Onko teillä miehenne kanssa yhteiset rahat/tilit? Vai miten taloutenne pyörii?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiitos suuresti etukäteen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiitos suuresti etukäteen

Vieras
Meillä näin: 8vuotta takana yhteiseloa, olemme 24vuotiaat. 3lasta, 7kk, 4v, 5v. Naimisissa oltu 3vuotta tuosta ajasta, ja nyt meillä omakotitalo, johon yhteinen laina. Meillä on aina ollut yhteinen tili, jonne kaikki rahat menevät, mieheni tili, minun opintotuki, äitiyspäiväraha tai kotihoidontuki, lapsilisät, ja kaikki palkka, mitä milloinkin saan. Laskut on sieltä aina maksettu, ja lainatkin menneet, vaan nytpä miestäni alkoi jouluna ärsyttää älytön rahan käyttöni, käytin muka jouluun ja kaikkeen hirveästi rahaa.
Normaalisti käytin, ja käytettiin mitä ennenkin, ei mitenkään erikoisen paljon.
Ja en todellakaan ole sellainen että ostelen joka päivä jotain, vaan tarpeen tullen, viihteellä/illanistujaisissa käyn/käydään 1-3 kertaa kuukaudessa.
Tämä rahankäyttö tai raha-asia on ajanut meidän nyt jatkuvasti riitaan ja sovimme mieheni kanssa, että otamme molemmat omat tilit, ja näin ollen emme ole hänen mukaan koskaan pa.
Noh, kysymys kuuluukin, minä tienaan tällä hetkellä 1070e/kk, mieheni noin 2500e/kk, ja hän aikoi maksaa kaikki laskut tilistään, ja lainat menisi myös. Minä maksaisin omat laskuni, siis sellaiset ylimääräiset, esimerkiksi jos tilaan jostaki jotain tms. Riittääkö meillä lasten kanssa tämä raha ruokaan? Ja myös bensaan, koska käyn koulussa lähes päivittäin???
Kertokaa minulle te, joilla ns. omat rahat niin miten elätte? Antaako mies rahaa jos teillä loppuu tai toisinpäin?? Ja mitä mies ostaa? Käykö hän koskaan kaupassa, ostaako lapsille mitään?

omat tilit, joilta kumpikin maksaa osansa asuntolainasta. Mies maksaa lisäksi vastikkeen ja mä päivähoitomaksun. Muut maksaa se jolla on rahaa ja tilipäivä lähempänä, kaupassa maksaa se, jolla on lompakko mukana. Lisäksi meillä on yhteinen säästötili, jolle säästetään kumpikin mitä jaksetaan. Jos sieltä haluaa rahaa, niin siitä sovitaan yhdessä. Tää on toiminut meillä tosi hyvin:)

Omat tilit, mutta yhteiset rahat.

Mies maksaa oikeastaan kaikki laskut ja bensan, minä maksan kaupassakäynnit. Jos jotain jää, niin kyllä se melkeen minä olen, joka ne tuhlaa B)

Meillä menee yhteiselle tilille molempien nettopalkasta 70%. Isännältä siis menee 1800 e ja mun ärahasta 900 e. Sieltä makselemme asuntolainan, isännän lapsen sekä meidän yhteisen lapsen hankinnat, autot, ruoat, sähköt, vastikkeet jne.

Molemmille jää 30% palkasta omiin menoihin, kuten harrastukset, vaatteet jne.

Mä tiedän mun kaveripiiristä kaksi pariskuntaa joissa on käytössä ns omat rahat ja tilit.
Kummassakin suhteessa mies tienaa huomattavasti enemmän kuin nainen ja ei sitä rahaa tule naiselle sitten kun omat on loppu. Toisessa suhteessa mies sentään on sanonut, että sano sitten kun sun rahat on loppu niin hän voi antaa sulle rahaa. Mutta ystäväni on sitten ehkä "ylpeä" kun ei halua anella rahaa. (anelu on oikea sana tässä kohden, kun tietää miehen toimintatavan )
Ja mitä tulee lapsille ostamiseen niin aika hiljaista on kummassakin taloudessa, omiin juttuihin sijoitetaan surutta useita satoja tai tuhansia euroja.
Näissä molemmissa suhteissa pätee " ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot...niin jää enemmän itseensä käytettäväksi"

Omat palkkatilit. Kumpikin siirtää sovitun summan säästötilille, josta maksetaan laina. Säästötilille laitetaan enemmän kuin laina on, joten sinne kertyy ylimääräistä, joka toimii vararahastona, jos tulee isompaa tarvetta tai lomanhimoa.

Minä maksan ruuat, tyttären leikkikoulumaksun, pesuaineet yms sekä lasten ja omat vaatteeni. Mies maksaa vaatteensa sekä kaikki talouden laskut (myös minun lehtitilaukseni).

Jos tarvetta ilmenee, annamme rahaa toisillemme (ei ole juuri ilmennyt). Matkat, huonekalut yms. katsotaan tilanteen mukaan.

Ravintolassa maksaa se, joka ensin kerkiää.

Omat palkkatilit. Kumpikin siirtää sovitun summan säästötilille, josta maksetaan laina. Säästötilille laitetaan enemmän kuin laina on, joten sinne kertyy ylimääräistä, joka toimii vararahastona, jos tulee isompaa tarvetta tai lomanhimoa.

Minä maksan ruuat, tyttären leikkikoulumaksun, pesuaineet yms sekä lasten ja omat vaatteeni. Mies maksaa vaatteensa sekä kaikki talouden laskut (myös minun lehtitilaukseni).

Jos tarvetta ilmenee, annamme rahaa toisillemme (ei ole juuri ilmennyt). Matkat, huonekalut yms. katsotaan tilanteen mukaan.

Ravintolassa maksaa se, joka ensin kerkiää.

meillä on yhteiset rahat. yksi tili johon menee kaikki rahat.
kun haluamme ostaa jotain niin keskutellemme yhdessä. Meillä ei riitaa rahasta.
Mutta teillä on riitoja kun yhteinen tili? Keskutteletteko ostoksista yhdessä? esim 50? farkuista vois kysästä mitä mieltä olet, onko meillä nyt niihin varaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiitos suuresti etukäteen:
Meillä näin: 8vuotta takana yhteiseloa, olemme 24vuotiaat. 3lasta, 7kk, 4v, 5v. Naimisissa oltu 3vuotta tuosta ajasta, ja nyt meillä omakotitalo, johon yhteinen laina. Meillä on aina ollut yhteinen tili, jonne kaikki rahat menevät, mieheni tili, minun opintotuki, äitiyspäiväraha tai kotihoidontuki, lapsilisät, ja kaikki palkka, mitä milloinkin saan. Laskut on sieltä aina maksettu, ja lainatkin menneet, vaan nytpä miestäni alkoi jouluna ärsyttää älytön rahan käyttöni, käytin muka jouluun ja kaikkeen hirveästi rahaa.
Normaalisti käytin, ja käytettiin mitä ennenkin, ei mitenkään erikoisen paljon.
Ja en todellakaan ole sellainen että ostelen joka päivä jotain, vaan tarpeen tullen, viihteellä/illanistujaisissa käyn/käydään 1-3 kertaa kuukaudessa.
Tämä rahankäyttö tai raha-asia on ajanut meidän nyt jatkuvasti riitaan ja sovimme mieheni kanssa, että otamme molemmat omat tilit, ja näin ollen emme ole hänen mukaan koskaan pa.
Noh, kysymys kuuluukin, minä tienaan tällä hetkellä 1070e/kk, mieheni noin 2500e/kk, ja hän aikoi maksaa kaikki laskut tilistään, ja lainat menisi myös. Minä maksaisin omat laskuni, siis sellaiset ylimääräiset, esimerkiksi jos tilaan jostaki jotain tms. Riittääkö meillä lasten kanssa tämä raha ruokaan? Ja myös bensaan, koska käyn koulussa lähes päivittäin???
Kertokaa minulle te, joilla ns. omat rahat niin miten elätte? Antaako mies rahaa jos teillä loppuu tai toisinpäin?? Ja mitä mies ostaa? Käykö hän koskaan kaupassa, ostaako lapsille mitään?

Molemmilla omat käyttötilit ja säästötilit. Yksi yhteinen tili, josta lähtee lainat ja ruokaostokset. Yhteiselle tilille laitetaan molemmat kuukausittain sovittu määrä rahaa. Laskuja maksetaan sitten about saman verran molemmat. Lapsilla myös omat tilit, jonne menee lapsilisät yms.

Teillä kaikilla kuulostaa niin yksinkertaiselta sekä järkevältä. En ymmärrä miten saamme tämän toimimaan, vaikka mieheni on reilu ja fiksu sekä kaikinpuolin ihana. Hän ei mitenkään kieroile tässä, ymmärrän hänen pointin. Hän on elättänyt perheensä YHTEISEN tilin voimin reippaan 6vuotta. Hän ajattelee, että rahaa on enemmän tai ei mene mihinkään tyhmiin, kun molemmilla omat tilit, vaikka rahat varmasti olisi ns. yhteisiä. Kamala tilanne....

Omat tilit mutta yhteiset menot :) Eli laskut maksetaan sen tililtä kenellä rahaa... ja rahaa saa käyttää mihin haluaa, mut isommat ostokset pitää ilmoittaa (siis esim. mies ostaa uuden tietokoneen tai siihen jotain juttuja...) Mulla ei oikein olekaan mitään isoja menoja.

niin ja mä ne tililtä maksut hoidan, eli mulla on verkkopankkitunnukset molempien tileihin. Ei riitoja ollut muista koska....

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
Mutta teillä on riitoja kun yhteinen tili? Keskutteletteko ostoksista yhdessä? esim 50? farkuista vois kysästä mitä mieltä olet, onko meillä nyt niihin varaa.

Tässä on hyvä esimerkki...ihan ku lapsena kysyis vanhemmiltaan rahaa. Ihana ku voi ostaa omilla rahoilla vaikka vaatteita 500e:lla keneltäkään lupia kysymättä. Ei ollut tarkoitus loukata, sanoin vain suoraan.

Omat tilit, yhteiset rahat.
Autot miehen nimissä, hevoset mun.

Kaupassa maksaa se joka siellä käy, laskut maksaa se kumpi ehtii, jaksaa, kummalla on rahaa...

Mies maksaa lainalyhennykset kokonaan ainakin tällä hetkellä.

Miehen tilille tulee sen palkka ja omien sivubisnestensä myynti, mun tilille lapsilisät, kht ja kaikki mitä firmani piikkiin laskutan.

Niin... Mieheni saattaa käydä enemmän rimpsalla ja siellä menee rahaa. Hän ostelee autoihin, mönkijään ja muuhun juttuja. Hän ei huomaa miten rahaa menee. Hän ei tiedä miten kauppaan uppoaa rahaa, kun hän harvemmin käy kaupassa. Ja joskus kun vaatteita hankimme, ne on aikalailla keskusteltu.

en tiedä olenko ainoa tätä mieltä oleva, mutta musta olis työssäkäyvänä aikuisena ihmisenä alentavaa keskustella mieheni kanssa, että saanko ostaa itselleni housut. Oma tili, paras tili!

Meillä on kummallakin oma tili ja omat rahat. Toistuvat menot, kuten vastike, sähkö, päivähoitomaksu yms. maksetaan vuorotellen. Limitämme nuo maksut niin, ettei yhdelle tule kuussa kaikkia kerralla. Lapsilisä tulee minulle, joten olen päävastuussa tyttären hankinnoista. Tietysti jos tulee jotain suurempaa, niin sekin sitten maksetaan puoliksi. Käymme n. kerran viikossa kaupassa tekemässä suuremmat ruokaostokset, ne myös maksetaan vuorotellen. Pienemmät kaupassakäynnit sitten maksaa se joka siellä käy. Kumpikin vastaa omista vaate-, harrastus-, ym. henkilökohtaisista hankinnoistaan.

Tämä järjestelmä on toiminut alusta asti, niin opiskeluaikana, äitiyslomalla ollessani, kuin nyt pätkätyöläisinäkin. Jos toisella on pulaa rahasta, toinen lainaa, mutta laina maksetaan takaisin.

Meillä on yhteinen tili johon menevät kaikki tulot ja josta kaikki maksetaan. Mies hoitaa laskut, koska itse niin haluaa. Rahasta ei juuri riitaa tule.

Henkilökohtaisesti minun on vaikea ymmärtää miksi avioliitto, yhteiset lapset ja asuntolaina olisivat pienempi sitoutuminen kuin yhteiset rahat. Ja neuvottelu shoppailusta ym. kuuluu vastuun jakamiseen ja yhteisestä taloudesta huolehtimiseen, siinä ei ole mitään epäkypsää.

En minä ainakaan joudu piilottelemaan ostoksiani mieheltäni, otan siinä määrin vastuuta että jos rahaa on ajankohtaisesti vähemmän siirrän shoppailun myöhemmäksi.

Yhteistyössä