Onko teillä aikaa toisillenne/itsellenne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

anu

Jäsen
16.07.2004
323
1
16
Moikkelis! Ihan semmosta läksin teiltä kyseleen, että paljonko teillä on sitä "omaa-aikaa" tai aikaa vaikkapa parisuhteelle? Onko teillä paikka jonne lapsoset voi mennä vaikka yöksikin, jotta saatte olla miehenne kanssa kahden tai olla omiksenne?

Jotenkin itselläni, kun kattelee tuttavien, joilla myös lapsia,vapaa-aikaa ja perhe-elämää, iskee väistämättä kateus...miksi meillä on juuri näin, ettei ole toivoakaan päästä minnekkään kahden? Omaa-aikaa olemme järjestäneet tottakai tasapuolisesti mutta yhteistä aikaa ei ole ja suhde tuntuu kuivuvan kasaan. Kaikilla on niin kiire, ettei kukaan viitsi olla esim. iltaa tai yötä taaperomme kanssa. Sukulaiset asuvat samalla pikkakunnalla, mutteivat mielellään ole tässä tarkoituksessa lapsenvahtina, vaikka perjantai-iltana, kun omat "huvit" pukkaa päälle....Kuten mummi totesi: "On lapselle traummaattista joutua olemaan yötä muualla kuin kotona ilman äitiä ja se näkyy vasta pitkällä tulevaisuudessa.."

Onko kukaan käyttänyt ventovierasta lapsenvahtia? Onnistuiko? Paljonko olette maksaneet esim. jos illan on lapsen kanssa?

mies käy salilla aamuisin ja minä viikonloppuna sekä kerran viikossa illalla jumpassa.ihan kahden ei olla koskaan.tyttö 1v1kk eikä ole koskaan ollut hoidossa.meillä on tästä juuri puhjennut "kriisi" koska parisuhde kuivahtanut ja en tiedä jaksaako tätä....
mä haluaisin sitä yhteistä aikaa joskus mutta aika näyttää...

No eipä tuota yhteistä aikaa juuri meilläkään ole, hoitajat vähissä. Onneksi on kuitenkin sisko ja mummi kelle voi joskus viedä mut en kyllä ole kehdannut kysyä montaa kertaa. Meidän taapero ollut 3 yötä pois kotoa. Hyvin kuiteski menny ja pitäs kai viedä useamminkin, mut ku en oikein raaskisi! Hyvää se kuitenki tekee olla jonkun muunkin hoidettavana, lapselle että vanhemmalle. Ei sitten tule paniikkia jos joskus joutuu yllättäen viemään jonkin pakottavan asian takia, esim. sairaus tai joku matka. Ja helpompaa on aloittaa hoito sit joskus jos on hoitoon menossa. Hinnoista en tiedä mitä nykyään maksetaa, oisko 5? tunti ok? Ota Mannerheimin lastensuojeluliittoon yhteyttä, sieltä hoitajia löytyy...

mll:ltä saa lapsenvahdin esim.jos haluatte miehen kanssa kahden illaksi jonnekki ja se ei paljoa maksanu! kysy läheisestä mll:stä!! kannatan ehottomasti! me miehen kanssa päästään n.puolen vuoden välein yöksi kahdestaan jonnekki,ku mulla on kaks sellasta siskoa jotka hoitavat lapsiamme!molemmat omiksemme päästään sillon ku halutaan iltasin ja viikonloppusin omien harrastusten pariin,mutta harvemmin yhdessä.toivottavasti saatte lastenhoitajan ja pääsette miehen kanssa kahestaan reissuun! oo aktiivinen ja kysele hoitajista! kyllä sitä tarvii kahdenkeskistä aikaa!

Meillä on ainakin tosi vähän yhteistä aikaa ilman poikaa, niin että voitais lähteä jonnekin kahdestaan, vaikka ihan leffaan vaan. Sukulaisia asuu jonkin verran samalla paikkakunnalla, mutta oikeestaan mun äiti on ainoa, joka itse tarjoutuu hoitamaan poikaa, että ollaan päästy kahdestaan vaikka kauppaan katsomaan uusia lamppuja yms. uuteen kotiin. Talviloma olikin luxusta, kun pääsimme miehen kanssa kahdestaan hiihtämään ja keilaamaan, kun mun äiti oli pojan kanssa.

Nyt pitää varmaan alkaa turvautumaan maksullisiin hoitajiin, kun ei omasta takaa löydy. Mies oli juuri melkein kolme viikkoa työmatkalla ja oli aika rankkaa, kun ei päässy itse edes kerran viikossa jumppaan, johon on tottunut. Tällaisia viikkoja varten joku mukava hoitaja olisi hyvä löytää ja samaa hoitajaa käyttäisimme vaikka kerran kuukaudessa, niin poika muistaisi hänet.

Parin vikon päästä olisi yksi konsertti, johon olisi kiva mennä ja samalla juhlistaa 10-vuotiasta yhteistaivalta, mutta konsertti on tietenkin illalla ja poika pitäisi laittaa nukkumaan. Katsotaan kuinka käy.

Vautsi! Ei siis olla ainoita.. Meitä löytyy laidasta laitaan..Esim. tuttava perheemme: Lapset 3vee ja 1.5 vee ovat mummolassa hoidossa viikot, kun vanhemmat on töissä. viikonloppuisin he vievät lapset jompaan kumpaan mummilaan sitten ja hakevat sunnuntaina..

Paljonko se MLL:n lastenhoitoapu maksaa? Tulevatko he kotiin vai pitääkö viedä hoitoon?

Olisihan tuokin tyhjää parempi..meillä on kyllä toive, jos me kesällä päästäisiin käymään laivalla yksi yö, jos kummitäti suostuisi olemaan meillä vaikka sen aikaa.. MITEN MUUTEN KÄYTTÄISITTE YHDEN VUOROKAUDEN MIEHENNE KANSSA, JOS OLISI KAIKKI MAHDOLLISTA? (HAAVEILUA)

Yhteinen aika on kyllä kortilla. Esim iltaisin tyttö menee nykyään nukkumaan niin myöhään että itsekin on jo niin väsynyt että joutaa nukkumaan melkein yhtä matkaa. Joskus sitä toivois että lapsi nukahtaisi aikaisemmin ja saisi käpertyä toisen kainaloon sohvalle mutta tytön hereillä ollessa se on mahdotonta. On mustasukkainen!
Mutta kyllä meillä on hoidettu parisuhdetta ihan yömyöhalläkin kun kersa nukkuu, sitä jaksaa sitkeesti valvoo kun on jotain mitä odottaa. No saunominen ihan kahdestaa voisi olla sellaista mitä haluttais.. Pikku neiti ei nimittäin viihdy saunassa juuri ollenkaan, heti kun päästään saunaan niin on jo pois lähdössä. Meillä on saunavuoro kerran viikossa, kun omaa saunaa ei ole niin siitä haluais nauttia kunnolla ja rentoutua. Mutta vielä toistaiseksi ollaan käyty joukolla saunassa.. =)

Me saadaan joskus lastenhoitaja, mutta aika usein se aika menee remontin tekemiseen tai muuhun tylsään, valitettavasti.
Me ollaan yritetty järjestää "treffejä" silloin kun lapset nukkuu, esim päivällä ja joskus illalla.

Esim lauantai-ilta yritetään yleensä pyhittää toisillemme. Katotaan yhdessä leffa tms. ja nautitaan yhdessäolosta. Koska olen iltaunista sorttia, niin yritän yleensä ottaa itse päiväunet sellaisena päivänä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.04.2006 klo 14:16 Anu kirjoitti:
Vautsi! Ei siis olla ainoita.. Meitä löytyy laidasta laitaan..Esim. tuttava perheemme: Lapset 3vee ja 1.5 vee ovat mummolassa hoidossa viikot, kun vanhemmat on töissä. viikonloppuisin he vievät lapset jompaan kumpaan mummilaan sitten ja hakevat sunnuntaina..

Paljonko se MLL:n lastenhoitoapu maksaa? Tulevatko he kotiin vai pitääkö viedä hoitoon?

Olisihan tuokin tyhjää parempi..meillä on kyllä toive, jos me kesällä päästäisiin käymään laivalla yksi yö, jos kummitäti suostuisi olemaan meillä vaikka sen aikaa.. MITEN MUUTEN KÄYTTÄISITTE YHDEN VUOROKAUDEN MIEHENNE KANSSA, JOS OLISI KAIKKI MAHDOLLISTA? (HAAVEILUA)

Meillä ei todellakaan ole aikaa kahdestaan. Viimeksi oltiin kahdestaan yötä kaksi vuotta sitten (vaikka anoppi asuu samassa kaupungissa!)

Kerran saatiin viettää miehen kanssa muutama tunti lauantaina ihan kaksin. Minusta oli ihanaa olla kotona kahdestaan! Etukäteen sovittiin, ettei kotitöitä sitten tehdä. Oli tosi kiva laittaa hyvää ruokaa viinin kera ja syödä RAUHASSA, jutella. Sit katsottiin hyvä leffa, vähän hhmmm hhhmmm ja sit vielä tirsat päälle. Kyllä piristi kummasti!

Käy se kahdestaan virkistäytyminen siis näinkin. Aina ei tarvitse isolla rahalla mennä hotelliin, ravintolaan jne. Meillä ainakin tiukkaa rahasta, joten tämä vaihtoehto sopi erinomaisesti!

Meille kyllä järjestyis yhteistä aikaa, mut tulee oltua ehkä kerran kuussa kahdestaan. Viimeksi käytiin uimassa ja syömässä ravintolassa. Kyllä teki hyvää. Ennen sitä tuskin puhuttiin toisille muuten kuin tiuskimalla, että SUOSITTELEN irtiottoa arjesta ja vaikka sijoittamaan lapsenvahtiin-on se sen arvoista! Mutta tuntuu, et jos oliskin aikaa, niin ei keksi mitään järkevää tekemistä. uiminen oli ainakin kivaa ja sai saunoa niin kauan kuin jaksoi :)

Meillä yhteinen aika alkaa aina iltaisin 8 jälkeen kun lapset käyvät nukkumaan. Muutenkin hoitajatilanne olisi hyvä, kun on mummola ja isomummola sekä monta nuorta sukulaisparia, joilla ei vielä lapsia. Ottavat hoitoon mielellään kaikki kolme lastamme, on vähän kuin harjoitusta tulevia lapsia varten =). Tosin viikonloppuisin ei mielellään lähdetä kotoa minnekään, ja vietetään aikaa koko perheen kanssa kun lapset ovat päiväkodissa viikolla. Mulla sillon tällöin pieni irtiotto arjesta tekee hyvää :heart:

Olen paljon miettinyt tätä kun nykyään peräänkuulutetaan niin kamalasti tätä "omaa aikaa". Omat vanhempani ihmettelevät, että miksi niitä lapsia tehdään jos sitten lapsen synnyttyä aletaan haluamaan sitä omaa aikaa takaisin. Tästä syystä itselläni ei ole juuri hoitajia, jotka poikaa hoitaisi - vieläpä syyllistävät jos edes puhun, että olisi kiva päästä vaikka salille. :(
Tästäkin huolimatta aloin käymään kerran viikossa ruotsin kursseilla ja isotäti hoitaa poikaa - kyllä sitä jaksaa pojankin kanssa taas paljon paremmin kun edes hetken saa hengähtää =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.04.2006 klo 13:48 Anu kirjoitti:
Jotenkin itselläni, kun kattelee tuttavien, joilla myös lapsia,vapaa-aikaa ja perhe-elämää, iskee väistämättä kateus...miksi meillä on juuri näin, ettei ole toivoakaan päästä minnekkään kahden?

Ihan sama juttu mulla. Laps on ollu yhden yön hoidossa ja kaks kertaa on ollu mun sukulainen pari tuntia illalla kotona hoitamassa ja laps on vähän yli puoltoista vuotta. Mä oon luullu olevani ainoo, jolla ei oo jonossa lapsenhoitajia odottamassa hoitovuoroa ...

Mä virittelinkin jo aiemmin vähän tätä sivuten keskustelua tuolla parisuhde osastossa. Tosiaan tuntuu, että kun lapsi menee nukkumaan, ei itse jaksa enää mitään. Saatika sitten hoitaa suhdetta.

Meillä on kyllä sikäli onnellinen asema, että mummolat ja tätilä oikein tappelevat, kuka meidän pienen saisi hoitoon, mutta kun tyttö on vasta 1v4kk en raaski kovin usein viedä.

Olen huomannut, että itselle tarvitsee aikaa vaikkapa vain kirjan lukemiseen, mutta totisesti haluaisin olla vähän enemmän myös vaimo miehelleni. Ärsyttävintä työssäkäynnin ja parisuhteen yhdistämisessä on mielestäni se, että aina toinen on ihan väsynyt.

Luotan vakaasti siihen, että kesä tuo tullessaan myös vähän piristystä parisuhteeseen!!

Aurinkoista kevättä kaikille ja tsemppiä!!

No eipä ole yhteistä aikaa koskaan! Molemmat ollaan töissä, tyttö 1v2kk, ei ole ikinä ollut yötä hoidossa. Tehdään molemmat kolmevuorotyötä, ja ollaan eri aikaan aina töissä, että toinen voi hoitaa tyttöä kotona. Eli käytännössä emme näe juuri ollenkaan! Mutta pakko käydä töissä, elämä kallis!
No ei minua haittaa vaikka ei ole omaa aikaa, toki sitä saisin jos haluaisin. Elän 100% lapsilleni silloin kun en ole töissä. Oman ajan aika on sitten kun lapset ovat isompia. =)

Eipä ole juuri aikaa itselle tai parisuhteelle. "Pientä" kriisiä välillä pukkaa kun olo tuntuu välillä niiiin loppuunajetulta. Toinen lapsonen syntyy reilun kk:den kuluttua, remppaa tehty nyt vajaa vuosi ja parisuhde aika mitätön. Mies harrastaa pari krt. viikossa, minä kaikki aika kotona. Lähes kaikki sukulaiset asuu samassa kaupungissa mutta kukaan ei tarjoudu vapaaehtoisesti neitiä hoitamaan. Joskus pakosta kysytty hoitoon mummille, mutta sekin vapaahetki menee remppahommissa tai muilla pakollisilla asioilla. Koskaan ei neiti ole ollut yötä poissa kotoa. monesti anoppi sanoo ottavansa hoitoon lomillansa, mutta kun aika koittaa saattaa viimisenä lomapäivänä olla tunnin tytön kanssa. Mutta ehkä sitten kun lapset ovat vanhempia niin on aikaa itselle ja parisuhteelle (jos enää ollaan yhdessä).

Mun mielestä on outoa meidän tapauksessa, etteivät esimerkiksi isovanhemmat halua/viitsi olla lapsenlapsensa kanssa, jos vielä erikseen pyydämme. Ystävillämme on myös lapsia ja olisin heidän kanssaan halunnut perustaa ns. ringin, jolloin voisi joskus tulla/mennä kylään vaikka yöksikin..itse voisin mielelläni hoitaa ystäviemme lapsia esim. yön, jos he haluaisivat viettää iltaa yhdessä, mutta kaikilla heillä lapsen voivat mennä mummilaan tai kummeille tms..ja sanovatkin, ettei raaski niin usein antaa lasta hoitoon, kuin haluaisivat..

Meilläki on sitten tämä parisuhde menny sille mallille, että äyskitään ja syytellään. Sitten typerää on se, että sanotaan, ettei sitä sillon ennen vanhaan voitu lähteä kahdestaa: höpö, höpö: sillon kun koko suku on asunu saman katon alla, on myös toisia autettu! Tämä on kyllä ihan uus trendi, että jokainen hoitakoot omat asiansa!

Meillä lapset reilut 3v ja 1v. Ennen kuopuksen syntymää ollaan oltu kaksi kertaa yötä pois esikoisen luota eli yksi kylpyläreissu ja toisen kerran oltiin ystävän häissä. Omaa aikaa on ollut kerran viikossa tunnin jumpassa ja joskus harvoin olen pari tuntia kaupungilla. Parisuhteen hoitoon kyllä pitäisi ottaa ihan säännöllisesti aikaa eli silloin tällöin syömään yhdessä, kylpylään tms. Joskus olisi ihanaa olla ihan kaksistaan kotonakin kaikessa rauhassa, syödä hyvin ja saada vierihoitoa toisia hemmotellen ;). Suosittelen kyllä kaikille, että yrittäkää saada myös toisillenne aikaa - varmasti kannattaa. Hyvää kevättä :flower: