Raskausajan lihominen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ÖÖ"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

"ÖÖ"

Vieras
Eli paljon tuli painoa raskausaikana viikossa? olen nyt rv 27+2 ja neuvola korttiin laitettu viime käynneiltä luvut +226g, +268g... raskaus viikolla 17 on jopa 443g, joka kuullostaa hyvälle nousulle. Eli miten teillä on paino noussut, itsestä tuntuu, että nousisi liian vähän?
Esikoisesta luvut olivat aina yli +400g/vk-->. (esikoinen oli poika ja painoi syntyessään yli 4kg. Nyt on tulossa tyttö, että vaikuttaisiko se?)
Toivottavasti ei ollut epäselvä selitys.

viikossa reilu 400g ja hyvä? huh!!
sä haluat sitten oikein lihoa etkä vaan kasvattaa lasta? ei sen painon tarvii ees nousta,ainakaan jos on massaa riittämii jo valmiiksi. lapsi saa mitä tarvii pienelläkin ruoalla ja vähällä painon nousulla. loppuvaiheessa lapsi kasvaa n.150g viikossa. kun miettii että keskiverto lapsi painaa 3,5kg niin sen kun karkeesti jakaa 40vkolla niin tulos on alle 100g viikko. eikä alkuviikkoina se lapsi ees kasva nopeesti. painaa puolessa välissä muutaman sata grammaa. veri lisääntyy ja rinnat turpoo ja mitäkaikkee,mutta ei mitää monia kiloja kuitenkaan. 8kg taitaa olla joku keskiarvio mitä lapsesta tulee lisää kiloja. ja tosiaan sen ei tarvi isommalla ihmisellä vaa'assa ees näkyä.

Ekaa odottaessa tuli 10kg. Nyt on jo tullut se 10kg ja vielä olisi 10 viikkoa laskettuun aikaan. Ei ole hyvä tämä painonnousu. Esikoista odottaessa söin paljon enemmän ja epäterveellisemmin, joten en edes tiedä, mistä tämä paisuminen johtuu. Vaikka olen tarkkaillut ruokavaliotani ja jättänyt pois rasvaiset/makeat ja lisännyt reippaasti kasviksia, tuntuu paino silti nousevan. Ehkä syy on siinä, että lähtöpaino oli tällä toisella kerralla liki 10kg alempi kuin ensimmäisellä? Toivon vain, että kilot karisevat lapsen syntymän jälkeen kohtuullisessa ajassa!

Oletko tosi alipainoinen, vai miksi olet huolissasi? Eihän sen painon tarvi nousta kuin muutaman kilon, jos äiti on normaalipainoinen, ylipainoisella ei lainkaan. Kyllä neuvolassa olisi jotain sanottu, jos olisi syytä huoleen. Itse olen hieman ylipainoinen, ja minulla paino josain vaheessa vähän tippuikin, neuvolassa vähän ihmeteltiin, mutta kun kerroin voivani hyvin ja syöväni terveellisesti, niin ei oltu huolissaan.

Jaa, ihmeellisiä juttuja nämä. Ensimmäistä odottaessa söin roskaruokaa ja suklaata, en liikkunut kuin pakolliset kauppareissut. Toista odottaessa söin kevyesti, paljon vihanneksia ja hedelmiä, pyöräilin ja tein pitkiä kävelylenkkejä. Molemmista kiloja tuli 17. Ja muutamassa viikossa kaikki ylimääräinen hävisi kun imetin.

Yhteistyössä