Onko teillä kaikilla AINA salaattia sapuskan kans?

Ei, meillä ei olla koko talvena syöty salaattia kuin muutaman kerran -kun niitä nyt vaan ei saa hyväkuntoisena talvella kaupasta kotiin asti!

Kyllä meillä joka aterialla on kasviksia: kurkkua, tomaattia, omenaa, porkkanaraastetta tai -tikkuja, lanttua, kaalia, kiinankaalia kun sitä vielä jouluun asti sai kotimaisena, puolukkaa.

Joillain tuo ns. "salaatti" koostuu suurimmaksi osaksi fetasta, siemenistä, pähkinöistä, oliiveista, eikä ole sitä vihreää varsinaista salaattia kuin nimeksi -eli kurkkua ja tomaattia se puolet annoksesta on paljon enemmän kasviksia!

Ei tosiaankaan. Ehkä pari kertaa viikossa, max. Tykkään enemmän lämpimistä kasviksista ja teenkin jotain tuoreista kasviksista aina viikonloppuisin. Arkena lapsen kanssa syödään lisäkkeenä vaikka ihan mikrotettuja wokkivihanneksia.

Salaattia syön mieluummin pääruokana, siis sellaista ruokaisampaa, monipuolisempaa salaattia.

Ei todellakaan ole aina salaattia, mutta vihanneksia on aina, ja usein jopa koko ateria on pääosin vihannespohjainen. Salaatteja teen enemmän arkena keväisin ja kesäisin, mutta sitten usein teen viikonloppuna illaksi ison ruokaisan salaatin miehelle ja itselleni, kun lapset ovat nukkumassa. Nautitaan hieman viintä ja rentoudutaan.

Ei tosiaan ole salaattia aina. Just nuo kurkkusiivut ja tomaatin viipaleet on salaattina. Tosi harvoin teen salaattia kun nuo pikkulapset ei syö sitä kuitenkaan ollenkaan eikä mieskään ilman salaatinkastiketta, jota ei tule ostettua. Sitten saa heittää parin päivän päästä salaatin pois kun en ole yksin jaksanut syödä koko kulhollista...

Itse oon ajatellut, että mitä väliä, onko se salaattia vai tyyliin kurkku- tai tomaattisiivuja? Mä en toen perrään jaksa tehdä joka päivä salaatteja, mut aina kuutioin jotain kasviksia ruuan sivuun ja usein jotain hedelmää jälkkäriksi.

Ei ole. Joskus kun vaivaudun tekemään, saan syödä itse sitä minta päivää ja loput menee hukkaan. Mies syö välillä kyllä myös, mutta ei yleensä MUISTA syödä sitä ruoalla. Syö ensin lämpimän ruoan ja sanoo, että otan salaattia jälkkäriksi ja unohtaa. Viisivuotiaalle ei kelpaa kuin tietyt jutut salaatista, joten olen katsonut viisaimmaksi laittaa vain kurkut ja tomaatit ym lautasille valmiiksi. Nyt olen keittänyt myös vihanneksia kun tuo tyttö on innostunut niitä suömään. Porkkanat, kukkakaalit ja parsakaalit maistuu. Mies ei noita suostu syömään.

Todella harvoin on salaattia!!! Siis tarkoitan nyt kurkkua, tomaattia, paprikaa ja salaatinlehtiä sekoitettuna keskenään salaatiksi tai sitten pelkkää noita, niin hyvin harvoin on lämpimällä ruoalla tarjolla. Kaikki syövät meillä eri aikaan. Eipä sitä salaattia kukaan viitsi tehdä ainakaan arkisin. Olisihan se kiva syödä salaattia, mutta kun sitä ei aina tehdä. Salaatti on parempaa kuin ruoka.

Jos salaatilla tarkoitetaan erillisessä astiassa sekoitettuja kasviksia, niin ei todellakaan ole. Ei edes kerran viikossa. Kahden hengen taloudessa mulle tulee ihan tarpeeksi tiskiä muutenkin. Mutta aina meillä - keittoja lukuunottamatta - on lautasella erilaisia rehuja. Mä itse syön varsin vähän lihaa, joten suurin osa ateriastani muodostuu erilaisista kasviksista. Joko tuoreista tai kypsennetyistä. Päälle roiskaisen yleensä vain oliiviöljyä, viinietikkaa, pari kierrosta mustapippuria myllustä ja suolaa. Joskus salaatinkastiketta, mutta harvemmin.

Useimiten on salaattia, joskus kun laiskottaa, niin kurkkua, tomaattia ja paprikaa vaan
leikattuna lautaselle.

On meillä ainakin useamman kerran viikossa. Välillä myös raastetta tai vaikka lämpimiä vihanneksia. Ja mä olen huomannut, että meillä kyllä mies ja lapsetkin (1,5v, 4v ja 6v) mielellään salaattia ottavat kun sitä on tarjolla. Mutta jos en sitä tee, niin sitten ei kukaan kyllä erikseen sen perään kysellekään :D

Meinasin kirjoittaa että on, mutta eipäs olekaan! Wokkiruoan ja keiton kanssa en tee salaattia, kun ei se minusta kuulu niiden yhteyteen. Kypsiä kasviksia sen sijaan on aina, kun meillä ei aikuiset syö perunaa, pastaa tai riisiä.

Yhteistyössä