Onko teillä lukijalapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lukutoukat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lukutoukat

Vieras
Onko teillä lapsia, jotka ovat aivan älyttömän innostuneita lukemisesta?
Entä oletteko itse olleet kovia lukemaan?
Meillä toinen lapsi lukisi jatkuvasti, on vasta kolmevuotias. Ajattelin aluksi, että kiinnostukset vaihtelee, mutta tämä ei näytä muuttuvan. On iloinen ja toimelias lapsi, mutta mielellään lukisi vaikka koko päivän putkeen. Olisipa itsellä aikaa lukea lasten kanssa enemmän.
Toiselle lapselle on myös luettu, hän pitää lukemisesta, mutta se on yksi puuha muiden joukossa.
Onko muilla superinnostuneita lukijalapsia?

7 v lukee kovasti. Iltaisin sängyssään lukee Tiina-kirjoja, Ella-sarjaa, Risto Räppääjää tms ennen nukahtamista. Lukee myös satuja pikkuveljelleen.

5 v kuuntelee mielellään satuja, ja selailee itse kirjoja, bongaa kirjaimia, mutta ei vielä osaa lukea.

kolmivuotias, joka lukisi/katselisi kirjoja vaikka kuin! Luetaankin se tunti pari päivittäin, kaikenlaisia opuksia kuva-, satu- ja runokirjoista tietokirjoihin.

Varmaan lukisi, jos ei olisi tuo hemmetin adhd vaikeuttamassa lukemiseenkin keskittymistä. Lapsi oppi kirjaimet jo kolmevuotiaana, mutta keskittymiskyky ei vieläkään riitä siihen, että jaksaisi istua kirjan edessä viittä minuuttia pidempään. Satujakaan ei jaksa kovin pitkää pätkää kuunnella.

Meillä tykkää lukea kaikki lapset. Olisko jollain suositella jotain kirjasarjaa 12-vuotiaalle pojalle? Ei Pottereita... Juuri nyt on lukemassa Tolkienin Hobittia. Tai jotain "irto"kirjojakin voi suositella.

Meidän 10 v, joka oppi lukemaan itsekseen 4 vuotiaana on lukutoukka, joka ei kuule ei näe, mitä ympärillä tapahtuu hänen lukiessaan. Tuota isompi tykkäsi aina kuunnella lukemista, mutta eipä ole Harry Pottereita ja Aku Ankkaa enempää juuri lukenut. Nuorin ei niin hirveästi ole innostunut.

Itse olen ollut kova lukutoukka, nykyään tulee vähemmän luettua.

Kaikki viisi lukee ja teinitrio myös kirjoittavat, tekevät sarjakuvia, pivotanimaatioita ja runoilevat.

Joku on oppinut lukemaan siinä 5-vuoden herkkyysaikana, joku eskarissa ja joku ekaluokalla, pienimmät ovat vielä lukutaidottomia. Mutta kuvanlukutaito heillä on jo nyt heillä hallussaan ja Tove Janssonin ja Mauri Kunnaksen kirjat ovat kovassa käytössä.

Sekä minä että isänsä luemme paljon ja kotona on laaja kirjasto sekä lasten että aikuisten lukemista.

Uusimmat

Yhteistyössä