Onko teidän mielestä tärkeää,että lapsi saa käydä samaa koulua viimeiselle luokalle asti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pää puhki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pää puhki

Vieras
Jos ajatellaan ala-asteen ensimmäisiä luokkia..Oon vaan pyöritellyt mielessäni tätä asiaa,kun mulla on sellanen kummallinen pakkomielle-käsitys,että lapsia on hyvä suojella suurilta aj ylimääräisiltä muutoksilta elämässä,eli esim.koulunvaihto..Meillä kun on ihana koulu tuossa vieressä 1.-4.luokat siinä vain on,eli pieni ja intiimi pienille koululaisille(tosi hyvä juttu!) ja vanhin aloittaa siinä nyt syksyllä eskarin.Mutta kun meillä on muuttokin mielessä,ehkä ensi keväänä/kesällä voitaisiin ajatella asunnon vaihtoa,koska tää käy jotenkin niin ahdistavan ahtaaksi meille 5-henkiselle perheelle.Halutatis okt.Nyt asutaan rivarissa siis.
Minä vaan niin mietin,että harmittaa,kun jos esikko aloittaa eskarin tuossa ja sitten kuitenkin "joutuu"jonnekin muualle kouluin aloittamaan,mihin sitten asettuisimmekaan.Kun tuo pikku koulu tuossa turvallsien matkan päsäsä on niin ihanteellinen.Ja tuntuu,että meidän kuitenkin pitäis se muuttohomma päättää ennen kuin koulu alkaa,ettei tarvis sitten kesken kouluvuoden kuitenkaan.
Mutta niin,kysymys on siinä,että onko TEIDÄN mielestänne haittaa pienille koululaisille siitä,jos joutuu vaihtamaan koulua tai ettei pääsekään siihen kouluun,mihin eskarikaverit menevät vaan joutuu aloittamaan ikäänkuin "alusta"koko homman,etsimään uudet kaverit..
Mietinkö liikaa tälläsiä asioita,pitäis varmaan ottaa vähän rennommin..Mutta yhtäkkiä huomaan tulevan eskarilaisen vanhempana olevani tässä tilanteessa,että nämäkin asiat pitääkin ottaa huomioon tulevaa miettiessä..

Hyvähän se olisi, varmaan. Riippuu lapsesta. Itse asuin pikkukoululaisena (30 v sitten :( ) koulupiirin raja alueella, ekalle sattui vielä muuttokin, joka vuosi vaihdoin koulusta toiseen, sen mukaan miten alueilla oli lapsista "pulaa". Tätä jatkui luokat 1-5. En omalleni tahtoisi samaa...

Lapset sopeutuu helposti, ja suurin osa saa uusia kavereita samantien.
Mun mielestä siitä ei ole mitään haittaa, jos lapsi joutuu vaihtamaan koulua. Eskarikavereista osa menee sitäpaitsi kuitenkin muihin kouluihin.

Ala-aste ikäset vielä aika helposti tutustuvat ja saavat niitä kavereita, mutta yläaste ikäisiä ne laittaisi koulua vaihtamaan. Murkkuikäiset on hankalia ja niillä on jo omat piirit. Vaikeampaa varmasti.
Itse on ajateltu niin, että kun esikoinen menee kouluun niin silloin asutaan siellä, missä asutaan koko koulun ajan. Alueena siis.

Meillä neiti kävi eskarin mun alkuperäsellä kotipaikkakunnalla, ykköselle siirryttiin eri kouluun uusien kavereitten pariin ja kesken ykkösen siirryttiin taas ihan toiseen kouluunj ja vielä kerran muutettiin eri paikkakunnalle ja sit taas takas kun löyty sopiva talo :D. Hyvin on sopeutunu, aluksi oli vähän pientä ns. pihalla olemista, mutta nyt käy jo kakkosta ja hienosti on kasvanu eikä muutoista traumoja ole ollu

Helpointa lapselle olisi, jos pystyisi käymään edes sen ala-asteen samassa koulussa, samojen kavereiden kera. Meillä muutto osui poikien aloittaessa 1. ja 2. luokkia ja se alku ei helppo ollut. Meillä nyt sattui samaan saumaan muutakin, mutta aika hurja oli varsinkin nuoremman kohdalla koko ensimmäinen syksy ja talvi.

Kuitenkin monet perheet muuttelevat ja koulut vaihtuvat. Toiset selviytyvät niistä muutoista paremmin ja toisille se on hankalampaa.

Kiitos teille kommenteista.Näin itsekin ajattelen,että jos me kerran meinataan tästä muuttaa niin se muutto saa tapahtua niin,että esikoinen voi aloittaa sitten koulunkäyntinsä siellä,mihin asetutaan ja siellä sitten pikkusiskotkin käyvät koulunsa.Haluan kuitenkin tasapainoa elämäänsä,että pysytään yhdessä paikassa,jos se suinkin on mahdollista.Sopivasti eskarin kävisi nyt tässä ja sitten koulun aloitus siellä uudessa paikassa.Ja eihän sitä tietty tiedä,vaikak löydettäisiin oma talo tästä läheltäkin..
Ah kevät,uudistumisen aikaa..Ehkä sitä siksi miettii tälläisiäkin...:/

Minusta olisi ihanne, että saa käydä samaa koulua. Muistan, kun itse toivoin, että äiti ei saa hakemaansa työpaikkaa toiselta paikkakunnalta, koska muuttaminen olisi minusta ollut melkeimpä kamalinta mitä voisi tapahtua. Emme sitten koskaan muuttaneet kouluaikanani, mutta jo ajatuskin inhotti. Itse muutimme nykyiseen kotiimme 12 vuotta sitten, eikä ole tarkoitus muuttaa koskaan pois, ajatus on, että lapset saavat käydä samaa koulua ja muutenkin tuntea, että heillä on juuret jossakin. Aivan sataprosenttisen varmahan ei voi olla, mutta tämä olisi tavoite.

Itse muutin nelosella. Sainkin nopeasti kavereita ja kaikki oli OK, mutta jälkikäteen olen joutunut aikuisena työstämään asiaa todella paljon. Hyvä on, jos voi asua samassa paikkaa. Lapset kaipaavat yleensä pysyvyyttä, vaikka aikuiset tykkäisivät muutoksestakin. Mutta toki jos pakko on, selkeä tarve, niin ei siinä sitten mitään. Kunhan ei tule jatkuvaa muutosta ja epävarmuutta, ja tuet lapsia muuton yhteydessä.

Mun mielestä on tärkeää, että lapsi saa olla samassa koulussa. Kauheesti se kyllä riippuu lapsestakin. Jotenkin ei haluttasi kiskoa lasta pois tutuista ympyröistä ihan heppoisin perustein.

Joku aivan täydellinen talo tai muu tärkeä asia voi muuttaa tilanteen, mutta kyllä me tarkkaan mietittäis, että kannattaako moinen ja onko se välttämätön.

Meillä on monen monta muuttoa takana,asuinkaupunki kuitenkin pysynyt samana.Ostettiin tämä nykyinen ensiasunto vähän liian hätäisestii,ei oltu mietitty että onko tässä sitten hyvä asua pitkän aikaa..Harmittaa.Minullekin on kuitenkin tärkeää,että ei tarviis enää muutella kuin ehkä sen yhden kerran enää lasten kanssa(jos sen lopullisen oamn kodin löytäisimme)..Siinä onkin sitten sellaiset kriteerit,ettei tule mitään tilanpuutetta tulevaisuudessa tms.Haluan todellakin,etä lapsilel tulee ne "juuret",eikä tarvis enää koskaan muuttaa,kunnes itse lentävät pesästä:) Siksi haluisin mahd.nopeasti,että löydettäis se Koti ja just tää koulunalkaminen siihen vaikuttaa,että miettii,mikä ja missä se lopullinen "katto pään päällä"on..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä on monen monta muuttoa takana,asuinkaupunki kuitenkin pysynyt samana.Ostettiin tämä nykyinen ensiasunto vähän liian hätäisestii,ei oltu mietitty että onko tässä sitten hyvä asua pitkän aikaa..Harmittaa.Minullekin on kuitenkin tärkeää,että ei tarviis enää muutella kuin ehkä sen yhden kerran enää lasten kanssa(jos sen lopullisen oamn kodin löytäisimme)..Siinä onkin sitten sellaiset kriteerit,ettei tule mitään tilanpuutetta tulevaisuudessa tms.Haluan todellakin,etä lapsilel tulee ne "juuret",eikä tarvis enää koskaan muuttaa,kunnes itse lentävät pesästä:) Siksi haluisin mahd.nopeasti,että löydettäis se Koti ja just tää koulunalkaminen siihen vaikuttaa,että miettii,mikä ja missä se lopullinen "katto pään päällä"on..

Me painittiin saman asian kans. Nyt kuitenki vanhin on ekalla ja edelleen asutaan semmosessa ei meidän näkösessä asunnossa. Ei oikein sovellu meille tää koti neliömäärältään, eikä tilankäytöltään. :/ Katellaan sitten nyt tästä läheltä tai muuten järkevän koulumatkan päästä kotia. Meillä on aivan loistava koulu ja lapsella menee sielä mukavasti. Ei haluttas vaihtaa, eikä ihan helposti siihen aleta.

Me ollaan pistämässä esikoista pieneen kouluun eka- ja tokaluokkien ajaksi. Kolmannella menee sit isompaan kouluun, kun tuossa pienessä ei enempiä luokkia olekaan. Pienempi tuntuu turvallisemmalta paikalta alottaa.
Lisäks kuopus menee päiväkotiin pienemmän koulun suuntaan, isomman koulun suuntaan ei kellään perheestä ole asiaa joten siksikin halutaan poika "matkan varrelle". Etäisyyksissä ei ole eroja, kummatkin koulut on tosi lähellä.

Tämä nyt ei liittynyt muuttamiseen mitenkään, mutta kerroinpa kuitenkin :)

Olen pitänyt huolta, että lapset saavat käydä ainakin 9-luokkaan saakka samaa koulua, eli minusta asia on tärkeä. Toisaalta, jos pakko on, siirto ei suuri katastrofi ole, ehkä.

Ajan arkisin 100 km koulun vuoksi ja vapaa-aika menee koulun asioita hoitaessa (oma valinta, pakkoko johtokuntaan oli tunkea), mutta minusta tämä kannattaa, ihan lasten hyvinvoinnin vuoksi.

tokihan se hyvä olisi, mutta kyllä lapsi koulunvaihdosta ja paikkakunnan muutoksestakin selviää. ei elämässä kaikkia asiat voi mennä niin että olisi paras vaihtoehto kaikille.
Lapset loppujenlopuksi saa helpommin uusia kavereita kuin aikuiset, koska lapset ei ole niin ennakkoluuloisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Lapset sopeutuu helposti, ja suurin osa saa uusia kavereita samantien.
Mun mielestä siitä ei ole mitään haittaa, jos lapsi joutuu vaihtamaan koulua. Eskarikavereista osa menee sitäpaitsi kuitenkin muihin kouluihin.

Joo että lapset sopeutuu helposti!! Tai niin ainakin vanhemmat luulee/väittää ja sen varjolla tehdään päätöksiä, jotka eivät ole välttämättä lapselle hyväksi.

Ja toki sopeutuvat (kuten mm. siihenkin että aamulla kiskotaan unesta n. klo 05 ja viedään koko päiväksi hoitoon ) mutta tuskin se on kuitenkaan parasta lapsen kannalta ajateltuna!! Pakkohan heidän on "sopeutua" kun muuta vaihtoehtoa heille ei anneta....

Suututtaa noi "kyllä lapsi sopeutuu" puheet:/

En lukenu kaikkee, mut kerron oman kokemukseni.
Vaihdoimme paikkakuntaa sinä kesänä kun syksyllä menin ekalle, ainut kaveri jonka kesänaikana sain oli tuleva luokkakaveri (poika) luokan tyttöihin en päässyt kunnolla sisään koko sinä aikana mitä siinä koulussa olin, joten tokko sillä paikkakunnan vaihdolla oli suurtakaan merkitystä :/

Viidennellä' luokalla marraskuussa muutimme jälleen, vaihdoimme paikkakuntaa, uusi luokka oli aivan järkky, porukka haukku jne. (älkää muuttako lapsinenne pikku paikkakunnalta isoon kaupunkiin ) viides meni ihan penkin alle, koutosella pääsin jo etes jotenkuten mukaan luokkaan.

seiskan kävin viel vanhalla paikkakunnalla, mutta kun oli iso paikkakunta niin ala-asteelta ei tullut kuin yksi likka samaan kouluun, eli taas alkoi tutustuminen täysin alusta. No sillä luokalla olikin hyvä luokkahenki, harmitti kun seiskan loputtua muutimme jälleen, eli kasin ja ysin kävin sit toisaalla, mutta eipä siinä, ekan viikon aikana sain jo uusia tuttavuuksia, ilmeisesti olen tarpeeksi omituinen että ihmiset haluavat tutustua.

ja kato! näion normaali must on tullu! :laugh:

Itse aloitin uudessa isommassa koulussa kesken viidennen luokan. En muista että olisi ollut mitään ongelmaa. Kavereita sai helposti ehkä juuri sen takia kun oli uusi oppilas.

En oo erityisesti ajatellut asiaa,
mutta itse oon vaihtanut koulua 3:lle luokalle mennessä eikä siitä mitään haittaa ollut.

Sitten kävinkin ala- ja yläasteen samaa koulua ja vasta lukiossa vaihdoin.

Eli kyllähän se kiva ois, että kaverit ja opettajat pysyy samana mutta ei se mikään elämän kynnyskysymys ole.
Monet muuttaa paljon ja ulkomaillekin perheen kanssa enkä ole ajatellut siitä suurta haittaa olevan.

Itse jouduin vaihtamaan kahdesti koulua ala-asteikäisenä ja sen verran ikävä kokemus kumpikin, että aion ehdottomasti pitää huolen, että oma poika saa käyvä koko ajan samaa koulua.

Niin vielä sen verran,
että me muutetaan myös keväällä (tiedetään minne) ja haettiin esikoiselle eskaripaikkaa siitä läheltä,
josta sitten siirrytään lähikouluunkin.

Nykyiset kaverit jäävät tänne muutaman kilometrin päähän
mutta en näe mitään järkeä tässä vaiheessa aloittaa tällä alueella eskaria ja koulua.
Vaikka kaverit ovatkin täällä.
Nyt on just passeli vaihtaa ettei sitten tarvi eskarin ja koulun välillä sukkuloida.

Lapsesta toki riippuu.
Itseni kohdalla ei koulun vaihto ollut ongelma,
sillä oon aina ollut sosiaalinen ja saanut helposti kavereita.
Onneksi esikoinen on tässä suhteessa tullut muhun. Kaveri löytyy muutamassa minuutissa vaikka huoltsikan leikkinurkkauksesta :D

Yhteistyössä