä on edelleen tosi iso tyttö, pituutta on myös kertyny, molemmat käyrät menee +2:lla.

Eihän sitä tuon ikäisen ruokailuja voi alkaa säännöstelemään, sen verran vauva syö ku tarvii.

eikös se pituuskin vaikuta siihen, miten paljon vauvan ois hyvä painaa? eikä sekään sitten ole mikään ehdoton juttu, tuon ikäiset ei varmana osaa syödä liikaa eli painon kuuluu olla se, mikä on. (ellei sitten vanhemmat saa jotenkin pakkosyötettyä lastaan).
meillä neuvolassa on teroitettu, ettei lapsien painoja pidä vertailla keskenään vain lapsen OMAA painokehitystä on seurattava. ne käyrät on siis kaikilla eri ;) nätisti käyrällä voi kasvaa isompi tahi pienempi lapsi siis, jos vain kasvaa tasaisesti...

Meillä poika on 4kk, painaa 10kg ja pituutta 69cm, itsellä hirveät tuskat ihmisten "onpas iso vauva"-päivittelyistä, ihan niinkun mä sille mitään voisin. ei sitä lasta oikein nälässä voi pitää.

Erilailla ne vaan kasvaa..

Esim. meillä esikko 6kk->10kg ja (1v 11kg) (2v13kg)

kuopus 6kk->6kg (1v 8kg) ja nyt 1v8kk painaa lähes 11kg

Eli 2 vuotiaana esikko ja kuopus on suunnilleen saman kokoisia!!

Onpa hyvä kuulla että muillakin "paineita" painosta. Meillä nyt 3kk poika ja painoa 9.2kg, pituus 65cm. Syntyessäänkin isohko 4130kg, 51cm. Samoin -tammikuu11- mua tuskastuttaa tuo ihmisten "onpa se iso" ja "ei uskois että vasta 3kk" päivittely. Yritän pidentää ruokailua tutilla ja vaikka millä. Ei tosin ihan jatkuvasti syökkään, päivällä menee 3 tai neljäkin tuntia, toisinaan parin tunnin välein syödään. En kuitenkaan siis joka kitinään ruokaa anna. Täysimetyksellä ollaan. Oon jo huolissani ties mistä horminihäiriöistä kun niin kovasti kasvaa. Itse vanhemmat olemme "normaalikokoisia" eli ei mitään jättiläisiä. Tasoittuneeko aikanaan vai mitä tehdä?

lapset on eri kokoisia syntyessään, mitä sitä nyt päivittelemään. Neuvolasta saa terkoista riippuen mitä "kivoimpia" sanomisia joita me vanhemmat kauhuissaa pyörittelemme, et mitä silläkin tarkoitti. Näkemyksensä kaikilla, mutta sinulla varmasti omalla käyrällään kasvaa ihan normaalisti. Jos tulee rajuja poikkeamia suuntan tai toiseen, niin silloin itse vasta huolestuisin.
Ei pientä voi nälässä pitää, tuon ikäinen syö kun on tarve.

Kasvu alkaa tasoittua puolen vuoden paikkeilla :) Jos kasvu jatkuisi samanlaisena vuoden ikään asti, lapsi painaisi helposti ekaluokkalaisen verran eli n. 20 kg :D Kyllä se siitä. Vauvat kasvavat niin eri tahtiin, kuitenkin lähes kaikki ovat vuoden ikäisinä n. 9-13 kg riippuen omasta kasvutahdista ja perimästä.

Pakko vastata tähän ketjuun, tarkistin just neuvolakortista niin meidän neiti painoi 3kk 7,6kg, 6kk paino oli 12,2kg ja vuoden ikäisenä 13kg, nyt 1,5 vuotiaana paino on noin 13,5 kg eli kyllä se siitä tasoittuu.
Olen saanut myös kuulla tuntemattomilta vauvani koosta, etenkin kun itse olen pienikokoinen, mutta toisesta korvasta jutut sisään toisesta ulos, tsemppiä sinulle!

Poika painoi puolivuotiaana 12kg, 2v. paino 17kg. Pituus menee yläkäyrää tasaiseen, painokäyrä vähän normaalin yläpuolella. Sutjakka poika eikä koskaa ole käsketty laihduttaa.

Yhteistyössä