ONko teillä lapsille lasten aterimet vai syökö ne aikuisten omilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuuttikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuuttikki

Vieras
Tuli vaan mieleen kun itse oon aina pitäny itsestäänselvyytenä että lapsilla on omat lasten kokoiset aterimensa joilla on helppoa syödä. Oon aatellu että kaikilla on (ehkä oon tyhmä kun oon aatellu niin) kunnes törmäsin erääseen joilla ei oo. heillä vauvat/taaperot käyttää teelusikkaa ja siitä isommat aikuisten lusikkaa. Vähä hankalalta näytti kun muksut söi ylisuurella lusikalla joka ei meinannu mahtua suuhun. Kysyisin siis onko teillä lapsille omat aterimet?

Poika on 4-v ja hän syö pääsääntöisesti lasten aterimilla (ne Hackmanin Muumit), eli esim. puuroa lasten isolla lusikalla, muut ruoat pääsääntöisesti haarukalla & veitsellä. Kyläillessä saattaa syödä aikuisten aterimilla tai sitten esim. jälkiruokahaarukalla, kun on parempi vielä pienempään käteen. Kyllä ruokailu sujuu paremmin noilla lasten aterimilla, kun aikuisten ovat vielä hieman ylimitoitettuja hänelle.

Lapsella on minun vanhat lastenaterimet, ja jouluna saadut Muumi-aterimet. Niillä syö hienosti, välillä kuitenkin käyttää ihan tavallista teelusikkaa ja välillä tavallista aikuisten haarukkaa. Mutta tykkää omista aterimistaan niin mikäs siinä.

Meillä on lusikoita kolmea erikokoa, eli "kahvilusikka", "jälkiruokalusikka" ja "soppalusikka". Lapset ja aikuiset käyttävät sitä kokoa joka suuhun ja ruokaan parhaiten sopii. Itse nautin rahkat ja jogurtit aina pienellä lusikalla :)

Haarukkana lapset käyttävät pienempiä haarukoita kuin aikuiset, myöhemmin ne taitavat siirtyä ottimiksi tms.

Eli on omat aterimet, mutta ei varsinaisesti sillä nimellä ostetut. Tarkoituksena on kyllä ostaa muutama lastenaterin setti niin pääsevät veitsen käyttöä treenaamaan.

Meillä lapsilla kanssa noita Hackmanin muumi-aterimia ja Savoniasarjan lastenaterimia. Minusta on kiva, kun voi kattaa kaikille haarukat ja veitset ja noilla lapsien kuitenkin helpompi syödä kuin isoilla välineillä. Ja pienempi erityisesti rakastaa muumivälineitä ja niitä pestään välillä käsin jos ovat kaikki likaisena koneessa :)

Nuo muumiaterimet on just sopivat lapselle. Meillä on näitä useampi kappale kutakin kun joskus tuli jostain keräilykampanjasta. Ihan pienenä oli niitä muistakin keräilykampanjoista tulleita ja niistäkin metalliset käytössä vieläkin. Semperin sammakkopäisellä lusikalla on hyvä syödä itsekin jugurttia tms.

Lapsi on vauva vasta, mutta hänelle on jo monet lasten astiat ja aterimet kaapissa odottamassa. Pidän sitä itsestäänselvänä, että lapselle on omat minikokoiset, koska mulla itselläkin oli lapsena sellaisia ja ne oli todella tärkeitä vielä ala-asteellakin.

Meillä on käytössä teelusikoista välimallin aterimiin ja normaali kokoisiin "aikuisten" kokoisiin.
Mun oli aivan pakko ostaa sellanen aterinsetti missä on pientä kokoa olevat haarukka, veitsi ja lusikka ja ihan tositosi mini pikkulusikka :D Eli siis ihan kun normi aterinsetti mutta kutistetussa koossa.
(http://www.ikea.com/fi/fi/images/products/duktig-aterimet__0094912_PE232946_S4.JPG)

Ainoo vaan että sinä kestää ja kestää ja kestää jos esikoinen kertakaikkiaan haluaa syödä jugurttinsa sillä miniminilusikalla :whistle:

Meilläkin on lapselle omat aterimet ja lautaset. Osa on muumi aterimia ja sitten on biltemasta ostettuja settejä muutama: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm

Yhteistyössä