Onko teidän mielestä tärkeää,että lapsi saa käydä samaa koulua viimeiselle luokalle asti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pää puhki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän tyttö aloitti ekaluokan muuton vuoksi eri ryhmässä kun kävi eskarin eli kaikki luokkakaverit oli "uusia", tosin kesän ajalta tuttuja, kun asuttiin jo uudella alueella. Nyt kolmoselle mennessä vaihtaa koulua ja nyt vähän jännittää, miten ens syksy lähtee käyntiin, koti pysyy samana ja kavereita lähistöllä on sekä vanhasta että uudesta koulusta ja tyttö itse on halukas vaihtamaan koulua, en vaan oo varma ymmärtääkö ihan täysin, mitä se koulun vaihto merkkaa...ja tämä vaihto siis koulurajojen vuoksi, saadaan kumpikin lapsi samaan kouluun...(rajat siis muuttuneet tässä välillä ja pienempi aloittais koulun eri paikassa kun isompi)

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Lapset sopeutuu helposti, ja suurin osa saa uusia kavereita samantien.
Mun mielestä siitä ei ole mitään haittaa, jos lapsi joutuu vaihtamaan koulua.

Olen hyvin samaa mieltä, myös omien kokemuksieni perusteella.

Kävin itse asiassa tutustumassa ennen koulun alkua toiseen kouluun, mutta vanhempien muuton takia, aloitin ala-asteen tuntemattomassa koulussa (eri paikkakunnalla). Siitä ei kyllä jäänyt mitään traumoja.

Toinen paikkakunnan ja koulun muutto sattui 5. ja 6. luokkien väliin, josta kyllä purnasin vanhemmille, että eikö ne voisi yhtä vuotta odottaa, jotta voisi mennä uutena oppilaana seiskalle. Sopeutuminen oli kyllä varsin nopeaa, vaikka muistan, että karjalassa hieman pilkattiin savolaista puhetyyliäni. :D

Eikä minusta siskollenikaan jäänyt mitään huonoja muistikuvia muutosta (vaihto 2. ja 3. luokkien välissä ).

Kesken kouluvuoden vaihto on varmasti hankalampi, mutta olen hyvin vahvasti sitä mieltä, että jos yhtään tasapainoinen lapsi, niin hyvin kyllä sopeutuu.

Yhteistyössä